16 éve van jelen a magyar és nemzetközi zenei életben, saját kiadók, számtalan megjelenés /remixek és saját munkák/, és minőségi rendezvények fémjelzik útját. Khristian K nevét mégis kevesen ismerik itthon, és a magyar elektronikus zenei sajtó sem kísérte kellő figyelemmel tevékenységét. Most egy kicsit elbeszélgettem vele új projectekről, megjelenésekről, külföldi és hazai fellépésekről, a zenéről, valamint próbáltuk megfejteni mi is lehet a siker titka itthon.

Nem rég írtunk a Missio EP-ről, ami ugye a Picknick Recordings égisze alatt jelent meg. Akkor meséltél nekem arról hogy a következő Picknick-es anyag már nem digitális, hanem vinyl formában fog kijönni. Mit lehet tudni erről a release-ről?

Üdvözlöm az olvasókat! Nos, igen a következő megjelenés náluk, már lemezen fog megjelenni. Annak még kiadási ideje nincsen, mert ki kell várni amíg elfogy az előző, amit Egal3 követett el. Ez körülbelül valamikor ősszel fog napvilágot látni, de ez komolyan csak egy tipp, lehet belőle még kora tél is…
A zenék, maguk még csak ötletként vannak meg, de nagy valószínűség szerint valami tánctérsötét cucc lesz embertelen basszusokkal…

Úgy tudom a közeljövőben érkezik még néhány EP.

Huhh, hát igaz ami igaz, megjelenésből nincsen hiány! (mosolyog) Hamarosan a boltokba kerül Riccicomoto albumáról az első remix EP egy saját és egy definitelyBAD remixxel a Lucidflow-n.
Várható még a nyáron egy techno release a Piston Recordings tulajának új kiadóján a Skull & Tones-on. Aztán, egy barátommal (Winstone) közös kollaborációnk progressive house gyümölcsei szintén hamarosan napvilágot látnak a senkineksemkellbemutatni Bonzai Progressive kiadón. Valamint nemsoká megjelenik a Wavetech Music-on egy kétszámos EP-m. Majd érkezik 3 (!!!) megjelenés egy német lemezkiadón, az Ianda Music-on. Itt nem csak saját trekkjeim kerültek fel, hanem három Sylvie-vel közös is. Ezeket a megjelenéseket nagyon várom már, mert egy régi álom is valóra válik vele és így tiszteletemet, valamint audio-névjegyemet is letehetem a legendás Katerholzig dj pultjában! Aztán, ha ez nem lenne elég, már dolgozom a következő Minim.All-os release-en, valamint lesz még egy két válogatáson megjelenésem, illetve egy labelmix a Moira Audio Recordings-nak. Ja meg remixek… Azok a fránya remix-ek. Az is várható még egy pár.. Lassan kellene egy titkárnő, aki ezt a sok mindent szépen vezetgeti… (nevet)

Ha már szóba került Sylvie, és a közös projectetek a definitelyBAD, megtennéd hogy bemutatod?

Az alapötlet onnan jött, hogy Sylvie-vel, lassan 5 éve eléggé ugyanazt játsszuk. Na, nem név szerint, bár az is sokszor előfordul, hanem érzésében, mondandójában. Aztán, kb 2 éve hosszas (nem is olyan hosszas) unszolásra leültünk zenét írni közösen, amiből aztán nagyon gyorsan kiforrott egy egészen egészséges együttműködés. Mivel ezek a zenék eléggé különböztek attól ami mindkettőnket képvisel, ezért találtuk ki a kicsit sem cinikus DefinitelyBAD nevet. Ez egy Tiszavirág életű projekt volt. Azok a zenék amiket ezen név alatt írtunk már megjelentek a Sleep Is Commercial kiadó sublabel-én a What Now Becomes-on és még pár más helyen. Viszont maga a név használata, nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért közös megegyezéssel megszüntettük a dB-t és mostantól Fellowtraveller and Khristian K név alatt jönnek ki a közös dolgaink.

Maradjunk még kicsit ezen a vonalon. Azt el tudom képzelni milyen hangulatban folyik nálatok a zeneírás, és aki találkozott már veletek személyesen annak sem lehetnek kétségei afelől, hogy mennyire egy hullámhosszon vagytok. Mi adja az ízét a közös szerzeményeknek?

