Elsőre talán nem is gondolnánk,  hogy mennyi könyv van a piacon, ami az elektronikus zenéről szól és betekintést enged ebbe a szcénába, amelyet úgy szeretünk, valamint segít megérteni abban is, hogy mi zajlik a táncparketten túl. A már amúgy is hatalmas, változatos és mély zenei világ megismerésének érdekében fontos figyelembe venni születésének szociális és az ellenkulturális kontextusát is. Az erejét az egészének az szolgáltatta, hogy a társadalomtól elzárva született meg. Habár, a zene biológiai elődje sokkal megfoghatatlanabb. Egyetlen műfaj sem vonható felelősségre a létrejöttéért, de sok író megpróbált már utalni a szcénán belüli nagyobb változásokra, hatásokra. Amíg nem mehetünk ki táncolni, addig az olvasás a másik kedves időtöltésünk. Az alábbi listában szereplő könyvek tele vannak színesebbnél színesebb emlékekkel, elemzésekkel és történeti képekkel. Összességében egy teljesen magával ragadó szubkulturális zenei képet próbálnak meg lefesteni arról, hogy milyen lehetett az elektronikus zene és milyen lehet a jövőben.

LAST NIGHT A DJ SAVED MY LIFE: THE HISTORY OF THE DISC JOCKEY- BILL BREWSTER

„Bill Brewster és Frank Broughton nyomon követi a DJ-k felemelkedését a jukebox jockey-tól 1906-ból a mai időkre jellemző kulturális jelenségig. A könyv a DJ-k átfogó történetét vesézi ki az összes műfajban a Northern Soul-tól a jamaikai soundsystemen át a detroiti technoig. Kihagyhatatlan.” – Max Penny-Barrow

DISCOGRAPHIES: DANCE, MUSIC, CULTURE AND THE POLITICS OF SOUND – EWAN PEARSON AND JEREMY GILBERT

„Pearson és Gilbert óvatos ösvényt jártak be a house-on, a hip hop-on, a techno-n, a drum ’n bass-en és a garage-n keresztül, hogy felmérhessék a rave-kultúra jelentőségét a társadalomban, és hogy miért számít a tánczene ellenkultúrának. A modern kérdésekkel szerkesztett könyv harmonikusan köti össze a zenét és a politikát. Ilyen téma például a technológia, a drogok és a nemek.” MPB

HOUSE MUSIC… THE REAL STORY – JESSE SAUNDERS

„Jesse Saunders a house zene úttörője,ő készítette az ’On And On’ című lemezt. Ez a memoár történeteket tartalmaz a későbbi, nagyszerű Frankie Knuckles-ről és Ron Hardy-ról, valamint arról, hogyan hoztak létre egy új műfajt a ’80-as évek közepén. Továbbá tartalmaz néhány felháborító történetet a ’90-es évek nagy hírességeiről is.” – MPB

RAVE ART – CHELSEA LOUSIE BERLIN

„A rave-szórólapok albuma, meghívók és tagsági kártyák. Berlin nyomon követi az egész szubkultúra hanyatlását és koncepcióját. Berlin a kezdetektől jelen van és figyelemmel követi, mennyire képezik szerves részét a flyer-ek a kultúrának. Az alkotások egyre fejlettebbek és szókimondóbbak. Ezek a szórólapok nosztalgikus idézetekkel párosulnak azoktól a személyektől, akik ott voltak.” – MPB

LOVE SAVES THE DAY: A HISTORY OF AMERICAN DANCE MUSIC CULTURE, 1970–1979 – TIM LAWRENCE

„A tánczene gyökerei az 1970-es évekre és a diszkó fejlődéséhez vezethetők vissza. Ez a könyv nemcsak a diszkó fejlődését mutatja be, hanem dokumentálja a műfaj növekvő kulturális hatását is. Lawrence feltérképezi a mai tánczene alapját képező tervet, és megvitatja, hogyan formálta az elmúlt évek legnagyobb társadalmi mozgalmainak politikai légkörét. Kihagyhatatlan!” – MPB

