Nem először látogat Magyarországra Olivier Raymond, vagyis Oxia, akivel nagyon őszinte interjút forgathattunk!

Ha a francia elektronikus zenei szcénát vesszük szemügyre, akkor a kiemelkedően híres Daft Punk és Justice formációk után egyből eszünkbe juthat egy régi, de még mindig igazán aktív pioneer, aki először társával együtt indította útjára az Oxia-t! A francia duó az ezredfordulón egy személybe tömörült, aki ma élő legendaként járja a techno világát. Oxia ugyanakkor nem szűkíti technóra a vállalt stílusát, ő egy igazi elektronikus zenei producernek tartja magát, aki a kezdetek óta mindent megtesz az önkiteljesítésért. A kezdeti évektől, a produceri munkán át a jelen helyzet értékeléséig beszélgettünk várva várt Budapest nyári, szabadtéri fellépése előtt!

 

Először is nagyon köszönjük, hogy válaszolsz a kérdéseinkre!

Nagyon szívesen, részemről a megtiszteltetés. Én is köszönöm.

Michel Amato (The Hacker) és te is Grenoble városában születtetek. A település egy kiváló uticél a síelni vágyóknak, de nem sokat tudunk az ottani klubokról. Mesélnél nekünk kicsit az éjszakai életről?

Igen valóban, Michel, jómagam, sőt, még Miss Kittin is Grenoble-ban született. És az is igaz, hogy a legtöbb ember, amikor Grenoble-ról beszélsz, azonnal a pályákra és az azt körülvevő síparadicsomokra gondol, mivel néhány ezek közül kevesebb, mint 30 percre van a belvárostól. Azt azért szeretném kiemelni, hogy nem síelünk a városban (sokan egyébként ezt gondolják!), mivel itt nincs egyetlen sípálya sem 🙂

Ami az elektronikus zenei szcénát illeti, annak több korszaka is volt. Az első ilyen a kilencvenes évek eleje, amikor főleg illegális rave-partik zajlottak a városban és a klubok is ekkor kezdtek érdeklődni a techno-zene iránt. Én is ekkoriban, 1994 körül kerültem egy klubba, mint rezidens. Aztán volt egy laposabb időszak, amikor a hatóságok betiltották ezeket, na és voltak problémák a rendőrséggel is … Aztán szépen lassan a dolgok visszatértek a normális kerékvágásba és újra elkezdődtek a bulik. Nyílt egy Vertigo nevű klub a városban, a 2000-es évek elején ott voltam rezidens és sok ismert DJ fellépett nálunk, többek közt Laurent Garnier, Jeff Mills, Hot Since 82, vagy Josh Wink.

Manapság is vannak olyan helyek, amelyek igazán jó eseményeket szerveznek, mint például kiemelném a La Belle Electrique-t az elmúlt 4 évből. Olyan headliner előadók szerepeltek itt, mint Maceo Plex, Nina Kraviz, Ben Klock, Agoria, Marcel Dettmann. Általában havonta legalább egy nagyobb éjszakai esemény van nálunk. Aztán olyan közeli városokat tudnék még említeni, mint Lyon, körülbelül 100 kilométerre tőlünk, ahova szintén sokan látogatnak el Grenoble-ból.

A techno szcéna évek óta egyre népszerűbb és magad is inkább a dinamikusabb, grooveosabb techno világából jössz. A stílus és saját zeneiséged is rengeteget változott az elmúlt évtizedben. A techno hype még mindig tart, de te valahogy mégis megmaradtál a dallamosabb, kellemesebb vonalnál. Hogyan jellemeznéd Oxia-t, mint producert / remixert?

Igen, én is egyetértek azzal, hogy a “big fat” techno visszatért az elmúlt években, és egyre népszerűbb lett az új generáció számára, ami jó dolog. Ami engem illet, én mindig is többfajta elektronikus zenei műfajt kedveltem. Első EP-jeink (azért a “mi”, mert ugye kezdetben az OXIA egy duó volt egészen 2000-ig) a kilencvenes évek közepén és végén megjelentek egészen techno-orientáltak voltak, de ahogy te is mondtad, inkább groovy-k, mert kezdetben a funk zenék is hatással voltak ránk. Néhány elektrósabb darabot is készítettem, mert nagyon nagy hatással voltak rám a detroiti srácok, mint például az Aux88, vagy Drexciya és még sorolhatnám.

