Hagyomány szerint minden évben megjelenünk a Szigeten, hiszen a változatos és színes programok miatt sosem lehet megunni. Idén nem is volt kérdés, hogy a szombati napot válasszuk legnagyobb kedvencünk, Richie Hawtin miatt!

Napijeggyel érdemes már délután kilátogatni- a különböző előadások, bemutató sátrak, szórakoztató játékok azoknak is érdekesek lehetnek, akik csak elektronikus zenét hallgatnak és a Colosseum-on kívül más zenei programok nem érdeklik. Elkerülve a legnagyobb hőséget, mi 16 óra fele érkeztünk meg a fesztiválra. Kezünkben a programfüzettel terv szerint elindultunk, hogy körbejárjuk az egész területet, megnézzünk minél több színpadot és éljünk a Sziget adta szórakoztató lehetőségekkel.
Kis negatívum, hogy a programfüzet ilyen túrázáshoz nem túl hasznos! Ha tájékozódni akartunk az adott sátor programjáról, csak hosszas lapozgatások során sikerült infóhoz jutni, mert a helyszínek nem a térképes sorszámuk szerinti sorrendben kerültek bele. Ezért felváltva használtuk a mobil applikációt és a füzetet. 

A One Love- Afro-Latin-Reggae falunál láttunk egy kolumbiai néptánc-előadásos koncertet, ami bár nem kötött le, legalább kultúrálódtunk. A Hungarikum faluban megnéztük a szentendrei skanzen kiállítást, ahol a hagyományos piros zománcozott lábas mellől azért hiányoltuk a vesszővel font házipálinkás demizsont 🙂
A Vándor Vurstli a városligeti vurstli hagyományainak őrzője egy mini vidámpark, ahol van jósnő, bűvész, bábosok és jól el lehet mulatni az időt a szórakoztató célbadobó,lövő játékokkal, amiket mi is kipróbáltunk.
Az egyik legérdekesebb pontja a Szigetnek talán a Cirque du Sziget, ahol sátorban is és szabadtéri színpadon is újcirkuszi előadásokon vehetünk részt. Ugyanitt a Rippel fivéreknek is van egy saját területük, ahol felügyelet mellett bárki kipróbálhatja magát artistaként, lehet légtornázni karikákon, tissue-n és egyensúlyozni különböző eszközökön. Este beültünk a sátorba is a Cirque Alfonse társaság előadására, amiben 6 artista és 3 virtuóz adtak elő egy akrobatikus mutatványokból és köztük humoros jelenetekből álló rock musicalt. Az 1 órás műsort nagyon élveztük, a végére pedig elfogyott a vodka-szódánk is, úgyhogy elég vidám hangulatban bújtunk ki a sátorból és mentünk vissza a Colosseum-ba a többiekhez. Itt nem igazán volt kedvünkre való a napi program, a külföldi fellépők eléggé diszkóztak ezért inkább nyugodt körülmények között, poharunk talán túlságosan gyakori újratöltésével elkezdtünk masszívan ráhangolódni az estére.

1 óra fele átmentünk az A38 sátorhoz, ahol ilyen zenei stílusú éjszakai program nem is szokott lenni, de Richie Hawtin CLOSE live show-jához csak ez a színpad felelt meg az elvárt technikai igényeknek. A CLOSE vizuáljának koncepciója nagyon egyszerűen fogalmazva, hogy a Richie köré kihelyezett kamerák élő képét megtrükközve, effektelve vetítik ki. A látványshow kritériumainak a Mastercard színpad by A38 monumentális 160nm-es LED fala tudott eleget tenni. A helyszín azért is volt előnyös számunkra, mert ez a Sziget legnagyobb befogadóképességű fedett sátra (kb. 12ezer fő), ezáltal nem kellett egyáltalán nyomorogni. Kezdésre előre ballagtunk az első sorba ahol először sokan voltak, de a közben kialakult őrült táncoláshoz elegendő hely kellett, így lassan hátrafele mozgolódott és lazult a tömeg. Talán ez volt az első olyan Hawtin-om ahol nem kentek fel a kordonra hátulról. Sőt, bármilyen irányba tudtam lépkedni és ezt rohadtul élveztem is, pedig sacc/kb. közel 8 ezren lehettek bent a sátorban. 

A digitális zeneszerkesztés innovátora a CLOSE produkciójában egyszerre alkalmaz analóg és digitális hangszereket, még magasabb szintre emelve az élő zenekészítés fogalmát. Játékszerei többek között egy Eurorack digitálisan vezérelt analóg modulár szintetizátor, ez a setup van az egyik oldalán, a másikon pedig külön az ő számára legyártott 10 csatornás Model1 mixer, amit édesapja készített neki tavalyelőtt karácsonyra. Hihetetlen, hogy mindig új kihívásokat keres, ebben a projektben pl. azt IS, hogy hogyan válik eggyé az analóg és digitális hangzás, miközben óramű pontossággal építi fel hangról hangra hibátlan élő show-ját. És hogy ezt hogyan tapasztalhatja közvetlenül a közönség? Úgy, hogy pl. kib*szott beteg módon szól kifelé a zene a hangfalakból, vagy hogy szakértői fül hiányában is könnyebben érzékelhető a hangok összetettsége. Ha valaki megkérdezné mitől más az analóg, a hozzáértőkön kívül nem sokan tudnánk rá értelmesen válaszolni… “ha meghallod, érzed a különbséget, hogy az olyan MÁS”. Jelen esetben rákontrázva tapasztalhattuk, hogy ez mennyire más – egyszerre nyers és letisztult, ahogyan egyszerű, de közben összetett is.

