Mindig és most is szórakoztatni akarlak,öröm, ha kellemesebbé és boldogabbá tudom tenni a napodat. Olykor ide-oda csapongok múltban, jelenben, emlékeimben és egy lehetséges jövőben.
Így jön a legelején egy finálé, amely jó válasz egy fontos kérdésre, miért vagyunk itt?

„Arra születtünk, hogy tiszta szívvel szerethessünk,
boldogok legyünk, boldogok legyünk”

Adamis Anna szövegével szól az LGT dala 1973-ból és a „Képzelt riportból”

Déri Tibor könyve alapján elsőként a Szörényi-Bródy szerzőpárost kérték fel a musical megírására. Nem vállalták, úgy érezték, hogy a rockzenét és a rock koncerteket negatívan ábrázolja az alapmű és inkább egy történelmi témában akartak alkotni. Így született meg az István a király, és előtte a Presser és Adamis remekmű, az első magyar rockmusical. Ők, miután elbeszélgettek Dérivel és nem érezték árulásnak, így velük együtt a rock is bevonult a színházba.

A New Yorkban 1971 októberében mutatták be Andrew Lioyd Webber Jézus Krisztus szupersztár című darabját. Három hónap múlva már magyar nyelven játszották az Egyetemi Színpadon, majd kb. ennyi idő alatt, tíz előadás után betiltották a kultúrpolitika vezetői.

Így még nagyobbat durrant a korszakalkotó, nemzetközileg is nagy sikerű musical. A Vígszínházban az első előadásokon az LGT élőben játszott, majd a Geminivel felváltva kisérték a darabot.

A Finálé dalszövege 1973.-ból

“És mi arra születtünk, hogy a föld sebeit begyógyítsuk,
életünkön át, életünkön át.

Arra születtünk, hogy mindig menjünk, meg ne álljunk,
induljunk tovább, induljunk tovább.

A holnapoknak minden kulcsa két kezedben van,
Nyitott szemmel álmodom, de nem vagyok magam.

Arra születtünk, hogy tiszta szívvel szerethessünk,
boldogok legyünk, boldogok legyünk,

Arra születtünk, hogy mégse dobjuk el hitünket,
hogyha szenvedünk, hogyha szenvedünk.

Mint a mécses világítson egész életed,
Fordulj felém, ha megérted, mit mondok neked.

Arra születtünk, hogy napsugárba kapaszkodjunk,
nem baj, hogyha fáj, nem baj, hogyha fáj,

Arra születtünk, tiszta legyen még a szívünk,
s játszunk még tovább, játszunk még tovább. Hé, hé, hé( 2X)

Arra születtünk, tiszta legyen még a szívünk,
s játszunk még tovább, játszunk még tovább.”

A szövegíró, jogidoktor, költő és színész Adamis Anna írta az első magyar nyelvű rocklemez szövegeit is. Ez volt az 1968.-ban megjelent Omega nagylemez, a Trombitás Frédi és a rettenetes emberek. Anna intézte, azt is, hogy még ezt megelőzően a Decca angol nyelven kiadja az albumot.

Az Omega magyar nyelvű lemezeiért kapta az első életmű díját, ebből három különbözőt is összegyűjtött az évek során.
Angol nyelven is remekműveket, a Gyöngyhajú lánytól a Ringasd el magadig számtalan magyar és angolnyelvű slágert írt. Angol szövegeiért 1977-ben az American Song Festival szövegírói díját is megérdemelte.

A ’80-as években a Margithíd, a balatonfüredi Astoria, a siófoki Flört és a Palace dj pultjaiban tudatosult bennem, a dalszövegek fontossága és az, hogy két stílusában és dallamában nagyon hasonló dal sokszor teljesen másként hat a külföldi (és a szöveget is értő) közönségre.
Az egyikre felpattantak táncolni, a másik szinte ugyanolyannak tűnő, semmit nem okozott a parketten.
A szöveg miatt (is) volt vagy maradt el a hatás.
Az egyiknek nagyon szerették a szövegét, a másiknak nem annyira.
Itt minden együtt volt. Remek szövegek és zene.

