Minden nap szeretnék valami újat tanulni és fejlődni – interjú: Robert Babicz

Nem először jár kishazánkban a német house és techno szcéna egyik legegyedibb művésze, Robert Babicz. Szinte kizárólag a zene tölti ki napjait, hangásvilága pedig teljesen egyedi és összetéveszthetetlen. Több mint két évtizedes munkássága alatt számos megasláger fűződik a nevéhez, úgy mint a Sin, a Sleeping Beauty a Remote Kiss vagy a Pink Trees. Ezek pedig szinte mindig a korszak legaktuálisabb kiadóinál jelentek meg. Vele beszélgettünk:

Először nagyon köszönöm, hogy válaszolsz a kérdéseinkre! Lengyelországban születtél, de már 5 évesen  Németországba költöztetek és valójában te már Kölnben nőttél fel. Mesélj nekünk kérlek a zenei életben történt változásokról a ’90-es évektől kezdve. Azt lehet mondani, hogy te és a legendás Kompakt címke együtt váltatok ismertté.

Nagyszerű időszak volt ez amikor Kölnben minden zeneszerető ember szoros kapcsolatban állt egymással. Mindannyian része voltunk a szcénában történt változásoknak, sokat dolgoztunk együtt. Ezek a srácok a Kompaktnál már akkor is nagyszerű munkát végeztek és ez a folyamat még mindig tart.

A te karriered is a ’90-es évek elején kezdődött, debütáló albumod pedig 1999-ben jelent meg tele ambient, downtempo és kísérletezgetős zenékkel. A stílusod azóta elég sokat változott. Mesélj nekünk kérlek a karrier kezdetéről, az inspirációkról és a fejlődés folyamatáról?

Számomra nagyon fontos mind a tanulás mind pedig a kísérletezés. Nem szeretnék egész életemben ugyanazzal a dolggal foglalkozni, minden nap szeretnék valami újat tanulni és fejlődni. Ez az oka, hogy miért is neveznem magam “haladó kezdőnek”. Nem ismerek határokat ha az ízlésemről van szó, nekem csak olyan zene létezik, amely megérinti a szívem, vagy ellenkezőleg: nem érzem egyáltalán a magaménak. Teljesen függetlenül attól, hogy milyen stílusról beszélünk. Az elején nagyon nagy hatással volt rám az acid és techno, ez egy csodálatos időszak volt a karrieremben. Az első albumom pedig még 1994-ben jelent meg melyhez a Dicabor nevet használtam, előtte pedig megjelent több EP is Rob Acid néven. Akkor már túl voltam több projekten és számos művésznevet használtam de később, nagyjából 2004 körül úgy döntöttem, hogy hagyom a többi projektet és minden energiámat Robert Babicz-ra összpontosítom. Mivel nem akartam rejtõzködni, nem szerettem volna minden egyes projektekhez külön alteregót használni. Csak a szívemre hallgatni olyankor amikor alkotok,.

Mastering mérnökként és sound designerként is tevékenykedsz ez esetben pedig nyilvánvaló, hogy egy csomó berendezést használsz a stúdióban. Hallottam egy egyedülálló szintetizátorról, egy nagyon különleges és régi darabról amiből csak néhány készült. Hol sikerült ezt beszerezni és miért annyira egyedi ez a hangszer?

Van egy hatalmas stúdióm, aminek a belsejében rengeteg játékszer található. Olyan ez mint egy játszószoba, ahova úgy megyek be minden nap játszani, mint egy gyerek. Több felszerelésem módosítva van, hogy a saját igényeimnek avagy ízlésemnek megfeleljen a hangzása. A mai napig egy régi Studer analóg szalagos hangrögzítőre szoktam felvenni a zenéket és még mindig használok régi csöves berendezéseket. Emellett persze szeretem használni az informatika új eszközeit egyaránt. Az egyik ritka darab amiről szó van pedig egy Klein & Hummel UE100 Tube EQ. Ebből már nem sok maradt ezen a bolygón.

Az emberek általában napi 8 órában dolgoznak, a szerencsések reggel 9 és délután 5 között, hétfőtől péntekig. Feltételezem, hogy rendkívül sok időd emészti fel a poduceri munka és az ezzel kapcsolatos egyéb feladatok. Emellett sokat utazol mivel a hétvégéken fellépsz a világ legjobb klubjaiban. Mi a napi rutinod? Egy átlagos héten hány órát töltesz a stúdióban?

Mikor épp nem utazom egy turné keretein belül és van időm studiózni akkor általában napi 12 órát dolgozom. Délelőtt 10 órától este 10 óráig minden nap, sőt néha több időt is a studiómban töltök. Napjaim főleg mastering munkákkal kezdődnek, melyeket elsősorban másoknak készitek. Később, mikor a füleim felfrissültek, a saját zenéimre szoktam koncentrálni. A kettő között megpróbálok egy kis időt a szabadban tölteni, sétálok egyet a közeli erdőben, vagy játszom a macskámmal akit Nala-nak hívnak.

A Babiczstyle névre keresztetlt paltformot kizárólag a saját kiadványoknak hoztad létre?

Igen a Babiczstyle ötlete eredetileg egy személyes platform volt. Kísérletezgetni és kivétel nélkül kiadni a zenéimet ahelyett, hogy felkérjek másvalakit erre a feladatra. Nemrégiben viszont úgy döntöttem, megnyitom a címkét más művészek számára is mert rengeteg sok jó dalt kapok a világ minden tájáról.

A többi EP és az albumok jól ismert zenei kiadók égisze alatt jelentek meg. Úgy mint Marc Romboy és a Systematic Recordings, John Digweed és a Bedrock vagy Michael Mayer és a Kompakt, csak hogy néhányat említsünk. Dolgozoltál együtt ezekkel a címkékkel más projekteken is? Mint sound designer segítettél nekik, hogy esetleg javítsák a náluk kidott darabok minőségét?

Valóban jobbnál jobb kiadókkal dolgozhattam együtt. Természetesen sok közös projektet készitettünk együtt amiért nagyon nagyon hálás vagyok nekik.

Láttam egy képet, és egy streamet a Facebook-on néhány nappal ezelőtt. A Berlin Zwingli Church-ben léptél fel. Ez valóban egy igazán különleges helyszín! Megosztanád velünk a tapasztalataidat? Hogyan jött az ötlet egyáltalán?

Igen, ez egy ambient koncert volt egy tényleg nagyon szép templomban. Itt nagyon mély és érzelmes darabokat játszottam és persze mondanom sem kell, hogy imádtam.

Ha jól tudom korábban játszottál DJ szetteket is. Manapság sokat változott a technika és nem vagyok biztos abban, hogy van értelme megkülönböztetni egy élő fellépést egy DJ szettől. Ha mégis, a te esetedben mi a fő különbség a kettő között? Mit szeretsz jobban, és mit várhatunk tőled az Akvárium klubban, Budapesten?

Nem, soha nem játszottam DJ szettet, a kezdetek óta live fellépéseim voltak. Budapesten is egy hamisítatlan live szettet hallhattok majd tőlem. Ez nálam mindig egy különleges egyvelege a régi daloknak és a vadonatúj anyagaimnak. Ezért lehet egyedülálló minden egyes hétvégén és mivel ezen az éjszakán a barátaimmal közösen fogok játszani, egészem biztos vagyok abban, hogy fantasztikus élmény lesz!

Esemény: Guy J / Guy Mantzur / Robert Babicz – Lost & Found label night


Szólj hozzá!

Leave a Comment