Chriss Ronson neve valószínűleg mindenkinek ismerős lehet. Ha nem is ezen a néven de DJ Chriss-ként egészen biztosan mindenki hallotta már vagy egy klubban vagy valamely fesztiválon fellépni. Azonban néhány éve komolyabban is elkezdett foglalkozni a zeneírással és idén megjelent debütáló szerzői albuma is, melyet SWTICH névre keresztelt. De minderről bővebben meséljen nekünk Krisztián:

Elsősorban az idén megjelenő Switch szerzői album kapcsán beszélgetünk, de mégis egy más jellegű kérdéssel kezdeném. Noha sokan elsősorban úgy ismernek, mint (DJ) Chriss, azért a zeneírással sem mostanában kezdtél el foglalkozni, valamint a Cre8tion Records majd 2013-ban a Stereo Trip kiadók megalapításában is jelentős szerepet vállatál. Mesélnél nekünk ezekről kicsit bővebben, hisz úgy tudom a Cre8tion lesz majd az a platform ahol a Switch is megjelenik?
Egészen régen kezdtem el érdeklődni a zeneírás iránt, még annak idején Richie (The Quasar) mellett tanulgattam. Igazából a mixalbumok kapcsán igyekeztem elsajátítatni a zeneszerkesztést, mivel saját dalokat is szerettem volna rátenni a mixekre, ezzel is különlegesebbé tenni a CD-ket, így a pályafutásom során szinte mindig is jelen volt a zeneírás. Azt azért nem mondom, hogy intenzíven álltam hozzá, az elején csak főként ilyen alkalmakkor írtam dalokat.
Annak idején a kiadót is azért alapítottam, gondolok itt a Foundation Recordsra, hogy a saját dolgaimat meg tudjam jelentetni akár fizikailag, akár digitálisan. A 2000-es években egészen másként működtek a kiadói szokások, nagyon nehéz volt bármit is megjelentetni egy kiadónál, mivel vagy a koncepciódba szóltak bele, vagy egész egyszerűen csak abba fektettek energiát, illetve pénzt, ami azonnal „arannyá” vált. Ja, és nem beszélve arról, hogy viszonylag kevés olyan kiadó volt, akik elektronikus zenével foglalkoztak hazánkban, így nagyon nehéz volt „kezdőként” labdába rúgni. Ebből adódik, hogy nem sokat maradtam tétlenül, mivel úgy voltam vele, én nem várok senkire. Annál is inkább, mivel nagyon nehezen fogadtam el már akkor is, hogy valaki beleszóljon az én elképzelésembe, hogy milyen CD-t állítsak össze, milyen dalok legyenek rajta. Inkább alapítottam egy kiadót magamnak, ez volt a Foundation Records.  Ennél a kiadónál jelent meg szinte az összes lemezem, ami egyértelműen nagyon jó ötlet volt. Talán nem túlzok, hogy igen nagy siker volt az összes kiadványom hazánkban. Ennek azt hiszem elsősorban az volt a kulcsa, hogy nem kellett alkalmazkodnom senkihez, így minden a saját szám íze szerint működött és ez hatalmas előny volt akkoriban, mint artist, mivel ettől születhettek egyedi dolgok tőlem.  Hozzáteszem, ezekben az években még külföldön sem volt közel ennyi kiadó, főleg nem digitális, tehát ha nem is úttörő voltam a kiadóval, de benne voltunk abban a néhány száz nemzetközi kiadói körben, akik digitálisan kezdtek el megjelentetni dalokat a Beatporton.
Aztán 2007 környékén, ha jól emlékszem vissza, az Yvel & Tristan párost szorosabban magam mellé vettem. Mármint az én égiszem alá tartoztak, továbbá már akkor hosszú ideje jó barátom volt Molnár Béla (BPM), így velük közösen megalapítottam a Cre8tion Records-ot, ami az akkori elvárásoknak megfelelően volt kitalálva koncepcióban. Egyébként ez már egy újabb időszámítás volt, ekkor robbant igazán be a digitális világ. Aztán később úgy alakult, hogy a srácok saját lábukra akartak állni, így jött létre a Hi!Fly projekt, így külön váltunk. Ezzel együtt a kiadó is hanyatlani kezdett, mert ez a közös erőinkre volt építve, ami azt eredményezte, hogy pihenő pályára állt, vagyis úgy fogalmaznék, hogy három ember munkáját nem tudtam egyedül elvégezni, így szünetelt a kiadó. Most érzem magamban, hogy újra van annyi időm plusz van egy újabb lendület, hogy ismét elkezdjek vele fogalakozni. Ami meg a Stereo Trip-et illeti egy kanadai sráccal kezdtem el csinálni, amiből a végére nem lett semmi, mert szerintem egyáltalán nem csináltuk jól, így egy gyenge probálkozásnak nyögés lett a vége.