Mindig is nyitott voltam az új dolgokra, és mivel nagyon szeretem a különböző dolgokat, élvezem is, ha ilyen formában alkothatok, nem csak egy műfajra korlátozódva. Tehát alapvetően készítettem mélyebb műveket, melodikusabb zenéket, de tempósabb cuccokat is. Akad persze néhány „technoid” track, mint például a márciusban megjelent Moodulations című darab a Diversions Music kiadómnál, ezt Nicolas Masseyeff kollégával közösen készítettük, vagy a Consequence, amely 2016-ban jelent meg ugyanitt. Vagy ott van John Digweed és Nick Muir közös trackje, a Satellite, amelyhez készítettem egy remixet és májusban jelent meg a Bedrock-nál és szintén kicsit „keményebb” darab.

De mondom újra, mivel sok mindent szeretek, nincs egy előre beállított mód. Amikor elkezdek dolgozni egy tracken, követem az ösztöneimet és az adott pillanat hangulatát, ezért is nagyon nehéz pontosan leírni a stílusomat. Ezért inkább azt mondom: elektronikus zenei producer volnék! 🙂

Mit gondolsz a jelenlegi techno szcénáról és hol látod a stílust öt év múlva?

Még mindig nagyon aktív, és rengeteg érdekes dolog történik. Természetesen erősen befolyásolja a kilencvenes évek, így olyan dolgoknak lehetünk tanúi, amikor a korabeli hangzás a mai modern gyártási technológiával párosul. Nagyon sok ember van, aki manapság zenéket készít, amikor mi elkezdtük annak idején nagyon nem ez volt a helyzet. Felszerelést kellett vásárolnunk, ami akkor nagyon drága volt. Ma egy laptop és egy pár plugin segítségével is egyszerűen elkészíthető egy jó track. Valójában úgy gondolom, hogy ez nagyon jó dolog, mivel ez sok fiatal számára lehetőséget biztosít arra, hogy kifejezzék magukat. Sokaknak közülük korábban nem lett volna módja erre.

Ami azt illeti, nagyon nehéz megmondani hol tart majd az egész öt év múlva. Nem is vagyok biztos benne, hogy tudok válaszolni erre. Az elmúlt öt évben egyre több volt a fesztivál és a party, azt hiszem ezen az úton folytatódik most minden tovább.

Van nálad esetleg valami különleges folyamata a zenekészítésnek? Milyen eszközöket használsz és mi az, ami inspirál?

Nincs semmilyen különleges módszerem a zenekészítéshez, még akkor sem, ha általában a beat az, amivel kezdem a folyamatot – így határozom meg, hogy milyen hangok lesznek azok, amiket majd elhelyezek rajta. De amikor a dallamosabb zeneszámokon dolgoztam, pont ellenkezőjét csináltam. Az is megtörtént már, hogy találtam olyan hangokat, amelyek nem passzoltak a ritmikus szekcióhoz, ezért megváltoztattam a ritmusokat. Gyakran volt olyan is, hogy drasztikusan megváltoztattam egy teljes tracket, amit gyakorlatilag már befejeztem.

Használok Logic Audio-t és különböző Logic plugineket is, természetesen nem Logic termékeket kiegészítve. Sokat alkottam laptopomon az elmúlt másfél évben. Olyankor praktikus, ha utazom, dolgozhatok a gépen és a szállodában is … Ez már önmagában ösztönöz engem, attól függően, hogy hol járok. Bizonyos helyzetek az utazásaim közben is inspirálnak. Természetesen az inspirációm elsősorban abból fakad, amit hallgatok, vagy hallgattam életem során, legyen bármi is az adott műfaj.

Elég komoly funk zenei hatások értek, (régebben Funk rádióműsorom is volt), és én is hallgattam jazz-t, rock-ot, pop-ot, soul-t és persze klasszikus zenét is. Ezek a műfajok mind inspirációs források.

Na, de visszatérve a munkámhoz, továbbra is használok Virus és Novation hardvereket, vannak még olyan régi gépem is, mint az SH101 vagy a Juno 106. Ezek most már nem működnek tökéletesen 🙂

Mostanában laptopomon és a stúdióban is szoktam zenéket írni, de a befejezés, a dalok keverése már a barátom, szerzőtársam, valamint kiadótulajdonos-társam, Nicolas Masseyeff házában történik. Komoly ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkezik, ami abból ered, hogy elég régóta foglalkozik már hangokkal. Na, meg azért is, mert mindig jobb a négy fül, valamint egy második vélemény!