Adamis Anna és az LGT

A hangos sikerek után, négy évvel ezelőtt megtapasztaltam a halálfélelmet és a mindennapos aggódást is, majd szerencsémre azt is, hogy elég volt mindössze néhány perc a megszüntetésükhöz. Tanulságképpen mesélem el, hogy a Rózsák terénél egy tanítás kapcsán hangzottak el olyan gondolatok, melyek elűzték a gyötrődésem.
Egykori tanítványom, barátom és büszkeség , Jutasi Tomi hívott egy jó rezgésű helyre, ahol az azonnal ható és segítő gondolatok érkeztek. Beszélgettünk, bemutatott és megköszöntem a tanításokat átadó kedves hölgynek, aki nagyon természetesen és egyszerűen fogalmazott: „Azért vagyunk Buddhisták, mert nem szeretünk és nem is akarunk szenvedni. Buddha pedig a 84 000 tanításában azt mondja, hogyan kerülhető el a szenvedés”.
Igeeen! Pont erre volt akkor szükségem.

Buddha 2500 éves tanításai most is segítenek, sőt még a kvantumfizikával is tökéletesen összecsengenek.
Itt egy nagyon jó, elgondolkodtató, hasznos és vidám előadás, szeretettel ajánlom a figyelmedbe:

Érzem és tapasztalom, hogy aura és léleksimogató rezgéseket a dj szettjeimen keresztül is megérkeznek hozzátok.
Sok kedves ember mondta és köszöni, ezek a zenék, a mixeim boldogabbá teszik. Ez a cél. Egyre jobban és jobban legyünk és örüljünk annak, ami van, most. Most élj és örülj.
Máté Péter Most élj c. dalának is ez a jól sikerült mondandója.

Most hála és köszönet, hogy ideig eljutottál az olvasásban  és megoszthatok veled egy új, de máris szép emléket. A Rose Los Tiki Beach kezdte velünk a harmadik szezonját Budapest tengerpartján, egyedüliként nyitva a pénteki Lupán. Barátok, zenészek, modellek és színészek, kaszkadőrok, tanítók, rapperek, gazdák, múzsák, táncosok, Irigy mirigyek és ózdi hősök, kedves Huligánok. Mindenki egy. … és Rábaközi Andrea vidáman énekelgeti a dalt „Boldogság gyere haza”.

A partin játszott 8 órás, zenei orgazmusokat is okozó dj szettem első két óráját sikerült csak elmentenem, így ennek örülhetünk! Imádás van!

Érzem, hogy az univerzum, mennyi kellemes érzéssel tölt el a mindennapokban. Figyelek és teszek is érte, hogy minden külső körülménytől független és állandósult érzésem legyen a lelki béke, a belső öröm. Minden felmerülő gondolatomat megvizsgálok. Nem engedek meg semmi negatívot, ha ilyen jut eszembe, azonnal pozitívra cserélem. Minél többet csinálom, annál jobban megy. Volt, hogy nagyon nehezen és csak úgy sikerült megszabadulnom a negatív gondolatoktól, hogy másra nem gondolva, csak szinte mantrázva mondogattam az agykontroll által is átvett néhány mondatot „Minden nap és mindenhogyan, egyre jobban és jobban vagyok. Negatív gondolatok, negatív hatások semmilyen tudatszintemen nem befolyásolnak” 10 perc után már érezni a jótékony hatását. Napról napra egyre jobban sikerül átvenni az irányítást gondolataim és így az érzéseim felett is. Így amelyeket megengedek magamnak, kellemes érzéseket generálnak bennem és így boldogabbá is tesznek.

Nem kerülöm el direkt a negatív vagy idegesítő embereket, hanem társaságukban az a feladat, hogy tőlük és a külső körülménytől függetlenül megőrizzem belső örömömet. Így higgadtan, nem indulatoktól vezérelve van esélyem arra, hogy segíteni is tudok neki nem éppen kellemes helyzetében.

