Az 1990-es és a 2000-es évek egyik legtermékenyebb producereként és remixereként alkotott temérdek maradandó tracket, de lendületes és végig vidám DJ szettjei többünknek okoztak egy-egy kellemes estét. Elsősorban techno lemezei miatt emlékezhetünk rá, habár alkotott a dance szcéna más ágazataiban is kiemelkedőt. Mind trance mind pedig hardstyle trackek is kerültek ki a kezei közül. Produceri és DJ karrierje folyamatosan ívelt felfelé az előző évtized közepéig, azonban csillaga azóta úgy tunic kissé leáldozóban van. Vagy mégsem? Nézzük ki is ő valójában és mit érdemes tudni több mint húsz esztendős zenei munkásságáról.

Mischa van der Heiden 1971 szeptember 1-én látta meg a napvilágot Hollandia legnagyobb kikötővárosában, Rotterdamban. Karrierje teenager korában kezdődött, alig múlt el 19 éves mikor először lépett fel mint lemezlovas. Egy évvel később kóstolt bele a producerkedés világába, debütáló korongját Dyewitness alteregó alatt dobták a piacre, mely az Observing The Earth címet viselte. Stílusát tekintve ez inkább a hardcore, happy-hardcore vonalába tartozott, de később ,mint trance és főleg techno producerként emlékezhetünk rá legtinkább. Előbbi kategóriába tartozó lemezei az AMbassador utóbbi pedig a legismertebb, DJ Misjah álnevek alatt kerültek a lemezboltokba.

Holland származású zenészként nyilvánvaló, hogy a trance mint zenei vonal egyáltalán nem állt távol tőle. AMbassador néven két EP is kikerült a stúdiójából, egyik One Of These Days másik pedig The Fade címmel. Azt, hogy kizárólag trance producerként is megállta volna a helyét, mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy The Fade című korongját a megjelenés évében nem kisebb egyéniségek pörgették, mint a hangzás akkori vezető lemezlovasa, Paul Oakenfold.

Dyewitnessként már jóval bőségesebb a repertoár. A már említett Observing The Earth 1992-es megjelenését még hat Korong követte, melyek mindegyike a hardcore és hard-house stílusjegyeit ötvözték. Németalföldi lévén azt hiszem ez sem szorul különösebb magyarázatra.

DJMisjah2.gif1994-ben X-Trax néven megkezdte működését az a rotterdami székhelyű techno label aminek megalapítása az ő nevéhez fűződik. Ekkoriban párhuzamosan alkotott több e-zenei stílusban, mindenképp a DJ Misjah projekt az ami a leginkább szót érdemel. Alig egy esztendő elteltével bakelitre vágták a Purple Road EP-t. Ez elsősorban az acid és a techno fúziója, ami a következő évek munkáit és az X-Trax kiadót is végigkísérte. Itt adták ki a Trippin Out és a Special Acid Edition korongokat, melyek DJ Misjah és DJ Groovehead azaz Jeroen Schrijvershof koprodukciójaként készültek. Ennél is ismertebb egy másik fúzió, a DJ Misjah And DJ Tim melynek másik tagja a szintén holland Tim Hoogesteger, legismertebb lemezük az Access, de erről bővebben majd kicsit később. Sajátos hangzású funky- és groovy techno trackjei a korszak legnagyobb egyéniségenek a szettjeiben szólaltak meg. Előszeretettel játszottak Misjah lemezeket olyan mára már legendává vált lemezlovasok mint Judge Jules, Carl Cox, Sven Vath vagy az ekkoriban még csak szárnyaikat bontogató Marco Bailey és Adam Beyer.

Szólóban is rengeteg maradnadót alkotott legyen szó skár saját elképzelésrekől akár egy-egy másnak készített remixről. Minden kétségek kizáróan a késői 90-es és korai 2000-es évek legtermékenyebb techno remixere és producerei közé tartozik. Saját labelja, az   prezentálásában jelentek meg első munkái, a tejesség igényenélkül a következők: The Snake / The Crush, The Afterworld vagy a Nimphia / Knallenheid. Dolgozott másik labeleknek is, ezek közül a két leghíresebb a Mankind és a Zync voltak. Ezen kiadóknál többek közt Marco Bailey, Hertz, Henrik B, Hardcell, Redhead és Johan Bacto személye volt a garancia a jobbnál-jobb techno korongokra. A Zync prezentálásában jelent például meg a számomra abszolut favorit Misjah track, a Rocket EP B oldalán található Into Rockets 2002-ben. A következő évben sem maradtunk Misjah klasszikus nélkül, elég csak a Very Nice EP címadó trackjére gondolni a ReRun Records prezentálásában. Ez volt az a kiadó amit ugyancsak ő hívott életre 2001-ben. Szintén itt jelent meg a So High 2004-ben, melyen az eredeti mellett egy-egy remix található, melyeket két korszakos egyéniség, Marco Bailey és Trevor Rockcliffe értelmeztek át. Itt kanyarodnék vissza a DJ Timmel közösen készített Access című szerzeményre, aminek mind az eredetije mind pedig a remixei a techno zene klasszikusai közé emelkedtek, valamint ide emelték emelték Misjaht valamint a remixek elkövetőit is. Az amerikai Stephen Thomas Stollmeyer vagy ismertebb nevén Steve Stoll, a német Thomas Schumacher vagy a holland Jeroen Verheij aka Secret Cinema a műfaj vezető producerei és remixerei közé tartotak vagy tartoznak mind a mai napig.

