Az EDM üzlet és ami mögötte van

Őszintén szólva eddig nem sokat foglalkoztunk pozitív konstellációban és mélyrehatóan az EDM kultúrával. Sajnos vagy nem sajnos be kell látnunk, hogy ez az irány fogja meghatározni a közeljövőben a világ zenei trendjeit, legyen szó rádiók játszási listájáról, zenei fesztiválokról vagy egyszerűen arról, milyen lemezek sorakoznak majd egy zenei áruház polcain. Következő cikkünkben bemutatjuk kik is azok akik az összesen 6,2 milliárd dolláros EDM univerzum mesterei. Vajon kik azok, akiknek ezt a csillogó iparágat és az egész zenei szcéna mai formáját köszönhetjük?

Pasquale Rotella
alapító/vezérigazgató, Insomniac Events

pasquale-rotella-andy-j-scott-edm-2014-billboard-650

Több mint egy évvel ezelőtt, a Live Nation Entertainment kötött egy megállapodást; ezzel tulajdonképpen megvette az Insomniac Events egy részét. Az első számú EDM fesztivál-márka vezérigazgatója, Rotella (39) az elmúlt 20 évben épülő elektronikus zenei szektor látnoka. Az egyezség sokak szerint 80 millió USD összegre rúgott, amiből mintegy 50 százalékos részesedése van, de a legtöbb megfigyelő úgy véli ez az érték inkább az 50 millió USD-hoz közelít. “Szenvedélye, hogy a zenei világot alakítók az Insomniac segítségével megformálják, majd a rajongóknak szállíthassák a leginkább magával ragadó zenei élményeket a világ kölünböző pontjaira”, mondja a Live Nation vezérigazgatója Michael Rapino. “Neki köszönhető, hogy a Live Nation teljes fesztivál-üzlete mára már egy jóval magasabb szintet képvisel.” Tavaly júniusban az EDM Biz konferencián Rotella “kreatív partnerség”-ként jellemezte a közös vállalkozást, majd hozzátette, a partnerség lehetővé teszi, hogy a Live Nation az Insomniac-nak köszönhetően egy hűséges és egyre növekvő rajongótáborra alapozhasson, miközben az Insomniac megteremti a hozzáférés lehetőségét a Live Nation hatalmas infrastruktúrájához és biztosítja a tőkét valamint a mérleget.

Az Insomniac zászlóshajója egyértelműen a Las Vegas-i Electric Daisy Carnival nevű esemény. Ez a legnagyobb EDM fesztivál a világon, a kulturális kapcsolódási pont ehhez a generációhoz. A Live Nation-vel kötött üzlet kritikus eleme, hogy Rotella megtartotta a futó Insomniac projekt önállóságát. Az üzletre nagyrészt úgy tekintenek, mint egy Live Nation befektetés a cég bekebelezési szándékával szemben. “Még mindig fut a show,” mondta Rotella még 2014 elején. „Valóban, határozottan kértem anyagi segítséget, mert szörnyen állt a költségvetésünk. Szeretem amit csinálok és mindig többet és többet akarok. Az előző évinél valamivel magasabb összegből tudtunk gazdálkodni, de ezt jóval hatékonyabban is kell kezelnünk.” 2014-ben az Insomniac kilenc fesztiválon képviselteti magát, ahol az együttes részvétel meghaladja a 2 millió főt, elsősorban a következő három országban: Mexikó, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok.

James Barton
az elektronikus zenei részleg elnöke, Live Nation

Mint a Live Nation EDM részlegének elnöke, Barton (46) felügyeli a Live Nation globális elektronikus dance üzletét valamint kulcsszerepet játszott olyan kritikus beszerzésekben, mint az Insomniac és a HARD események. A több ezer esemény és több tucat fesztivál is azt mutatja, az EDM a Live Nation legdinamikusabban növekvő műfaja. Észak-Amerikában a Live Nation-hez kapcsolható hat a TOP10 EDM fesztivál közül, melyek a kontinensen zajlanak. Ez a cég a legnagyobb promóciós/jegyértékesítő/menedzsment cég a világon, jelenleg 18 nemzetközi EDM fesztivállal büszkélkedhet portfoliójában, többek között ide artozik a nagyon népszerű, már említett Electric Daisy Carnival Las Vegas-ban. 2013-ban a Live Nation 472 EDM eseményt szervezett világszerte, összesen 2,5 millió látogatóval, túlszárnyalva ezzel a 382 eseményt és 1,3 millió fesztiválozót, melyet egy évvel korábban, 2012-ben sikerült elérni.

