A SoundCloud egy svéd alapítású, németországi székhelyű platform, ingyenes és fizetős zenei streaming szolgáltatásként, közösségi oldalként és online zeneáruházként működik. Eredetileg azért jött létre 2007-ben, hogy a zenészek számára kollaboratív tartalomszerkesztést biztosítson, azáltal, hogy megoszthatják felvételeiket és ezt értékelhetik, később azonban a hangsúly inkább a kész dalok közzétételére és véleményezésére helyeződött át, ezáltal az oldal egyfajta, jobbára amatőr és félprofi audio-művészeti közösségi oldallá fejlődött. Az ingyenes változat összességében korlátozott időtartamú audio felvétel feltöltését engedi – a hangmintáktól és hangszertesztektől komplett dalokon át egészen a több órás élő és bootleg felvételekig. A SoundCloud néhány hónap alatt a Myspace egyik legnagyobb riválisa lett.

A cég nemrégiben benyújtott beszámolója szerint 2020 harmadik negyedéve volt az első, amikor a platform nyereséget tudott termelni. A bevételeit folyamatosan növelő, kiadásait pedig sikeresen csökkentő cég két lábra támaszkodik: a hallgatók előfizetési díjaira és a reklámokra (Listener Business), illetve az alkotóktól, kiadóktól a különféle szintű professzionális accountokért, szolgáltatásokért szedett díjakra (Creator Business). Bevétel tekintetében 99,5 illetve 54 milió euróról beszélhetünk.

A pozitív egyenleghez az is hozzájárul, hogy a cég két éve már a Pandorával közösen végzi a reklámértékesítéseket, illetve DJ-ket segítő partneri programok is elindultak. Ennek köszönhetően immár a legismertebb DJ-programokba integrálták a Soundcloudot.

Bár idén visszaestek a reklámbevételek a járvány hatására, a felhasználói előfizetések, valamint az alkotóknak nyújtott szolgáltatások területén viszont növekedést tapasztaltak.

Forrás: [dalszerző]