Ez nagyon egyszerű. Mikor elkezdtük a közös zenéket, alapvetően az volt a tervem, hogy Szilvit minél jobban beavassam a zeneírásba, egyre több és több trükköt és fogást mutassak, miközben olyan zenéket szeretnénk írni, amik táncolósak, azaz tánctérre valók, kicsit sötétek, néha picit gonoszak és semmiképpen sem melódiacentrikusak. Aztán azóta eltelt majdnem 2 év ilyen olyan fázisokkal, lett saját metódusunk a zenekészítésre, illetve kialakultak egyéni feladataink a track-építésen belül, például Szilvi imád magasakból groove-okat építeni, én pedig imádok hihetetlen hangokból bassline-okat… Szerintünk most már sikerült elérnünk azt, hogy ténylegesen azt készítjük amit szeretnénk!
A legjobb rész az, amikor már áll a track szerkezete és a drop-nál összenézünk és mosolygunk mindketten bólogatva, hogy Ez Az. (mosolyog)

Mint tudjuk label tulajdonos is vagy. Mi a helyzet a MANDMS Music háza táján?

Most, idén Májusban töltötte a hatodik életévét! Továbbra is vannak megjelenések az MANDMS-en, viszont az utóbbi 2-3 évben gombamód elszaporodott digitális kiadók miatt már nem annyira erőltetem ezt a projektet. Magának az égiszt, miszerint fiatal feltörekvő srácoknak vagyunk kiugró kiadója már nehezen tudtam tartani, hiszen a mostani fiatalok nagyobb egóval érkeznek a szcénába, mint nekem valaha volt, így inkább szépen csendben a háttérbe kerültek az audiócsokigolyók. Helyette, bár talán nem ez a megfelelő szó rá, a Moira Audio Recordings-ra fókuszálok inkább, ami nem akar semmi több lenni, mint egy jó platform, nagyon jó zenékkel és minőségi zenészekkel.

Moira Audio Recordings??? Ezek szerint új labelt indítottál. Kicsit bővebben bemutatnád az új gyermeked?

Igen, még tavaly ősszel indítottam a Moira Audio Recordings-ot azért, hogy az évek alatt összeverbuválódott, tehetséges barátokat, egy közös platformra összehozzam. Nem akarunk világot váltani, sem átírni a zene térképét, egész egyszerűen csak szeretnénk jó zenét megjelentetni, nagyon tehetséges zenészektől. Oscar Rocha, Helly Larson, Plusculaar, Borodin, Riccicomoto, Vadim Lankov, Synox, Fellowtraveller, Ma.to és jómagam képezi a gerincét a kiadónak jelenleg, több vendégművésszel karöltve. Zeneileg pedig… Mindenki adja magát! Ez egy lehetőség, mint ami a moira szó jelentése is. És ez a lehetőség hamarosan fizikai formát is ölt (sejtelmesen mosolyog)

Térjünk rá egy kicsit az éjszaki életre. Hosszú ideje igen kevés fellépésed van. Mi ennek az oka?

Uhh, ennek több oka is van.. Erről szerintem a szervezőket, promótereket kellene megkérdezni. De gondolom a kulcs az lehet, h soha életemben nem voltam az a bizonyos pr-artist. Ha elmegyek valamilyen buliba, akkor oda azért megyek mert szeretném xy-t meghallgatni. Nem pedig azért, mert a kötelező jelenlétnek meg kell lennie, különben… Én ezt az időt és energiát inkább a stúdióban töltöm új zenék készítésével. Nincs mit ezen szépíteni, ha 16 év alatt, amióta benne vagyok ebben a szcénában, még nem jutottam el bizonyos fülekhez, akkor nem hinném, hogy azért fogok, mert támasztom a bárpultot egy klubban és mondogatok féligazságokat a zene milyenségéről. Lehet hogy ez kicsit erős megfogalmazás, de szerintem abból még senkinek nem lett karrierje, hogy végignézte ahogy másnak lett. Inkább foglalkozom a saját dolgommal.
Aztán a másik indok nagy valószínűség szerint maga a platform, amin játszok. A szettjeim hibrid szettek, szóval nagy örömmel használok minden eszközt (lemezjátszó, cd) a fellépéseim során, bár a szett gerincét laptopról, kontrollerekkel adom elő. Emiatt, (gondolom) többen nem tartanak megfelelő dj-nek. Hiszem azt, hogy tizenévek után nem hinném, hogy bárkinek is be kellene bizonyítanom, hogy képes vagyok 2 zenét ütem-szinkronizálni. Valamint az, hogy 1-1 zenét cserélgetek, már régóta nem ad kellő inspirációt, így 5 évvel ezelőtt átváltottam 4 sávon zenélésre, hogy kiélhessem magam technikailag illetve hogy akképpen tudjam prezentálni a „mondandóm” ahogyan az a fejemben megszületik.
És végül még egy indok, hogy másfél éve télen, meghoztam azt a döntést, hogy befejezem a bulik szervezését.

