Interjú – Hevesi Dániel Marcel kortárs – absztrakt – festőművész, aki underground techno zene inspirálta festményeket készít

Hevesi Dániel Marcel kortárs – absztrakt – festőművész, aki underground techno zene inspirálta festményeket készít. A művészi folyamat a festmények elkészültével nem áll meg, ugyanis a magukat a festményeket különböző digitális utómunkák alkalmazása után vizualizációhoz használt video loopok készítéséhez használja fel, melynek lényege, hogy a festményei megelevenednek a zene tempójában a közönség előtt. Hasonlót a világon úgy tudjuk, hogy senki más nem csinál rajta kívül. Egy ilyen egy órás performance több hónapos előkészítést, tervezést és nem utolsó sorban rengeteg munkát és művészi megközelítést igényel.  Ez pedig egy olyan különleges dolog, amit mindenképp be kell mutatnunk nektek!

KÉRLEK MUTATKOZZ BE AZ OLVASÓKNAK! MILYEN KAPCSOLAT FŰZ A TECHNO ZENÉHEZ?

Először is szeretném megköszönni a lehetőséget, hogy szerepelhetek nálatok. Szerintem nagy szó ma Magyarországon, hogy egy magazin különcökkel – mint én magam is – foglakozik. A 90-es évek közepén, egyik karácsonyra kapott kazettás magnó rádióján keresgéltem új zenék után, amikor is rábukkantam a Miskolci Non Stop rádió Hipersebesség nevű elektronikus zenei műsorára. Éreztem, hogy az ott hallott zenék hozzám szólnak. Már az első pillanattól adott volt a techno, de mivel szeretek folyamatosan új dolgokat kipróbálni, így anno más irányba mozdultam el, még pedig a D&B, ambient, house, dub-techno irányába, de a techno mindig ott volt a háttérben.

Most, hogy – kb. 2010 óta – a techno a második reneszánszát éli – ami nagy részt köszönhető a zene ipart támogató software és hardware vívmányoknak, kis részben pedig a sokat szidott social médiának, a “divatnak” – a zenék kereslete és kínálata egy nagyon optimális szakaszba ért. Rengetegen készítenek zenét, melyek a digitális dimenziók bármelyikében megvásárolhatók.
A “rengeteg” között találhatóak az általam csak “briliáns elméknek” hívott underground techno producerek, kiknek zenéire ma már sokkal könnyebb rátalálni mint mondjuk 15-20 évvel ezelőtt. Éltem a kor vívmányainak lehetőségével és engedtem a gravitáció húzó erejének, hiszen:

 “A techno számomra olyan mint a gravitáció, mindig vonzott, sokat ellenálltam, de végül a természet törvénye győzött.”

HA MÁR SZÓ ESETT AZ UNDERGROUND TECHNO PRODUCEREKRŐL, MILYEN ELŐADÓK DEFINIÁLJÁK SZÁMODRA LEGINKÁBB AZ UNDERGROUND TECHNOT?

Jonas Kopp, JUDAΣ, Planetary Assault Systems, Eric Fetcher, Tadeo, Exium, Oscar Mulero, Pfirter: persze ezek csak a nagyobb nevek a tempósabb témákban. Nagyon szeretem a slow, deep/dark technot is, sőt otthon háttérzeneként ezek dominálnak.

MIÓTA FOGLALKOZOL A FESTÉSZET ÉS A ZENE FÚZIÓJÁVAL, HOGYAN JÖTT AZ ÖTLET?

2003-ban amikor ERASMUS-os diákként Franciaországban, Lille-ben tanulhattam egy szemesztert a notebookom hátterének egy interior design fotót raktam be. Ezen a háttérképen volt egy kanapé és egy festmény egy ablak előtt. Akkoriban elég sanyarú éveket tudhattam magam mögött és nem volt valódi értelemben vett otthonom. Ez a háttérkép jelentette számomra a képzeletbeli otthont. Egy fajta reményt nyújtott és megnyugvást, ha jól teljesítek, akkor egyszer lesz saját kuckóm, amit úgy rendezek be ahogy akarok és azt hallgathatok benne amit akarok.

54117920_m

A képen látható festmény egy absztrakt festmény volt, ami nekem a szabadságot, függetlenséget és kitartást jelentette. Ezek a fogalmak és maga az absztrakt művészet, idővel számomra teljesen összeforrottak az elektronikus zenével. 2015-ben úgy döntöttem, hogy saját kezűleg dekorálom ki az üres falakat otthon, így elkezdtem festeni tanulni. Szánt szándék nélkül, technot hallgattam alkotás közben és észrevettem, hogy zene hatására történő átszellemült állapotban sokkal kreatívabban és kitartóbban festek, mint zene nélkül. Így adódott a gondolat, hogy miért ne lehetnék én az underground techno absztrakt festő. Persze innen már csak egy lépés volt az, hogy elkezdjek vizualizációkban gondolkodni.

HOGYAN KELL ELKÉPZELNI AZ ALKOTÁS FOLYAMATÁT? HOGYAN KERÜL SZIMBIÓZISBA A ZENE ÉS A LÁTVÁNY?

A már említett technológiai vívmányok egyike lehetővé teszi számomra, hogy napi szinten tudjak válogatni a körülbelül 500-ra duzzadt underground techno label kiadványai közül. Ez egy fantasztikus dolog! Kiteszem a lábam egy hosszú hétvégére otthonról és mire hazaérek az e-mail fiókomban vár rám 40-50 darab új EP, album vagy válogatás. Ezek jó részt azoktól az előadóktól jönnek akiket nagyon szeretek, bár ennek ellenére első hallgatásra a zenék kb. 90%-a a kukában landol. A maradék 5-10% újra hallgatása során kezd izgalmassá válni a történet. Ezek már elég inspiráló zenék számomra ahhoz, hogy elővegyem a vásznat és a festő felszerelést és elkezdjek festeni. Ilyenkor úgy érzem magam, mint a kis gyerek, aki első olyan karácsonyát éli meg, amikor már fel tudja azt fogni, hogy meglepetés ajándékot fog kapni és egy misztikus lénytől, a télapótól.

