Kirobbanó sikerrel zárult a 36. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Vasárnap a Carmina Burana fergeteges előadásával ért véget Martin Grubinger parádés előadásában a 36. Budapesti Tavaszi Fesztivál. Utcán és téren, hagyományos koncerthelyszíneken, színházakban, múzeumokban izgalmas kínálattal, 48 helyszínen 226 programmal találkozhatott a külföldi és hazai érdeklődő a fesztivál két és fél hete alatt.

A programokra – a szabadtéri és az ingyenes eseményekkel együtt – idén is rengetegen voltak kíváncsiak, a magyar közönség mellett külföldről is egyre nagyobb számban érkeztek a vendégek. A fesztivál produkciói szinte minden este teltházzal mentek, számos eseményt duplázni kellett a nagy érdeklődésre való tekintettel. Április 8. és 24. között egymást váltották a világsztárok a főváros főbb kulturális intézményeinek színpadain. Budapest vendége volt többek között Ramón Vargas, Vlagyimir Galuzin, Shai Wosner, Dimitrij Uljanov, Julian Rachlin, a Mozarteumorchester Salzburg Baráti Kristóffal, a Staatskapelle Weimar, a King’s Singers és a Mihajlovszkij Balett. A kanadai újcirkusz társulat, a Les 7 doigts de la main többfogásos vacsorát főzött a Fesztivál Színház színpadán, amit a nézők mindkét este örömmel fogyasztottak el az előadás után. Wayne Shortert többször is visszatapsolta a közönség, ahogy a Kínai Nemzeti Operaház társulatának Turandot-előadását is óriási vastaps méltatta már az első felvonás után az Erkel Színházban. A két év után visszatérő világhírű ütőhangszeres művészt, Martin Grubingert kitörő örömmel fogadta a Müpa közönsége, Robert Glaspert pedig hosszú sorokban várták a rajongók a koncert utáni dedikáláson. Jeff Mills a hatalmas érdeklődésre való tekintettel „duplázott” a Millenáris Teátrumban, Christopher Mangou, az est karmestere egykori mentoráról is megemlékezett: „Számomra Budapest egészen különleges hely, mert a karmester tanárom, az igazi mesterem a magyar Fürst János volt! Boldog vagyok, hogy ebben a nagyszerű városban mutathattuk be különleges projektünket. ” Myung whun-Chung és a Filarmonica della Scala zenekara a teltházas Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége előtt kezdte meg európai turnéját. A Bálna Budapestben Gadó Gábor, a WOMEX életműdíjas Cheikh Lô, Sarah McKenzie és kvartettje muzsikált, a kínai Wu Wei, Horváth Kornél és Lantos Zoltán összjátékában is itt gyönyörködhettek a nézők. A Magyar Nemzeti Múzeumban megrendezett divat show két fiatal kínai tervező, Szaju és Youjia Jin ruháit vonultatta fel, és Katti Zoób kínai ihletésű kollekciója adta a finálét. A magyar jazzélet ismét a fesztivál idején rendezte meg díjátadó ünnepét a Budapest Jazz Clubban, ahol ezután olyan világsztár is megfordult, mint Joey DeFrancesco és triója. A 100 szóban Budapest ötletéhez immár harmadszor csatlakozhatott az, akinek száz szónyi mondanivalója volt a magyar fővárosról. A hagyományos fesztiválnyitó promenád a Belvároson áthaladva idén a világhírű magyar zeneszerző, Liszt Ferenc alakját is megidézte óriásbáb alakjában, míg a zárónapon Bartók Béla előtt tisztelegtek a Zeneakadémián a legjobb magyar énekkarok egy nagyszabású Kórusünneppel.

A fesztivál keretein belül immáron harmadik alkalommal rendezte meg a Nemzeti Színház a Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozót (MITEM), amelyen ezúttal 14, a spanyolok mellett az argentin, a francia, a lengyel, a szerb, a görög, az olasz és a grúz színház meghatározó társulatai mutatkoztak be a magyar közönség előtt.

A fesztivál közönsége láthatta először a Magyar Állami Népi Együttes Násztánc című darabját, amely Nagy László Menyegző című verse alapján készült. Foltin Jolán is a fesztiválon mutatta be a kitelepítésekről szóló Elmúlik című táncdrámáját, és egy harminc éves álom vált valóra a Pécsi Balett Dubrovay László Faust, az elkárhozott című balettjének bemutatójával.

Több színház is a fesztiválidőszakra időzítette új produkciójának bemutatóját, amelyek továbbra is a repertoáron maradnak. Az Átrium Film-Színházban mutatták be Szabó Borbála Kerengők (Csongor, Tünde) darabját, a Budapesti Operettszínház pedig Kálmán Imre egy ritkán játszott operettjét, A chicagói hercegnőt állította színpadra. Az Erkel Színházban mutatta be Barta Dóra és Földi Béla legújabb alkotásukat Space Fantasy címen. A Pinceszínház Shakespeare klasszikusát, a Hamletet vitte színpadra. A budapesti közönség először a fesztiválon láthatta a székesfehérvári Vörösmarty Színház előadásában Robert Musil: A rajongók című klasszikusát. A Thália Színházban Martin McDonagh: A nagy kézrablás című komédiáját mutatták be, a Budapest Bábszínház pedig Brecht: A kaukázusi krétakör című művét tűzte műsorra. Az Újszínházban két Hubay egyfelvonásos, míg a Sanyi és Aranka Színházban egy Albee mű, a Három magas nő került színre.  

A koncertek mellett számos kiállítás is várta a látogatókat, amik a fesztivál elmúltával is látogathatók lesznek. Egészen július 31-ig látható a Magyar Nemzeti Galéria a katalán zseni életművének valamennyi periódusát felölő Picasso tárlata. Június 26-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeum Szenvedély. Rajongás és művészet című kiállítása, amely az internet és a közösségi média előtti időszak, az 1960–1980-as évek rajongói magatartását járja körül, különös tekintettel a rockzenére. A Lisztet annyira elbűvölő cigánymuzsikusokról, cigányzenéről szóló tárlat is június végéig várja a látogatókat a Magyarság Házában.

A Budapesti Tavaszi Fesztivállal útjára indult a hazai és nemzetközi 2016-os fesztivál sorozat. A látogatókat ősszel a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál várja, amelynek programjait hamarosan a nagyközönség is megismerheti, de a szervezők már javában dolgoznak a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztivál eseményeinek összeállításán is.

 


Szólj hozzá!

Leave a Comment