Chriss Ronson
Chriss Ronson

Mennyire nehéz itthon managelni egy – vagyis jelen esetben épp két – kiadót? Az oké, hogy rengeteg zene jön ki, nem is lehet már követni. Az internet segítségével szinte bárhol tehetségekre lehet bukkanni, de szerinted van elég minőségi darab, amit érdemes megjelentetni ha csak digitalis formátumban is?
Az őszintét megvallva én elég hanyagul tudok állni a kiadói feladatokhoz, tehát vannak időszakok, amikor lendületben vagyok és mindent megteszek a kiadó érdekében, de vannak olyan hónapok is, amikor semmi nem történik a kiadóval, mert egyáltalán nem fektetek bele energiát, ezáltal sajnos ki kell mondanom, hogy nem teszek meg mindent annak érdekében, hogy dübörögjön.
Mint ahogy te is mondod, rengeteg zene van a piacon, szerintem már túl is van telítve. Éppen ezért rengeteget kell tenni azért, hogy valahová eljusson a kiadó, és különleges legyél ezen a piacon. Ez rengeteg energia és levelezés, egyértelműen egy teljes embert kíván meg a feladat és az sem árt, ha esetlegesen több ember főállásban csak ezzel foglakozik melletted, mert csakis így lehet komolyabb sikereket lefektetni főleg nemzetközileg, szóval sajnos erre nekem nincs időm és őszintén megmondom, sokszor nagyon kedvem sincs hozzá, mert inkább zenét írok ez idő alatt.
Valójában a kiadókat mindig nagy lelkesedéssel indítottam aztán egyszer csak alábbhagyott az elhivatottságom pont az ilyen dolgok miatt. Haszon egyáltalán nincs benne, az első években csakis a sok energiát veszi ki az emberből, tehát inkább csak hobbiként kell hozzáállni az első pár évben.  Persze nem feltétlen pénz a motiváció, de igenis szükséges, mivel ebből lehet folyamatosan fejleszteni, ami picit sem elhanyagolható szempont. Sajnos az a tapasztalat, hogy 50 – 100 letöltésnél többet nem igazán lehet teljesíteni, ez meg szerintem nem biznisz a belefektetett energiával szemben
Hozzáteszem nyilván vagy egy másik út is a sikeres kiadóhoz, hogy nemzetközileg elismert, keresett fellépő vagy és ennek árnyékában befuttatod a kiadót, nos ez is egy út, ez még várat magára az esetemben, persze itt most worldwide sikerre gondolok
Ha már a kiadványoknál és a formátumoknál tartunk, az album elérhető lesz CD-n, esetleg bakeliten, avagy csak mp3-ban jelenik meg?
Ezt az albumot kimondottan CD-n képzeltem el, ennek ez az egyik különlegessége. Többen kérdezték tőlem az elmúlt időkben, hogy ennek én látom-e értelmét, hisz a fogyások nem ezt mutatják. Erre mindig az válaszom, hogy persze látom! Én speciál bízom a közönségemben és a produkcióban, ezáltal én pont úgy látom, hogy ennek igenis van értelme a közönségem számára. Sőt, sokkal különlegesebb hatása van manapság egy ilyen megjelenésnek mint az MP3-nak, digitalis formában minden mindenki számára ömlesztve elérhető ez pedig azt eredményezi, hogy megszűnt a varázsa az alkotásoknak. Persze néha meg pont az jobb, ha mindenkihez eljut a dalod, de ez most egy limitált projekt és így lett megálmodva. Én egy olyan személy vagyok, talán picit klasszikus felfogású, hogy szeretem ha valami kézzel fogható és eredeti. Persze hiú ábrándokat nem táplálok a dologba, tudom, hogy nem fog több ezer fogyni belőle ez egyértelmű. Viszont mivel limitált a megjelenés, így sokkal nagyobb értéket képvisel azok számára, akik hozzájutottak, akik szeretik a dolgaimat a polcra kitenni. Úgy gondolom ennek a jövőre nézve lesz igazán értéke, ebben szinte biztos vagyok, végül is minden ilyen eredeti dolog évek múltán lesz igazán értékes.  Persze nem zárom ki azt sem, hogy egyes dalok meg fognak jelenni digitálisan, de biztosan nem az összes, főleg nem ebben a formában „mixelve” ahogy a CD-n szerepel, ez ugyanis csak és kizárólag ilyen formában lesz hallható. Ami a bakelitet illeti, ez nem az a hangzás szerintem, amit korongra kell nyomtatni.