Paul Morris
alapító, AM Only

Miután 1996-ban megalapította az AM Only nevű booking-céget egy East Village-i lemezbolt végében New Yorkban, Morris az egyik legelismertebb ügynökséget építte fel az EDM világában. Az AM Only egyesítette erőit a Paradigm Talent projekttel 2012 januárjában, és most olyan nevekkel büszkélkedhet mint például David Guetta, Tiesto, Skrillex avagy az Above & Beyond páros. “Megvan az a képességünk, hogy az előadóink és a Paradigm-nál dolgozók segítsék egymást az ötleteik és tapasztalataik alapján, ami erősebbé tesz minket” – mondja Morris (42). A Paradigm zenei vezetője Chip Hooper hozzátette: “Az volt a célunk, hogy segítsük az előrehaladást és az AM Only növekedését, valamint üzletileg sikeresekké tegyük őket, de végül mindkét fél jól járt és örömet okoz, az amit csinálunk.” 2010-ben Tiesto volt az első EDM előadó aki szerepelt a Billboard Boxscore TOP 25 túrák listáján.

Joel Zimmerman
a globális elektronikus zenei szcéna vezetője, William Morris Endeavor

joel-zimmerman-annie-tritt-edm-2014-billboard-650

Zimmerman nemcsak az olyan nagy EDM nevek képviselője, mint – persze saját, Deadmau5 alteregóján kívül – Calvin Harris, Kaskade és Afrojack, de az ügynök fontos szerepet játszott a műfaj ápolásban és felélénkítésében még annak átütő sikere előtt. Először mint független ügynök, később a WME elektronikus zenei részlegének 2008-as beindításában. Zimmerman (36) segítette továbbá a műfaj villámgyors fejlődését, mégpedig oly módon, hogy a legnagyobb fesztiválok szervezőivel egyeztetve, segítségével sikerült integrálni az EDM-et ezekre fesztiválokra. Ezzel emelve a zene nívóját és építve a különböző DJ-k karrierét arra a pontra, hogy ma már a DJ-k ezeknek a rendezvényeknek headlinerei.

Zimmermannak a piacok EDM középpontúvá alakításában is jelentős szerepet játszott, különösen Las Vegas-ban, ahol úttörő volt az olyan DJ-k bookingolásában, mint például Kaskade és Deadmau5. “Fogj egy ismeretlen „hálószoba-producer”-t, higgy benne és dolgozz ki egy kétéves tervet. Csináld végig velük, és látni fogod ahogy beérik a munkád gyümölcse. Idővel látják majd azt, hogy mit miért csinálnak és ezért van az, hogy a mi részlegünk annyira lekesedik azért amin nap mint nap dolgozunk.” – mondta Zimmerman “50 ügynökkel dolgozunk, hogy a rendelkezésre álló mintegy 200 EDM előadóból a lehető legsokszínűbb felállást tudjuk kialakítani és az ügynökök több mint a fele egyfolytában melózik, így a WME elektronikus zenei részlege 300 százalékos növekedést volt képes évről-évre elérni az EDM szcénában.”

Russell Faibisch és Adam Russakoff
társ-alapító/elnök/vezérigazgató & ügyvezető/üzleti ügyek igazgatója, Ultra Music Festival

Faibisch (36) és Russakoff (44) az Ultra fejesei, mely világszerte kilenc fesztiválon felügyeli az Ultra brandet. Beleértve a mérföldkőnek számító Miami-i fesztiált amelyet még 1999-ben indítottak útjára és amely jelentős szerepet játszott az EDM globalizációjában. Egy kis strand-fesztivlától a globális megamárkáig, az Ultra az egyik legfontosabb célpontja a legismertebb neveknek és fontos ugródeszka az új, feltörekvő DJ-knek. Nem lassult a fejlődés üteme, 2014-ben két új fesztivállal gyarapodva (Japán és Dél-Afrika) valamint a Miami-i visszatéréssel – biztonságiak incidensét követő negatív hangvételű sajtóvisszhang után – épp ennek az ellenkezőjének lehetünk szemtanúi. Az Ultra fesztiválok 2013-ban összesen 583 ezer résztvevőt vonzottak világszerte.

