Interjú a Ganz Weit Draussen szervezőivel

A Ganz weit draußen fesztivál először jön Magyarországra, de a kezdetek régebbre visszanyúlnak egészen Németországig. Mit érdemes tudni a fesztiválról?

Christian Flender: Az első GWD fesztivál egy születésnapi parti volt, kb 50 fős közönséggel egy magánkézben lévő földterületen, Sinsheim városában. A következő években a vendégek számának folyamatos növekedése okán vált szükségszerűvé, majd jött létre Sinsheim városával egy szoros együttműködés. Ennek köszönhetőn 2011-től lett az egyedülálló természeti adottságokkal rendelkező sinsheimi kőbánya a rendezvény állandó helyszíne.

Ezen adottságoknak és főként a helyi,  Rhein-Neckar torkolatban élő és alkotó lemezlovasok és előadóművészek munkájának köszönhtőn a GWD fesztivál rövid idő alatt sikeres lett. Ebben szerepe van a továbbá a minden évben egyedi, csúcs hang- és fénytechnikával felszerelt színpadnak, és a természeti adottságokat kihasználó vizuális előadásoknak. Innen származik a művészeti fesztivál (Medienkunst Festival) elnevezés.

A GWD fesztivál mögött egyébként nincs semmilyen cég, vagy kereskedelmi szándék, annál inkább egy kis csoport aktivistái sok lelkesedéssel, és szenvedéllyel, egyfajta elkötelezettséggel az elektronikus zene és a közös együttlétek iránt.

Miért éppen Budapest? Úgy tudjuk a helyszínválasztás nem véletlen, magyar szál is van a csapatban.

Christian Flender: Adam Pinter kettő évvel ezelőtt keresett meg engem egy közös rendezvény szervezésére irányuló  együttműködés kapcsán. Így derült ki hogy ugyanabban a városban lakunk, azon belül is gyakorlatilag néhány száz méterre egymástól. Baráti kapcsolat alakult ki kettőnk között amit tovább erősített a hasonló zenei érdeklődésünk. Azt mondhatom egy hullámhosszon vagyunk. Hamar jött a közös együttműködés gondolata, hogy Magyarországra vigyük a GWD fesztivált. Nem kellett hosszasan mérlegelnem hogy belevágjak, így el is kezdtük a megtervezését.

Adam Pinter: Nos valóban, én magam Magyarországról, konkrétan Budapestről származom, és miután Christiannal történő megismerkedésünk majd összebarátkozásunk folyamán körvonalazódtak a közös elképzelések, így már sok minden adta magát. Itt került képbe Misty, aki feldobta, hogy vigyük el magát a fesztivált Budapestre, igaz ekkorra megfogalmazódott német részről is a további együttműködésre, nagyobb célokra irányuló törekvések. Budapesten az Akvárium klub pedig egyike azon helyszíneknek, mely mérete és presztízse alapján méltóképp befogad egy ilyen rendezvényt.

Misty: Úgy éreztem a magyar partiéletre igencsak ráfér egy kis vérfrissítés, kell némi új, valami extra potenciál. Azok az érzések, hangulatok amik egykor megvoltak az elektronikus zenei bulikon valahogy elvesztek, kiégett az egész. Persze ez nem azt jelenti hogy nincsenek jó rendezvények, leginkább azt – tisztelet a kivételnek – hogy a legtöbbnek nincs szellemisége. Talán ezért fogalmazódott meg bennem a gondolat: kell egy minifesztivál régi, és új arcokkal, legyen művészeti értéke, mindeközben a kompromisszummentes zenei élményekről szóljon, profin összerakott line up-al.

A GWD az Akváriumban kerül megrendezésre. Szabadtéri helyszínen nem gondolkodtatok?

Misty: Imádjuk a szabadtéri bulikat, a jövőben lenne is pár opcióm erre, de egyelőre még az Infinity Sounds kicsi a nagy múltú erős brandekhez képest, így olyan helyszínt kerestünk, ahol megtudjuk valósítani az álmainkat, kellőképpen központi, de mégis eldugott, megvan az underground mentalitása és teljes vállszélességgel  kiáll az eseményünk mellett. Az Akvárium tökéletes főhadiszállás!