CLASS OF ’88: FIND THE WAREHOUSE. LOSE THE HITMEN. PUMP THE BEATS – WAYNE ANTHONY

„Az egyik legismertebb illegális rave-szervező, Wayne Anthony betekintést nyújt az acid house legragyogóbb időszakába. Ezek voltak a hírhedt Genesis bulik. Beszámolója nemcsak a kollektív hangulatról szól, hanem kitér emberrablásra, erőszakra és a szervezőket váltságdíjként fogvatartó gengszterekre is. Mindezt a Joy Division és a New Order társalapítója, Peter Hook írta.”– MPB

THE HAÇIENDA: HOW NOT TO RUN A CLUB – PETER HOOK

„Ha szórakozóhely nyitásán gondolkodsz, akkor ez lesz a leghasznosabb tanulóeszközöd. Még akkor is, ha nem a tánczene világába szeretnél belépni. Ez a könyv egy remek és szórakoztató beszámoló a kor acid house mozgalmáról, és mindenféle agyafúrt menetelésről Manchesterben abból az időből.” – MPB

RAVE ON: GLOBAL ADVENTURES IN ELECTRONIC DANCE MUSIC – MATTHEW COLLIN

„A tánczene igazi világméretű és underground beszámolója, Matthew Collin Rave On-ja részletezi, hogy mennyire tomboltak az M25 bulik a hatalmas fesztiváloktól az összejövetelekig. Emiatt járta be a világot Collin, és az általa leírt közösségek valóban megdöbbentően hatnak, kezdve Abu Dhabi és Dél-Afrika menekült közösségeitől a kwaito és gqom műfajokig. Collin megdönti azt a feltételezést, miszerint régen minden jobb volt. Kötelező olvasmány!” – MPB


TECHNO REBELS: THE RENEGADES OF ELECTRONIC FUN – DAN SICKO

„A műfaj fejlődésére fókuszálva Detroitban, a mű újjáértelmezi a korabeli techno valdói definícióját és nagy hatással volt arra a fogalomra, amelyet ma technoként tartunk számon. Sicko arra is kitér, hogyan repült a hang egészen Európáig. Anekdotákat, első kézből készült beszámolókat és interjúkat olvashatunk a The Belleville Three-től. Ha a techno, mint fogalom egy zenekar lenne, ez a könyv szilárd eleme volna a dübörgő hangszereknek.” – MPB

PORCELAIN: A MEMOIR – MOBY

„A sztori, amely elmeséli, hogyan lett a hétköznapi producerből nemzetközi szupersztár. A könyvet Moby saját kezűleg alkotta. A milliónyi eladott album azonban nem jelent egyenes utat a boldogsághoz. A részletekből kiderül, hogyan kezelte az alkoholizmust és a kábítószerek világát, miközben élte a nemzetközi sztárok mindennapi életét.” – MPB

ALL CREWS: JOURNEYS THROUGH JUNGLE/DRUM & BASS CULTURE – BRIAN BELLE-FORTUNE

„Ez a könyv az egyik legjobb jungle DJ-ről szóló mű. Nem csupán a ’90-es évekbeli jelenséget és a hangokat előállító művészeket vizsgálja, hanem górcső alá veti a kalóz rádióállomásokat, promótereket, ravereket, szervezőket, valamint kiadókat. Mindemellett tartalmaz néhány meggyőző interjúrészletet igazi nagyágyúktól, mint például a Grooverider és DJ SS.” – Dave Turner

THIS IS GRIME – HATTIE COLLINS

„Hattie Collins a grime újságírók kedvence. Az első könyv, amely valóban nyomon követi a műfaj gravitációját, mindeközben dacol azzal is, hogy mainstreammé váljon. A könyvet Olivia Rose néhány díjnyertes fotója egészíti ki. Azt taglalja, hogy a nagy erejű műfajoknak, mint a garage és a jungle milyen nagy a befolyása az új évezredben, valamint az ország jogfosztott fiataljainak szócsöveként is szolgál.” – DT