Az előző albumokon is vannak olyan zenék, remixek, amik kizárólag csak azon hallhatóak, ami nagyban emeli az album értékét. Manapság egyre több ember ír nekem, hogy szeretne xy zenét egészében beszerezni magáról az albumról, és szomorúságára sehol semmilyen formában nem tudja ezt megtenni. Na, ettől lesz igazán különleges dolog, főleg a mai világban, amikor is minden mindenki számára elérhető. Ez egy ilyen album azok számára, akik kedvelik a munkáimat.
Chriss Ronson – Switch

Egy szerzői album elkészítése hosszú folyamat. Maga az ötlet mikor fogalmazódott meg benned és miért vártál ennyi időt a debütáló szerzői albummal?
Hogy miért vártam eddig, erre egyértelmű választ nem tudok adni, ez csak így alakult. Igen, viszonylag hosszú a folyamat, főleg egy olyan embernek, mint amilyen én vagyok. Imádok a részletekben elveszni, ami egyébként nem minden esetben hasznos, de én akkor is ilyen vagyok és maradok is, csak ez azzal jár együtt, hogy hosszabb lesz a folyamat. A mai világban, amikor is minden futószalagon jön létre, ez nem annyira kamatozó hozzáállás, de aki olyan beállítottságú ember, mint én, annak másodlagos dolog lesz az idő. Nem sietek sehová, akkor adom ki a kezemből, amikor jó érzéssel teszem azt. Én szerintem a mai világban pont ezért ilyen laposak a zenék, mivel mindenki pár nap alatt összedobja, hogy pörögjön a neve. Persze vannak kivételek! Szóval ez is egy út, de maradandót mindig is időráfordítással lehetett alkotni szerintem.
Annak idején a The Quasar volt itthon az egyik legelső e-zenei formáció, aminek kapcsán az emberek megismerhették a live act fogalmát. Ez mennyiben fog tükröződni az albumon és egyáltalán mi volt az egész mögött a fő koncepció?
Ezt igen jól látod, annak idején a Quasar az itthoni piacon igen új volt, nem is volt abban az időben nagyon sikeres, évek múltán lett sikerünk, csak akkor már nem voltunk egy zenekar. Én már akkor nagyon szívesen álltam a színpadon, mint zenekari tag. Az egy teljesen más aspektus, ez engem vonz. Biztos vagyok benne, hogy az akkori befejezetlen vágyam most újra lángra kapott bennem. Ez az egész koncepció biztos vagyok benne, hogy bizonyos emberek számára, majd akkor lesz tiszta, amikor ezt színpadon adom elő. Van, aki most nem érti mi történik, mivel csak mint DJ-t ismer, tehát nem teljesen állt össze a kép még amivel semmi gond sincs, ez természetes reakció. De majd egyszer, amikor színpadra viszem a Switch-et abban a formában ahogy él a fejemben, akkor minden kitisztul és talán még annak is jobban megtetszik, aki esetleg most nem szimpatizál az albummal, ezzel a hangzással.
Weboldaladon már bele is hallgathatunk a lemez tartalmába. A previewból pedig kiderül, hogy többen is közreműködtek szerzőtársként. Bemutatnád azokat az előadókat, akikkel az utóbbi hónapokban dolgoztál?
