Akiket mindenképp hallgass meg az idei B My Lake fesztiválon – Második rész

Az már az előző részből is kiderült, hogy a B My Lake fesztivál idén is bőven tartogat meglepetéseket az ínyencek számára. Rögtön tisztázzuk: itt és most nem látom értelmét annak, hogy hosszabb sorokat szenteljek olyan művészeknek akikről könyvtárnyi anyag található a különböző online magazinok virtuális hasábjain és akiket több mint 1 millióan követnek a szociális média különböző felületein. Tehát nem egy többrészes Richie Hawtin sztárolást és Carl Cox vagy Solomun tömjénezést fogtok kapni. A második részben is olyan előadókat mutatunk be nektek akik igazi különlegességnek számítanak majd az idei fesztiválon. Vagy mert első ízben járnak kishaznánkban és ezáltal a Balaton partján, vagy korábban felléptek ugyan – akár a korábbi fesztiválokon – de mégis kuriózumnak számít egy-egy DJ szettjük. Nyugatról haladjunk tovább a Balaton, azaz kelet felé, irány Németország:

Atom™

Az Atom™ projekt mögött megbújó, Chilében élő de Frankfurtból származó Uwe Schmidtet nyugodtan nevezhetjük az aliasok királyának. Közel harminc éve íródik zenei pályafutásának története, amely során az Atom™-en – és persze polgári nevén – kívül összesen 68 (!) egyéb művésznevet használ(t) kisebb-nagyobb projektek erejéig! Akit érdekel ITT egyesével tanulmányozhatja is ezeket. Zenei sokszínűsége miatt gyakran emlegetik úgy, mint az electrolatino, electrogospel és aciton (acid-reggaeton) zenék apja.

Már az 1980-as években foglalkozott zenekészítéssel, első lemeze The Engineers Love címmel és a Lassigue Bendthaus művésznevet használva még 1988-ban jelent meg. Érdekesség, hogy formátumát tekintve kizárólag kazettán!

A 90-es években még mindig Frankfurtban élt, ahol közvetlen befolyással volt rá a kialakuló techno mozgalom és az előző évtized house és acid house hangzása egyaránt. Ekkoriban jelentek meg első táncparkett-orientált produkció, melyhez már az Atom Heart nevet használta. Innentől kezdve ez az elsődleges projekt a korai 12″-es produkciókhoz, a célközönség pedig egyértelműn a klubberek voltak. A 90-es évek során – számos más alteregót használva – az elektronikus zenei világ szinte minden műfajában alkotott, legyen szó ambient, leftfield, abstract, electro, acid, techno avagy IDM zenékről.

1994-ben megalapította saját, Rather Interesting névre keresztelt kiadóját ahol néhány más EP mellett főleg a saját munkái jelentek meg – az előbbi bekezdésekből következtethetünk arra, hogy azért akadt pár. Uwe Schmidtől augusztus 24-én elsősorban tört ütemekre és izgalmas, különleges techno és acid house zenékre számíthatunk a B stagen!

Amit feltétlen hallgass meg tőle:

Marc Poppcke

A még mindig nagyon fiatal Marc Poppcke elsősorban a kellemes, mély, utazós house zenék közt érzi otthon magát, legyen szó akár produceri munkáról, akár élő fellépésről. A Hildesheimből származó hangmérnök srácra és a hangzásvilágára egyértelműen a letisztultság jellemző.

Marc már teenager korában belekóstol az elektronikus zenei világba, nagy hatással van rá a HR 3 Clubnight névre keresztelt német rádióműsor. Nem is csoda, hogy már egészen fiatalon a helyi elektronikus zenei klubok bookingjait intézte és mivel a lemezjátszók mögött is otthon érezte magát, nemsokára rezidens DJ-vé avanzsált. Ez annyira jól ment neki, hogy 2001 és 2003 közt a hannoveri klub, a H.de.M közönségének is megmutathatta hogyan is értelmezi a house zenét. Gyakran játszott warm up szettet már ismert művészek előtt, így első kézből értesülhetett róla, merre is tart az e-zenei szcéna. Később Hannoverből Berlinbe költözött, ahol hangmérnöknek tanult és meg is szerezte a School of Audio Engineering (SAE) BA diplomáját 2008-ban. Produceri és DJ pályafutása mellett tanulmányait később sem hanyagolta el és 2011 áprilisában fejezte be a mester képzést.