Miközben, szépre gondolva és ilyeneket kívánva hintem a magokat vidéken, nevelgetem a növényeket, sokat tanulok. 80 éves anyuka tanítja 60 éves fiát türelemre, alázatra és a feltétel nélküli szeretetre. Köszönöm, és ezek közben is úgy gondolom, nagyon jól tettem, hogy amint nagykorú lettem a fővárosba költöztem.
Így pl. visszarepülhetünk a nyolcvanas évek videodiscójába és újra magunk előtt láthatjuk Michael Jackson Billie Jean-ét, Falcot a felügyelővel és Jeannie-vel, Freddie Mercuryt otthonkában és porszívóval, Rod Stewart-ot Baby Jean-nel, Boy George és Liener Márta társaságában és élvezhetünk egy szenzációs Divine show-t.
1983-ban ők mind egyszerre jelentek meg a Margithíd Disco Alterego műsorában, amit egy darabig angol mintára, csinos kis siltes sapiban, a Dj pult és a tánctér korlátján ülve vezettünk a KEK dj pultjából érkezett Oszter Karcsival. Karcsi néhány hónapig volt, én a mikrofonnal a kezemben több mint 3 évig maradtam.

Török Jani és Oszter Karcsi

Az ötletet és a jelmezeket Deák Miki szállította fejében és a bőröndjében, aki két nagyon népszerű szórakozóhely a Randevú és a Margithíd (mindkettő étterem, cukrászda, tini és éjszakai disco, élőzenés bár showműsorral) „gebines” bérlője volt. Profi vendéglátós, lemezkiadó és TV producer, egy kivételesen nagy dumás, vicces fazonú életművész és barát. Amerikából érkezve, a Los Angelesbe dobbantott öccsét, Ákost meglátogatva pakolt be egy komplett Michael Jackson jelmezt, mert elhatározta, hogy akkori szerelme, a kor nagyon népszerű modellje és énekesnője Liener Márta köré épít majd egy különleges show-t.

Az országban elsőként, a legnagyobb világsztárok hasonmásai léptek fel több éven át hetei 5 éjszakai showban, folyamatosan teltházas és hangos sikerrel. Vígszínházi Jelmezkészítők, fodrászok sminkesek, dolgoztak és keltették életre a video disco hőskorában a klipekben látható sztárokat. A’80-as évek közepén elkezdődött a Margithíd Alterego Show, olyan „Sztár a sztárban” előd 36 évvel ezelőtt.

Nincs felvételem sajnos ezekből az időkből, de 30 évvel később, 2013-ban egy estére újra megszerveztem egyetlen egy előadást. Miután a legendás Margithíd discót is megvették a bankok, ekkor már a Champs Pub volt a helyszín.
A show és a varázslat az eredeti szereplőkkel és 3 évtized elteltével is tökéletesen sikerült, és aki látta mindenki hálás volt hogy újra átélhettük együtt ezeket a perceket!

Ekkor is a visítva nevetés akadályozta a levegővételt és eufórikus hangulatot okozott Zsozsó barátunk szenzációs Divine produkciója. Anno, 17 éves volt a jó fej dagi srác, akinek csináltattunk 45-ös női cipőt és a videón látott kosztümöket, ..-és akinek showjáról éveken keresztül beszélt az egész éjszaka. 2013-ban újra cipészt és jelmezkészítőt kellett keresnem, mert egy lomtalanításnál elvitték az összes jelmezét. A sok év alatt fogyott, így már párnákra is szükség volt a tökéletes idomokhoz. A Margithídban 2 sminkmester dolgozott a szereplőkön, akik a videókból ismert jelmezekben és spéci parókákban a szupersztárokra megszólalásig hasonlítottak. És általában nem szólaltak meg, csak a szájuk járt. Kivéve Divene-t!

Az éjszakai Show végén, annak csattanójaként 2 lóval „vonult a színpadot jelentó világító táncparkettre, a hámba fogott pacikat egy lány ikerpár alakította. Tökéletes volt a szerepjátszása, remek volt a dal és az ének. Akkor és még 30 év elteltével is igazi élményt nyújtott! Képzelhetitek, hogy mekkora durranás lehetett ez 4 évtizeddel ezelőtt a vasfüggöny mögött.

