Érdekes anyagra bukkantunk a Forbes Magazin júliusi számában. És mivel a mobilvécék a mi életünknek is szerves részét képezi a fesztiválokon, illetve különböző szabadtéri rendezvényeken, ezért talán más számára is hasznos lehet ez az írás. Huszonnégy mobilvécével indultak, idén meghaladták a tízezer darabot. A YooWC Kft. (korábbi nevén Toi Toi Kft.) szolgáltatása a 90-es évek elején felforgatta a hazai piacot és még a márkanevük is köznevesült. A kék toitoi-ok a magyar után az osztrák piacot is meghódították.

1991 nyarán az egész ország lázban égett II. János Pál augusztusi látogatása miatt. Két fiatalember, Solti András és Márton Zsolt éppen ekkor gondolkoztak el azon, hogy olyan termék köré kellene vállalkozást kellene alapítani, ami hiánycikk Magyarországon. Korábban már mindketten találkoztak külföldön az akkor itthon még ismeretlen mobilvécé koncepciójával. A felállításához csatorna és közmű sem szükséges. Céget alapítottak hát az itthon még kiaknázatlan szolgáltatás köré.

A Németországból megrendelt huszonnégy fülke aztán körbeutazta a pápával az országot. Kezdetben német partnercéggel, franchise rendszerben működtek, de a budapesti székhelyű kft-ben a partnercég soha nem volt többségi tulajdonos. A termékekre jó esetben mindig szükség lesz. A fesztiválszezon ideje alatt szinte égnek a vonalak az irodában. A Forbes interjúja alatt András telefonja is rendszeresen csörgött, a Sziget Fesztivál szervezői például két extra konténer miatt hívták.

De ez nem volt mindig így. A pápalátogatás nem hozta meg az azonnali sikert. Az első félévben mindössze pár építkezéses megrendelőjük volt. A szolgáltatást már akkor is két fő területre szánták: rendezvényekre és építkezésekre. Előbbivel volt könnyebb dolguk. Korábban ugyanis lakókocsikkal próbálták megoldani ezt a szervezők. Az építkezéseken sokan ódzkodtak az ismeretlen és plusz költséggel járó mobilvécéktől. Ma már más a helyzet, sokkal jobban odafigyelnek a higiéniára azokon a helyeken, ahol nem lehet hagyományos, csatornára illeszthető vécéket telepíteni.

A kezdeti időszakban nem úszkáltak a megrendelésekben, de az első években még így is sikerült megduplázni a számaikat. Két-három év után kezdték elhinni, hogy ebből akár siker is lehet. Az építkezések bevonása lassabban haladt, a fesztiválokkal való együttműködés már az elejétől eredményesnek számított. A Szigettel az 1993-as indulás óta partnerek. A mobilvécébizniszben nincsenek egységes tarifák. Az árazás függ attól, hogy milyen messze kell szállítani a vécéket, illetve milyen gyakran kérnek ürítést. De a fesztiválok esetében is vannak különbségek. A Szigeten kell a legösszetettebb szolgáltatást nyújtani. Idén kb. 1000 db movilvécé mellett konténereket, szanitereket és rendszeres háttérszolgáltatást adnak. A Sziget több tízmilliós projekt. A WC-k élettartama változó. Van, amit egy év után kiselejteznek és van ami 3-5 évig is bírja.

A cég szigorúan bérbeadással és üzemeltetéssel foglalkozik, az adásvétel nem volt opció soha. Mindent ők végeznek, az ügyfélnek semmi dolga nincs. A tisztítást környezetbarát technikákkal végzik, a termékek szállítását hetvendarabos járműparkkal oldják meg. A teherautók regionálisan vannak szétosztva, így a szállítást mindenhol gyorsan meg tudják oldani az ország területén belül.

Ma már nem csak a hazai piacot látják el. A németeknél négy, az osztrákoknál pedig tizenkét éve vannak jelen. Ausztriában már a legnagyobb fesztiválokat is ők látják el. Telephelyük is van ott. De a bevétel legnagyobb részét még mindig a hazai megrendelések hozzák, a külföldi részesedés tíz százalék alatt van. Próbálkoztak Romániában és Szlovákiában is, de onnan az eltérő igényeknek és gondolkodásnak köszönhetően végleg kivonultak.

Magyarországon időközben egyre több konkurens jelent meg, de még mindig ők a legnagyobbak, a hazai piac több mint 50 százalékát fedik le. A Yoo Kft. előnye főleg a jó időzítésből ered. A cég és a mobilvécé neve itthon annyira összemosódott, hogy sokan az összes mobil WC-t “letojtojozzák”. A német cég 2018-as kivásárlása után aztán megváltoztatták a cég- és márkanevet.

A 2008-as gazdasági válság idején torpant csak meg a fejlődés, három-négy nehéz évet kellett kibekkelniük. Mivel az építőipar teszi ki a bevételek 60%-át. A cég ma már a legextrémebb igényeket is kielégíti. A VIP-konténerekben légkondi és zárt rendszerű tv is van. Az alapfülkék lapra szerelve jönnek Amerikából és Németországból, az összeszerelést viszont már itthon végzik.

“Amikor 91-ben belekezdtünk, azt gondoltuk, hogy akkor érjük el a nyugat-európai sztenderdet, ha tízezer fülke lesz az országban. Ez most sikerült”. – summázta gondolatait zárszóként Solti András.

Képek forrása: forbes, zoom, cyberpress, index