Milyen kiadványokon dolgozol mostanában? Várhatunk még valami érdekességet tőled az idén?

Ahogy azt az imént is említettem, eddig két EP-m jelent meg idén: a Second Mood (Diversions Music), majd a For Real (Deeperfect), amin az olasz Artslaves párossal együtt dolgoztunk, valamint ott van a Bedrock-nak készített remix is. Persze van néhány folyamatban lévő projektem is – de mint tudjátok, az elmúlt hetekben sokat turnéztam, nem sok időm maradt a munkák folytatására. De igen, dolgozom több projekten is csak még túl korai beszélni ezekről.

2004-ben jelent meg debütáló szerzői albumod “24 Heures” címmel majd jött a “Tides Of The Mind” 2012-ben. A kettő közt nyolc év telt el. Jövőre érkezik a harmadik?

Igaz. Pedig, amikor a második albumon dolgoztam, akkor azt mondtam, nem fog eltelni ennyi idő a harmadik nagylemez megjelenéséig. Most pedig úgy tűnik mégis eltelt nyolc év. Nagyon gyorsan telik az idő. Néha olyan érzésem van, hogy az előző is csak 3-4 éve jelent meg. Azóta kijött több kislemez és EP, valamint sok időt töltöttem turnékkal is. De elkészült már több track is az új nagylemezhez, és bízom benne, hogy hamar be tudom fejezni.

Mindenki ismeri a Domino-t, de sok más kiadvány és remix fűződik a nevedhez. Az én kedvencem például a Ruhestörung Plattenbau remixed Markus Lange darabjára még 2006-ból. Mit gondolsz, melyik a valaha készült legjobban sikerült darab ?

Jó választás, látom otthon vagy a témában. 🙂

Igen, többé-kevésbé igaz, hogy az emberek a “Domino” miatt ismernek. Amire egyébként büszke is vagyok mert sosem könnyű olyan slágert alkotni, ami ennyire népszerűvé, mondhatni klasszikussá válik. Néha én is úgy érzem már sok belőle, de gyakran érkezik olyan kérés, hogy játsszam le és őszintén szólva, amikor látom a közönség soraiból a reakciókat, az boldoggá tesz. Szerencsére gyakran kapok ilyen kéréseket más szerzeményemmel kapcsolatban is. És mindig nagyon nehéz kiemelni egyet a dalaim közül, mivel rengeteg különböző dolgot alkottam. Amit elmondhatok, hogy a “Tides of mind” album az amire talán a legbüszkébb vagyok. Ez egy olyan munka, ami tökéletesen bemutatja, mi is az, amivel az elektronikus zenei szcénán belül foglalkozni szeretek.

Közel negyed évszázad tapasztalatával milyen tanácsokkal tudsz szolgálni azoknak, akik csak zenei pályafutásuk elején járnak?

Sokszor megkérdezik ezt tőlem, de nem igazán tudok dolgokat kiemelni, kivéve: élvezed azt, aki vagy és csináld, amit szeretsz és jónak érzel; és akkor is, ha a konstruktív kritikát meg kell hallgatnod másoktól, maradj önmagad és higgy abban, amit csinálsz.

Sok híres francia techno és house előadót ismerünk már, például Laurent Garnier, Antigone, Miss Kittin, Agoria vagy Nicolas Masseyeff. Minket azonban a tehetségek is érdekelnek. Említenél nekünk párat?

Valóban, többen vagyunk már régebb óta a pályán – akárcsak én – de Franciaország fiatal tehetség terén is jól áll. Akikről beszélek, például Matt Sassari, Traumer, The Mekanism, Rafael Cerrato, Jacques.

Vannak persze többen, akik más műfajokban alkotnak maradandót. A francia szcéna nagyon sokszínű és kiváló irányba halad!

És végül de nem utolsó sorban, mivel tudnád meggyőzni magyar rajongóidat, hogy mindenképp érdemes eljönni a hétvégén a Track Terrace-ra?

