Angol tudósok egy csoportja megállapította, hogy a zene ugyanolyan fertőző, mint a vírus. A teszt eredményei szerint a stílusok körében az elektronikus zene lett messze a legfertőzőbb stílus a többi között. A Proceedings of the Royal Society A: Mathematical and Physical Sciences című folyóiratban megjelent tanulmány kimutatta, hogy a zeneletöltések mintázata nagyban hasonlít a fertőző betegségek járványgörbéjéhez.

A vizsgálathoz a kutatócsoport az azóta megszűnt MixRadio nevű streaming szolgáltató közel 1,4 milliárd egyedi dalletöltésből álló adatbázisát használták fel a 2007 és 2014között legnépszerűbb ezer letöltött zenére fókuszálva. Kiszámították az alapvető reprodukciós számot (R0), majd összevették a járványügyi adatokat elemző SIR modellel, hogy megnézzék, van-e hasonlóság.

  Interjú - Janosov Milán: Az elektronikus zene és a hálózattudomány kapcsolata

A kutatók végül elvégezték a műfajok közötti összehasonlítást is. A dance és metal stílusoké a legalacsonyabb reprodukciós ráta (2,8 illetve 3,7 az átlagos RO érték). Ennél jobban teljesített a rock és a hip hop, a legmagasabb értékkel az elektronikus zene rendelkezik (3430). A terjedési szakasz az elektronikus zene esetében a legrövidebb a vizsgált stíklusok között.

Összehasonlításképpen: a bárányhimlő R0 értéke 10-12, a kanyaróé R0 értéke pedig 12-18.

Ez nem felétlenül jelenti automatikusan azt, hogy több elektronikus zenét töltenének le, mint bármelyik más stílus. Inkább jelenti azt, hogy ezek a zenék sokkal gyorsabban terjednek, mivel a rajongóik lelkesebben beszélnek az új kedvencekről és nagyobb szociális hálóval rendelkeznek.

Dora Rosati, a kutatás vezetője így kommentálta az eredményeket: „Az, hogy mitől lesz népszerű egy zene, valójában ugyanazok a folyamatok mozgatják, mint a fertőzéseket. Annyi a különbség, hogy itt nincs szükség fizikai kontaktra a “megfertőződéshez”. Annyi is elég, hogy az ismerősünk megmutatja, kiteszi a közösségi oldalra vagy csak beszél róla, a másik fél pedig rákeres. A kutatás új utakat nyithat meg annak a friss zenei megjelenések népszerűségénbek alakulásában.”