Na igen, neked azért voltak elég komoly rendezvényeid. Nem is értem ez hogy kerülte el az underground közönség figyelmét… Azt meg aztán pláne, hogy 16 év alatt hogy kerülted el a promoterek figyelmét… Na de ezen a nyáron megtörni látszik a jég, több hazai illetve külföldi eseményen is tiszteletedet teszed a diszkós pultban. Előreláthatólag milyen rendezvényeken hallhat a közönség?

Hamarosan, Július végén indul útjára egy nyugodt rezidencia a Rezmál-ban. Itt most nem kell semmi komoly dologra gondolni, egész egyszerűen a tulajdonos megkeresett, mert tetszik neki amit csinálok, hogy volna-e kedvem egymagam elvállalni havi egyszer hosszú szetteket. Naná hogy van!
Több okból is nagyon örültem ennek, az egyik, hogy szinte csak jó emlék köt a budai oldalon zenéléshez, így sok sok év után visszatérni a „nemesebb” oldalra feltenni, máris mosolyt csal az arcomra. Aztán kora ősszel megyek vissza Basel-be, ahol valamikor januárban játszottam egy privát partin egy kastélyban, ami annyira jól sikerült, hogy a srácok már ott a bulin meg is adták a következő dátumot. Aztán visszahívtak Manchesterbe egy openair buliba. Valamikor késő nyáron végre kipipálhatom a térképemen a zene mostani fővárosát, Berlin-t is. Aztán ősszel irány az Amsterdam Dance Event egy kis fejtágítással egybekötött hangoskodásra!

Visszakanyarodva a technikai képzettségedhez. Szerintem már annyira felnőtt a partikultúra, hogy értékelni tudja azt, ha valaki nem csupán a CD-ket cserélgeti, hanem ahogy elmondtad 4 sávon zenélsz laptop-ról, konrtollerrel… ez azért elég komoly tudást igényel, főleg hogy te ki is használod rendesen a technika adta lehetőségeket, nem egy kamu dj vagy. Tényleg úgy gondolod hogy emiatt hátrányban lennél?

Igen is és nem is! Ha nemzetközi viszonylatban nézzük, akkor nem, egyáltalán nem vagyok hátrányban, sőt. Külföldön azt vettem észre továbbra is számít a produkció, azaz az amit és ahogyan „leteszel” az asztalra. Kipakolom az asztalra a cuccaim, elkezdek zenélni és körbeállnak. Kíváncsiak. Ez egy jó dolog és úgy gondolom ez az egészséges megközelítés. Itthon ez a dolog messze nincsen így, hiszen itthon az számít, hogy mennyi embert ismersz a szcénából, illetve hogy mennyi vendéget tudsz bevinni egy buliba. Ami kicsit hibás megközelítés, hiszen a promóter dolga a közönség bevonzása. Az enyém az Ő szórakoztatásuk valamint hogy annyi és olyan megjelenésem legyen amivel a promóter fel tudja reklámozni a buliját. Szerintem. Nameg aztán, rengeteg prosperáló honi dj-től hallottam ugyanazt a mondatot: „ha játszani akarsz, mint a többiek, játszd azt, amit a többiek.” Köszönöm szépen, de nem! Jól megvagyok a minimal – dub tech house – deep techno háromszögemmel, meg a lemezeimmel, cd-immel és az ütött-kopott laptopommal, kontrollereimmel.

