Underground vs. mainstream avagy underground és mainstream?

Nyilvánvalóan sokszor elgondolkozott már más is azon, hogy hol húzódik a határ az underground és a mainstream zene között. A magam részéről nem szeretnék állást foglalni, de a következő kis listának tökéletesen mutatja, hogy a két zenei világ tökéletesen megfér egymás mellett ha mindkét alterego profilja megfelelően van felépítve.

Eric Prydz A.K.A Pryda / Cirez D

Világszerte óriási sikert aratott Call On Me című slágerével a svéd Eric Prydz – a híres dal aminek videoklipjében egy tucat csaj egyszerre izzad az edzőteremben. Minden kétséget kizáróan társai fölé nőtt, kivívta a tömegek és talán akaratlanul a pop elismerést is. Ugyanakkor sikerült megcsinálnia azt, amit kevés művész képes: úgy lett ismert a populáris zenék világában, hogy Pryda és Cirez D néven mai napig megtartotta tekintélyét mint house/techno előadó.

Eric-Prydz-1200x520

mint Eric Prydz:

mint Pryda:

mint Cirez D:

Erick Morillo A.K.A. Reel 2 Reel

Lehet, hogy sokmindenkit meglepett, de 1993-ban Erick Morillo volt az aki megjelentette I Like To Move It című szerzeményét Reel 2 Reel álnév alatt a Strictly Rhythm labelnél. Ez a zene hamar hatalmas popslágerré vált, szerepelt reklámokban és filmekben, mondhatjuk, részévé vált a popkultúrának. Persze ez Morillo klub-karrierjét a legkisebb mértékben sem befolyásolta.

Erick-Morillo-playing-Space-in-Ibiza-2014

mint Reel 2 Reel:

mint Eric Morillo:

Junkie XL

2002-ben a holland Tom Holkenborg, vagyis Junkie XL remixelte meg elsőként Elvis Presley slágerét A Little Less Conversation címmel. A rövidített JXL megnevezést azért használta, nehogy bárkiben felmerüljön, hogy a “junkie” (drogos) szót Elvis-nek címezte … noha Elvis is „junkie” volt. Abban az időben ez volt az egyik legnagyobb pop-dance sláger, nem véletlen használta fel a Nike is egy világméretű kampányához. Aztán néhány hónappal később Holkenborg akkorát robbantott az ausztrál Infusion zenekar Legacy című számának remixével, amivel valódi himnuszt alkotott. A progressive house/breaks keretein belül legalábbis egészen biztosan!

jxl

Elvis vs. JXL

Infusion – Legacy (Junkie XL Remix)

Richard West A.K.A. Mr. C

1992-ben Mr. C is tagja volt a brit The Shamen formációnak. Az acid house himnuszt, az Ebeneezer Goode című darabor is nekik köszönhetjük. Eközben persze folytatta karrierjét mint Mr C, sőt az egyik legjobb brit undeground éjszakai klub, a The End nyitása is az ő valamint Layo Paskin (a Layo & Bushwacka! páros egyik tagja – a szerk.) nevéhez fűződik, miközben mind mai napig az egyik legkeresettebb DJ nemzetközi körökben.

The Shamen:

Mr. C:

Deep Dish

A progressive house szcéna korábbi csillagai, a Deep Dish teljesen átmentek a dance/pop hangzásvilág irányába 2005-ben megjelent George Is On albumukkal. A lemezen olyan slágerek szerepeltek többek közt mint a Flashdance. Miután a páros útjai különváltak, Dubfire a jelen egyik legismertebb minimal-techno, Sharam pedig house lemezlovasa. Azóta kísérletet tettek a visszatérésre, idén jelent meg Quincy című tech house darabjuk, miközben DJ szettekkel turnéznak az USA-ban és Európában egyaránt.

Deep-Dish-2

Ali Shirazinia és Sharam Tayebi A.K.A. Deep Dish:

Dubfire:

Sharam:

Jake Williams A.K.A. Rex The Dog / JX

Mielőtt electro house slágereket gyártott, számos underground koncerttel lépett fel, elsősorban Kelet-Londonban. Rex The Dog volt a 90-es évek egyik legismertebb dance slágerének, JX – Son Of A Gun az elkövetője. Ekkoriban még csak 17 éve volt! Emellett tagja a Planet Perfecto formációnak (Paul Oakenfold és Ian Kenneth Masterson társaságában), akiknek szintén köszönhetünk egy remek darabot! Bullet In The Gun rémlik?

mint Rex The Dog:

mint JX:

mint Planet Perfecto:

Timo Maas

Hogyan tud valaki az R&B sztár Kelis-el közös darabot készíteni, néhány év múlva egy érzelmek nélküli 12 perces rombolást készíteni a Sven Väth által managelt Cocoon kiadónak, majd összeállítani egy dupla CD-s válogatást az egyik legismertebb mixalbum-sorozatnak, a Balance-nak végül pedig fellépni a világ leghíresebb fesztiváljain, úgy mint a német Mayday és a Time Warp? Csak meg kell kérdezni Timo Maas-t mi is a titok.

timo-maas-1024x587

Timo Maas feat. Kelis

Timo Maas – Subtellite

Tiga

A Turbo Recordings feje mindig is rajongott a 80-as évek megatározó stílusaiért, a szinti pop-ért és az elektroért. Na de fellépett ő is a legmenőbb klubokban és fesztiválokon szerte a világban, ezeken a napokon viszontnt a keményebb, techno-orientált alter-egoját veszi elő. Nos, ilyen egy legenda.

Tiga – You Gonna Want Me

Tiga vs. Audion – Let’s Go Dancing

Forrás: Pulseradio


Szólj hozzá!

Leave a Comment