Juan Atkins 1962-ben született. Ő a techno keresztapja, ő alkotta meg az első techno szerzeményeket és ő volt az, aki megtanította Kevin Saundersont és Derrick May-t is zenélni. Az alábbi interjúban az egészen kezdeti időszakról fog mesélni, addig a pontig, amíg megalakult a Belleville Three, vagyis hármójuk triója. 

Szüleid válása után költöztetek Belleville-be. Milyen volt akkoriban a környék?

14-15 éves lehettem akkoriban. Úgy volt, hogy Kaliforniába költöztünk, amikor is nagymamám hívott bennünket az utolsó pillanatban, hogy egy új házat építenek a szomszédságban. Rábeszélte, hogy költözzünk oda. Nagyon más volt. mint a városi élet Detroitban.

Már akkor is érdekelt a zene?

Persze, mindig is hallgattam zenét. Detroitban garázs zenekarokban játszottam funk-ot, én voltam a gitáros. 12-13 éves lehettem ekkoriban. Amikor Bellveville-be költöztem, megszakadt a kapcsolat a srácokkal, új bandát alakítottam. Ez volt a funk korszaka, egy kis diszkóval fűszerezve. Később a funk lett a disco, a disco a new wave, a new wave és a disco pedig a house és a techno. De mi akkoriban még nem gondolkoztunk olyanokon, hogy híresek legyünk. legalábbis nem mondogattuk nyilvánosan egymás előtt, ahogyan azt sem szabad senkinek beismernie, hogy pénzt akar ezzel keresni.

Hamarosan szintetizátorokra cserélted a hangszereket…

Amikor Belleville-be költöztem, elkezdtem billentyűket játszani. A nagymamámat kísértem el a lemezboltba, neki ugyanis volt egy orgonája. Ekkoriban jelentek meg a MiniKorg-700S és a Korg MS10 pici, okos, monofónikus szintetizátorai. Rábeszéltem a nagyit, hogy vegyen nekem egy ilyet. A többi pedig már történelem… Abban az időben George Clinton, Funkadelic és a Kraftwerk voltak rám nagy hatással. 1980-ban találkoztam Rik Davis-szel. Megalapítottuk a Cybotron nevű formációt.  Az  ‘Alleys Of Your Mind’ volt az első közös zenénk, amit aztán Mojo is leadott a rádiócsatornáján.

Mesélj róla egy kicsit bővebben! Ki volt Electrifying Mojo?

Ekkoriban max 3-4 rádiócsatorna működhetett. Eredeti nevén Charles Johnson. A WGPR 107.5-ös hullámhosszán sugárzott. Mojo nagyon népszerű fickó volt a városi fiatalok körében. Mindenféle zenét játszott a rock-on keresztül a pop-os cuccokig. Az ‘Alleys Of Your Mind’ óriásit ment a rádióban. Senki nem gondolta, hogy helyi srácok késíztették a zenét, azt hitték, hogy Európából jöhetett a zene.

Hogyan befolyásolta Detroit városa az alkotási folyamatot?

Detroitban születtem és nőttem fel. Elmondom milyen ott egy tipikus nap. Hideg, esős és borús. A belvárosban az összes üzlet bezárt. Egy ipari szellemváros. Nagyon sivár. De én éppen a hangulata miatt szeretem ezt a várost. Az emberek próbálnak innovatív módon utat keresni a boldogsághoz. Egy ilyen szürke város sok kreatív energiát tud felszabadítani.

Hogyan született meg a „techno” kifejezés?

Senki sem tudta mi az a techno, amíg az angol Virgin Records piacra dobott egy válogatás lemezt Techno: The New Dance Sound of Detroit címmel. Eredetileg The House Sound of Detroit címmel adták volna ki a lemezt, amin az én egyik szerzeményem is helyet kapott, ami a “Techno Music” címet viselte. Majd kitalálták, ha már egyszer az egész lemeznek ugyan olyan a hangzása, mint a szóban forgó zenének, akkor legyen inkább a címe az, hogy „Techno: The New Dance Sound of Detroit”. Az album végül ezzel a címmel került a boltokba, a kifejezés pedig megragadt a köztudatban.

Na és hogy alakult meg a Belleville Three?

A Belleville Three kifejezést Juan Atkins, Derrick May és Kevin Saunderson személyét takarja. Mindhárman a Belleville-ben éltünk és a helyi középsuliba jártunk abban az időben. Így találkoztunk először.

Segítettétek egymást a közös munkában, vagy inkább versengtetek?

Barátságos verseny volt. Több-kevésbé mindent én tanítottam meg nekik. Állandóan hívogattak olyasmi dolgokkal, hogy „Hey Juan, itt ez a 900 dolláros sample, hogyan tudom csatlakoztatni bla bla bla”. Több alkalommal is megesett, hogy hajnal 4-5 körül kellett megmutatnom Kevinnek hogyan tud zenéket készíteni. Végül már egészen jól ment nekik. Amikor már nem volt szükségük a segítségemre, elkezdtek saját zenéket írni. Aztán egyfajta versengés alakult ki köztünk. Összegyűltünk és meghallgattuk, hogy mit alkotott a másik.

Ha kíváncsi vagy a folytatásra, akkor olvasd el cikkünket, amely a kezdeti időktől egészen 1989-ig öleli fel a stílus kialakulásának történetét.

Forrás: [Afropop] és [Red Bull Music Academy]

Juan Atkins csütörtökön először fog Magyarországon zenélni a LavaLava buliján!
Esemény: https://www.facebook.com/events/457252458213203/