Csináltuk a showt és táncolva építettük szocializmust. Ami ehez vagy a szórakozásunkhoz kellett, videomagnók, lemezjátszók vagy bármi ami 70 dollárnál kicsit is értékesebb volt, nyugatról csak ajándékozási levéllel érkezhetett. Ennyi volt személyenként a 3 évre megszabott valutakeret. Miki a főnök, elintézte hogy Márta, a két táncoslánya , ő és én „népgazdasági érdekből” akkor menjünk külföldre fellépni, amikor akarunk. Akkoriban egyénileg csak 3 évente, IBUSZ csoportos úttal évente egyszer lehetett csak nyugati országokba utazni. Nekünk elég volt egy meghívó levél egy Nyugat-Berlini pizzériából a kért dátumokra és már kértük is a szolgálati útlevélként funkcionáló betétlapot. MALÉV géppel, kb. 1600 Ft-ért oda-vissza, a pilótafülkében fel és leszállva (ahová felismerve Liener Mártát a Sugár reklámjából rendszeresen beengedtek minket a pilóták) élveztük az utazást Kelet-Berlinig. Odáig sima szocialista útlevéllel utaztunk, majd csak itt vettük elő a szolgálati betétlapot, mellyel a DDR határőrök átengedtek a nyugati oldalra a tranzit buszig, ami 4 márkáért elvitt ahová vágytunk. Visszafelé ugyanez. Hazaérve az Interkoncert pénztárába örömmel fizettünk be fellépésenként 5 NSZK márkát. Bőven megért ennyit a szabadság.

A szabadságot Miki főnökünk öccse Ákos is nagyon szerette. Ezért amint tudott, lelépett nyugat felé. Ekkoriban már így előkelő Los Angeles-i éttermekben (is) kereshette már a sportautókra valót. A Margithídban ismertem meg mikor egy hosszabb időre Amerikában hátrahagyta ügyvédeit, hogy beszéljék meg a hatóságokkal amit kell. Ha sikerül és jó az ajánlat, hajlandó lesz majd visszamenni. Úgy saccolom, hogy egy évig biztos maradt, addig viszont az amerikai nagykövetséget is messze elkerültük. Gyakran állt mellettem, a lépcsőfordulóban kialakított dj pultnál és mesélte Hollywood közeli történeteit.

A dj pultból és mellőle volt a legjobb kilátás és itt volt a legnagyobb esély belegabalyodni egy csábító női pillantásba. Ezért is szeretett ott állni. A Dj-t mindenki nézte, pláne akkor, ha az LGT-s Somló Tomival beszélget. Hálás vagyok hogy megismerhettem és emlékszem arra, amikor Tomi rákérdezett az éppen éneklő, egy új és fantasztikus hang tulajdonosára. Büszkén mutattam be neki az első nagy slágerét éneklő Whitney Houstont. Egy alkalommal boldogan hozta a remek hírt, hogy „ikreink születtek és úgy döntöttünk a feleségemmel, hogy megtartjuk mind a kettőt” .

Heti 1-2 nap voltak koncertek is a „Hídban”. Volt olyan zenekar is, akiről vidéken nevelkedve nem is hallottam addig. Valószínűleg te sem, így itt megemlítem Sankó zenekart. Ez azért lett érdekes számomra, mert anno,az 1961-ben alakult és az első beat zenekarok egyike volt és sokszor már másnap játszották az előző este a Luxemburgon hallott slágereket. Sőt náluk tanult és játszott a legendás gitáros Radics Béla is. Itt koncertezett Delhusa Gjon, Zalatnay Cini a női zenekarával, Orbán Józsiék énekeltek „100 Folk Celsius”-on minden héten egyszer Paffról. A koncertek után velük közösen Berlineztünk, ami a szomszédos Berlin étterem büféjében kapható Halko (DDR konzerv) virsli ropogtatást jelentette. A virslizésnek Kolbi (Tóth László, Lacika) megjelenésével lett vége, akit az Old Firenze disco szendvics sütője mellől csábítottam a Margithídba sült kolbász különlegességeket árulni. Miközben fogytak a kolbászok belőle is sikerült egész jó dj-t faragnom. A legnépszerűbb helyeken éveken át sikerrel röfögtetett a Margithíd tini discója után a Hully Gully és a High Live és az Éden bárban is pörgette a lemezeket. Később „örökbe fogadta” és a 70 millás Bentley-t is Kolbi nevére íratta Seress Zoli, aki a Margithíd disco portafőnöksége után néhány évvel, az éjszakai élet meghatározó figurájává vált az 1999-es kivégzéséig. Ezekről több könyvet is lehetne írni, most csak ennyi, mert ígértem, Lacikának hogy megemlítem őt is. Szerencséjére nem ismerte meg és nem találkozott a portán álló Zolival, Vincével vagy Dezsővel az az újságíró, aki azt írta a kedvenc discónkról hogy „meleg van és falkaszag”. 

