Magyarország tele van olyan tehetséges producerekkel, akiknek munkái a nemzetközi szintet is bőven megütik. Ilyen a hazai techno szcéna egyik legfrissebb képviselője is. Novemberben jelent meg debütáló albuma – rögtön egy francia kiadó gondozásában – azóta pedig számos hazai és külföldi podcast kérte fel szereplésre. Pedig nem ma kezdte az ipart, már egészen régóta mozog az elektronikus zenei közegben. Bár korábban leginkább magányos harcosként követte a közeg alakulását, ahogyan arról egy kíméletlen őszinteséggel megírt cikkben is mesélt.

Cosmic Xplorer padlógázzal indult novemberben és azóta sem vette le a lábát a pedálról. Ennek legújabb tanúsítványa a legfrissebb EP-je, ami februárban lát napvilágot, mégpedig a NNULZ gondozásában. A 2009-es alapítású Panel Trax Records valószínűleg ismerősen cseng a feketeöves techno rajongók számára. Ez hazánk egyik legismertebb kiadója. A hazai művészeken kívül nemzetközi producerek megjelenésének is teret adott techno, minimal, ambient, acid és dub stílusokban. A Panel Trax Records sub-labeleként jöt létre tavaly nyáron a NNULZ. Receptjük alapján a klasszikus és az új hangzás képviselőit is egyaránt keresik, az aktuális trendekből viszont nem kérnek. Csak az atmoszférikus hangzásra fókuszálnak.

A kevesebb pedig néha több, erre Cosmic Xporer EP-je sem fog rácáfolni. Összesen három új szerzeményt és két remixet tartalmaz. Patikamérlegen mért, vegytiszta techno, ami egyaránt alkalmas az otthoni elmélyedésre és a féktelen bulizásra, ami már oly nagyon hiányzik mindannyiunknak! Mély, monoton, komplex, sötét, olykor nyers. Ha sallangoktól és divathullámoktól mentes hangzásra vársz, akkor mindenképp füleld ezt meg! És ráadásképpen még hazai is.

Cosmic Xplorer beavatott minket az EP elkészítésének műhelytitkai és készséggel válaszolt kérdéseinkre a zenei anyag elkészítését illetően.

Hogyan, milyen eszközökkel vagy programokkal készültek a zenék?

“In the box” módon készülnek a zenéim Ableton-ban, azaz mindent szoftveresen oldok meg a számítógépen belül. Ez egyfajta kényszer helyzet miatt van és nem utolsó sorban pedig sokkal színesebb zenéket lehet ily módon összerakni.

Kényszer, mert általánosságban elmondható, hogy a hardver szintetizátorokat, moduláris rendszereket, keverőket és outboard cuccokat szó szerint aranyárban mérik és végső soron ezeknek a rendszereknek a sztereó vagy multitrack kimenetük úgyis valamelyik DAW-ban végzi. Csak hogy egy elrettentő példát mondjak, egy jónak mondott 32 monó analog bemenettel rendelkező analóg-digitális konverter közel 1 milllió forint és ez csak egy darab konverter. Persze vannak alternatívák, de ott már kompromisszumokra kényszerül az ember és akkor én inkább maradok “in the box” megoldásnál.

Színesebbek a zenék mert, egyszerre többféle szintetizátor tudok felhasználni egy zenében mindenféle patchelgetés és midi sync nélkül, nem érzem azt, hogy limitálva lennék mondjuk arra a kettő három eszközre amik használaton kívül egyébként otthon porosodnának a polcon.

Végeredményben mi is a lényeg? Az hogy megmozgassák a zenéim a közönség fantáziáját és hogy ezt hogyan érem el az lényegtelen. Nem veszek részt az analóg vs. gépzene háborúban, úgy ahogy PC vs. Mac cicaharcban sem. Mindenki azzal főz amije van és amit szeret.

Természetesen nem zárom ki egy hybrid megoldás jövőbéli lehetőségét, de ez még egyelőre odébb van. Viszont azt mindenképpen kiemelném, hogy igenis lehet szoftveresen analóg hangzást elérni. Luke Slater (Planetary Assault Systems) például pont ezt bizonyította be “Plantea” albumával, ráadásul úgy hogy szinte csak Ableton native hangszereket és eszközöket használt.

Mennyi idő alatt készül el átlagosan egy zenéd?

