Öt éves évfordulóját ünnepli a Blind Spot. Rádióműsorodat hétről hétre tízezrek hallgatják világszerte, megfordult már nálatok élő adásban a nemzetközi techno színtér számos kimagasló alakja, elég csak Chris Liebing. Speedy J, The Advent, Cari Lekebusch, vagy éppen Monika Kruse nevére gondolni. Egy korábbi interjúban egyszer azt nyilatkoztad, hogy jókor voltál jó helyen. De mi nem érjük be ennyivel. Hogy lehet, hogy egy magyar srác, szinte a semmiből összehozta az egyik legismertebb, heti rendszerességgel jelentkező, csak technóval foglalkozó rádióműsort, aminek hallgatottsága olyan hasonló tematikájú adásokkal vetekszik, mint például Dave Clarke White Noise című műsora, vagy éppen Chris Liebing (akit alig kilenc hónap elteltével már vendégül is láttál) CLR Podcastje?
A lényege pedig tényleg az, hogy jókor voltam jó helyen. Akkor már egy ideje kint éltem Angliában, de valamiért senki sem akart meghívni játszani, pedig sorra gyártottam a mixeket.
Később rájöttem ez azért is volt így, mert nem hajtottam fejet az akkor támadó minimal hullámnak és a kluboknak meg az kellett. Valahogy életem során mindig úgy alakult, hogy menekültem a tömegek által kedvelt zenéktől.
2007-ben a neten véletlenül belefutottam egy hirdetésbe. Preston FM a helyi közösségi rádió tanfolyamot indított. Mivel volt egy kis rádiós tapasztalatom, ami abban merült ki, hogy az egyik számot játszani a másik után, gondoltam miért is ne. Miután befejeződött a tanfolyam lehetőséget kaptam, hogy legyen egy önálló műsorom. A Blind Spot név pedig onnan jött, hogy úgy éreztem, én az angol promóterek Blind Spot-jában vagyok (Blind Spot – vezetésnél a holttér).
A kezdeti koncepcióm csak annyi volt, hogy helyi dj-ket hívok meg a Blind Spot-ba annak reményében, hogy hátha visszahívnak engem a rendezvényeikre. Ez persze nem történt meg, csak egyetlen egyszer. A visszajelzésekből úgy éreztem, sokkal több lehetőség van ebben a műsorban, mint ahogyan azt gondoltam. Úgyhogy írtam egy e-mailt a Spektrének majd pedig az akkoriban beinduló Perc-nek és meglepő módon azonnal igent mondtak. Ezután jött Chris Liebing és a többi már történelem. Ha például egy magyar rádióból küldtem volna e-mailt nekik, valószínű nem jött volna ez így össze. Akkoriban ráadásul otthon maximum a Tilos Rádióban szólt techno.
A kezdetektől globálisan gondolkozom és az Internet ha valamire, akkor erre tökéletes.
A Liebinges műsor után pedig már nem nagyon ütköztem falakba. De azért még mindig akad olyan, akit már vagy 3 éve próbálok becserkészni.
A Blind Spot ma már nem csak egy rádióműsor neve, hanem egy teljes brandet építettetek fel. Lemezkiadással is foglalkoztok, 27 digitális megjelenés mellett hamarosan kiadjátok Bas Mooy lemezét bakelit formájában. Mi alapján választod ki a megjelenésre váró zenéket, mi az irányvonal?
Brandépítés terén jó úton haladunk. A célunk hogy a Blind Spot név – legyen az a rádióműsor, zene kiadás, rendezvény vagy bármi – az ugyanazt jelentse az embereknek: minőségi underground techno zene, kompromisszumok nélkül.
Manapság bárki tud kiadót csinálni, úgyhogy ebben semmi extra sincs.
Javarészt csak azokat a zenéket adjuk ki, amelyek nekem tetszenek és például a szettjeimben is megállják a helyüket. Ez nem az egóm miatt, hanem az előbb említettek miatt van így. Ha valaki a Blind Spot-ra gondol, akkor a Dr Hoffmann-ra is és a zenére, amit én vagy mi játszunk.
Nincs konkrét irányvonal, mindig az adott pillanat dönti el, hogy ki lesz adva-e egy zene.
Bakelitnél más a helyzet, ott csak olyan zene működhet, amitől libabőrös leszek, ha meghallom, persze jó értelemben. Régebben, amikor bakelitről játszottam, mindig ez volt a mértékadó. Ugye manapság a zenéknek nincs igazán értékük, letöltöd, letörlöd, de a bakelit az más, azt nem dobálod a kukába.
1-2 hónapon belül jön ki az első bakelitünk, ami Bas Mooy – King of Echo Echo EP-je lesz Justin Berkovi, Ascion & D. Carbone valamint Gabeen & Dr Hoffmann remixekkel. Ezt pedig Ryuji Takeuchi – Scattered EP-je fog követni Angel Costa, Michael Schwarz és a mi remixünkkel Gabeen-nal. Ezen kívül a szériában Unam Zetineb, Attemporal is fel fog tűnni a közeljövőben.
Évek óta külföldön élsz és ritkán játszol Magyarországon. Ennek ellenére figyelemmel követed a hazai színtér eseményeit? Mi a véleményed? A székesfehérvári illetőségű Gabeen-nel már több közös zenét készítettetek. Rajta kívül kiket tartasz a jövő reménységének, akire érdemes lesz odafigyelnünk?
Nagyon ritkán járok Magyarországon, úgyhogy csak az online magazinokon keresztül kapok néha betekintést a történésekbe. Balaton Sound, Bónusz, Sziget, Hyper: szerintem már nem teljesen a zenéről szólnak, hanem hogy telt ház legyen. Persze ez valahol így is van jól. Máshol is így működnek a dolgok.