Ha már a remixeknél tartunk, itt említenék meg néhányat, melyek Misjah keze munkáját dícsérik. A XX. század utolsó évtizede közepén tomboló hard house és acid hullám egyik leghíresebb alakja  az a Josh Wink aki Size 9 álnéven alkotta meg az I’m Ready című klasszikust 1995-ben. Ugyancsak ebben az évben jelent meg a remix EP. Ezen négy újraértelmezés található, ezek közül egy Misjah prezentálásában. Szintén 95-ös a Jam And Spoon – Angel (Ladadi O-Heyo) (DJ Misjah Mix) ami elsősorban az acid, a trance és a hard house jegyeit tartalmazza. Készített remixeket japán talán leghíresebb techno duójának, a Denki Groovenak. Asunaro Sunshine című trackjük 1997-ben jelent meg, melyen Misjah mellett a szintén japán Yoshinori Sunahara és Takkyu Ishino valamint Ladback Luke működtek közre. Egy eztendővel később érkezett a Recycled A, melyet rajta kívül többek közt Thomas Schumacher, Mijk Van Dyk valamint Patrick Pulsinger és Erdem Tunakan remixeltek. A szomszédos Belgium szülötte Steve Vangilbergen vagy ismertebb nevén Redhead, aki szintén a Zync és a Mankind kiadóknál jelentette meg studiómunkáit. Sad Homecoming névre keresztelt 12”-es lemeze 2002-es Zync kiadvány, a korongon egy-egy Misjah és Marco Bailey remix szólal meg. Az ezt követő néhány év a groovy techno fénykoraként írható le, mely korszak nem lehetett volna ilyen sikeres két svéd úriember, Pierre Jerksten és Petter Börgesson nélkül. Kettejük közös projektjét Hertz névre keresztelték, ami sokunk számára egyet jelentett a lendületes, dallamos, vidám, hamisíthatatlan skandináv tecnhóval. Cikkunk főszereplőjének hathatós közremáködésével – itt is található egy Misjah remix – 2004-ben jelent meg a Kicks EP melyet még rengeteg klasszikus korong követett. Magyar vonatkozása is van a történetnek, mivel 2006-ban a ReRun kiadónál lehetőséget kapott Dubniczky Dániel aka Daniel D Higher Priority című EP-je megjelentetéséhez. Természetesen a hasonló című track  elmaradhatatlan DJ Misjah remixét tartalmazva.

dj_misjah-2009.jpg

Produceri aktivitása 2004 után fokozatosan csökkent. 2005-ben jelent meg az a Dragonfly EP egy original mix és egy-egy Hertz valamit Bando remixekkel, ami számomra talán az utolsó lemez az emlékezetes kategóriából. A későbbiekben már szinte csak elvétve jelentek meg munkái. Talán a legismertebb producer akinek az utóbbi években remixet készített Uto Karem volt, akinek Homebase (The Remixes) EP-jén található egy újraértelmezés.

Az utóbbi években nem volt egy darab megjelenése sem és mint DJ is csak elvétve vállal fellépéseket, rögtön ki is derül miért. Honlapján két lekötött decemberi fellépés található, egy a németországi Münsterben egy pedig a szlovéniai Kranj városában. Közel húsz esztendő után elérkezettnek látta az időt arra, hogy átadja helyét a fiatalabb generáció képviselőinek. Emellett aktívan részt vállal a fiatalok által készített produkciók megjelenítésében, ugyanis megalapította a 24Mastering nevű céget. Nevéből könnyen kikövetkeztethető, hogy ezen keresztül Misjah a jövőben a zenék masterelésével próbálja egyengetni az ifjú techno producerek útját. Alig több mint két éve kezdték meg a működést, diszkográfiájuk és ügyfélkörük azonban így is mutatós. Úgy érzem elég csak Niereich, D-Nox And Beckers, Steve Ward, Jesse Voorn vagy David Keno nevét említeni az ismertebb producerek közül