Úgy döntöttél, hogy saját lemezkiadót szeretnél? Miért ne csinálhatnád meg? Kezdj hozzá bátran!

Ha már jó ideje figyelemmel kíséred a szcénát és ráadásul az alagsorban lapul egy projektmenedzseri diplomád, az lenne a legjobb párosítás, de természetesen nem elvárt feltétel a szakképesítés. Elég, ha van rengeteg időd és affinitásod a folyamatos menedzseléshez.

A helyzet viszont az, hogy egy label futtatása számos buktatóval jár. Először is a haszonszerzés csak illúzió, a legtöbb kiadó még egy jobb napon is csak a nullszaldóért küzd. Fontos tudni, hogy a promóció és online marketing az teljes munkaidős foglalkozásnak számít manapság. A terjesztésnél lényeges, hogy a Föld melyik részén osztod meg a kiadványokat, eljut-e a célzott forgalmazóhoz, hiszen a digitális shop-ok többnyire a forgalmazókkal állnak szóba, nem a tulajdonosokkal. Azt is fontos előre átgondolni, milyen grafikával indulsz, mint minden piacon, itt is a legfontosabb a brand általános képének kialakítása. Szeretnél-e nagyban terjeszkedni vagy elég a helyi piacot meghódítani? Milyen stílust/stílusokat képviselnél? Rengeteg kérdést kell megválaszolnod magadnak, hogy aztán megtaláld a megfelelő egyensúlyt a terméked értékesítéséhez!

Legyen motivációd, tudd, miért alapítottál saját kiadót!

Mint azt már említettük, nem éppen egy jövedelmező projektbe kezdenél éppen bele. Ezért fontos egy olyan célt kitűzni magad elé, ami folyamatosan tud motiválni. Ezt is, mint minden mást csapdába ejtett a kapitalizmus hálója. Gyakorlatilag valakinek a kreatív munkáját próbálod árucikként kezelni egy olyan piacon, ahol a siker nem jár direkt haszonnal, főleg mivel több ezer másik versenytárs jár ugyan ebben a cipőben. Tehát más értelmet kell keresni! Például, ha valami újat akarsz alkotni, olyan stílust képviselő címkét, melyhez hasonlót nehezen találni vagy sehogy! Ezt hirdetni a világ számára, hogy táguljon a tudatuk és legyenek nyitottak a különlegességekre. Lehet szempont a ’családalapítás’ is, hiszen egy kis közösséget hozol létre a művészeiddel, akik nem versenytársként tekintenek a másikra, hanem segítik, motiválják egymást a közös sikerért. Sokan humanitárius célokkal indítanak kiadót. Olyan művészeket tolnak, akik önmaguk nem képesek a termékük eladására, pedig megérdemelnék, mert szakmaiságuk és kreativitásuk megkérdőjelezhetetlen. Fontos, hogy az alap motivációd folyamatosan előtted lebegjen! Idővel előfordul, hogy kezdesz kicsit kiégni az esetleges kudarcok miatt, hiszen ilyenek mindig lesznek! De gondolj arra, hogy milyen érzés, amikor meghallasz egy friss zenét egy még ismeretlen művésztől, amely lenyűgöz és hirtelen ismét fellobban a láng, neked az a célod, hogy az ilyeneket megismertesd másokkal is!

Légy rugalmas!

Előfordulhat, hogy amit te a fejedben alapvetően kigondoltál, az nem feltétlen állná meg a helyét a piacon. Főleg, ha nem vagy sem projektmenedzser, sem marketinges. Ilyenkor érdemes tapasztaltabb szakmabelieket is bevonni, akik jobban értenek pl. az online marketing csatornák célzott alkalmazásához vagy a márkád általános képének kialakításához. Az is lehet, hogy amit te élvezel zenék, stílusok, azok sokak számára már fogyaszthatatlanok, hiszen a zene élvezete egy szubjektív érték. Ha ilyen esetben eladhatóvá szeretnéd tenni a kiadódat, érdemes kompromisszumokat kötni a szakmai és piaci igényekkel. Persze nem kell átesni a ló túloldalára és megfelelni a tucatelvárásoknak. Maradj meg az alapötletnél, ne hagyd, hogy olyat erőltessen rád bárki, ami nem azonosul a te elveiddel!

