A zene, amit hallgatunk, formál minket, kialakítja a saját viselkedési szokásainkat, életstílusunkat. Ugyanígy befolyásolja az öltözködési szokásainkat is. A rockerek sötét és fekete ruhákat viselnek, a rapzene kedvelői a saját méretüknél két-három számmal nagyobb ruhákat vásárolnak, a popzenét hallgatók a kedvenc sztárjuk stílusát öltik magukra. Ezek a feltűnő különbségek egy bizonyos műfajon, az elektronikus zenei műfajon belül is felfedezhetők. Sokszor fellelhetők azonosságok vagy hasonlóságok más, nem elektronikus zenei irányzatok öltözködési szokásaival. Mindez azért van, mert a világ változik, az élő hangszert felváltják a számítógépen létrehozott hangok, amivel új zenei stílusok jelennek meg. De az emberek viselkedési szokásai ugyan azok maradnak. Ugyanúgy a hasonló természetű, hasonló életstílust képviselő emberek csoportosulnak, csak már modernebb zenét hallgatnak. Az eddigkialakult jellemző öltözködési szokásaik alapja megmarad, csak egy kicsit átalakul. Az elektronikus zenén belül is nagyon sok műfaj létezik, és minden irányzat sajátosan formálja az emberek szokásait.

Drum and Bass

Erre a stílusra a laza, sportos viselet a jellemző. Kicsit ötvöződik a hippikre, illetve a rapperekre jellemző deszkás stílus. A fiúk kevésbé követik a trendet, fontosabb szempont számukra a kényelmes ruha. Leginkább bő ruhákat hordanak, a nadrágjukat lecsúsztatják a csípőig, vagy az alá, és ott rögzítik övvel. Bő pólókat és pulóvereket hordanak. A pulóverek közül is jobban kedvelik a kapucnis, húzózáras vagy bebújós, kapucnis, kenguruzsebbel ellátott bő jumpereket. Gyakran hordanak baseball sapkát. A lányok ösztönösen jobban követik a divatot. Ruhatárukban leggyakrabban a nyomott
mintás pólók fordulnak elő mindenféle színben, eltérő mintában. De a bő ingeket is kedvelik, főleg a kockás ingeket. Félig begombolva alatta egy toppal, trikóval viselik. A színesebbnél színesebb szűk szárú csőnadrágokat kedvelik. A legjellemzőbb ruhadarab, ami a fiúkra, és lányokra egyaránt érvényes a deszkás cipő. Gyakran hordanak sálakat. nyáron is. Az öltözetük részét képezik a nagy, háromszög alakú vékony sálak, amit a felsőruházat fölé kötnek meg. Leginkább kockás vagy batikolt mintázatúak, különböző színekben. Ha nem muszáj, táskát nem hordanak, csak övtáskát, amibe csak a legfontosabb dolgaikat teszik. A fiúknak kitaláltak egy praktikusabb megoldást, mivel nekik az irataik és a pénzük a legfontosabbak, hogy a pénztárcákhoz tartozik egy lánc, amit a nadrágjukhoz csatolnak, így nehezebben hagyják el, és divatos, ahogyan a hosszú lánc lelóg az oldalukon. A lányok az övtáskát sem a hagyományos módon hordják a
derekukra vagy csípőre kötve, hanem vállukra teszik, mint a hagyományos női kézitáskákat, vagy átkötik féloldalasan a vállukon. Nagy választékból válogathatnak, mert már több erre szakosodott márka jelent meg a piacon, mint a DC, Vans, illetve ők tartották életben a magyar Tisza márkát is. Ezt a deszkás stílust képviselik a Drum and Bass zenéből kialakult további irányzatok kedvelői is, mint a Dubstep vagy a Breakbeat.

Goa

Ez a másik legjellemzőbb stílusirányzat, ami a hippik vonalát vitte tovább. Szokásaik a hippikéhez hasonló, mind életfelfogásban, mind öltözködésükben. A legszínesebb irányzat. Ruhatáruk a szivárvány minden árnyalatában pompázik. Mintázatára jellemző a batikolás, amivel szintén színesebbé és egyedivé válik egy-egy darab. A természettel való szoros kapcsolatuk tükröződik a ruházatukon is. Nagy virágmintás blúzok, nadrágok vagy szoknyák jellemzik. Népviseleti motívumok jelennek meg a bő ruházaton. Felsőruházatukra jellemző a lefelé bővülő ujjmegoldás. A nadrágok formai kialakítására jellemző a bő szármegoldás, bő egyenes szárú vagy bő trapéz szárú
nadrágokat hordanak illetve közkedvelt a Palazzo-nadrág, aminekszárait szorosan pántba fogják, vagy gumival összehúzzák. A szoknyák is általában bő, rüsztig érő hosszúságúak. Nagy, színes, batikolt vagy virágmintás kendőt, sálat és tarisznyát hordanak. Manapság már egyre több üzletet nyitnak, ahol kifejezetten az ő stílusoknak megfelelő darabokat árulják, de ezek legtöbbször import áruk keletről; nem terjedt el annyira ez a stílus, hogy márkák foglalkozzanak az előállításukkal.