INNER CITY PRESSURE: THE STORY OF GRIME – DAN HANCOX

„Újabb betekintés a grime világába, Dan Hancox könyve azt vizsgálja, hogyan válhatott a belvárosi élet hangjává, valamint az útközbeni nehézségekről és buktatókról. Ír a kormányról, valamint a rendőrségi beavatkozásokról. Tele van olyan sztárok interjúival, mint Dizzee Rascal, Stormzy és Wiley.” – DT

SOUNDS LIKE LONDON: 100 YEARS OF BLACK MUSIC IN THE CAPITAL – LLOYD BRADLEY

„Joggal juthat Lloyd Bradley neve az eszünkbe elsőnek, ha a fekete zenéről beszélünk. Könyve, a Bass Culture: When Reggae Was King azoké az arcoké, akik szeretik a soundsystem kultúráját és egyik kedvenc műfajuk a reggae. A Sounds Like London:100 Years Of Black Music in the Capital rengeteg fekete zenei műfajra terjed ki a calypso-tól a jazzig. Erősen alakítja és formálja az ifjúsági kultúrát az Egyesült Királyságban. Olyan nevek szerepelnek benne, mint Dizzee Rascal, Wookie, Wiley, Norman Jay, az előszót pedig Soul II Soul’s Jazzie B szolgáltatta: „Ezt a történetet el kellett mesélnie valakinek, aki igazán megérti a zene erejét és szenvedélyét.” – DT

THE STORY OF THE STREETS – MIKE SKINNER

„Mike Skinner könyve, a „The Streets” zenei karrierjéről és az innen származó emlékeiről szól. Szinte költő volt a zenéjén belül. Nem meglepő, hogy élvezet a könyvét is olvasni, amelynek megírásában Ben Thompson is részt vett. Olyan, mintha egy laza kocsmában beszélgetnél valamelyik haveroddal egy pofa sör mellett. Ebben beszél az epilepsziájáról, a Daft Punkról, valamint Paul Oakenfold is előkerül benne. Olyan, jó hogy kétszer is elolvastam! Nagyon eredeti anyag.” – DT

BASS, MIDS, TOPS – JOE MUGGS

„Joe Muggs több mint egy évtizede a Mixmag egyik legelszántabb elektronikus írója, így nem meglepő, hogy nagy szakértője a soundsystem világának is. Kifejezetten intelligens interjúkat olvashatunk Norman Jay-től, Cooly G-től, Dego-tól, Nicolette-től és DJ Storm-tól, akiknek ugyancsak megvan a saját, nyers történetük. Figyelemreméltó olvasmány.” – Raph Moore

LE FREAK: AN UPSIDE DOWN STORY – NILE RODGERS

„Biztosan mindannyian ismerjük a legfőbb pop-sztorikat (Studio 54, David Bowie, a munka Diana Ross-szal, Madonna, Duran Duran, Bernard Edward zseniális basszusgitáros tragikus halála), de a háttérsztori egy kicsit mégis más. Két drogos jazzmániás magányos gyermeke, Nile Rodgers mégis egy brilliáns tehetségű zenésszé nőtte ki magát, olyan művészi attitűdökkel megáldva, amelyek hozzásegítették őt ahhoz, hogy később a Chic tagjává válhasson, továbbá a „Get lucky” sikere és a 2000-es évekbeli újjászületése révén korunk egyik legnagyobb élő diszkó-producere mind színpadon, mind a stúdioban egyaránt. Őszinte és szerény karakter, akinek a rákot is sikerült legyőznie élete során. Igazi pozitív erő a zenében, akit addig kell szeretni, amíg csak lehet!” – RM

THE UNDERGROUND IS MASSIVE: HOW ELECTRONIC DANCE MUSIC CONQUERED AMERICA – MICHAELANGELO MATOS

„Ez a könyv a Mixmag rezidens mixszakértőjének a tollából származik. Michaelangelo Matos szorgalmas kutatója az amerikai tánczene történetének. A könyv közel 500 oldalnyi alapos felfedezéssel foglalkozik, betekintést nyújt abba, hogyan fejlődött egy több milliárdos globális jelenséggé, továbbá a tánczene eredetét is kutatja. Aki szép emlékeket szeretne átélni és átfogó tudásra kíván szert tenni az amerikai dance zenét illetően az ne keressen tovább!” – Patrick Hinton