Gary Richards
alapító, HARD Events

Ha valaki megérdemli az „EDM reneszánsz embere” címet, akkor az Richards. 1991 óta koncertszervező, DJ, lemezkiadó-tulajdonos, a fesztivál alapítója és dance zenei ikon egy személyben. Rick Rubin, a Def-Jam A&R embere az 1990-es években ugratta Richards-t (40), hogy ez az “elektronikus szar, nem eladható.” Végül Richards volt az aki utoljára nevetett. Amellett érvelt, hogy indítsák el az Electric Daisy Carnival-t miközben Destructo alteregó alatt saját DJ karrierjét épített – akinek a nemsokára megjelenő EP-je, a “West Coast” egy új hangzást hivatott bemutatni melyet ő “G-house”-nak nevez, amely egy hip-hop és a deep house ötvözet. Ő alapította HARD Events-t (amit eladott a Live Nation-nek 2012-ben), amely az Egyesült Államokban a legnépszerűbb zenei fesztiválok és a klub show-k lebonyolításának egy jelentős részéért felelős. Közel 70.000 ember vett részt tavaly augusztusban a HARD Summer fesztiválon Los Angelesben, ez több mint kétszerese a 2011-es évben tartott rendezvénynek, amely 30.000 rajongót vonzott.

Amy Thomson
alapító, ATM Artists Management

Mint a Swedish House Mafia managere, Thomson volt az aki nagyban hozzájárult ahhoz, hogy járhatóvá tegye az utat az EDM-turnék előtt az Egyesült Államokban. A mérföldkő a 2011 decemberében megrendezett Madison Square Garden-i fellépésük volt. Ez át is írta a forgatókönyvet, visszautasította egy folyamatban lévő valódi Swedish House Mafia album kiadását – eltekintve persze a 2012-es „Until One” című búcsú válogatástól. A következő felvonás, hogy Thomson (39) elkezdte kiépíteni klub-birodalmát, az ővé például a Light nevű hely Las Vegasban vagy, hogy a rettegett “A” szót használja az olyan várva várt albumokra mint Axwell & Ingrosso és a szintén svéd DJ Alesso 2014-ben megjelenő lemezeik. A Swedish House Mafia egyébként 13.000 jegyek adott el nem egész kilenc perc alatt arra a fellépésre mely a Madison Square Garden-ban kerül megrendezésre.

Duncan Stutterheim
vezérigazgató, SFX Europe

duncan

Az 1990-es évek első felében az amsterdami illetőségű Stutterheim volt az ID&T társalapítója és mint vezérigazgató, a céget rövid időn belül az egyik legnagyobb EDM szervező csapattá építette Hollandiában majd azon túl. Jelenleg négy kontinens 19 országában működik, eseményeik közé tartozik többek közt a Sensation, a Mysteryland, a Q-Dance és Belgium három napos fesztiválja, az utóbbi időben agyonhypeolt Tomorrowland. 2013-ban Robert Sillerman és az SFX Entertainment kb. 130 Millió USD összegért bekebelezte az ID&T-t, így Stutterheim (42) kulcsszerepet játszik a vállalat globális terjeszkedésében is. Mikor még be sem jelentették a Tomorrowland 2014-es hivatalos lineupját már 400.000 fölött jártak eladott jegyek tekintetében!

Hunter Williams
zenei ügynök, Creative Artists Agency

Nashville-i Williams volt az aki felfedezte, majd segítette olyan művészek karrierjét mint például Pretty Lights (aka Derek Vincent Smith), akit Williams (36) karrierjének kezdete óta képvisel. De ide sorolható még: Gramatik; 3LAU; The Chainsmokers; MiMOSA valamint a GriZ. A CAA-hoz történt 2012-es csatlakozás óta Williams egy másik ügynökkel, Maria May-vel közösen vezette az ügynökség dance-zenei részlegét és indította el a fejlődés útján. Az ő ötlete volt az a hagyományosnak nem mondható megközelítés, miszerint az EDM-előadók fellépésit nem elsősorban klubokba szervezték, ez pedig megteremtette annak a lehetőséget, hogy a fellépők ma már inkább színházakban és arénákban lépnek fel. A CAA ügynökség EDM részlege az előttünk álló 2014-es év végéig becslések szerint 5000 fellépést bookingol majd világszerte.

Steve Angello
alapító, Size Records

steve-angello_2013-650-430

A Swedish House Mafia alapító tagja – azé az EDM csapaté, melynek a New York-i Madison Square Garden-ben tartandó koncertjére 2011-ben percek alatt elfogyott az összes jegy – de jelenleg szóló- és producer karrierjét építgeti. Miközben olyan szupersztárokkal működik együtt, mint Will.i.am vagy Usher. Steve Angello (31) a Size Records-t még 2003-ban alapította, elsősorbanazért mert ahogy meséli: “senki nem akarta kiadni a zenéimet.” Azóta egyértelműen az EDM ipar piacvezető kiadójává nőtte ki magát, ahol több mint 80 művész működik közre. Többek közt olyan slágergyárosok, mint Qulinez vagy Junior Sanchez. A label tavaly márciusban ünnepelte fennállásának 10 éves évfordulóját. Az egy hónapig tartó kampány a „#DECADE„ nevet kapta, melynek keretei közt a teljes katalógus ingyen elérhető volt. Ez közel 480.000 letöltést és több mint 2 millió hallgatót eredményezett.