Ah, hogy is tudnám meggyőzni! Azt mondanám, gyertek, mert csodálatos este lesz, ez kétségtelen, amit ebben az esetben meg tudunk osztani. Minél több izgatott arcot látok, annál boldogabb vagyok és annál jobbat fogok játszani.

 

Ha neked is átjött Oxia belső világa és szereted az általa közvetített zenei stílust, akkor június 29-én ott a helyed a Track Terrace-on, ahol a Prime FM csapat invitálásában lép fel!

 

In English:

First of all thanks for answering our questions!

You’re most welcome, the pleasure is mine. Thank you as well !

Michel Amato (The Hacker) and yourself are also coming from Grenoble. The city is a perfect destination for skiing but we don’t know much about the club scene. What is the nightlife like in Grenoble and the region?

Yes indeed, Michel and I are from Grenoble; so is Miss Kittin. It’s true that most people, when talking about Grenoble, immediately think about the ski slopes and the stations that are above and around it; some are less than 30 minutes away from downtown. This said, I’d like to underline we don’t actually ski in the city itself (a lot of people think that!) since it’s not a station 🙂

As for the electronic music scene, there were many eras. The first happened during the early Nineties, with a number of more or less illegal rave parties taking place, and clubs starting to show interest in Techno music. I was myself resident in one of these clubs at the time, around 1994. Then there was a flat period due to the authorities issuing bans and problems with the police … But slowly things went back to normal and parties started happening again. There was a club named Vertigo back then; during the early 2000s I was a resident there and a lot of DJs came over to perform (Laurent Garnier, Jeff Mills, Hot Since 82, Josh Wink)

Nowadays there are other places that organize really nice events, such as notably La Belle Electrique these last 4 years. They’ve welcomed several headliners like Maceo Plex, Nina Kraviz, Ben Klock, Agoria, Marcel Dettmann… Usually there’s at least one big night per month. Then, you’ve got nearby cities like Lyon, which is about 100 kilometers away, where many people from Grenoble also go to.

Techno music has been rising for years now. You are also coming from a more dynamic and groovy background. The style was changed a lot in the previous decade and you’re style remain more smooth and deep despite of recent techno’s hype. How would you describe Oxia as a producer / remixer? 

I agree, big fat Techno has really made a comeback these past years and has become more and more popular with the new generation, which is cool. As for me I’ve always liked several electronic music genres. Our first EPs (I’m saying “our” because initially OXIA was a duo until 2000) released in the mid and late Nineties were quite Techno-oriented, but as you said always quite groovy because we were initially coming from Funk music. I also made a few electro tracks at some point because I was very influenced by the Detroit people like Aux88, Drexciya and so on.
I’ve always been very open to new things, and so since I like lots of different things, I enjoy creating many different things as well, without staying confined to one genre only. So basically I’ve made deep stuff, more melodic stuff, more rhythmic stuff … I’ve also made some “Techno-ish” stuff, like notably some tracks I released on my label Diversions Music (with Nicolas Masseyeff), like my track “Moodulations” released last March, or the track “Consequence” also out on Diversions in 2016. The remix I made for John Digweed and Nick Muir’s track “Satellite” (out in May on Bedrock) is also a little bit “harder”.

But once again since I like so many things, there is no preset mode. When I start working on a track I follow my instinct and my mood of the moment so it’s really tough to accurately describe my style. Let’s say I’m an electronic music producer 🙂

What do you think of the techno scene recently and where do you see the genre in about five years?

The Techno scene is still very active and there are lots of interesting things going on. Of course, it’s heavily influenced by the Nineties so we tend to catch a lot of old-school sounds made-over through present-day modern production means. There are so many people making music nowadays, whereas when we started back in the days it wasn’t the case; we had to purchase gear and it was very expensive. Today, a simple laptop and a couple plugins can actually generate a good track. I actually think it’s really cool because it’s allowed a lot of young people to express themselves through music; a lot of them would not have had the means to do so back then.

As for where Techno will be next in five years, I think it’s always quite hard to say; I’m not sure I can answer that. These last five years have seen more and more festivals and parties so I guess there’s no reason it shouldn’t continue.

In case you have any special one, what is your music making procedure? What kind of equipemnts do you use and where do you take inspiration from?

I don’t really have a special way of working or making music, even if I generally start making the beat – hence determining what sounds I’m going to lay on top of it. But I also have done the opposite when working on melodic tracks. It has also happened that I’d found some sounds that weren’t going together with the rhythmic section, therefore changing the rhythms. I have often drastically changed an entire track chunk even though I practically had it finished.