PINK NOISES: WOMEN ON ELECTRONIC MUSIC AND SOUND – TARA RODGERS

„Tara Rodgers válogatott interjúit egy bevezető előzi meg, amely az elektronikus zene történetének nemi, kulturális, hangzásbéli és technológiai összefüggések feltárásával foglalkozik. A 24 interjú olyan nők felemelkedésével foglalkozik, mint Maria Chavez, Le Tigre, Jeannie Hopper Antye Greie és Pauline Oliveros. Multidiszciplináris szakterületeket fed a DJ-ktől és a producerektől az előadóművészekig. Érdekfeszítő részletekkel bír az elektronikus zene fejlődéséről és a nők ebben betöltött kulcsfontosságú szerepéről.” – PH

‘ELECTROCHOC’ LAURENT GARNIER

„Laurent Garnier a tánczene egyik legkiemelkedőbb alakja. Egy úttörő, aki eláraszt stílussal, tudással, minőséggel. Tesz azért, hogy a táncparkett több legyen annál, ami. A könyvben találkozhatsz életének korai szakaszaival, Manchesterbe való költözésével, a Haçienda-ban töltött kezdetekkel és bulizós kalandokkal. Az Electrochoc egyrészt önéletrajz, másrészt a brit rave-szcéna története olyasvalakitől, aki nem csupán megtapasztalta, hanem nagy szerepe volt a megalkotásában is. Telis-tele van kalandokkal, a végére pedig jobban fogod szeretni Lauren-t, mint valaha! Nagyon nehéz letenni.” – Funster

SONIC YOUTH SLEPT ON MY FLOOR: MUSIC, MANCHESTER, AND MORE: A MEMOIR – DAVE HASLAM

„Dave Haslam beszámolóját a manchesteri rave kultúrában nem csupán olvasni élvezet, hanem egy igazi időutazás, amely visszavisz téged az elektronikus zene legfontosabb és legdurvább eseményeihez, amelyek valaha történtek. A ’80-as évek végén Haslam elindította a Temperance nevű partysorozatot a Haçienda-ban. Itt lett nagy szerelmese a house zenének. A könyvben megtapasztaljuk a DJ-k szédítő életét az egyik legjobb korban a tánczene fejlődésének szempontjából, habár természetesen voltak mélypontok is, hiszen a DJ-k élete nem mindig könnyű. Megrázó, szívből jövő olvasmány valaki olyantól, aki személyesen is részese volt az egész folyamatnak.” – Funster

ENERGY FLASH: A JOURNEY THROUGH RAVE MUSIC AND DANCE CULTURE – SIMON REYNOLDS

„Amikor egy szubkultúra után keresek, hogy többet megtudjak róla, mindig elfelejtem, hogy ez egy újabb lehetőség arra, hogy újabb és újabb eredettörténeteket fedezzek fel és ismerjek meg. Erre pedig tökéletes Simon Reynolds könyve. Ez a könyv minden idők egyik legjobbja. A brit szálakra összpontosít főként: hardcore, jungle, UKG, dubstep, trip hop, trance, korai rave hullámok stb. Igazán inspiráló könyv!” – Jasmine Kent-Smith

MAKE SOME SPACE: TUNING INTO TOTAL REFRESHMENT CENTRE – EMMA WARREN

„A zenei újságíró egyik feladata az, hogy új helyzetekbe kerüljön és az itt hallott történeteket elmesélje, hozzájárulva ezzel a kreatív törekvésekhez és segítsen azoknak a karaktereknek, akik a bulikat, kiadókat, stúdiókat vagy bármi ilyesmivel kapcsolatos dolgokat csinálják. A veterán író, Emma Warren az egyre jobban növekvő brit jazz-szcéna közepén találta magát, ráadásul az egyik fő központjában, a Total Refreshment Centre-ben és úgy döntött, ha már itt van, megírja történetét. Az elmúlt évtizedben az évek óta nyitva álló helyszín a függetlenség, a közösség és nyers művészet mellett teszi le a voksát egy olyan egyre dzsentrifikáltabb városban, mint London.” – Seb Wheeler