Milyen főbb jelenségek befolyásolták az elektronikus zenét 2017-ben?

Az elektronikus zene azért ennyire sokszínű, mert folyamatosan változik, fejlődik és képes a múltból merítkezve megújulni. Globális viszonylatokban a következő jelenségek voltak a legnagyobb hatással az elektronikus zenei szcénára a 2017-es évben. 

1. Az electro az élvonalra tört

Az electro épp olyan nagy múltú, mint az összes többi elektronikus zenei stílus. A története visszavezethető az 1980-as évekre, amikor is a hip-hop ütközött a Kraftwerk-el, mégis az idei évben élte igazi fénykorát, főleg a mai fiatalok közösségében. Ugyan olyan gyökerekkel rendelkezik, mint a techno vagy a house, de ez idáig még nem volt ilyen nagy volumenű sikere, mint testvéreinek. DJ Stingray és Helena Hauff ez évi sikeres turnémenetrendjük mutatja igazán a stílus fejlődését, akik már régi motorosok, de sosem örvendtek ekkora népszerűségnek. Talán pontosan az ő  művészi szempontból termékeny és szerény múltjuk vezetett ahhoz, hogy komolyan vegyék a műfajt és ne legyen belőle tucattermék. A house és a techno által dominált háttér mellett egy új hatás csak egészséges lehet a szélesebb szcéna számára.

2. Az (új) régi zenék energiája

Soha nem volt még ekkora érdeklődés a régi zenék iránt. Az éjszakai kluboktól kezdve a fesztiválokon, rádióműsorokon át az online mixekig mindenhol megfigyelhető, hogy a múltból származó zenék mélyen beleilleszkedtek a mindennapi hallgatási szokásainkba. Több évtizedes hangzással rendelkeznek a DJ-k, akik így sokkal színesebbek lehetnek, mint korábban, de a műfajok és tempók között is érezhető a hatása. 2017-ben néhány művész bebizonyította, hogy még mindig hatalmas mennyiségű, csodálatos régi zenék várnak, hogy újra felfedezzék őket. Sven Vath a 2002-es The Sound of the Third Season-ről választott egy kedvenc darabot, a Dirty-t, hogy ennyi év után ismét mosolyt csaljon az arcunkra vele. Chris Liebing a SONUS fesztiválon egy érzelmes track-el, az 1992-es Jam&Spoon- Stella-val zárt, Ben Klock pedig nemrégiben sokkolt minket a Gecko-Just close your eyes-al. Számos rework emlékeztetett minket néhány örök klasszik darabra, ott van például az Oxia-Domino, mely Matador újragondolásában végig söpört a piacon és az új generáció számára is egy alap darabbá avanzsált.

3. A hardcore újra szárnyal

2017 a jubileum éve volt a keményebb stílus hívei számára. A holland Thunderdome idén ünnepelte 25-dik évfordulóját, melyet akkora marketing előzött meg, ami kihatással volt az egész zenei szcénára és a műfaj újjáéledésére. A 25. éves Thunderdome eseményén 40 000 látogató töltötte meg az utrecht-i Jaarbours kongresszusi központot, 80 előadó és MC lépett fel a rendezvényen. Sok éve nem látott sikernek örvendett a partisorozat. Bár a hardcore  töretlenül eddig is jelen volt Hollandiában, ezúttal Európa más országaiban is fellendült a stílus iránti érdeklődés. Új kiadók jelentek meg, régi motorosok tértek vissza, fiatal tehetséges törtek előre. A gabberek kultúrája is ismét előtérbe került globális szinten. A rájuk jellemző öltözködési magatartás meghatározta a 2017-es év divatvilágát is, a népszerű fesztiválokon ismét megfigyelhetőek voltak a mackónadrágos partizánok, csak csoportjukat a most huszonéves fiatalok alkották.

4. A minimal túlnőtte Berlin falait

A jelenség jól megfigyelhető Dj Koolt karrierjén, aki nemrégiben útnak indult egy táskányi vintage tech house, techno és miminal lemezzel. Uruguay-ból érkezett és mára szívesen látják viszont Berlinben, Londonban és Kijevben is. Az év legizgalmasabb történései az európai központokon kívül zajlottak, amelyek általában ehhez a hangzáshoz kapcsolódtak. Montevideo ma már egy nemzetközileg elismert színtér, Phonotheque és több tucat tehetséges Dj otthona. Uruguaynak van egy kis közössége, akik olyan vinyl-megszállottak, hogy rengeteg pénzt költenek lemezekre, de főként a szállítási költségre, hiszen a zenék ahhoz képest fillérekbe kerülnek. Ez a jelenség nem újkeletű egy olyan szcénában, ahol a legtöbb DJ naponta órákat tölt zenekereséssel. Míg a londoni, berlini, barcelonai DJ-k a helyi adottságok miatt mindig naprakészek tudnak maradni, addig a világ más pontjain szomorúbb a helyzet a szállítási költségek miatt. Míg a berlini DJ-k már másnap megvásárolják az előző este a Club Der Visionäre-ben hallott track-eket, addig a montevideoi vagy kijevi művészek lehetőségei korlátozottak, ebből adódóan nem a trendeket követik és ezáltal a készleteik gyakran sokkal jobbak.

