Wot u call it? – avagy angol művészek a Sónaron

A jungletől a grimen keresztül az utcai rapig – A brit városi zene evolúciója
Ha volt sikertörténet a brit zenei élet színterén, akkor az a két évvel ezelőtti grime. Egykor nagyon népszerű volt az UK garage, vagy a bratty unokatestvére a dupstep, most pedig megalakult a grime mely korunk egyik meghatározó szubkultúrája a régi korok mentoraival mint például Skepta, valamint az új kor titánjaival, mint Stormzy és Section Boyz, akik iránt nagy az érdeklődés az Atlanti óceán mindkét partján. Amíg a kanyargó bassline-okkal a friss szellő megcsapja arcunkat, addig a sötét kormos ritmusok és basszusok, néhol idegtépő; hangokkal és rengeteg clap hanggal megtűzdelt grime gyökereinek legfontosabb képviselői népszerűsítik Angliát a Sónaron.

Újra indul a Jungle
A korai 90-es évek, Jungle – egyesíti magában a reggae, a dub, a breakbeat hardcore, a techno és a rare groove hangzásának vonásait, és nagyon népszerű volt a városi kalózrádiókban. Az egyik legnagyobb rezentora és egyben az UK hip-hop alapítója Rebel MC, aki neves producer és művész Congo Natty néven is. Zenéiben keverednek az afro-karibi zenei hagyományok, valamint a hardcore nyaktörő energiái olyan trackekben mint például a “Original Ses” és a “Code Red”, amik a műfaj meghatározó alkotásaivá váltak.

A jungle-el ami hosszú átalakuláson ment keresztül (erre jó példa a Sónar művésze Ivy Lab, aki tiszta új evolúcióját képviseli a műfajnak), így ezzel együtt nagy öröm hogy a Sónaron üdvözölhetjük a Congo Nattyt társaival Congo Dubz, Tenor Fly, Nãnci Correia és Phoebe Hibbert társaságában.

A grime keresztapa
A jellegzetes ütemek áramlása ami a jungleből származik egyike a grime meghatározó jellemzőinek, a másik fontos eleme, hogy képes mesélni a kortárs brit életről, és hát ennek a legfontosabb képviselője Rodney Smith aka Roots Manuva. Az UK hip-hop színterére a 2000-es évek elején lépett be a „Big Dada”-val ami egy új, mélyebb hangzásvilágú, egyedi stílusú produkciónak volt mondható (látsd: ‘Witness the fitnesz’), amiben lírai gondolatokat fogalmazott meg a mindennapi életről.

A tavalyi megjelenése a „Bleeds” is bizonyítja, hogy a műfaj fejlődik tovább, még nem érte el csúcspontját, és rengeteg megvalósulásra váró ötlet várat még magára.

Original Gangsta
Az egyik legnagyobb grime művész a jétékban, egyben az egyik legkorábbi híve. A cimkéje a Boy Better Know, az észak-londoni MC és producer Skepta, az évtized legjobb grime szerzeményeinek megalkotásában mint a ‘Too many man'; ‘That’s not me’ vagy a múlt évben a ‘Shutdown’. Skepta ebben az évben a Sonar by Night programjában lép színpadra, és minden bizonnyal a grime királyaként megkoronázza majd az estét.

Az underground goes mainstream
Skepta sikere teljes mértékben elkönyvelhető, de semmiképpen sem a történet végét jelzi, hiszen a grime művészek egyre szélesebb köre szerez elismerést az Egyesült Királyságban. Olyan grime művészek képviseltetik magukak a Sónar 2016-os kiadásában, mint a birminghami MC, Lady Leshurr, akinek a „Queen’s Speech” freestyle csomagolásban előadott youtube videói adták meg a kezdeti népszerűséget, vagy mint Stormzy, akit már nem kell bemutatni senkinek, hiszen neki is az internet hozta meg e sikert. Óriási himnusza a ‘Shut Up’, melyet a Beats 1 radio műsorában mutattak be, 30 milliós nézettséget produkált a youtubeon. Energiák áramlása és a páratlan színpadi mozgás teszi majd feledhetetlenné a Sónar by Night eseményén a Warehouse Project által támogatott előadást.

A következő hype
A városi brit zene bármit is tanít nekünk az az, hogy a zene, a műfajok folyamatosan fejlődnek. A haladó műfaj jövője most kétségtelenül a dél-londoni banda a Section Boyz kezében van. A stílusát nagyban befolyásolja az atlantai csapda és a jamaicai tánczene, valamint az UK grime klasszikus áramlata. A csapat jellegzetes hangzása már mérhetetlenül népszerű, és a 2016-os Sónar-on mindenképpen az egyik legkiemelkedőbb produkció lesz.

További infók/jegy vásárlás: https://sonar.es/


Szólj hozzá!

Leave a Comment