I use Logic Audio and a bunch of various Logic plugins, in addition to other external, non-Logic ones of course. I have been composing a lot on my laptop for the past year and a half. It’s so practical when I’m on tour; I can work on the plane, at the hotel … This can actually stimulate me in a different manner, depending where I am, because some situations when traveling inspire me. Of course my inspiration does mainly stem from what I listen or have listened to in my life, whatever the genre might be.

I have heavy Funk music influences (I used to host a Funk radio show), and I also listen to Jazz, Rock, Pop, Classical, Soul. All of these genres are sources of inspiration.

To get back to the gear I work with, I still continue using hardware (Virus, Novation), I’ve also got old machines like the SH101 or Juno 106. They don’t work very well now 🙂

In addition to this, I’ve been composing these days on my laptop or in my studio then finishing the mixdown at my friend and label co-owner Nicolas Masseyeff’s house, because he’s got great knowledge and experience when it comes to working on sounds. And also because it’s always better to have four ears and a second opinion!

On what kind of releases working on currently? What can we expect from you later on this year?

So, as I mentioned earlier I released two EPs so far this year: “Second Mood” (Diversions Music) then “For Real”, co-produced with the Italians from Artslaves (Deeperfect), in addition to my remix on Bedrock. I have a few ongoing projects at the time – knowing that I have been on tour a lot for the last few weeks so I haven’t had a lot of time to resume working but yes, I’m working on stuff but it’s still too early to talk about this.

Back in 2004 you released your first album called 24 Heures, then Tides Of Mind, the second one in 2012. It is 8 years between those two albums. Can we expect the 3rd one in 2020?

It’s true. For the record when I made my second album, I said at the time I wouldn’t wait another eight years to do my third but it looks like we’re heading this way! Times passes too quickly. I still have the impression “Tides of Mind” was out 3 or 4 years ago. Since then, I did release a lot of EPs, remixes and have toured quite extensively though. But yes, I’ve a few tracks for my next album and I really hope to finish it quickly!

Everybody knows Domino but you have many other releases and remixes as well. My favorite product from your studio is your Ruhestörung Plattenbau remix for Markus Lange back in 2006. What do you think what is your best ever record created?

Nice one, you know your subject ; )

And yes, more or less everyone knows me mainly because of Domino. I’m happy about that because it’s never easy for most artists to produce a track that’s so popular, that’s even become a classic. Sometimes, I do get tired of playing it, but people request it every time and well… When you see the crowd’s reaction, I become so very happy. Fortunately, I regularly get requests about many other various tracks in my discography. And it’s always super difficult for me to say which track I prefer in my own catalog since I’ve made so many different things. I love specific tracks for various reasons, for me it’s too hard to pick just one. What I can say is that I’m quite proud of my album ‘Tides Of Mind’ as a whole, because it represents quite accurately what I like doing within electronic music.

With 25 years of experience, what would be your advise for young producers who are just the beginning of their career?

I’m often asked this question, and every time I don’t have a lot of things to say except for: enjoy yourselves, do what you feel, what you like, and even if you always need to listen to constructive criticism from other people, stay yourselves and believe in what you do.

We are all know some famous french house / techno artists, like Laurent Garnier, Antigone, Miss Kittin, Agoria or Nicolas Masseyeff. However we are also interested in new talents. Could you name a few?

There are indeed some artists like myself who have been around for a long time, and there are many talented younger producers in France whom I can think of. To name but a few I’d say Matt Sassari, Traumer, The Mekanism, Rafael Cerrato, Jacques…

There are many others, within various genres/subgenres. The French electronic music scene is very diverse, and is doing quite well at the moment.

And finally how would you convince your Hungarian fans in order to turn up on your show this weekend?

Ah, how could I convince them! I’d tell them to come because I’m certain it’s going to be a beautiful night, that we’re going to share this moment together, that the more people will be enthusiastic and the happier I’ll feel being with them and the better I’ll play 🙂

On a more serious note, I do hope to see a lot of people attending the event. Every time I’ve played in Budapest, it was really, really great and I’ve had a tremendous time playing everything I like, from groovy stuff to melodic, to a little bit more Techno tunes … So see you on Saturday!!! 🙂