A minimal kifejezés nyitottabb, mint valaha olyan DJ-k körében, mint Sonja Moonear, akik hosszú és laza zenéket kevernek a délutánban vagy mint, Dj Koolt és a berlini Vera között, akik a vintage tech house-hoz és a modern electro-hoz nyúlnak. Egyik sem több vagy kevesebb a másikhoz képest. A minimal-al nem a hangot definiáljuk, hanem egy olyan megközelítést határozunk meg, mely értékeli a finomságot. Ezek a Dj-k olyan zenéket játszanak, amiket senki más nem és a sikerük abban rejlik, hogy évekig otthon kevertek és finomították a technikájukat, mielőtt felfigyelt rájuk a nemzetközi szakma. Ők mind azt erősítették meg ebben az évben, hogy a példaértékű művészek következő hulláma a szokásos központokon kívüli helyekről is származhatnak.

5. Az EBM és industrial hatása a technora

Az agresszív és zajos techno még nem volt ilyen népszerű, mint idén, bár néhány esetben a genetikai összetétele kezdett megváltozni. Néhány nagyobb techno eseményen, mint a Katharsis Amszterdamban vagy a vasárnapi Berghain-ban olyan hangot öltött, ami még tört, kísérleti és kalandos volt. Annak ellenére, hogy évek óta olyan veterán művészek képviselték a hangzást, mint Terence Fixmer, Adam X, Perc és nemrég Helena Hauff, az ipari és EBM hangzásvilág egyre több embert értek el 2017-ben. A techno folyamatosan alakul, de olykor nagyon furcsa irányba tud elmenni. A jelenség a Phase Fatale produkcióiban a leghangsúlyosabb, aki a klasszikus EBM-et a modern technoval frissíti fel. Közben más techno művészeket is inspirál az industrial és EBM. Marcel Dettman például az EBM ritkaságaiból állította össze a Dekmantel sorozat általa készített kiadását. Perc kiadta a harmadik pesszimista, techno albumát, a Bitter Music-ot, mely szörnyű vokálokat és könyörtelen dobprogramozást tartalmaz. Trence Fixmer, francia producer csatlakozott az Ostgut Ton-hoz és remek zenéket produkál. Legújabb Force EP-jében az ipari textúrát zökkenőmentesen egy egyszerű techno keretbe foglalja. A hangzásvilág globális szinten beleivódott a technoba és most az industrial és EBM segít a technológiai gondolkodásmód megváltoztatásában.

 

6. Játssz bármit!

2017-ben több DJ próbált úgy kitűnni egyediségével, hogy olyan zenéket játszottak, melyek egyáltalán nem passzoltak bele a tőlük megszokott zenei repertoárba. Nina Kraviz annak ellenére, hogy abszurd vitát váltott ki viselkedésével, folytatta a színezést a megszokott vonalakon kívül, játszott akár 150 BPM felett is az Exit Fesztivál egyik legfőbb színpadán vagy simán az Unsound’s Hotel Forumban is. Többen az úgynevezett jó ízlés határait is megkérdőjelezték. Job Jobse például a Nachtdigital fesztiválon simán játszott Mylo-t és Madonna-t is. Bár a legviccesebb jelenség Jeff Mills Bells-nek a karácsonyi szerkesztése volt. Ez a változás részben a CDJ-k és Recordbox-ok növekvő előfordulási gyakoriságának köszönhető, ugyanis ezek az eszközök már bárki munkáját megkönnyítik, hogy kombinálhassa a szezont a fazonnal. Mindez sajnos azt is tükrözi, hogy hol állunk a klubkultúra fejlődésében. A Dj-k hajlandóak több műfajt olyan módon keverni, ami a régi időkben árulásnak számított. A Youtube és más online közösségek segítségével a hangok és szcénák már a személyes rave történelmünkön is túlmutathatnak.

 

Forrásunk: RA meg én 


Szólj hozzá!

Leave a Comment