GWD

Németország alkotótáborának is nevezik, Budapesten mégis több külföldi húzónévre számíthatunk. Mi alapján állítottátok össze a line upot? Ami szerintünk remekül összehozza több alapvetően más zenei vonal rajongóit is (mondhatnám hogy ez a Technokunst, és az NVC, Ttraumos vonal rajongóinak kötelező, akik pedig már a BP-i éjszaka egy igen széles spektrumát lefedik)

Christian Flender: A GWD keretein belül zajlanak ugyan ilyesfajta tevékenységek is, például témaspecifikus kurzusok, előadások, én azonban mégsem nevezném alkotótábornak. A line up összeállítása természetesen személyes részrehajláson is alapul, a cél egy meghatározó művészekből álló, széles zenei paletta lefogása volt, ami azt hiszem sikerült. A line up önmagáért beszél, jónak találom a nemzetközi top fellépők sokszínűségét, a német rezidenseink kollaborációját ezekkel a remek magyar fellépőművészekkel. Az Akvárium klub három termében zenélő 21 fellépő közül bizonyára a hallgatóság egésze megtalálja majd a kedvére valót.

Adam Pinter: Maga a  Ganz weit draussen valójában ilyen szerepkört és feladatokat is ellát, ennek oka Christian filozófiája, aminek lényege, hogy több egymásra épülő és párhuzamosan futó tevékenység ad ki egy kerek egészet. Ezt a komplexitást példázza a bejáratott és jól működő Election klubest-széria, és egyéb rendszeres időközönként megrendezett kisebb szabadtéri események, melyek mind az elektronikus tánczenét és a minőségi szórakoztatást helyezik lőtérbe. A tavaly márciusi  Ganz weit draussen előparty – mely a méltán híres, heidelbergi székhelyű kulturális intézetben a  Breidenbach Studioban került megrendezésre – Ableton workshoppal és interaktív dj eszközök bemutatójával kezdődött. Véleményem szerint az alkotótábor megnevezés a GWD fesztivál esetében azért is helytálló, mert évek óta egy összetartó baráti társaság építi fel és üzemelteti. Nos a tábor adott, mi pedig benne alkotunk.

Misty: Nézd, az Infinity Sounds és a Ganz Weit Draussen brand még ismeretlen Magyarországon, így nyilvánvaló hogy fel kellett hívnunk magunkra a figyelmet. Hát ezért vannak húzóneveink, akik nem mellesleg zseniális művészek mind!
A line up szempontjából fontosnak tartottuk hogy kerek egész estét alkossunk mindhárom teremben. Őszinte leszek, én személy szerint elég sok komolyabb eseményt őskáoszként élek meg… nem érzem a buli ívét, egész egyszerűen azért, mert nincs! Tisztelet a kivételnek!!! Sok a nagyágyú sztárfellépő, olykor viszont a körítés furcsán veszi ki magát. Mi úgy akartuk összerakni a line up-ot, hogy minden teremben egy hibátlan egész estés zenei utazásra vigyük el a közönséget. Egyértelmű volt számunkra hogy mindezt a hadlinerekhez igazítva tesszük meg, így került képbe például a Technokunst események házigazdája Isu, valamint a Concorde legénysége Nils, és Svetec a Steam Shape projekttel, és Lifeform a nagyterem kapcsán. Fontosnak tartottuk továbbá, hogy a GWD rezidensek mellett olyan általunk támogatott, kiváló művészek is helyet kapjanak a névsorban, akik itthon keveset szerepelnek, így tökéletesen exkluzívak, hiszen a népszerűség nem minden. Kell a spiritusz, kell a friss áramlat!

Peet: Amikor Misty megkeresett a fesztivál ötletével, és azzal, hogy segítsek nekik a kontaktálásban és egyéb kisebb feladatokban, rögtön a kiadóm, a német Traum Schallplatten művészei jutottak eszembe, mint lehetséges fellépők, és akikhez viszonylag könnyen el is juthatunk rajtam keresztül. A techno és a német vonal ugye adott volt, a Traum pedig a kölni bázisú dallamosabb német hangzást képviseli, aminek itthon is számos kedvelője van, így többek között végül a kiadó három neves művészére esett a választás, köztük az alapítóval.

Tudomásunk van arról, hogy kintről buszt szerveztek. Érkeznek német fesztiválozók is?

Adam Pinter: Igaz a hír! Két kisbusszal körülbelül 20 személy a „legbelsőbb” körök utaznak velünk, javarészt azok a személyek, akik évről-évre aktívan részt vesznek a fesztivál életében. Dupla öröm számomra, hogy a német „kis csapat” is velünk lesz az Akváriumban, a legrégebbi, legkedvesebb magyar barátaimmal együtt.

„Kíváncsi vagy milyen egy német fesztivál??? Most a saját bőrödön tapasztalhatod!” Miben érezzük majd hogy ez egy német buli lesz?

Christian Flender: Úgy vélem, egy német fesztivál minőségi jellemzők terén meggyőző, úgy mint körültekintő szervezés, és helyszínválasztás. Kulcskérdés továbbá az egyedi arculat, mint egyfajta védjegy, és a hírverés. Egyébként pedig mi németek ünneplés tekintetében kiváló hírnévnek örvendünk, akárcsak a magyarok.