Szerencsére azért van Magyarországnak Technokunst-ja és rajtuk kívül ahogy hallom még 1-2 fővárosi, székesfehérvári és Sopron környéki rendezvénye ahol a techno-é a főszerep.
Azért titkon remélem, hogy csak kívülről nem rózsás a helyzet.
Gabeen nagyon tehetséges producer, de mint bármelyik más magyar techno előadó, külföldön híresebb és jobban meg van becsülve, mint Magyarországon. Ez is egy fajta hungarikum.
Kb 3 éve dolgozgatunk együtt és szerintem hasonlóan vélekedik a dolgokról, mint én, fittyet hány a trendekre…
Nagyjából úgy 30 remixet készítettünk már előadóknak, mint pl. Virgil Enzinger, Bas Mooy, Niereich és van néhény originalunk, amelyeket nem mások remixeltek mint pl a német Alex Bau, az amerikai Submerge, a kanadai Subfractal és Measure Divide vagy, hogy a hamarosan megjelenő Crunchy Bones EP-nket említsem Torsten Kanzler átdolgozásával.
A Michael Schwarz – Thorax remixünket pedig nem más, mint a berlini Loveparade atyja, Dr Motte jelentette meg nyáron bakeliten a Praxxiz kiadónál! Szépen pörögnek a dolgok.
Október 25-én Amszterdamban egy használaton kívüli katonai hajón Gabeen-nel visszavágunk a hollandoknak a 8-1ért. Rajtunk kívül a kiadótól Michael Schwarz és a Strak resident djk fogják húzni a talpalávalót a Blind Spot 5. születésnapjának zárásaként.
Magyarok tekintetében Tosi-t valamint D.W. Sync-et említeném meg, akikre érdemes odafigyelni.
Nem olyan rég áttetted székhelyed Spanyolországba. Korábban pedig hosszú ideig éltél Angliában, így az elmúlt évek során három országra lehetett rálátásod. Bár az elmúlt években rengeteg dolog megváltozott itthon is, mi a fő különbség szerinted a hazai, illetve angol és spanyol színtér között?
Hat ez egy nagyon jó kérdés 🙂 A saját véleményem a tapasztalataim alapján alakult ki, tehát nem biztos, hogy így is van. Nagyjából mindenhol hasonló a helyzet, nem akarok nagyon belemenni a részletekbe és az egyes országokba.
A lakossági techno és a gagyi EDM az most mindenhol el van terjedve.  Vannak ugye a nagy rendezvények, ahol a szervezők megpróbáljak a szponzorok vágyait kielégíteni. Ez az, amit mindenki lát és a média is szinte csak ezzel foglalkozik. Aztán itt vannak ezek a celeb djk vagy hívjuk inkább őket bohócoknak. Paris Hilton, Steve Aoki stb. sajnos ez kell az embereknek, torta dobáló majmok, meg topless djk. Aztán mindenki, akinek nem jutott a tortából booking agency-t, PR irodát vagy rendezvényeket kezdett el szervezni. És legutolsó sorban a megvásárolt Facebook like-ok, Soundcloud és Youtube lejátszások. Mindenki mindennel foglalkozik a hírnév elérése érdekében, csak a zenével nem.
Természetesen vannak jó partik is ahol a zenéké a főszerep. És sok jó promóter is, akik tudják, hogy hogyan kell teltházas bulit csinálni kisebb vagy akár neve nincs djkkel.
Beszéljünk a zenei különbözőségekről is. Anglia vagy Spanyolország? Szerinted jelenleg melyik ország exportálja jobban a technót? Melyik kiadókat és zenészeket tartod legtöbbre az a szigetországban, illetve az Ibériai félszigeten?
Abban a műfajban, amit én szeretek abban Spanyolország a nyerő, ez nem kérdéses. A szettjeim majdnem felét a spanyol előadók munkái teszik ki. Minőségi techno zenéket csinálnak néha egy kis csipettel a régi hangzásokból és nem dőlnek be a trendi mainstream hullámnak. Megpróbálnak előre mutatni, de nem úgy, hogy hallgathatatlan kísérleti zenéket készítenek, mint például sokan az angolok közül. Persze kivételek mindig vannak.
Hogy neveket is említsek: Oscar Mulero, Christian Wünsch és a projektük Spherical Coordinates, HD Substance az öregek közül. Aztán Angel Costa, Reeko, Exium, Kwartz, Unam Zetinem, Attemporal, Liss C. és sorolhatnám.
A szigetországból pedig Truss, Shifted, Luke Slater PAS, Hans Bouffmyhre, James Ruskin…
Hosszú évekig Manchesterben éltél. Beszéljünk könnyedebb témáról! Szereted a focit? Kinek szurkolsz? MU vagy City? 🙂
Kis korom óta Manchester United fan vagyok, úgyhogy ebből a szempontból Manchester-nél jobb helyet nem is tudsz elképzelni főleg, hogy az Old Trafford-ot szinte bármikor meglátogathatja az ember. Viszont nem szállhat versenybe a spanyol klímával és tengerparttal.
Mit gondolsz, mondjuk öt év múlva hol fog tartani a techno?
Bár csak meg tudnám ezt jósolni. A techno, mint a technológia gondolom fejlődni fog tovább, de mint mindig a történelme során, vissza fog térni a gyökereihez időnként egy kis inspirációért. Amíg pedig lesznek olyanok, akik nem szeretik a tömeg zenét addig az underground is fent fog maradni.
Köszönjük szépen az interjút, kívánunk további sikereket, reméljük a tízedik jubileumotok apropóján is ilyen sok mindenről lesz alkalmunk beszélgetni 🙂]]>