Az ebben az időszakban megjelenő új videó klipekben látható akrobatikus táncokat nézve kezdtek breakelni jó mozgású, táncos lábú barátaink, és jött a nagy meglepi, hogy velük szinkronban átvette a hullámotFenyő Miki is. Berlin nyugati oldalán tanult és importált török break táncosokat a mieink mellé énekelte, hogy jön a Break!

Közben Ákos mesélte amerikai sztorijait és előkerült Barta Tamás az ország egyik legjobb gitárosának neve is, akiről nem igazán lehetett tudni, hogy mi és hogyan történt vele. Csak azt tudtuk, hogy az LGT egykori gitárfenoménját lelőtték Los Angelesben. Érdekes volt vele kapcsolatosan akkor hallanom a Papír ceruza bizniszről, ami Kaliforniába és az angyalok városába érkező magyarok egyik munkaehetősége is volt. Nehezen tudtam elképzelni akkor, hogy lehet papír és ceruza eladásából meggazdagodni, úszómedencés házat venni Los Angelesben. Aztán megértettem. felhőkarcolós irodaházak, és sok kamionnyi irodaszer, számlázások..

Mostanában újra ismerkedve a Barta Történettel jó néhány kellemes percet szereztem magamnak és szeretném, hogy így legyen mindenkinél újabb 2 perc 47 másodpercen keresztül.
Barta Tamás (1948-1982) dala, ő írta, énekeli és nem fél használni a szólógitárját sem.

A Fenyő zongorázott, a Barta hegedül és vízilabdázik, mindketten rajonganak a zenéért, együtt lógnak és együtt rúgják ki őket a középiskolából. A Fenyő megalakítja a Syconor-t a Barta Tomi elkezd tanulni gitározni. Egy év múlva megérkezik a gitárjával a Syconor próbájára és játszik. A szólógitáros srác javasolja hogy Barta legyen a szólógitáros, ő majd akkor basszuson kiséri. Már 10 éves koromban rácsodálkoztunk a gitárjátékára Hungária lemezén, többször visszarakosgatva a tűt a legjobb részekre.

1971.ben jött az LGT, az első magyar supergroup, így hívják azokat a zenekarokat amelyeknek minden tagja egy sztár zenekarból érkezett. Presser, Laux és felesége Adamis Anna az Omegából, Frenreisz a Metróból és Barta a Hungáriából igazolt és így együtt olyat tudtak, hogy a Rolling Stones menedzsmentje szervezett nekik amerikai koncerteket. A New Musical Express is a legjobbakat írta róluk, a legnépszerűbb zenekarok között léptek fel keleten és nyugaton egyaránt. Egy amerikai turnén Barta úgy döntött hogy marad és elveszi feleségül az őket turnéztató Rolling Stones menedzserének titkárnőjét.

Turnézott a Beach Boys-al, beszállt majd önállósodott a papír- ceruza bizniszben. Los Angelesi házának úszómedencéjénél 2 golyóval a szívében távozott az égi zenekarba.

Siess haza, vár a mama címmel a legendás gitárosról érdekes film is készült, melyet Hajdu Eszter rendezett. Barta édesanyjának halála után ők örökölték Barta hagyatékának jogait és a több mint 10 éven keresztül forgatott dokumentumfilm talán választ adhat jónéhány kérdésre.

A film vetítése sajnos elmaradt miután bezárták a mozikat a Covid 19 helyzetben, de nagyon várom, hogy megnézhessem! A dj szakmát és a mixelést azonban akár most is tanulhatjuk a „Hogyan lehetsz sztár dj” oktató videó kazettám következő része kapcsán is: