Underground vs. mainstream avagy underground és mainstream?

Nyilvánvalóan sokszor elgondolkozott már más is azon, hogy hol húzódik a határ az underground és a mainstream zene között. A magam részéről nem szeretnék állást foglalni, de a következő kis listának tökéletesen mutatja, hogy a két zenei világ tökéletesen megfér egymás mellett ha mindkét alterego profilja megfelelően van felépítve.

Eric Prydz A.K.A Pryda / Cirez D

Eric Prydz világszerte óriási sikert aratott Call On Me című slágerével – a hírhedt dal aminek videoklipjében egy tucat csaj egyszerre izzad az edzőteremben. Minden kétséget kizáróan társai fölé nőtt, kivívta a tömegek és talán akaratlanul a pop elismerést is. Ugyanakkor a svédnek sikerült megcsinálnia azt, amit kevés művész képes: úgy lett ismert a populáris zenék világában, hogy Pryda és Cirez D néven mai napig megtartotta tekintélyét mint underground house/techno előadó.

mint Eric Prydz:

mint Pryda:

mint Cirez D:

Eric Morillo A.K.A. Reel 2 Reel

Lehet, hogy sokmindenkit meglepett, de1993-ban Erick Morillo volt az aki megjelentette “I Like To Move It” című szerzeményét Reel 2 Reel álnév alatt a Strictly Rhythm labelnél. Ez a zene hamar hatalmas pop slágerré vált, szerepelt reklámokban és filmekben, mondhatju, részévé vált popkultúrának. Persze ez Morillo klub-karrierjét a legkisebb mértékben sem befolyásolta.

mint Reel 2 Reel:

mint Eric Morillo:

Junkie XL

2002-ben a holland Tom Holkenborg, vagyis Junkie XL remixelte meg Elvis Presley slágerét A Little Less Conversation címmel. A rövidített JXL megnevezést azért használta, nehogy bárkiben felmerüljön, hogy a “junkie” (drogos) szót Elvis-nek címezte … noha Elvis is „junkie” volt. Abban az időben ez volt az egyik legnagyobb dance/pop sláger, nem véletlen használta fel a Nike is egy világméretű kampányához. Aztán néhány hónappal később Holkenborg akkorát robbantott az ausztrál Infusion zenekar Legacy című számának remixével, amivel valódi underground himnuszt alkotott. A progressive house/breaks keretein belül legalábbis egészen biztosan!

Elvis vs. JXL

Infusion – Legacy (Junkie XL Remix)

Richard West A.K.A. Mr. C

1992-ben Mr. C tagja volt a brit formációnak a The Shamen-nek, akiknek az acit house himnuszt, az Ebeneezer Goode című darabor is kszönhetjük. Eközben persze Mr C folytatta karrierjét, sőt az egyik legjobb brit undeground éjszakai klub, a The End nyitása is az ő valamint Layo Paskin (Layo & Bushwacka!) nevéhez fűződik. Miközben mind mai napig az egyik legkeresettebb DJ a nemzetközi körökben.

The Shamen:

Mr. C:

Deep Dish

A progressive house szcéna korábbi csillagai, a Deep Dish teljesen átmentek dance/pop hangzásvilágába 2005-ben megjelent George Is On albumukkal, amely olyan slágerek szerepeltek többek közt mint a Flashdance. Miután a különváltak, Dubfire a jelen egyik legismertebb minimal-techno lemezlovasa. Azóta kísérletet tettek a visszatérésre, idén jelent meg Quincy című tech house darabjuk, miközben DJ szettekkel turnéznak az USA-ban és Európában egyaránt.

Ali Shirazinia és Sharam Tayebi A.K.A. Deep Dish:

Dubfire:

Sharam:

Jake Williams A.K.A. Rex The Dog / JX

Még mielőtt electro house slágereket gyártott, számos underground koncerttel lépett fel, elsősorban Kelet-Londonban. Rex The Dog volt a 90-es évek egyik legismertebb dance slágerének, JX – Son Of A Gun az elkövetője. Ekkoriban még csak 17 éve volt! Emellett tagja a Planet Perfecto formációnak (Paul Oakenfold és Ian Kenneth Masterson társaságában), akiknek szintén köszönhetünk egy remek darabot! Bullet In The Gun rémlik?

mint Rex The Dog:

mint JX:

mint Planet Perfecto:

Timo Maas

Hogyan tud valaki az R&B sztár Kelis-el közös darabot készíteni, néhány év múlva egy érzelmek nélküli 12 perces rombolást készíteni a Sven Väth által managelt Cocoon kiadónak, majd összeállítani egy dupla CD-s válogatást az egyik legismertebb underground sorozatnak, a Balance-nak végül pedig fellépni a világ leghíresebb fesztiváljain, mint a német Mayday és a Time Warp? Csak meg kell kérdezni Timo Maas-t mi is a titok.

Timo Maas feat. Kelis

Timo Maas – Subtellite

Tiga

A Turbo Recordings feje mindig is rajongott a 80-as évek megatározó stílusaiért, a szinti pop-ért és az elektroért. Na de fellépett ő is a legmenőbb klubokban és fesztiválokon szerte a világban, ezeken a napokon viszontnt a keményebb, techno-orientált alter-egoját veszi elő. Nos, ilyen egy legenda.

Tiga – You Gonna Want Me

Tiga vs. Audion – Let’s Go Dancing

 

forrás:

http://pulseradio.net/articles/2014/09/djs-who-went-pop-and-kept-their-underground-cred


Szólj hozzá!

Leave a Comment