Az album kezdeténél megkerestem Forteba-t, hogy lenne-e kedve együtt dolgozni velem egy ilyen albumon, majd rövid egyeztetés után már el is kezdtünk agyalni a koncepción, és elkezdtünk dolgozni Krisztiánnal. Aztán pár hónapos munka után bekapcsolódott Lank Petike, Forteba javaslatára, mondván olyan új színt tud hozni a lemez hangzásába, ami jót tesz az albumnak, ami egyértelműen jó ötletnek tűnt és így is lett.
Forteba

Aztán elérkezett az album egy bizonyos fázishoz, amikor jött egy újabb ötlet, hogy kérjünk fel egy énekest, mivel én úgy éreztem, hogy egy szerzői album megkívánja a vokálos zenéket is. Így hosszabb ötletelés után kialakult egy névsor, hogy kik is jöhetnek szóba nálam. Ekkor elsőként Sab Merteniusra esett a választás, akit a ColorStar zenekarból ismerhet a közönség, akit mellesleg még a Trip album kapcsán ismertem meg, hisz a Secta Sound System egyik meghatározó tagja volt, és egy zenével szerepeltek is az albumon. Majd a névsorban még szerepelt a Carbonfools együttes frontembere, Fehér Balázs, akit ekkor még egyáltalán nem ismertem, csak nagy rajongója vagyok a zenekarnak, így nem sokat hezitáltam, rögvest fel is kerestem őt, hisz minden vágyam az volt, hogy legyen egy közös dalunk. Egyik nap találkoztunk, elmondtam neki az elképzelésem és igent is mondott rá, nagy örömömre.
A menedzserem is előállt egy újabb ötlettel, hogy lenne még egy énekes srác, hallgassam meg, mivel szerinte eszméletlen jó hangja van és az angol kiejtése is elég nemzetközi. Ő Járai Márk, akit egyébként Halott Pénz néven a fiatalok körében bizonyára jobban ismernek, csak ott totál más stílusban énekel és nem mellesleg magyarul, de mivel van egy szóló karrierje is, így tetszett az ötlet. Szóval itt sem volt hosszú gondolkodási idő, azonnal fel is kerestük, aztán pár hétre rá már fel is vettük a dalt. Majd ő általa ismertem meg MC Fedorát, akinek Palotai Zsolt, Chris.Su és mostanában Pöli mellett pörög a neve, tehát abszolút az underground világban mozog, és viszonylag itt is elég gyorsan megvalósult a közös munka. Végezetül pedig Myra Monoka került be a képbe, aki egy fantasztikus énekes, noha kevésbé ismert még, de jelenleg Amerikában tanul hangmérnöknek, amit hamarosan el is végez és mivel kint tanul, így a dal is Miamiban lett rögzítve, méghozzá egy elég komoly stúdióban. Tehát mondhatom, hogy egy fantasztikus csapattal dolgoztam együtt és büszke vagyok arra, hogy mindenkivel sikerült a koprodukciót összehozni, mivel hazai szinten igen elismert énekesekről beszélünk. A mastert Puha Szabolcs véglegesített a Brody stúdióban és elég sok hazai zenekarnak ő mastereli a dalait – tehát azt hiszem, hogy ebben is az egyik legjobbal sikerült együtt dolgoznom.
Mc Fedora

Tervben van egy turné az új albummal, vagy ez még tényleg a nagyon távoli jövő? Noha már előrendelhető a weboldaladon, a hivatalos megjelenés mikorra várható?
Az album már kapható a Media Markt hálozatban, a Shopline és az MG Recordsnál, valamint a Recordshopban, gyakorlatilag ezzel le is fedtem az országot.
A turnéhoz én nem ragaszkodom első körben, nem bizniszből csináltam ezt a projektet, hanem szórakozásból. Ami lehet furcsán hangzik, de ez az igazság. Mindenáron nem ragaszkodom egy turnéhoz sőt, majd amikor összeállt a projekt teljes mértékben, akkor színpadra viszem. Elég jó dolgok vannak a fejemben, lesznek még hatásos ötleteim.
Köszönjük, hogy időt szakítottál ránk és válaszoltál a kérdéseinkre!
Én is nagyon köszönöm a lehetőséget.
Az albumba az alábbi linken tudtok bele hallgatni.
Ha tetszik, az alábbi linkekre kattintva tudjátok megvásárolni:
Shopline: ITT
MG Records: ITT
Recordshop: ITT
Media Markt: ITT]]>