Peet: Nekem szerencsére volt már lehetőségem német bulin zenélni, az ottani fellépők, dj-k, teljesen máshogyan operálnak a közönséggel. Amikor közülük itthon egy-egy művész szerepel egy line-up-ban, ez nem jön ki teljesen, ez viszont egy ízig vérig német vágású esemény lesz, érezni fogja tehát mindenki a különbséget.

Németországban élsz, így nagyobb rálátásod van a helyi viszonyokra. Mik a német szcéna sajátosságai mostanában?

Adam Pinter:  Azzal együtt hogy a német vonalnak sokat köszönhet a világ egyes műfajok kialakulásáért, és továbbfejlődéséért, rengeteg az olyan rendezvény – javarészt mainstream események – ahol első sorban a száraz, német techno vonalat részesítik előnyben. Hosszú időbe telt mire rábukkantam az igazi undergroundra itt a környéken, ami annak is köszönhető hogy az ilyen klubok eldugott helyeken vannak, sok helyre egészen egyszerűen ismeretség, és bizalom révén történik a bejutás.

Mi a hasonlóság és különbség szerinted a magyar és a német szcéna között?

Adam Pinter: Ez egy érdekes kérdés! Nem sok az az 1000 kilométer ami a két országot elválasztja, mégis számottevőek a zenei különbségek. Például az a progressive áradat ami Magyarországon a 2000-es évek elején végigsöpört, Németországban jóformán elmaradt. Egy kézzelfogható példa, hogy a John Digweed nevet a németek nem hozzák összefüggésbe rögtön Sasha-val, sőt sokan nem is ismerik az utóbbi művész nevét, nem úgy mint otthon. Ezek a zenei impulzusok vagy éppen hiányuk mindenképpen különbséget jelentenek. A világ zenei ízlését meghatározó nevek tekintetében viszont úgy vélem nincsenek nagy különbségek, hiszen megannyi, a földkerekség bármely szegletéből érkező igen jó előadóművész örvend népszerűségnek mindkét országban.

Peet: A hasonlóság a zene szeretetében rejlik, kint is nagyon sokan hódolnak ennek a műfajnak. Más viszont, hogy ott területekre nézve más és más alfaját szeretik a technonak. Ami Berlinben megy, kevésbé működik nyugatabbra Kölnben, és fordítva. Sok „A listás” dj mint például Sasha vagy Cattaneo, akit nálunk az is meghallgat aki amúgy mondjuk Ben Klock-ot szereti, kint nem igazán eladható ahogy tudom.

Mivel készültök, mire számíthat, aki ellátogat a fesztiválra?

Christian Flender: A line up szerintem önmagáért beszél. Ezen kívül lesz brutál hang, és egyéb meglepetések. Azon se csodálkozzatok ha őrült német csipet-csapatba botlotok. Külön öröm hogy velünk tartanak Magyarországra is.

Misty: Így igaz, a line up sokatmondó! A brutál hangot és a remek előadók produkcióját egyedülálló vizuális élménnyel spékeljük meg, ezen kívül tervezünk egy közönségtalálkozóval egybekötött before partit 19:00-tól a Volt-ban, ahol lehet kicsit spanolgatni, iszogatni a fellépőkkel. Aznap este ott leszünk a Tilos rádióban is boiler room feelingű műsorral, néhányan onnan indulnak majd az Akváriumba.

Mit üzentek az fesztiválozóknak?

Christian Flender: Minden kedves magyar partiarcnak üzenem, hogy június 20-án minden körülmények között találkozunk az Akváriumban! Hozzatok magatokkal minél több barátot, és csak egy cél vezéreljen: A felhőtlen szórakozás!

Adam Pinter: Ígérem hogy a lehető legszeretetteljesebben de le fogjuk tépni a fejeteket!!! Különlegességet fogunk prezentálni ahogyan azt mi gondoljuk, egyszerűen a felhőtlen szórakozás élményét. Nagyon jó lesz, gyertek el minél többen 😉

Misty: Ezen a fesztiválon az összes fellépő élte egyik legjobb műsorát fogja előadni! Rendhagyó zenei élményekben, kivételes hangulatban lehet részetek, pusztán azért mert megköveteli a helyzet! Én csak annyit mondok: kalandra fel! 😉

Peet: Nagyon jó zenékkel készülünk! ☺

Köszönjük szépen, találkozunk június 20-án!

Esemény: https://www.facebook.com/events/1423553417948248/
Online jegyvásárlás: http://akvariumklub.hu/program/551d28c4e9780d017a772a49


Szólj hozzá!

Leave a Comment