Bölcsen választd meg a partnereidet!

Egy bakelit példa esetében, ha messzire szeretnéd eljuttatni a zenéidet, nemzetközi határokat is áthidalva, akkor a hosszú út minden szakaszában plusz költségek terhelik a kiadványod. Főleg, ha nem jól választod meg az értékesítő partnereid (pl. inkább lehúznak, mint támogatnak). Minden határátlépésnél és újabb viszonteladónál egyre drágább lesz a lemezed, ami talán ezért nem ér célba a kiszemelt piacon.

A digitális tereken sem jobb a helyzet, például ott a Beatport, ahol nem lehet ellenőrzés alatt tartani, hogy hogyan, mi módon ér el másokhoz a címkéd megjelenése, jóformán beszippantja magába a platform. Ezért fontos egy olyan digitális színteret találni, amely szigorú és korrekt módon működik. Olyan partner kell, ahol átlátható a kiadvány piaci áramlása és nem egyéb befolyáson múlik a terméked közvetítése az üzletek és fogyasztók számára!

Digitális szintéren jelenleg a Bandcamp a legnépszerűbb platform idehaza is, ahol nagyobb hangsúlyt kapnak a zenei értékek, művész-orientáltabb a szervezet működése és a vásárlók is jobban preferálják.  

Ne félj magadtól végigcsinálni és önállóan megvalósítani az elképzeléseket!

Egy jó album alaposan kidolgozott koncepcióval jön létre, és olyan érzelmi élményt nyújt, melynek megalkotásában az audio-, grafikai és vizuális művészek megállapodnak. A zenét, az album művészetét, a vizuális elemeket, írást, kiadást, piacra helyezését gondosan kell megtervezni. Ha ehhez szakembereket alkalmazol, akkor érdemes velük folyamatosan konzultálni. Ahhoz, hogy a végeredmény visszaadja mások számára az eredeti gondolatot, ahhoz állandó ellenőrzés alatt kell tartanod a folyamatokat. Továbbá attól lesz igazán hiteles az önmegvalósítás, ha kiveszed a részed az értékesítésben is. Hiszen te tudod a legszemélyesebben megszólítani a célközönséged, akinek a labeled szánod!

Ha más stílust is képviselni akarsz, nincs akadálya, csak ne „all in” tedd azt!

Legyen egy víziód a címkéddel kapcsolatban és ne kezdj el a stílusok széles skáláján gyártani zenéket! A kiadód megjelenése, hangzása legyen inkább következetes. Ha szeretnél más irányba is elindulni, akkor építs ki annak egy külön labelt, sajátos értékekkel felruházva azt is. Ráadásul, ha több kiadót viszel egyszerre, akkor fogsz csak igazán valódi lemezkiadó üzletre szakosodni!

Erre nagyon jó hazai példa a Truesounds Music, akik már három különböző labelt tartanak számon. Ráadásul szemmel látható az egységesség kialakítása a grafikai, vizuális megjelenítés szempontjából is, amit fent is irtunk, hogy mennyire fontos tényező, ha minőségi brandet szeretnél felépíteni.   

A ’kevesebb több’ megközelítést is érdemes megfontolni!

Gondoljuk csak át, melyik verzióra harapnak rá jobban az emberek. Ha tömegével tolod kifelé a zenéket, vagy ha hagysz időt a követőidnek, „kiéhezteted” őket, hogy már alig várják a következő kiadványt? Ha kevesebb zenét adsz ki, sokkal elegánsabban hat és talán egységesebbé is teszi a címkédet. Ráadásul a tömeggyártás mindig a minőség rovására megy! Így több idő és eszköz jut a zenék tökéletesítésére, finomhangolására és nagyobb teret hagysz a művészeidnek! A kiadások számának limitálásával jobban középpontba kerül a zeneiség, mellyel, mint kiadó – valódi értékeket képviselsz!

Forrás: [Vice]