A techno mint műfaj a pop zenével ellentétben nem elsősorban az album formátumhoz köthető. Táncparkettre optimalizált, elsősorban rövid, éles és kemény ütemek jellemzik. A zenék főleg bakelit lemezeken jelentek meg, azokon általában 2-4 sávval operálva.

Az évek során azonban egyes művészek elég bártak voltak ahhoz, hogy kísérletezzenek a techno valamint más műfajok vegyítésével, lebontva ezzel a határokat stílusok között. Ambient alapokról építkezve egészen a funkkal teli dallamokig, szinte mindent belecsempésztek a zenékbe amivel már akkoriban is maradandót alkottak melyek a mai napig inspirálóan hatnak a fiatalabb generácó(k) számára is. Nemrégiben a Mixmag összeállított egy TOP10-es listát ezekről az albumokról, a sorrendre való tekintet nélkül íme ők azok:

1. PORTER RICKS – BIOKINETICS (Chain Reaction, 1996)

Thomas Köner és Andreas Mellwig berlini projektje, amely a páros debütáló szerzői albuma. 1998-ig az albumon kívül csak néhány EP fúződik a páros nevéhez, akik több mint másfél évtized szünet után 2016-ban tértek vissza a szintén berlini Tresor labelnél, majd idén ugyanennél a címkénél megjelent második nagylemezük is.

Biokinetics_Porter_Ricks

2. MODEL 500 – DEEP SPACE (R & S Records, 1995)

A kezdeményező. Juan Atkins kulcsfontosságú szereplő a techno történetében, így természetes, hogy az egyik legjobb lemezt is ő készítette. Detroit posztindusztriális tájának inspiráló ereje, valamint a futurizmus iránti érdeklődésnek köszönhetően Atkins korai munkássága túlszárnyalta a gyárváros fénykorát. A Modell 500 álnév alatt készült Deep Space finoman kidolgozott, mégis keményen trackek egyvelege.

model500

3. APHEX TWIN – SELECTED AMBIENT WORKS 85-92 (Apollo, 1992)

Aphex Twin zenéjét mindig nehézkes volt kategorizálni, ezt a válogatást is talán az ambient technoval lehetne legjobban jellemezni. Lenyűgöző szelekció, a csodálatosan érzelmes daraboktól (Xtal) kezdve a mély lélekkeresésen (Tha) keresztül az acidesebb témákon (Green Calx) át a synth-popig (Delphium) szinte minden megtalálható rajta. Igazi remekmű!

Selected_Ambient_Works_85-92

4. UNDERWORLD – DUBNOBASSWITHMYHEADMAN (Junior Boy’s Own, 1994)

A techno zenében meglehetősen ritka a vokál, de ha jól használják az énekeket, hatásuk monumentális lehet. Az Underworld és a Dubnobasswithmyheadman című nagylemez egy korszakalkotó kiadvány, amely számos újdonságot hozott a techno szcénába. Ez az a fajta techno, melyet az emberek „dalok”-nak hívtak, nem pedig „trackek”-nek. Az album dalai lejátszhatók egy ipari raktárépületben tartott bulin és egy karaoke-partin is, együtt énekelve a haverokkal.

rsz_underworlddubnobasswithmyheadman

5. LUKE SLATER – FREEK FUNK (NovaMute, 1997)

Ha egy 16 dalos techno albumot fogsz kiadni, akkor jobb, ha biztosra mész: minden tracknek tökéletesnek kell lennie, hogy az embereket végig lekösse. Luke Slater 1997-es Freek Funk című lemezével sikerült is megfelelni a követelményeknek. Ahogy ekkori zenéi többségét, ezt az albumot is Luke Slater néven adta ki, mostanában megjelenő darabjaihoz viszont már a Planetary Assault Systems álnevét használtja.

rsz_slater

6. GAS – KÖNIGSFORST (Mille Plateaux, 1999)

A GAS mellett több tucat művésznevet használó Wolfgang Voigt páratlan kvalitása már egészen korán megmutatkozott. A Königsforst albumának sávjai névtelenek, a szerző hagyja, hogy a zene beszéljen címek helyett. Egy történet amit elmond, amely elképesztő érzelmi mélységgel bontakozik ki, hatalmas világokat alkot a hangzásával, amelyben napokra el tudsz veszni.

rsz_gas

7. ORBITAL – ORBITAL 2 (FFRR, 1993)

A Hartnol fivérek, Paul és Phil formációja a 90-es években elképesztően termékeny volt. Az Orbital által készített összes LP, amely erre a korszakra tehető joggal pályázhatna egy kiadjó helyre a listán. De csak egy, a második, a „Barna Album” néven emlegetett lemez kerülhetett fel rá. Köszönhetően többek közt az olyan trance, breakbeat és techno jegyeket hordozó daraboknak, mint a Planet Of The Shapes, a Monday, a Halcyon And On And On vagy a Lush 3-1 és Lush 3-2.

rsz_1orbital-the-brown-album

8. PLASTIKMAN – SHEET ONE (NovaMute, 1993)

Richie Hawtin a „kevesebb néha több” zenei fogalom vezető előadója. Korai Plastikman albumának készítése során a minimal techno mestere teljesen új hangokat csavart ki a Roland TB-303-ből. A borítót is úgy tervezték, mint egy perforált LSD lapot, ez pedig annyira valósághűre sikeredett, hogy egyszer egy éles szemű Texas-i rendőr le is tartóztatta miatta. Az album óriási utazás a minimal, az acid és a techno által körülölelt képzeletbeli helyszínen.

plastikman-sheetone

9. CARL CRAIG – LANDCRUSING (Blanco Y Negro, 1995)

A Detroit techno második generációjának tagjaként Carl Craig kiváló érzékkel vette át a stafétabotot az úttörőktől. Tovább folytatva a teljes innovációt, hiszen már az 1995-ös Landcruising albuma is elképesztően jól sikerült. Olyan darabokkal mint a Technology, a Science Fiction és a The Mind of a Machine lett beágyazva a techno gyökerei közé, annyira erős debütálás ez, amely csak néhány kivételes producerre jellemző.

c2

10. MOVE D – KUNTSTOFF (Source Records, 1995)

David Moufang egy alulértékelt gyöngyszem. A borítón található szék azt is jelképezhetné, hogy a zenét inkább otthon, mintsem egy klubban hallgasd, de hidd el az albumon található zenék bárhol hatásosak. Move D sokkal jobban ismeret DJ-ként mint producerként, azonban ez az album egyértelmű bizonyíték arra, hogy mennyire sokszínű múvész.

rsz_moved