Nem régiben említetted nekem hogy egy különleges projectre készülsz. Ez elég rejtélyesen hangzik. Mesélsz nekünk erről?

Igen, immár hetek óta járom a várost és helyszínt keresek! 🙂 Az elmúlt évek és a romkocsmák, nagyon átformálták az emberek/szórakozók viselkedését és reakcióit a rendezvényekre. Ennek tudatában és ezt meglovagolva, kitaláltam egy egészen jónak tűnő ötletet (akárkivel beszéltem eddig róla, mindenkinek nagyon tetszett), hogy mivel, miképp lehetne elérni, hogy A dj-k visszakerüljenek az kiérdemelt helyükre, a középpontba. Tudom, hogy most már ténylegesen elértük azt a szintet, hogy ha 4 fiatal beszélget, abból 2 mindenképpen dj/producer. Itt most nem a milyenségükről és minőségükről szeretnék beszélni, vagy arról, hogy ez jó vagy sem. Ez egy tény, így inkább efelől közelítettem és ennek tükrében jutottam erre az ötletre. Nem merem lelőni a poént, de elöljáróban: éljenek a vízmelegítők és Faithless! 🙂

Ha már megemlítetted szerintem beszéljünk kicsit az elszaporodott dj/producerek-ről is. Szerinted meddig lehet ezt az inváziót mederben tartani? Mit lehet tenni a zene – az utóbbi években zseniális zenék születnek, dőzsölünk a jóban, de sajnos egyre többen vannak akik rontják az arányt –, és a bulik minőségbeli romlása – tisztelet a kivételnek, van pár… – ellen?

Az az igazság, hogy most sokan meg fognak utálni ezért a válaszért, de komolyan így gondolom. Az invázió mederben tartására, nagyon nagyon jó volt meghúznia a Dj Szövetségnek a jogdíjak bevezetését. Tény, hogy nem értek egyet vele, ilyen-olyan okokból, de pont a fent említett kérdésre, azt gondolom ez lesz a megoldás. Idővel eljutunk oda, hogy már nem kell az 5-10-15ezres srácokkal „versenyezni”, hiszen pont annyit kell a szövetség felé fizetnie, ha nem akarja, hogy a nyakába akasszanak sok százezres büntetéseket. Így szépen lassan ki fognak hullani…
A bulik romlása ellen, szerintem nagyon jó lenne ha valaki, aki számít és elismerik, elmondaná, hogy az, ha akármelyik este lemész egy kocsmába ahol egy dj játszik, az nem buli. Továbbra is csak egy kocsmában vagy ahova inni mentél. Tehát szerintem válasszuk el a „kávézóztatást” a buliktól, mert nem ugyanaz.
A zene romlásával pedig messze nem értek egyet! Szerintem 2006 óta, nem hogy reneszánszát éli az e-zene, hanem konkrétan iszonyat erős a felhozatal zeneileg! Az tény, hogy az elszaporodott kiadók között egyre nehezebb megtalálni azt a pár gyöngyöt, de a jóért eddig is áldozni kellett és sorban álltunk a lemezekért az Isunál a lemezboltban. Most nem sorban állunk, hanem végighallgatunk kétszáz zenét, hogy azt a heti 10-12 megfelelőt megtaláljuk, ami így is úgy is valószínűleg promóként érkezett… 🙂

Igen ezért ebben a kérdésben valószínűleg többen vitába szállnának veled, de az egy másik beszélgetés… Most még egy utolsó kérdés és engedlek utadra. Mit üzennél a primate.hu olvasóinak?

Kétféle ember létezik a világon: Az egyik fajta megcsinálja, a másik fajta megmondja. Itt a Mi kicsiny hazánkban a legtöbben a második csoportba tartoznak és arról beszélnek, hogy az első tagjai. Ha akarsz valamit az életedtől, hagyd abba a róla beszélést és kezdj el tenni érte! Ja és még egy jó tanács: hallgassatok Strauss-t reggelente és még a végén mosolyogni fog mindenki a villamoson. Kellemes napot és nagyon szépen köszönöm a lehetőséget.