House

Ez egy egyszerű és kétszínű stílus. Ez a zene hallható a legtöbb klubban, diszkóban, ahol az elmúlt években az új generációk egy felszínes világot alakítottak ki. A drágább, márkás ruhákat hordják, nem szórakozni járnak el, hanem mutogatni magukat. A hétvégéken a fiúk inget viselnek, szövetnadrággal vagy sötét farmerral és alkalmi
cipővel. A lányok testre simuló ruhát, szoknyát mély dekoltázsúfelsővel párosítanak, és elengedhetetlen számukra a magas sarkú cipő. Ők az elegánsabb diszkó stílust képviselik, csillogó ruhákkal. A hétköznapokban sem sokban különbözik a viseletük, maximum kevésbé kihívóak, és kevésbé feltűnő színekben járnak. A fiúk pedig az inget egy márkás shirt-re és pulóverre váltják. Érdekesség, hogy ez külföldön is hasonlóan működik, lényegében nem tér el, csak ott Ibiza diktálja a divatot. Ibiza a house zene Mekkája, és oda is csak a tehetősebbek jutnak el. Minden a pénzről szól: azt a divatot
követik, amit a magasabb árkategóriás márkák diktálnak.

Techno

Ez a zenei irányzat két részre bontható a rá jellemző öltözködési szokásokat tekintve. Ennek az iránynak a hívei vitték tovább, alakították, formálták a 70’es években kialakult diszkó stílust, rájuk jellemző a partiruhák viselete, bár ez már csak külföldön figyelhető meg. A feketével párosított feltűnő neonszínek, fényes anyagok jellemzik. A fiúk trapéznadrágot, bő szárú nadrágot viselnek, a lányok szintén trapéznadrágot, testre simuló sztreccsnadrágot, és topot, vagy miniszoknyákat, fényes műbőr szoknyákat, latexruhákat. Már ritkábban látni, de egyesek még mindig viselik a magas talpú Buffalo cipőt, főleg az idősebb korosztály. A különféle kiegészítők is ott lapulnak a polcukon, mint legyezők, sípok, nyakba akasztók, világító fényrudak. Szinte mindenkinek, aki a ’90es években vagy a 2000-es évek elején ezt a zenét hallgatta, ezek a ruhák fellelhetők voltak a ruhatárában, de túl feltűnő volt hétköznapi viseletre, így csak egy-egy buli alkalmával kerültek elő. A bulikon kívül pedig a leghétköznapibb viselet jellemezte az emberek öltözködését. A másik irányzat nem öltözik ki, nem vesz fel kihívó ruhákat. Szintén sportosan öltözködnek, sokan nyomott mintás pólókat vesznek fel, amin a minta valahogyan mindig összeköthető a zenével.

Hardcore

A gabber kultúra és öltözködés viszonylag könnyebben összetéveszthető a skinhead-el mivel a kopasz hajviselet és a bomber sokkal inkább jelen van, mint pl a láncok és szegecsek, alapvetően viszont a susogós melegítőnadrág jellemző, vagy a nagyon világos bluejeans, Nike air Bw cipővel. Sok szereotipia éri a kultúrát, mert radikálisnak es erőszakosnak állítják be őket, ez jellemző sajnos globálisan, viszont egy összetartó család jellegel működik a szcéna itthon és külföldön is.  Ez a zenei stílus Hollandiában és Németországban a legnépszerűbb, de a világ többi részén is jelen van.

A diszkó stílus

A diszkókorszak nagyban befolyásolta a ’70-es és ’80-as évek divatját. A magas talpú, magas sarkú cipők, szabadidőruhák, széles gallérú ingek, trapéz szárú nadrágok mind kötelező elemei a diszkó stílusnak. A diszkó stílus egy alapot adott a divatszakmának,
amire a későbbi évtizedekben is építkezhettek, bizonyos jellemző elemei újra és újra az aktuális trendek részévé válnak. Kockázatot vállaltak azok, akik a diszkó stílus jegyében öltözködtek, mert könnyen nevetség tárgyává váltak, ugyanis az emberek nehezen akarták elhinni, hogy ez tartós viseletté válhat. A diszkó stílust és ezt a korszakot a színek sokfélesége jellemezte. Az előző évtizedek
szürke színállományát felváltották a vad színek és mintázatok. A legélénkebb, és rikítóbb színek sokfélesége jellemezte a divatot, és ez alól a férfidivat sem volt kivétel. Az elegáns és nőies stílushoz a fémes ezüst, arany és bronz színeket párosították. A színek másik csoportját az intenzív, élénk színek alkották, majd ennek
köszönhetően a neonszínek használata is egyre gyakoribbá vált. Népszerű díszítési mód volt a flitterezés. A színhasználatnál elsődleges szempont volt, hogy minél fényesebb, csillogóbb és feltűnőbb legyen, mikor a diszkófények megvilágítják.