A kreatív szakasz egy zenénél akár 2-3 hétig is eltarthat (heti 2-3 alkalom). Vannak kivételek, amikor annyira benne vagyok a jamming session-ben, hogy akár 3-5 óra alatt is elkészül egy zene. A mixing szakasz egyenlőre 2-3 órát tesz ki nettó, de ez az idő növekedni fog, egyre aprólékosabb dolgokat tanulok. A sok előre felvett online videó kurzus után úgy döntöttem, hogy beiratkozok Tadeo mixing kurzusára, ami elég interaktívnak és hasznosnak bizonyult. A masteringél AI segít egyenlőre, talán az a legrövidebb szakasza a zenekészítésnek, kb. fél-1 óra. Viszont masterelni csak hétköznap, munkaidőben tudok, hiszen a fülemnél 85-90 dB SPL hangnyomással szól a zene. Elég sok esetben meg kell ismételni a mixing és mastering szakaszt, mert nem tetszik az eredmény amikor következő nap meghallgatom, vagy miután ellenőrzön a zenéim “mix” kompatibilitását Traktorban. Így viszont már sokkal több időt elvisz egy zene készre állítása.

Hogyan jellemeznéd az EP-t, milyen munkafolyamatok mentén készult az anyag?

Az első, debütáló albumom után kezdtem el használni a klasszikus Roland System 100 szekvenszerének emulácioját, ami mára már központi részét képzi szinte az összes zenémnek. A kreatív “jamming” alatt ezzel triggerelem a különböző szintetizátor emulátorokat, mint például Oberheim SEM, Minimoog Model D, Roland Jupiter 8 vagy Korg M1. Ez az EP is így készült. Mixing során a jobb hangzás érdekében pedig többek között az 1976-os API konzol, klasszikus Neve előerősítő és Altec Lansing 458a előerősítő emulációkat használtam.

Érkezett feedback nevesebb DJ-ktől is?

Igen! Ráadásul olyanoktól akik nem is a gondoltam volna, hogy a célközönségem lesznek, például Maceo Plex-től vagy Claude Von Stroke-tól is jó értékelések jöttek. Valamint azt is tudom, hogy Monika Kruse, Thomas Schumacher, Ben Sims is kapott a promóbol, szóval még várok a további visszajelzéseket is. Konkrét “kézzel fogható” visszajelzés pedig Rob Zile-től az Ausztrál KissFm műsorvezetőjétől érkezett, aki le is játszotta az Encoder remixet Brain Food nevű műsorában február 16-án.

Elkezdtél dolgozni egy külföldi PR ügynökséggel, cél a nemzetközi áttörés?

Több külföldi szálon fut a Cosmic Xplorer brand és stratégiájának építése. Sajnos realisztikusnak kell lennem a hazai helyzetet illetően. Ma Magyarországon még a top 10 slágert játszó DJ-nek is nehéz megélni (covid ide vagy oda…), nemhogy még egy rétegzenének csak egy konkrét szegmensére fókuszáló előadóművésznek. Ráadásul technót én meg csak külföldön játszottam az előző audiovizuális projektem révén, Magyarországon még nem! Természetesen boldog lennék, ha itthon is lenne igény a fellépéseimre és be tudnék mutatni egy itthon nem feltétlen megszokott techno irányt.

Mik a tervek 2021-re?

Sok-sok zenét kell kiadnom, hogy behozzam lemaradásom. A jelenlegi megjelenésen kívűl meg legalább másik hármat szeretnék az éven.
Tervben van saját kiadó alapítása, amire tulajdonképpen csak technikai okok miatt van szükség, mégpedig azért, hogy a kiadás egész folyamatát én magam tudjam irányítani. Meglátom mennyire lesz erre időm.
Ami számomra újdonság és fókuszba kerül 2021-től, az a Spotify. Amennyire engem nem érdekelt maga ez a platform, sajnos annyira fontos és meghatározó….nagyon! Az ügynökségek, promóterek egy jó része szinte már csak a Spotify hallgatottságot nézi és ezek alapján hozza meg döntéseit, ami nagyon torz dolgokat erdményez az esetek többségében, de sajnos ezt a játékot végig kell majd játszanom akár tetszik, akár nem.

Készülnek új zenék, van már konfirmált megjelenés?

Egy EP-re kért fel egy Quito (Ecuador) és Berlini kettős székhelyű kiadó még az év elején, valamint csoportos megjelenésekre (various artists) is érkezett felkérés egy-két olasz kiadótól.

Borítókép: G. B.