Angello legújabb kislemeze, a “Payback” (közreműködött még Dimitri Vangelis és Wyman) az április végi megjelenés óta a globális Spotify streamen 4,6 millió embert ért el.

Tim Smith
tulajdonos, Blood Company Management

Smith (39) olyan top nevek ügyvezetője, mint Skrillex, Zedd vagy a Boys Noize. Ezzel olyan hatalom összpontosul a kezei közt, amiről más vezetők csak álmodhatnak. Viszont ahelyett, hogy kemény kézzel bánna azokkal, akikkel szerződést kötött, azt mondják Smith inkább kedélyesen kicsinálja a riválisokat. A közkedvelt Blood Company feje mindig Mr. Nice Guy szerepében tündököl. Teszi ezt annak ellenére, hogy átütő sikereket ért el Amerikában, főleg annak a Zedd-nek köszönhetően akinek sikerei olyan friss rádió slágerekben rejlenek mint a “Stay the Night” és a “Clarity”. A Nielsen SoundScan szerint Zedd és a Clarity album összesen 185.000 példányban kelt el.

Ed Shapiro
partner, Reed Smith

Shapiro, a New York-i jogi-tanácsadás/ügyvédi iroda, a Reed Smith cég partnere, akiknél Kaskade mint ügyfél landolt több mint egy évtizeddel ezelőtt és azóta egy tucat top DJ-t képviselnek: Eric Prydz, az Above & Beyond páros vagy az Adventure Club is hozzájuk tartozik. Shapiro (47) leghíresebb ügyfeleinek Las Vegas-i fellépésein és a márkanév státuszuk kialakításán dolgozik, miközben olyan, a hagyományos zeneiparhoz tartozó ügyvédi házimunkákat lát el, mint egy sima tárgyalás a kiadványokról a zenei-kiadókkal. Lemezlovas ügyfelek mainstream sikereivel párhuzamoasn Shapiro hatalma is egyre nagyobb lett. Az előbb is említett Nielsen SoundScan szerint például csak Kaskade 2,3 millió zeneszámot értékesített letöltés formájában.

Mark Gillespie és Dean Wilson
alapító tagok, Three Six Zero

rsz_11

Gillespie (32) és Wilson (44) képviseli az elektronikus zenei élet krémjét. Termékeik változatosak: magukban foglalják többek közt a művészek menedzsmentjét vagy a fesztivál bookingokat. A Three Six Zero még azelőtt szerződtette az EDM szupersztár Calvin Harris-t mielőtt karrierje elején kiadta „I Created Disco” című 2007-es albumát. Amely az előkelő 19. helyen végzett a Billboard Dance/Electronic Albumok charton. Azóta már a Three Six Zero szárnyai alá tartozik Deadmau5, Nero és Sasha is. Köszönhetően a 2011 óta datálódó, Jay Z, Rihanna vagy Kanye West által fémjelzett Roc Nation platformmal kötött partnerségnek igen gyorsan elérték a TOP státuszt. Egy közelgő, az elektronikus zenei világban játszódó HBO komédiának, a „Higher”-nek köszönhetően tovább bövül a vállalat média jelenléte. A sorozat különben Calvin Harris és a Trainspotting szerzője, Irvine Welsh ötletei alapján készül. Amúgy Harris-nek már így is 4,4 millió követője van a Twitter-en.

Ash Pournouri
alapító, At Night Management és Three Six Zero Group

Pournouri fedezett fel 2008-ban egy 18 éves srácot, bizonyos Tim Bergling személyében, akit azóta Avicii néven ismerük. Mindeközben a jogi kar és a klub promóció mezsgyéjén egyensúlyozott. A birodalom azóta tovább bővült az At Night Management és az AshAlliance booking agencyvel valamint a PRMD kiadóval és stúdióval Stockholmban – aztán ott van az Avicii Hotel Miamiban, ami potom 800 USD összegért kínál szobákat egy éjszakára az Ultra Music Festival ideje alatt. A jogi ismeretek nem kis szerepet játszottak Pournouri (32) pénzügyi területen elért sikereiben – ő például nem rendelkzik exkluzív Las Vegas-i rezidenciával és tesztelte az összes „nagyot” mielőtt kiadták a singlejeiket – és a marketing- és zenei érzéke arra utalnak, hogy hosszú távon meghatározó szerepet fog betölteni a szcénában. Februárban az Avicii és a “Wake Me Up!” volt az első dal mely elérte a 200 millió hallgatót a Spotify-on.

