Interjú – Jeff Mills

A techno pionírja, akinek földönkívüli a mixelési tudománya. Mégis pozitív véleménnyel rendelkezik a “sync” gombról. Elmeséli miért. Beszél az EDM-ről, terítékre kerül Detroit és az amerikai közízlés, valamint a zene jövője.

– Milyen a jó DJ?

– Hatsz az emberekre. Megmutatod nekik, hogy sérülékenyek. És ha követnek, egészen különleges dolgokat tudsz velük tenni. Arról van szó, hogy megtaláljuk az igazi kulcsot. Hiszen épp emiatt járnak az emberek bulizni. Hogy létrejöjjön ez a kapocs. A helyzet iróniája, hogy én és a közönség más időzónában vagyunk. Hiszen a fülesemen már a következő zene szól.

– Technikai értelemben véve Ön már réges régóta a DJ-zés egyik királyának számít. Egyetért ezzel az állítással?

– Régebben gyorsabb és sokkal ügyesebb voltam. Ahogy egyre idősödsz, ezt a képességet kompenzálni kell valamivel. Hiteles szeretnék maradni! Ezért ma már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetek arra, hogy adott időpontban milyen zenéket játszom le. Ebben az értelemben sokkal jobb lettem.

– Mi a véleménye a sync-gombról?

– Nagyon örülök neki. Lehetővé teszi számomra, hogy teljesen más dolgokra figyeljek mixelés közben. Már a CD is nagy segítség volt számunkra. Sokkal több zenét tudtam tárolni. 80 perc minőségromlás nélkül.

– Mi a véleménye az EDM-ről? Zavarja az a fajta zene, amit David Guetta-ák játszanak?

– Ha az embereknek nem lenne választási lehetősége, akkor zavarna. Mindenki saját maga dönti el, hogy David Guetta vagy DJ Hell zenéjét hallgatja. Ezt tiszteletben kell tartanunk. David a saját célcsoportjának igényeit elégíti ki. A legjobbakat kívánom neki. Megtáncoltatja az embereket.

– Ez igaz. De hogyan?! Vagy az Ön számára nem fontos? Az EDM az afroamerikai eredetű elektronikus zenének egy elkorcsosult hajtása.

– Mindenkinek a saját döntése, hogy milyen zenét hallgat. Detroitban született meg a techno a 80-as években. De az amerikaiaknak nem kellett. Zeneileg elmaradottak. Egyre inkább. De ez engem miért zavarjon? Ameddig léteznek a világon olyan helyek, ahol szeretik és értik a zenémet, addig nincsen probléma. A független zenei szcéna sokkal szervezettebb, mint korábban. Az egész világot bejárjuk, mindenhol vannak ismerőseink. Elértük azt, amire vágytunk annak idején.

– Európában már 25 éve virágzik a szcéna.

– Európának köszönhetjük a karrierünket. Meghívtak bennünket chicagoiakat és detroitiakat. Nem egy vagy két alkalommal, hanem sokszor. Sokat fejlődhettünk művészként. És ez nem csak a pénzről szól. Az európaiak a szívükbe zártak bennünket.

– Állítólag Dimitri Hegemann, a berlini Tresor alapítója Detroitban is klubot nyitna. Ez mennyire igaz?

– Izgalmas ötletnek tartom. Elég kemény fába vágja a fejszéjét. A Detroitban élő embereknek alig van pénze. Már annak is örülni kell, ha egyáltalán működik a közvilágítás és víz folyik a csapokból.

– Művészként Önt mindig is érdekelték a hibrid megjelenési formák. Gondolok itt Fritz Lang 1927-es némafilmjének, a Metropolis megzenésítésére.

– Meg akartam mutatni az embereknek, hogyan is néz ki a techno, miután azt már mindenki tudta, hogyan hallatszik. Olyan formákat kerestem, ahol a techno más művészeti ágakat is kiszolgálhat.

– Legnagyobb szerzeményeit klasszikus zenekarok játsszák élő hangszerekkel…

– A klasszikus zene szabályaihoz hasonló zenéket próbálok komponálni. Ugye tudod, hogy mi Detroitban nem írunk “buta zenéket”?

– Nemrég újjáépítette kedvenc szintetizátorát, a Roland TR 909-at. Ha jól értelmezem, ez egy művészi hangzású űrhajó?

– A régi dobgép új, futurisztikus dizájnt kapott. Ezzel a géppel élőben zenélek. Azt szerettük volna, hogy repüljön. De ehhez sajnos túl nehéznek bizonyult. El kellett végeznünk néhány módosítást. Most már eljutottunk addig, hogy bizonyos része leválik a szerkezetnek és körbe repked a show ideje alatt, majd újra dokkol.

– A sci-fi minden munkájában visszaköszön. Hogyan látja a zene jövőjét?

– Úgy gondolom, hogy elmosódnak a zene, a mozi és a videójátékok közötti határok. Ellátogathatsz a Woodstock fesztiválra és akár Jimi Hendrix bőrébe bújhatsz. Már amennyiben sikerül olyannyira valóságos szimulációkat terveznünk, hogy az agy elhigyje, hogy mindez valódi. Kalandra fel!

Forrás: http://www.tagesanzeiger.ch/kultur/pop-und-jazz/david-guetta-bringt-die-leute-zum-tanzen


Szólj hozzá!

Leave a Comment