A hétvégén, egészen pontosan június 20-án első alkalommal kerül megrendezésre Magyarországon a Németországban hatalmas sikert aratott Ganz weit Draussen fesztivál. Az Akvárium Kis Hall-jában a lemezjátszókat a kölni Traum Schallplatten művészei veszik használatba, ennek apropóján beszélgettünk kicsit a kiadó egyik alapítójával, Riley Reinhold-al:

A Traum több mint másfél évtizede, 1999 óta működik. Na de arra lennnék kíváncsi, hogy emlékszel-e még a kezdetekre?
Természetesen emlékszem, akkoriban is főleg olyan zenéket akartunk kiadni ami teljesen más, esztétikus. Valamint grafikusan is, tartózkodtunk a férfias megközelítéstől, lágy színeket és anyagokat használtunk már az első kiadásnál is. A név szintén, Traum (Álom) ugyebár, mivel abban az időben ez nem volt könnyű olyan kiadó nevek mellett, mint például az Underground Resistance vagy a Plus8. Az elején a Kompakt kiadóval mi egyfajta “kívülállók” voltunk a techno világában.
7 évig dolgoztam a Kompakt-nál és nagyon sokat tanultam Wolfgang Voigt-tól (a Kompakt egyik alapítója – a szerk.) de nekem már akkor is megvolt a saját véleményem, milyen is a jó zene. Ezt úgy nyilvánítottam ki, hogy cikkeket írtam több, akkoriban nagyon népszerű zenei magazinnak Németországban. Amikor elkezdtem írni a berlini Frontpage magazinnak, bakelitekkel árasztottak el a világ minden tájáról, hogy vizsgáljam felül azokat, én pedig autodidakta módon kialakíthattam a saját stílusom a cikkek közben, zenéket hallgatva.
Ekkor kezdtem el mix-kazettákat készíteni , a brit John Peel rádióműsorából válogatva, egybesűrítve az áltlam éppen legjobbnak vélt zenéket. A sok felvett kazetta közül azonban volt egy, azokból zenékből mixelve amelyek szerint akkoriban a legkiválóbb trackek voltak. Szóval így kezdődött minden és ezt az elvet követem mind a mai napig, amikor a Tour De Traum sorozatokat összeállítom.
Amikor Jacqueline (Riley Renhold felesége és a Traum másik alapítója – a szerk.) és én Buenos Aires-ben jártunk 1998-ban és úgy döntöttünk, itt az ideje egy saját labelnek, már több tíz év DJ-zés és elektronikus zenék sokaságának meghallgatása volt mögöttem. Amit tanultam a zenéről ez idő alatt az minden benne van a kiadóban.
Közben az Underground Resistance tagjaival szülővárosomban, Kölnben több built is szerveztünk. Ezeken és persze számos más buli órákig játszottunk együtt Jacqueline-val, aki akkoriban Anima néven zenélt és absztrakt zenéket pörgetett. Megtanultam, hogyan kell DJ-zni és hogyan tudod a zenékből a szetteket felépíteni. Amikor elkezdtem DJ-zni, játszottam Manchester rave-t, UK sötét militáns hip-hopot és korai acid-et valamint technot egyaránt.

Mi volt a koncepció a Traum és a hozzá kapcsolódó kiadók mögött?
Ahogy az előbb is említettem, az volt akkor is a terv, hogy egy olyan kiadót hozzunk létre, ahol azokat a zenéket megjelentethetjük amik a mi ízlésvilágunkat tükrözik. Mindentől független, semmihez sem alkalmazkodó, individualista.
Manapság szinte bárki könnyedén el tud indítani egy netlabelt. Mennyire volt más, mennyire volt nehéz akkoriban megalapítani a kiadót, mikor mindegyik zene csak és kizárólag bakeliten jelent meg?
Számomra azért nem jelenetett különösebb nehézséget mert ugye én beleszülettem a zenébe. Azaz a zenék hallgatásába, és emellett rengeteget dolgoztam zenékkel. Eléggé megszállott vagyok ami a zenéből eredeztethető vissza, néha meglátok olyan dolgokat is a zenékben amiket mások nem vesznek észre. Rengeteget dolgoztam a saját nézőpontom kialakításán.
A Trapez, a Trapez LTD és a My Best Friend is a saját márkátok, hozzátok tartoznak. Mindannyian ismerjük a sublabeleket de arra kérlek, hogy mutasd be ezeket röviden a rajongóknak.
Kezdve a romantikustól (Traum) az indusztriálisig (Trapez vagy Trapez LTD) egészen a hi-tech house-ig (My Best Friend). Ezek a labelek mindegyike komoly változásokon ment keresztül az elmúlt tíz évben, mindegyikkel megpróbálunk azaktuális trendekre koncentrálni.

