A zeneipar sokszor igazságtalan. Amikor a nemi egyenlőtlenségeiről beszélünk, nem az a kérdés, vannak-e; sokkal inkább, hogy miért. Elég, ha ránézünk a szerepkörök vagy az egyes zenei műfajok képviselőinek nemek szerinti megoszlására, hagyatkozhatunk a makacs számokra vagy puszta személyes tapasztalatokra, sőt, turkáljunk bátran a fejünkben élő sztereotípiákban is. A szubjektív faktorok itt is ugyanannyira képbe kerülnek, mint a rendszerszintű mechanizmusok. Ők tizenegyen viszont valódi történelmet írtak.

DELIA DERBYSHIRE (1937-2001)

Az 1937-es születésű zenészről nyugodtan kijelenthetjük, hogy legalább 30 évvel a saját kora előtt jár. Legismertebb munkája a Doctor Who sorozat zenéje, aminek írására Ron Grainer-t kérték fel. Granier papírra vetett hangjegyeiből Derbyshire megalkotta a később fel is használt művet. Különlegessége, hogy ez volt az első olyan nyitózene, ami kizárólag elektronikus eszközökkel készült.

WENDY CARLOS (1939)

Carlos volt az egyik első transz művész, de ami még fontosabb, az elektronikus zene vitathatatlan úttörője. Bob Moog barátjaként és korai vásárlójaként segített neki a korai szintetizátorok fejlesztésében és finomhangolásában. Ráadásul a Kraftwerk egy időben az ő “A Clockwork Orange”-féle Beethoven feldolgozásával nyitotta a koncerteket.

DONNA SUMMER (1948-2012)

Az 1970-es évek Amerikájának legnagyobb diszkósztárja. Giorgio Moroder-rel való közös munkájának eredményeképpen tört a slágerlisták élére. Lemezei több mint 120 millió példányban fogytak el világszerte. Zenéi még ma is rendszeresen felcsendülnek elektronikus zenei rendezvényeken.

SYLVIA ROBINSON (1936-2011)

Nevéhez köthető az 1973-ban megjelent “Pillow Talk” című sláger. A hip-hop keresztanyjának is nevezik, ő a Sugar Hill Records társalapítója. Már nagyon korán felismerte a rapben rejlő lehetőségeket, és összehozta a The Sugar Hill Gang Gang énekeseit, hogy Chic „Good Times”-jának ütemére készítsenek el egy zenét. Ezzel pedig akaratlanul is elindította a sample kultúráját.

GILLIAN GILBERT (1961)

Ian Curtis halála és a Joy Division feloszlása után csatlakozott a New Order-hez billentyűsként, neki köszönhetjük a Blue Monday keletkezésének egy jelentős részét is!

JUDY WEINSTEIN

A 70-es évek óta aktív szerepet tölt be a zeneiparban. David Morales-szel közösen alapították meg 1987-ben a Def Mix nevű kiadót, ahol többek között Frankie Knuckles és Satoshi Tomiie is otthonra lelt.

SHARON WHITE

A new york-i dance szcéna megkerülhetetlen alakja, olyan legendás klubok pultja mögött csillogtatta meg tudását, mint a Studio 54, The Saint, Palladium, The Garage, Sound Factory Bar, The Roxy és a The Limelight. Személyében tisztelhetjük a Billboard első női riporterét is.

HEATHER HART

A világ első kizárólag techno-ra specializálódott lemezboltjának, a new york-i Groove Records társalapítója Adam X-szel és Frankie Bones-szal karöltve. A brooklyn-i származású hölgy alapította az Under One Sky nevű techno magazint, ami a stílus rajongóinak legfontosabb kiadványa lett az USA-ban. Ő fektette le az amerikai rave szcéna alapjait.

MISS DJAX

Az acid királynő 1989-ben hozta létre saját kiadóját. A Djax-Up-Beats nagyban elősegítette az amerikai szcénát, hogy eljusson a globális közönséghez. Nem lehet túlbecsülni azt a hatást, amelyet ez a kiadó gyakorolt a nemzetközi techno színtérre.

KEMISTRY (1963-1999) & STORM

Ők alapították meg Goldie-val közösen 1994-ben a legendás Metalheadz kiadót. A két hölgy drum and bass DJ-ként hangos nemzetközi sikereket ért el az egyébként férfiak által uralt iparágban. Kemistry sajnos még 1999-ben életét vesztette egy közös fellépésük utáni autóbalesetben.

ELLEN ALLIEN (1968)

A berlini éjszaka egyik legrégebb óta csillogó alakja. Olyan legendás klubok rezidens DJ-je volt, mint a Tresor vagy éppen az E-Werk. 1999-ben alapította meg saját kiadóját, a BPitch Control-t.

SARAH LOCKHART

A londoni dance szcéna egyik fő mozgatórugója, a dubstep világának egyik legjelentősebb alakja, Az egykor kalózrádióként indult Rinse FM műsorvezetője. Az FWD>> nevű klubestek, valamint az A&R kiadó társalapítója.

NINA KRAVIZ (1982)

Napjaink techno színterének egyik legvitatottabb személyisége. 2013-ban egy fürdőkádból adott interjút, ami egy nagyon szükséges vitát indított el a feminizmusról egy erősen férfiak által uralt és gyakran szexista műfajban. De ne csak erre koncentráljunk: az egyik legkeresettebb techno előadó, a legnagyobb fesztiválok rendszeres fellépője. Lemezkiadója óriási hatással van a szcénára, hiszen a трип (Trip) által valódi tehetségek tehették le névjegyüket a nemzetközi körforgásban.

Forrás: [Mixmag]