Produceri karrierje elején honfitársával Alexander Niggemannal dolgozott és alkotott együtt. Első önálló próbálkozásai a londoni Freerange Records, a Darkroom Dubs és a Moonpool kiadókhoz köthetők. 2011-ben, tanulmányai végeztével megalapította saját platformját, melyet Crossfrontier Audio névre keresztelt. Munkái azóta főleg ide koncentrálódnak, de jelent már meg EP-je a Last Night On Earth (Sasha) vagy Sudbead (Hernán Cattáneo) kiadójánál is. Augusztus 25-én délután 5 órától a My Stagen mi is meggyőződhetünk róla, hogyan is értelmezi a warmup fogalmát!

Amit feltétlen hallgass meg tőle:

Michael Mayer

Ha van olyan művész az idei felhozatalból aki hazánkban eléggé alulértékelt de alapjában véve nem kellene, hogy hosszabb bemutatásra szoruljon az egyértelműen Michael Mayer! A 45 esztendős úriember amellett, hogy producer, remixer és nagybetűs DJ – Sven Väth mellett ő is kizárólag a 12″-es lemezekről játszik – a kölni székhelyű Kompakt műhely társalapítója és társtulajdonosa.

“A kép, hogy valaki a lemezjátszók mögött áll teljesen bele égett a memóriámba. Rögtön tudtam, hogy ez az, amit én mindig is akartam csinálni.” – mondja. Még csak 14 éves, mikor sikerül elegendő zsebpénzt összekuporgatnia lemezjátszókra és egy keverőpultra. Nem sokkal ezután már az iskolai táncmulatságok és a helyi születésnapi bulik kedvence, alig 18 évesen pedig az Achern városában található szombat esténként üzemelő helyi klub rezidense is. Sajnos itteni karrierje rövid életű, mivel Michael zenei ízlése nem igazán egyezett meg a közönség által elvártakkal.

Ezután találkozik Tobias Thomassal és két barátjával, közösen pedig megalapítják a Friends Xperiment Sound System formációt. A csapat tagjai rövid közös munka után külön utakon járnak, Thomas és Michael pedig a többiekkel ellentétben Köln felé veszik az irányt és folytatják a közös munkát. 1993-tól a Rajna parti nagyváros lesz Mayer második otthona, mivel itt találkozik Jörg Bürgerrel, Jürgen Paape-val és a Voigt testvérekkel (Reinhardt és Wolfgang) akik a Delirium lemezbolt és kiadó vezetői. Mayer nemcsak rendszeres vásárló hanem gyakran osztja meg személyes tapasztalatait a többiekkel az itt vásárolt zenékről, ezért ő is csatlakozik az amúgy is népes csapathoz. Az elkövetkező öt évben bejárja a környéket mint DJ az itt vásárolt lemezekkel és belekóstol a zenekészítés rejtelmeibe is. A Delirium 1998-ban lehúzza ugyan a rolót de ez a vég igazából nem más mint egy új kezdet!

1998-ban megalapítják és Kompakt névre keresztelik új kiadójukat. Mára már nyugodtan mondhatjuk hogy a Kompakt egy igazi márkanév a hozzá tartozó közel 50 sublabellel együtt. A teljesség igénye nélkül elég csak felsorolni néhány olyan előadót akiknek a pályafutása nem ívelt volna ilyen ívben felfelé a kölni címke célkül: Gui Boratto, Matías Aguayo, Coma, Kölsch, Kaito, Jonas Bering, Superpitcher, The Field avagy DJ Koze; miközben új életet sikerült lehelni a brit The Orb és az izlandi GusGus formációkba is. Dub, ambient, acid, downtempo, kísérleti elektronika, tech house, techno és ezek mindenféle kombináció; valamint aki az utolsó utáni bőrdarab lehúzása után még a minimál stílus tiszta alapjait szeretné tanulmányozni annak is melegen ajánlom a korai Kompakt kiadványok meghallgatását. Akárcsak sokunk kedvenc labelje, Mayer DJ szettjei is ezt a zenei sokszínűséget testesítik meg. Augusztus 25-én, csütörtökön (azaz péntek hajnalban) érdemes lesz 4:00-től a My Stage programjára koncentrálni!

Amit feltétlen hallgass meg tőle:


Szólj hozzá!

Leave a Comment