Brit hegemónia az idei Bónusz Electronic Music Festivalon

Néhány hete elkészült a Bónusz Electronic Music Festival 2016 végleges programja és a terembeosztás egyaránt. Az időbeosztásra még várni kell de lassan indulhat a matek: érkezés, merre, mikortól, meddig, ingázás, maradjunk még stb. Ettől függetlenül egyet kell értsünk abban, hogy az idei rendezvényre sikerült egy tényleg sokszínű, érdekes és változatos programot összeállítani a szervezőknek. Valamint egyet érhetünk abban is, hisz tény: idén a Nagy-Britanniából érkező lemezlovasok fogják uralni a Green, a Red és a Blue aréna lemezjátszóit.

Azt, hogy a brit elektronikus zenei szcéna nemcsak Európában, hanem világviszonylatban is meghatározó nem hiszem, hogy különösebben bizonygatnom kellene. Hogy miért? Valójában nincs a dance szcénának olyan szegmense, ahol a legnagyobb művészek közt nem találunk legalább egyet, aki ne a “Ködös Albion” szülötte volna. Ha a house felől közelítjük meg a témát, elég csak az angol Lee Burridge és Danny Howells vagy a walesi Sasha nevét említeni. Ha a techno felől próbáljuk megfogni a dolgokat, kiváló példa az angol Luke Slater, Anthony Child azaz Surgeon vagy az Orde Meikle és Stuart Drummond McMillan alkotta skót Slam páros. Ha pedig a törtebb ütemek kedvelőit kérnénk meg, hogy sorolják fel kedvenceiket, Goldie, High Contrast, LTJ Bukem vagy Andy C közül legalább az egyik név tuti, hogy szerepelne a listán. Tekintettel arra, hogy hat fellépő is érkezik a szigetországból november 11-én Budapestre, ebben a bejegyzésben rájuk fókuszálunk:

Ben Sims

Ben Sims

Ben Stocker pályafutása elején még hip hop, house és rave zenéket mixelt különböző kalóz rádiók műsorsávjain és Essexben valamint Kelet-Londonban rendezett bulikon. A 90-es évek folyamán mikor a techno egyre népszerűbbé vált, ő is nyitott a stílus felé aminek következtében egyre nagyobb lett a kereslet zenéire és Benre is mint DJ.

Az új évezred elején már nemzetközileg elismert techno legendává vált, köszönhetően egyedi zenei ízlésének, a műfaj iránti elkötelezettségének és persze mixelési stílusának egyaránt. Ekkorra már sikerült kivívnia a teljes techno szakma elismerését, köszönhetően az előbbieknek na és persze az általa menedzselt Theory Recordings-nak és az ehhez köthető sublabeleknek, mint a Hardgroove és az Ingoma. A 2000-es évek közepén, ahogy az általa képviselt letisztult, dinamikus techno ő is egy időre eltűnt, majd néhány EP-vel felvezetve 2011-ben robbant be újra Smoke & Mirrors című albumával a Drumcode égisze alatt. Azóta pályája egyenesen ível felfelé és ki tudja hol van még az út vége!

Ahol elkaphatod: GREEN Arena
Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert ez egy viszonylag friss és különleges projekt:

Dave Clarke

Dave Clarke

Sokan nem is tudják: Dave Clarke zenei karrierjét szintén hip-hop lemezlovasként kezdte a 80-as évek közepén. Később váltott az acid house majd a még keményebb basszusok felé, bár rave DJ karrierje sem tartott sokáig. Érdeklődése fokozatosan elmozdult a techno irányába. Ha nem is rögtön az első, de a második kiadványa, a RED trilógia meghozta a várva várt áttörést. A 90-es évek közepétől egészen a 2000-es évek közepéig szinte kizárólag a techno kötötte le a figyelmét, ekkoriban jöttek ki legismertebb produceri munkái, mint a Shake Your Booty, a The Compass, a What Was Her Name, a The Wolf, a Way Of Life vagy a Just Ride, persze a teljesség igénye nélkül. Na és akkor a remixekről nem is esett még szó!