Glenn Mendlinger
general manager, Astralwerks

Az Astralwerks 2013-ban ünnepelte 20. évfordulóját mely tekintettel arra, hogy egy dance-labelről beszélünk remek teljesítmény – és Mendlinger, aki 2007 óta a GM pozíciót tölti be ebből 15 évet húzott itt le. Mendlinger (45) a csúcsra törés közben csatlakozott a kiadóhoz mint a The Chemical Brothers és Fatboy Slim projektvezetője és az azóta feloszlott Swedish House Mafia valamint az azóta távozott David Guetta elnöke is volt. De még mindig a label kötelékébe tartozik egy olyan hármas, akik a mai napig nagyon jól eladhatók az EDM világában: Deadmau5, Porter Robinson és Mat Zo. Mindeközben láthatóan hosszú távú terveket szövögetnek, így a sokféleség és sokszínűség jegyében „leigazolták” az Empire of the Sun-t és a Parade of Lights-t is. Mendlinger és A&R csapata remek marketing érzékkel és testre szabott ajánlatokkal – a Swedish House Mafia radikális változáson ment keresztül mielőtt a csapat feloszlott, holott Robinson tervei „hosszú távúak és sokoldalúak” voltak – újraindította a labelt, Deadmau5 és Robinson pedig újra piacvezetővé tették a dance szcénában. 1999 óta már 63 TOP 10-es Astralwerks dal szerepelt a Billboard magazin Dance Club Songs charton, melyek közül 28 volt Number One!

Eelko van Kooten és Roger de Graaf
társalapítók, Spinnin’ Records

Eelko van Kooten + Roger de Graaf

2014-ben a Spinnin’ Records behatolt Amerikába és meg is nyerte magának. A kiadót egyébként 15 évvel ezelőtt Hollandiában alapították és globális kitörésének sikere jelentős részben a 18 éves DJ Martin Garrix-nek köszönhető, akinek Animals című trackje az amerikai rádiók dance listájára is hamar felkapszkodott. Ha olvasnánk egy „Ki kicsoda az EDM világában” listát, a Spinnin’ és a családjához tartozó sublabelek az elektronikus tánczenék számos különböző műfaja közt felbukkannának.

Még „csak” 1 millió YouTube előfizetőt számláltak 2013 áprilisában, ma ez megközelíti a 6 milliót!

Patrick Moxey
tulajdonos, Ultra Records és a Sony Music elektronikus zenei részlegének elnöke

Moxey segített betörni Calvin Harris-nek a mainstream világába, amikor az Ultra singleje, a “Feel So Close” a mainstream rádiók játszási listájára került még 2011-ben. Manapság, mint a Sony feje az elektronikus zene területén, a befolyásos Moxey (48) felügyeli az év hátralévő részében az olyan főbb EDM szereplők új kiadásait, mint Steve Angello, Steve Aoki és Zeds Holt. Ő hozta be az USA-ba a dallamos house-mozgalmat Európából mégpedig a “Changes” című darabbal, Faul & Wad Ad vs Pnau and Mr. Probz-Waves előadásában. Az Ultra YouTube csatornájának egy 2,4 millió előfizetője van.

Robert Sillerman
elnök/vezérigazgató, SFX Entertainment

sillerman-650

Csak kevés egyén volt akkora hatással az élő performanszera, mint Sillerman (66). Az ő addigi öröksége pedig eleve biztosíték volt a jól működő rendszerre, mielőtt két évvel ezelőtt belépett az EDM világába. Miután ez megtörtént, birodalmát villámgyorsan felépítette, megszerezvén a kultúra több meghatározó brandjét. Az SFX egyre bővülő élő eseményei ma már a Tomorrowland-et, a TomorrowWorld-t és a Mysteryland-et is magában foglalják, valamint a Flavorus nevezetű jegyértékesítő szolgáltatás is az övék. Az SFX működteti a Beatport-ot, a DJ-k fő online elektronikus zenei forrását és céljuk az EDM zenék streamje valamint a hírek, információk és események kontrollja. Az FX1 kezel egy belső marketing megoldásokra szakosodott hivatalt, ami az ezzel összefüggő fogyasztói márkákat és az egész kultúrát felügyeli. Az SFX irányít több mint 60 neves fesztivált és rendezvényt, amelyre 2013-ban eladott több mint 4 millió jegyet. Ebből csekélynek nem nevezhető, 314 Millió USD bevétele származott.

Forrás: Billboard


Szólj hozzá!

Leave a Comment