Legutóbb Bónuszon láthattuk a CLOSE live-ot 2 évvel ezelőtt, akkoriban néhány ismerősnek az volt a véleménye, hogy az előadás összességében hibátlan, de zeneileg nekik kicsit hullámzó volt. Ezúttal senki nem panaszkodhatott, Richie az elejétől a végéig irdatlan tempót diktált. Az egész szett különleges volt, olyan impulzív zenékkel, hogy a jelenlévők elkezdtek megőrülni. Többször hangosan kifakadtak, kiabáltak, fütyültek. Az első ilyen éljenzésnél még mondtam is az uramnak, hogy figyelje meg, Richie mindjárt felszívja magát az emberektől és még jobban oda fog verni. Gyakorlatilag pont ez történt és ismétlődött, minden hangos őrjöngés után a zene egyre csak betegebb lett, az emberek önfeledten táncoltak, az egész sátorban vibrált a levegő. Olyan pozitív energiák áramlottak amivel rövid időn belül befűtöttünk, és mikor Richie fényese vörös fényárba úsztatta a teret, a helyszín gyakorlatilag mennyei pokollá változott. 

Már megint egy igazi Level-Up effektusban volt részem, Richie ezúttal is újat és mást mutatott, még közelebb kerültem a hangok sokszínű, varázslatos világához és ismét egyedülálló audiovizuális élménnyel gazdagodtam. A közönség barátságos volt, a hangulat 10/10, a felszabaduló energia ragályosan terjedt a tánctéren. Igaz, hogy a Sziget jegy enyhén szólva drága, de ez az érzés megfizethetetlen!

Hawtin után következett a holland modulár zseni, Colin Benders, aki idén Hyperspace-en mutatkozott be a magyar közönségnek. Utána jó visszajelzések érkeztek, hogy mennyire bejött a zenéje az embereknek. Ehhez képest, most egy kicsit csalódottan tapasztaltam, hogy a negyedórás technikai átállás alatt a nép elszivárgott és aztán csak kevesen maradtak vagy jöttek vissza. A többiekkel azt beszéltük, hogy a magyar technosok nagyobb százaléka nem is nagyon ismer mást a Szigeten, csak a Colosseum színpadot, meg az idősebbek a Bacardi Arena-t, így nagy valószínűséggel Richie után egyből arra felé vették az irányt. Végülis éveken keresztül én is pont annyit láttam csak a Szigetből, amennyi a főbejárat és az Arena közötti legrövidebb úton szembe jött velem. 

Egy ideje már követjük Colin Benders munkásságát, tudatosan maradtunk is itt meghallgatni. Ahogy számítottunk rá, különleges és színvonalas produkcióban volt részünk. A hangbeállítás tökéletes volt (Hyperre sem panaszkodok, mert az ő zenéje pont jól szólt ott is, de azért nem érdemes hasonlítgatni egy szigetes A38 színpados audio-élményhez). Az óriási LED falon is eléggé adta a vizuál ami nagyon szép munka volt, tökéletesen passzolt a fellépőhöz. Colin Benders két éve még azt nyilatkozta egy interjúban, hogy van pár felkérése fesztiválos live show-ra, de kicsit még tart tőle, nem tisztult le a fejében, hogy hogyan is csinálja. Ehhez képest elég rohamos léptekben fejlődik, ezúttal 2 órás élő műsort nyomott le, ami hibátlan volt. Még Hawtin is tovább maradt, hogy megnézze hogyan zenél, ami azért elég nagy elismerés lehetett a számára. 

5 órakor zárt a stage, ekkor átmentünk még a Colosseum-ba KiNK végét meghallgatni. Legjobbkor érkeztünk, éppen elkaptuk a The Chemical Brothers – Hey Boy Hey Girl remixét, melyre pont reggel flasheltünk rá mikor néztük Kink Neopop Fesztiválos live stream-jét. Aztán leadta a Cloud Generator-t, ami nagy kedvencünk volt abban az évben, mikor megjelent. Zárásképpen pedig egy nagyon kellemes, vokálos dalt játszott le, estére meg is találtam a zenét: Slope 114 – Keep Flying (Kink and KEi remix). Nálam nagyon betalált vele a napfelkeltében, egy szuper nap és tökéletes techno est után reggel még egy kis house-al megsimogatta a lelkem. 

Köszönöm szépen… egy laza, túrázós délután és három előadó bőven elegendő volt hozzá, hogy végül elégedetten, maradandó élménnyel búcsúzzak el a 2019-es Sziget Fesztiváltól!