Ismert rádiós műsorvezető, 2000-ben már saját műsora volt a belga Studio Brussels frekvenciáján. 2006-ban indította el teljesen önálló rádióshowját White Noise címmel, majd nem sokkal később hasonló néven kiadót is alapított, ahol a műsorban elhangzó elektró és techno zenék jelentek meg. Ekkoriban remekül ötvözte a törtebb ütemeket és a feszesebb techno zenéket szettjeiben. Az utóbbi néhány évben jól láthatóan elsősorban a DJzésre koncentrál, noha neki és Jonas Uittenbosch-nak Unsubscribe néven jelennek meg közös produceri munkái is.

Ahol elkaphatod: RED Arena

Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert az egyetemes techno történelem egy megkerülhetetlen darabja:

Inigo Kennedy

Inigo Kennedy

A civilben informatikus Inigo Kennedy is a brit elektronikus zene úttörői közé tartozik. Pályafutása több mint két évtizedes múltra tekint vissza, ez idő alatt kreativitásával, eredetiségével és technikai képzettségével sikerült kivívnia az elismerést a techno berkein belül.

A rendkívül innovatív és műfaját tekintve behatárolhatatlan címke, az Assymetric tulajdonosa is egyben. Nemcsak saját kiadójánál, hanem szerte a világon számos más labelnél is ő a felelős a megjelenő kiadványokért és azok minőségéért. Az első években megjelent korongjaival és a háttérmunkával jelentős szerepe volt például abban, hogy a 2007-ben alapított belga Token kiadó mára a világ egyik legsikeresebb techno labelja, ahol manapság olyan előremutató előadók zenéi jelennek meg mint Xhin, Ø [Phase], Rødhåd vagy az idei fesztiválon szintén fellépő veterán, Oscar Mulero.

Ahol elkaphatod: GREEN Arena

Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert egy igazi csemege egy igazán különleges kiadótól:

James Zabiela

James Zabiela

Ha egy objektív és stílusuk szerint be nem skatulyázott listát kellene összeállítanunk a világ legtechnikásabb lemezlovasairól, akkor James Zabiela egészen biztosan helyet kapna ezen. Már egészen fiatalon, 21 évesen hírnevet szerzett magának, amikor megnyerte a Muzik Magazine által 2000-ben szervezett Bedroom Bedlam DJ versenyt és ezzel a jogot, hogy csatlakozhasson a Sasha által menedzselt Excession ügynökséghez.

Mindössze 24 éves volt, mikor felkérést kapott az akkoriban tényleg egyedülálló produkcióiról ismert londoni house label, a Hooj Choons menedzsmentjétől egy dupla mixalbum elkészítésére amely Sound In Motion címmel jelent meg 2003 nyarán. Ezután nagyjából évente jelent meg egy Zabiela dupla mix CD az ekkor valóban reneszánszát élő brit Renaissance kiadó gondozásában, melyek egytől egyig élményszámba mentek.

Azon kivételes művészek egyike akinek már a 30-as éveiben sikerült olyan magasságokba emelkednie mint a tőle 15-20 évvel idősebbek. Ez részben azoknak az élő performanszok során bemutatott páratlan technikai képességeinek köszönhető, amelyre a Pioneer mérnökei is felfigyeltek. James Zabiela is a tesztelők közt kapott helyet a Pioneer DJM800, a CDJ1000MK3 és az EFX 1000 fejlesztése során, mely termékeket a 2006-os frankfurti Musikmesse keretein belül mutattak be. Részt vett még ezen kívül a CDJ-2000 és a CDJ-900 média lemezjátszók tökéletesre fejlesztésében is.

2012-ben alapította meg saját, Born Electric névre keresztelt kiadóját, ahol stílustól függetlenül megjelenik minden ami egy eklektikus Zabiela szett kelléke: dubstep, acid, drum and bass, house, techno és downtempo egyaránt.

