Az utunk egy poros placcon vezet végig. A horizonton pálmafák, balra egyszerű, a fesztivál végeztével valószínűleg kidobott sátrak sokasága, jobbra pedig egy boltívszerű dóm, amely mintha az űrkorszakból csöppent volna ide, az égből pedig egy hatalmas óriáskerék köszön vissza ránk. A hely tömve huszonéves vágott nadrágú fiatalokkal vintage-cuccokban és napszemüvegekben. Egyértelműen ők a fő célcsoportja ennek a helynek. Elsőre pillantásra egy, kettő, sőt három fiatalt is megpillantottunk, akik megfagyott pózban állnak, keresztbe rakott lábakkal, kezük a csípőn, fejük kicsit megbillentve. Barátjuk az illető mellett telefonnal térdel vagy guggol tőlük pár méterre, mintha éppen bűnbánatot tartana. Odébbállunk, de újra ez a látvány fogad: újabb párok egymást fényképezve próbálják belőni a legjobb szöget és fényviszonyokat. u/mandysux posztolt egy 26 másodperces videót a Redditre „Coachella, the content farm” (Coachella, a tartalom-farm) címmel. A Reddit-fórum neve „Instagram-reality” – pont egy ilyen világban élünk jelenleg, ezeket a beállított világokat követjük.

„A tömeg általában jobban tudja” – magyarázza Sile Krukow a koppenhágai egyetemről. Sile Krukow vezető szakértője annak a folyamatnak, amelyben a környezeti modell hozzá tud szokni a tömeges, magával sodródó viselkedéshez. Magyarán ha mindenki ezt csinálja, akkor én miért csinálnám másképp? Miért ne ússzam az árral? „Biztonságosabbnak” érzed, ha velük tartasz. Észleljük a reakciókat és a kognitív/megismerő jelzéseket a környezetünkből, valamint amit az emberek csinálnak körülöttünk. Ezt bandwagon bias-nak nevezik (bandwagon zenekari kocsit, a bias pedig elfogultságot jelent). Sile Krukow elmondása szerint az igazi indok az, hogy tudat alatt a tömeget követjük, mint például mikor leszállunk a repülőről és pontosan ezért mutatja a Netflix, hogy mely sorozatok a legnépszerűbbek a honlapon. Pontosan ezért van az, hogy amikor látsz valakit képet csinálni a ’Gramra, te is késztetést érzel, hogy hasonlóképpen cselekedj. A szakértőhölgy szerint az Instagram a pszichológiai impulzusokat használja ravaszként. A „bandakocsis elfogultságtól” a „dopamin-jutalomig” a lájkvesztés-félelmen keresztül. Ennek a folyamatnak a fő oka egy óriási és nagyon jellemző jelenség. Ez a működési funkció néhány ember számára nagyon gyorsan válhat elsőszámú viselkedési rendszerré. Az öntudatlan szokások és hajlamok, amik vezetnek minket a döntéseink 90 százalékában tartják meg agyunk erőforrás-igényes működését. A megváltozott emberi viselkedés következménye nem csak az, hogy figyelned kell hova lépsz miközben színpadot váltasz a Coachellán. Az emberek megváltoztatják a környezetüket is az alapján, hogy mire van szükségük és mik a vágyaik. A Római Birodalom gazdasági és katonai dominanciájának fenntartásához szüksége volt úthálózatra, amely egyedülálló módon kötötte össze Európát Ázsia és Afrika néhány területével, ezáltal kisebbé és sokkal könnyebben bebarangolhatóvá téve a Földet. A csúcsponton a Római Birodalom 70 millió lelket számlált. Az Instagramnak jelenleg 1 milliárd aktív használója van, ennek 71 %-a 35 év alatti. Ez a legjellemzőbb kor a klubberek és a fesztiválózók körében. Jogos tehát a kérdés: Vajon az Instagram sokasága változtató-hatással bír ezekre a környezetekre?

A növekedés szempontjából a legnagyobb klubos sikertörténet az Elrow-t illeti meg. Egykor még csak egy pici, család által irányított vidéki poros klubocska volt Barcelona határán kívül, mára azonban egy világméretű brand-é nőtte ki magát rezidenciáival a világ minden táján: Ibiza, Vegas, Manchester, Jakarta. Az látogatók átlagos életkora pedig 23 év. Nagymértékben hozzájárult az Elrow folyamatosan növekvő sikeréhez a közösségi média erejének kihasználása, de ami még ennél is fontosabb: a sokszínűség látványával nyerte meg emberek millióit. A marketingesek ponttól-pontig nevezik ezt a gazdasági modellt (peer to peer): Ügyfelekből értékesítőket kreálva. Az Elrow vezérigazgatója, David Jordan szavait idézem: „Mindenért felelős vagyok, ami bevételt hoz, de legfőképp a marketingért.” Jordan legfőbb területe az online-reklámfelület kihasználása, természetesen tudatában van annak, hogy mennyire fontos alkotóeleme az Instagram az Elrow sikerének. „Az elmúlt 5-6-7 hónapban kritikus jelentőségűvé vált. A jegyeladások 90 %-a az interneten történik, szintúgy mint a beruházásokkal, valamint a brand-del kapcsolatos dolgok teljes spektruma. Amellett, amit a saját csatornánkon közvetítünk, az Instagram az a platfom, ahol a felhasználók megosztják az Elrow-val kapcsolatos élményeiket.” Az Elrow képes kiszámítani, hogy mennyit ér a felhasználó által generált marketing értéke és az átlagát műsoronként kb. 100 000 €-ra becsüli. „Nem meglepő tehát, hogy amikor egy új „animation-t” (látványelemet) találunk ki, az első dolog, amit elképzelünk, hogy hogyan fog kinézni a felhasználók Instagramján.”