      “Ebben az állapotban az idő számomra megáll és új gondolatok, érzések fognak el amik vezetik kezemet”

A festés néha hónapokig is eltart, ez a legidőigényesebb része a folyamatnak, de megéri hiszen új zenék válogatódnak ki és új alapanyag készül a vizualizációkhoz. Maga a vizualizáció készítése a második legidőigényesebb folyamat, de ennek részletezésétől most eltekintek. Végül a kiválogatott 20-30 számhoz külön- külön, egyénre szabom a video loopokat, majd sorbarendezem őket különböző kategóriák szerint.

MI ALAPJÁN VÁLASZTOD KI A ZENÉKET?

Az underground techno talán a legzseniálisabb és legvariálhatóbb zenei műfaj manapság. Minden zenei műfajnak és azon belüli zenéknek megvan a maga energia, érzelmi és értelmi intelligencia szintje.

Music Triangle

Én úgy találtam, hogy ez a hipnotikus/energikus techno (130-133 BPM) amit hallhattok tőlem, az esetek 80-90%-ban kielégíti zenei ízlésemet. Alap kritérium nálam, hogy túlságosan mesterkélt vagy oda nem illő hangmintákat tartalmazó zenéket nem játszok. Ugyanez a helyzet a rosszul masterelt zenékkel is.

KONKRÉTAN EGY VJ ÉS DJ VAGY EGY SZEMÉLYBEN?

Mindkettő és egyik sem. Alkotói folyamatom során felhasználok DJ és VJ szoftvereket, kontrollereket valamint beszerzem a szükséges tudást, de amikor összeáll az egész, akkor látható, hogy ezek mind csak eszközül szolgálnak alkotói vágyam kiteljesedéséhez.

Meg vagyok győződve arról, hogy ha nem is 10 éven belül, de a mostani “DJ kultúra” át fog transzformálódni és ennek a transzformációnak szerves része lesz a vizuális élmény, itt nem a manapság alkalmazott fesztivál vízuálokra gondolok, hanem valami olyasmire, ami sokkal jobban visszatükrözi egy adott zenei műfaj jegyeit, totális szimbiózist hozva létre a zene koreográfiával, azaz a mix-szel.

VAN KONKRÉTAN KITŰZÖTT CÉLOD?

Elsődleges célom, hogy külön válasszam az ezen műfaj után érdeklődök és a már előítélettel rendelkező emberek fejében a droghasználat és elektronikus zene fogalmait. Nem tudom eléggé kihangsúlyozni, hogy manapság a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz.

“A drog a gyenge és céltalan emberek játékszere. A zene művészet.”

Nincs olyan hogy drogos zene, olyan viszont van, hogy szereket használok lepik el a zenei rendezvényeket.   Tudom, hogy sokak részére visszataszító a szerek hatása alatt álló emberekkel való vegyülés, számomra is az! Sőt! Volt egy pár év amikor elvesztettem a hitem a zenében csak azért mert én voltam az egyetlen ember a rendezvényeken, aki nem használta. Borzasztó volt számomra, de évekkel később rájöttem, hogyan zárjam ki ezeket az embereket a látókörömből. Így, most is gyakran előfordul, hogy én vagyok az egyetlenegy “mentes” személy a bulikon, de már nem zavar, csak az ha maga a promóter vagy event manager is be van állva. És hogy ez mennyire súlyos is lehet, arról a következő CIKK számol be.

MOST MÁR BIZTOS NAGYON KÍVÁNCSI MINDENKI ARRA, HOGYAN IS ÁLL ÖSSZE EZ AZ EGÉSZ. HOL TEKINTHETJÜK MEG A MUNKÁIDAT? ÉLŐBEN IS MEG LEHET HALLGATNI, ILLETVE NÉZNI?

Legutoljára Prágában volt 2 fellépésem is, valamint hívtak már Portugáliába és Németországba (Rheingold) is.

ONE MAN TECHNO ARMY@The Chemistry Gallery, Prague 13/10/2017 Part02 from One Man Techno Army on Vimeo.

Az Egyesült Államokban is szívesen látnának, csak egyelőre nem lenne kifizetődő a szervezőnek, ott jelen pillanatban még kicsi a követői táborom. A Frankfurti  MOMEM-el (Museum Of Modern Electronic Music) is felvettem már a kapcsolatot, bár ez egy elég távlatokba mutató történet lenne.  Facebook oldalamon, napi szinten osztok meg underground techno zenéket, azokkal kapcsolatos híreket, vizualizációkat, így érdemes engem ott követni.
FB

Mindezeken felül készülök egy hagyományosabb “előadási formával” is.  A tavaly elindított “Curated session” nevű 2 órás mix következő része már hybrid szettként fog készülni, a két deck mellett lesz még 8-16 csatorna nyitva.

KÖSZÖNJÜK SZÉPEN, HOGY BEMUTATKOZTÁL! REMÉLJÜK, HOGY EZ A RÖVID KIS INTERJÚ IS HOZZÁSEGÍT AHHOZ, HOGY MÉG TÖBBEN MEGISMERJÉK A MUNKÁSSÁGODAT!


Szólj hozzá!

Leave a Comment