A szintetikus alapanyagok jellemezték ezt a korszakot, elsősorban a poliészter, amit 1953-ban fejlesztett ki a DuPont, a világ egyik legnagyobb alapanyaggyártó cége, majd ezt követte 1959-ben a Spandex kifejlesztése. Ez a DuPont által védjegyzett új anyag a Lycra nevet viseli. Egy kifejezetten nyúlékony anyag, úgy viselkedik, mintha egy második bőrt húztunk volna a testünkre. Könnyű benne a mozgás, és nagyon jó a légáteresztő képessége. A Lycra anyagot többféle fényes, élénk színben is előállítottak. Belekeverték a farmerbe és más szövetekbe, amiből olyan sztreccsnadrágokat készíthettek, ami nem korlátozta a mozgást: viselete nagyon kényelmes lett. A poliésztert továbbfejlesztve jött a mikroszálas anyagok feldolgozása.
A ’80-as évek új alapanyaga a Lamé: jellemzően műselyemből készült rugalmas, fémszálas szövet. A fémes szálak miatt csillogóbb, fényesebb hatású volt, mint a többi szövet. Általában ezen anyagok felhasználásával készültek a korszak alapdarabjai: a feszes, testre simuló sztreccsoverálok és az úgynevezett cicanadrágok. Ezek kiemelték a női test idomait, és mindenféle színben elérhetőek voltak.
A harangaljú, azaz trapézszárú nadrágok a hétköznapokban is kötelező darabok voltak, amiket férfiak és nők egyaránt viseltek, és az idők során aljabőségük folyamatosan kiszélesedett. Népszerűsége csak nőtt, miután megjelent a farmer, és a hétköznapok kötelező eleme lett. A szabadidőruhák is ekkor kezdtek tért hódítani, hiszen a nagy színkavalkád a sportos öltözékre mind a mai napig jellemző. A ruhák hosszúságát kettősség jellemezte. Az éjszakai klubokban ugyanúgy fellelhető volt a hosszú, egyrészes, általában nyakban megkötős maxiruha, valamint a ’60-as éveknek köszönhető rövidebb ruhák, mini hosszúságú szoknyák.
A platform cipők: Ezek a cipők a történelem során sokszor megjelentek a divatban. Leginkább a 16. századi reneszánsz korszak meghatározó darabja volt, akkor „gólyaláb” cipőknek is nevezték őket. A diszkókorszakban újraforradalmasított cipőnek legalább 5-10 cm magas talpúnak kell lennie, lehet telitalpú, vagy elkülönül a magas talprész és a sarok. Bármilyen anyagból készülhet a talprész: műanyagból, gumiból, fából vagy parafából. A férfiak is jellemzően kedvelték, a nőknek pedig magas szárú, térdig vagy combig érő fényes latex, bőr csizmák készültek ilyen talpazattal. A 2000-es évek retro trendjének is alapvető eleme volt. Erre a sémára készültek a Buffalo cipők, amik magas talpazatú sportcipők, bakancsok voltak.
A későbbi évtizedekben a diszkó stílus sokat nem változott. A trendet nem követte, így azt csak az új alapanyagok és technológiák megjelenése formálta. A színek, formai kialakítások nem térnek el ma sem az évtizedekkel ezelőtt megszokottól. Egy- másfél évtized után a diszkókorszak ideje leáldozott, a divatból is kikerültek az erre jellemző elemek. Természetesen a klubokban ugyan úgy fennmaradt ez az öltözködési szokás. Ugyanúgy két stílus, az elegáns és a sportos vonal határozta meg. A világ időközben átalakult, de a klubbéli divat nem. Mindeközben az elektronikus zene a technikai újítások következtében egyre több részre bomlott, és új műfajok alakultak ki. A klubok is megoszlottak, attól függően, hogy melyik zenei vonalat képviselték. Az új zenei irányzatok kevésbé voltak kifinomultak és elegánsak, így a diszkó stílus finomabb arculata a háttérbe szorult. A legnépszerűbb elektronikus zenei irányzat a rave, majd az abból kialakult techno vonzotta a legtöbb embert a bulikba, így a techno zene hívei vitték tovább és tartották fenn a sportos, kihívó diszkó stílust, a kultúrájuk részévé vált.
Mivel az üzletekben nem lehetett vásárolni ennek az irányzatnak megfelelően, vagy csak nagyon drágán, nem volt nagy választék sem. Így az emberek maguk kezdték megálmodni, megvarratni öltözéküket, vagy átalakítani már meglévő darabjaikat. Az új zene és a köré kialakított kultúra akkora népszerűségnek örvendett, hogy kinőtték a klubokat, és időnként hatalmas expo csarnokok vagy szabadtéri fesztiválok adtak helyet ezeknek a rendezvényeknek. Minél több ember lehetett részese a parti-életnek, annál több rajongója lett ennek az öltözködési viseletnek, tanultak egymástól, ihletet kaptak mások ruháját látván. Mindezt összegezvén megállapíthatjuk, hogy ezeknek köszönhetően terjedtek el az úgynevezett parti-ruhák.
…folytatjuk!…