Ahol elkaphatod: BLUE Arena

Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert remekül fel van építve:

John Digweed

John Digweed

Ha van olyan fellépő a névsorban, aki tényleg nem szorul különösebb bemutatásra, az valószínűleg az a John Digweed akiről még olyanok is hallottak, akik egyáltalán nem hallgatnak house zenét. DJ karrierjét már egészen fiatalon, 15 éves korában (1984-ben!) kezdte. Több sikeres helyi rendezvénynek köszönhetően rövid időn belül ismert lett szülővárosában, Hastingsben, ahol már ekkoriban olyan előadók léptek fel, mint Carl Cox vagy a The Prodigy.

Talán kevesen tudják, de a Sasha és Digweed által készített, 1994-es Renaissance: The Mix Collection című album mint az első kereskedelmi forgalomba hozott mixalbum vonult be az elektronikus zene történelmébe. Addig összefüggő egészként csak és kizárólag házi készítésű másolatokat lehetett hallani. A Renaissance albumot követte a legendás Northern Exposure sorozat majd a Communicate. Persze ne feledkezzünk meg az önállóan készített három remekbe szabott mixalbumról a brit Boxed kiadó méltán népszerű Global Underground úgynevezett “city series” sorozatnak és a lista hosszasan folytatható. Legújabb projektje a Live Series, mely élőben rögzített felvételeinek kereskedelmi forgalomba hozása, akár 4 (Live in London) vagy 3+6 (Live in Montreal) lemezen. 2000-ben megalapította saját kiadóját Bedrock Records néven, ahol ekkoriban szinte kizárólag azok a zenék jelentek meg melyeket előszeretettel pörgetett fellépései során. Azóta a Bedrock a globális house szcéna egyik legtermékenyebb és legsikeresebb kiadójává vált. A mai napig is aktív platformon manapság már nem csak a house zenéké a főszerep.

Az 1990-es években a progressive house úttörőjeként emlegették, sőt sokan tévesen a mai napig ezzel a jelzővel illetik, holott zeneileg már évek óta behatárolhatatlan – ahogy ez sokmindenki másról is elmondható. Ő is azon kevés DJ közé tartozik, akit bármikor hallgatsz meg újra, olyan érzésed van mintha most hallanád először.

Ahol elkaphatod: BLUE Arena

Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert szinte egészen biztosan meg fog szólalni:

Shifted

Shifted

Az első szekcióban szinte kivétel nélkül mindenkire igaz volt, hogy igazi veteránnak számít a techno szcénán belül. Végül de nem utolsó sorban itt az első és egyetlen kivétel! Guy Alexander Brewer azaz Shifted egyértelműen az új generációs brit techno előadók táborát erősíti.

A Shifted projekt az utóbbi években kezd kiteljesedni. Egy teljesen új lehetőség egy eddig névtelen arc számára, amely lehetővé teszi, hogy zenéjével egy új fejezetet kezdjen a brit és egyben a globális techno hasábjain. Brewer elképesztően ügyesen lavíroz a stílusok közt; a kísérleti elektronikát és az ambient hangzást ötvözve a műfaj határait feszegeti amivel igazából a techno teljes egészét lefedi.

Sokan már pályafutása elején felfigyeltek rá, hisz rögtön legelső EP-je, a Control (2011) majd debutáló szerzői albuma a Crossed Paths (2012) is a híres Mote-Evolver kiadónál jelenhetett meg. Zenéi párhuzamosan jelentetek meg a Luke Slater által alapított Mote-Evolver és a saját, Avian névre keresztelt platformokon. Néhány napja, egészen pontosan október 14-én jelent meg legfrissebb, Appropriation Stories című albuma, mely a techno és az ambient stílust ötvözi és ami miatt nem is lehetne aktuálisabb novemberi fellépése!

Ahol elkaphatod:  GREEN Arena

Amit feltétlen hallgass meg tőle, mert tényleg bemutatja zenei sokszínűségét:


Szólj hozzá!

Leave a Comment