Mindegyik label, így természetesen a ti székhelyetek is Köln. Németországban szinte mindenki Berlinről beszél, így arra kérnélek mesélj nekünk arról, milyen a klubszcéna és az éjszakai élet Kölben.
Valóban, a központ az Köln, de egyáltalán nem ide koncetrálódik minden, globálisan gondolkodunk, ezért is vannak előadóink a világ minden tájáról: Hollandiából, Indiából, az USA-ból és gondolom ti is tudjátok, hogy a Traum család tagja Peet is Magyarországról. Az éjszakai élet is nagyszerű, nekem sokkal többet is jelent mint Berlin, több lelkesedéssel tölt el. Bizonyára a kevesebb túrista miatt látom így, ez pedig nem feltétlen hátrány ha bulikról beszélünk.
Jesse Somfay, Ryan Davis, Dominik Eulberg vagy Max Cooper manapság egytől egyig elismert producerek, akikkel először egy Traum megjelensé során találkoztunk. Tudnél nekünk mondani olyan neveket, akik az itt említett előadók nyomdokába léphetnek a közeljövőben?
Ha a kiadó kulcsfiguráit kellene megneveznem akkor Dominik Eulberg mellett említhetném az Extrawelt, Minilogue és Microtrauma párosokat, Ryan Davis-t valamint az újabbak közül Nick Dow-t és a We Need Cracks-t. Minden olyan előadót támogatunk akikről mi azt gondoljuk, hogy jók és akik végül maguktól képesek lehetnek berobbanni. Boldogok vagyunk, hogy támogathatjuk őket, örömömre szólgál olyan emberekkel együtt dolgozni mint Hannes Rasmus, Peet, Max Cooper, Padre, Ron Flatter vagy Olaf Stuut.
A Traum sosem arról szólt, hogy szerződtetünk néhány addig ismeretlen nevet, hanem megpróbáltunk magunk köré gyűjteni olyan előadókat akikkel egyeznek a nézeteink, ugyanazt a filozófiát képviseljük vagy egyszerűen csak megérti, hogy mit is képviselünk. Nagyon fontos, hogy olyanokkal dolgozz együtt akik lelkesednek az általad képviselt zenei irányzat iránt, nem pedig csak ugródeszkának használják az adott platformot. Úgy gondoljuk, hogy egy kiadó nem azért van, hogy csak szimplán elárassza a piacot még több zenével, alá kell rendelni mindent magának a zenének.
Hallgassátok figyelmesen a Tour De Traum válogatásalbumokat, mert rengeteg új tehetséggel találkozhattok az előadók közt, itt van rögtön Egokind vagy Parry For Cuva akiket így hirtelen megemlítenék.

Közel 200 EP-t jelent már meg nálatok. Tudom, hogy nem egyszerű de hogyan tudnál egy TOP5-ös listát felállítani?
Ezzel sohasem lehetsz objektív, és hát mindegyik megjelenés mögött külön történet is van. Ezt inkább megtartanánk mint titkot, de Dominik Eulberg munkáira nagyon büszkék vagyunk, vele a kapcsolatunk is teljesen más mint az átlagos label/artist viszony.
A hétvégén te is fellépsz a Ganz Weit Draussen Festivalon nálunk Budapesten. Milyen zenei utazásra invitálod a közönséget?
Igazából mindig csak ott döntöm el, miket is fogok játszani de főleg olyan zenéket amelyek a későbbiekben a Traum, a Telrae, a Trapez vagy a My Best Friend kiadóknál jelennek majd meg.
Végül pedig mit üzennél a magyar közönségnek?
Küldjetek nekünk zenéket! 🙂
Esemény: https://www.facebook.com/events/1423553417948248/]]>