Az Elrow az egyik legelső kiaknázója azoknak a területeknek, amelyek a selfie-vel kapcsolatos játékoknak, kellékeknek adnak otthont. Folyamatosan finomítja, korszerűsíti azt a stratégiáját, amellyel az Instagram-influenszereket fesztivál-nagykövetekké nevezi ki. Az idők során elsajátította az Instagram élménybe való integrálását és ez olyan természetesnek érződik, mint maga a tánc. Egyik szembetűnő példa, a vízi világ témájú „Rowmudas” nagyszínpadhoz használt festék. „A képen a szerkezet nedvesnek, varázslatosnak tűnik, mintha tényleg a tengerből származna.” – magyarázza Jordan. „Sőt, a tervezők nemcsak egy „Instagram-barát” környezetet teremtettek, hanem egyfajta kiterjesztett valóságot is.” Ez a textúra a való életben láthatatlan, kizárólag fotókon fedezhető fel. Természetesen egy klub sikere nem pusztán jól sikerült képekből és látványból tevődik össze. Az Elrow USP-jének(Unique Selling Proposition – kívánt célcsoport) narratívája az, – amelyet Jordan „animation”-nak nevez – hogy jelmezes művészek interakcióba lépnek a tömeggel meghatározott időpontokban, szinkronban a DJ-szettek időpontjával, színpadi változásokkal annak érdekében, hogy a fesztiválozók minél több történetet élhessenek meg. A DJ-szett közepén akadhat egy olyan pillanat, amikor az adott jelmezes figura egy új dimenziókaput nyit meg és sok-sok érdekes, ismert karakter jelenik meg a táncparkett közepén, pont ott, ahol a bulizók is jelen vannak. Ezek a pillanatok a megoszthatóságra fókuszálnak hiperfotogenetikus eseményekként és a kosztümös művészek is erre serkentik a bulizókat. Az Elrow zsenije abban nyilvánul meg, hogy egy passzív folyamatot – mint a képkészítés – interaktívvá és magával ragadóvá varázsolja a figyelmet a valódi pillanatokra irányítva.

A fesztiválok manapság sokat fektetnek az interaktív környezetbe. Nagy hangsúly helyeződött a művészetekre, a különböző építészeti formákra, amelyek felfedezése során az emberek könnyedén el tudnak veszni.” – mondja Kádár Tamás, a budapesti Sziget Fesztivál vezérigazgatója. Szerinte az Instagram egyszerre a gyors és sikeres marketing eszköze, valamint fontos kommunikációs felületként is szolgál. A „#Sziget” kifejezést több mint 500 000 alkalommal használták. „Mi nem alkotunk külön Instagramozásra tervezett területeket, de minden egyes területet úgy tervezünk meg, hogy Instagram-barát legyen.” Az utóbbi 5-10 évben a Sziget vizuális megközelítése sokkal fontosabbá vált, az elmúlt 3 évben pedig elengedhetetlen szemponttá nőtte ki magát. „Évek óta együtt dolgozunk egy magyar tervezői csoporttal, a szervezők nemzetközi alkotókat hívnak meg évről évre, hogy nevezzenek az ‘Art Of Freedom’ nevű versenybe.” A Sziget arra kéri a tervezőket, hogy nyújtsanak be ötleteket a különböző installációkhoz, színpadi tervekhez. Kézzel fogható tény, hogy a fesztiválkultúra jelentősen megváltozott az utóbbi 5 évben. Ez többnyire köszönhető annak a hatásnak, amelyet az Instagram közössége váltott ki. Ez a műalkotások és a kultúra megnövekedett számához vezetett. Ezek korábban zenei fesztiválok voltak, ahol nyomokban megjelent a művészet, mára ez felcserélődött. Művészeti, kulturális fesztiválokká váltak, a zene sokszor csak másodlagos szerepet tölt be a programok között.”

Nem meglepő tehát, hogy manapság inkább a közösségi média a legnagyobb befolyásoló tényező egy-egy színpadi műsor kivitelezésekor. Jó kérdés, hogy ez hova fog vezetni a jövőben. Mennyire lesz emberközpontú egy-egy fesztivál és nem csak a látszatra, valamint a lájkokra fognak vadászni, hanem azt tartják szem előtt, hogy mi a fontos az egyszerű fesztiválózónak, aki csak ki szeretne kikapcsolódni igényes, minden igényt kielégítő közegben, ahol az emberek egymásra és nem csak kijelzőre figyelnek…

Forrás: [Mixmag]