Nicolaus Made a hazai művészek új generációját képviseli. Az 1996-os születésű producer zenei világára a dark, illetve a hard techno a jellemző. 2015 óta ír zenéket, az összes hangot saját maga keveri ki, nem használ sample pack-et. Berlin jelenti számára a legnagyobb inspirációt. Rendszeresen kijár a német fővárosba, fellépései is voltak már ott. Rengeteg energiát öl a zeneírásba. A befeketetett munka pedig mindig meghozza a gyümölcsét, hamarosan új albuma fog megjelenni.

Mikor ejtett rabul a techno? Kik voltak azok a DJ-k, akik a legnagyobb hatással voltak rád?

Magával az elektronikus zenével 2004 és 2005 környékén ismerkedtem meg, akkoriban a trance műfaj ment nagyon és engem is elkapott anno a  varázsa, amit édesapámnak köszönhetek. Sose fogom elfelejteni azt, amikor egy hosszú útról voltunk hazafelé és már nagyon fáradtak voltunk, de elindult egy olyan zene, amit egyszerűen nem tudott kinyomni, ezért még jó pár percet némán ott ültünk a kocsiban és csak hallgattuk. Ha jól emlékszem egy Tiesto zene volt „Lethal Industry”. Ő tényleg hatással volt rám Nagyon sok olyan zeném van, amiben előjön a trance-es hangzásvilág. A mai napig hallgatom azokat a szerzeményeit, amiket ebben a korszakban írt.

Ezután egy éles váltás jött, mert elkezdtem gitározni, ezért a rockzene került középpontba. Is az erősebb vonalat akartam erősíteni (itt már előjött a produceri hajlam, mert már akkor is az Abletonnal dolgoztam amatőr szinten). Talán 2012 volt amikor először hallottam meg egy deathcore/metalcore zenében az elektronikus zene vonásait úgy, hogy az végig kísér egy teljes számot és innentől kezdtem visszakanyarodni az elektronikus zene világába. Maga a techno műfaj 2015 környékén ejtett rabul, amikor megismerkedtem  Sam Paganini „Rave” című zenéjével. Utána a mixeit hallgatva lettem szerelmes az egész műfajba és az életérzésbe. Sam Paganini a második Dj, aki hatással volt rám. A harmadik személyként viszont édesapámat hoznám fel, hiszen neki köszönhetem a Dj technikát. Ezek nélkül nem tudnék boldogulni és hatalmas köszönet illeti a részemről, hiszen a mai napig kisebb-nagyobb eltérésekkel, de tartom magam az alapokhoz, amiket tőle tanultam.


Mikor kezdtél el zenéket írni? Hogyan zajlik nálad a zenekészítés folyamata? Milyen szoftvereket, illetve eszközöket használsz?

Komolyabban 2015-ben kezdtem el, akkoriban szinte csak „Sample Pack”-ből dolgoztam, hogy egyáltalán normálisan fel tudjak építeni egy zenét, tudjam mikor milyen hangok jönnek, ha egy keverhető zenét szeretnék, akkor hogyan építsem fel az adott tracket. Későbbiekben egyre jobban zavart, hogy nem az enyém a lábdob, taps, cintányér vagy a lead (a „dallam”). Ezért még jobban ráfeküdtem a témára és most már hálaistennek minden egyes hang az én kezem munkája. Természetesen nem azt mondom, hogy nem létezhet kiváló zene kizárólag sample-ekből felépítve, de sajnos én nem tudom átérezni így. Ez inkább ilyen személyes hülyeség. Ennek egyébként megvan az előnye meg a hátránya is. Az előnye például, hogy elég sok műfajban tudok zenét írni (A hobbim egyébként a filmzeneírás. Ha időm engedi, akkor picit azzal is foglalkozok és ez segít kikapcsolódni, eltérni a megszokottól.). A hátránya, hogy jelentősen megnöveli a zeneírásnak az időtartamát, ami egyébként nem általános dolog, mert sajnos nálam inkább az aktuális érzelmi állapotom dönti el, hogy mennyire sikerül haladnom egy zenével. Volt olyan, hogy 1 nap alatt sikerült mindent kikeverni, de például olyan is, hogy 2 hónapig tartott egy zene megírása.

Most már szinte minden nap foglalkozom a producerkedéssel. Hétvégén sem tudok letenni róla. Általában egy teljesen új zene írásánál a lábdob, amivel kezdem a munkafolyamatot majd ezt követi a lead és a pad hangok kidolgozása. Ha ezek elkészültek, akkor szoktam foglalkozni a dob többi elemével (snare, hat, clap). A végére szoktam hagyni az FX hangokat, amik még mondjuk a dob megszólalása előtt megszólalnak vagy épp egy kiállásnál picit hosszabban, mint felvezető hang.

Zenekészítésnél az Abletonban szeretek dolgozni és mellette használom még a Kontaktot is, valamint van egy TD-3 és egy RD-6 Behringerem. Mastereléshez néha elő szoktam venni az Ozone plugint is, ha mondjuk elakadok egyes hangoknál (ezt régebben azért sokszor használtam, de ma már egyre kevesebbet). Így pluginek közül, amikkel szinte mindig dolgozok az a Kick2, Dune 3, Heartbeat, Cymatics és Pigments.

Hogyan jellemeznéd az általad írt zenéket? Milyen egy „tipikus” Nicolaus Made szerzemény? Hogyan született meg a művészneved?

Érzelemmel telített de majdnem minden zenémnek megvan a dark hangzásvilága is. Olyan ez nekem, mint másnak egy napló. Szeretek itt kiadni magamból minden érzelmet, hogy elengedjem a dolgokat.
Természetesen vannak olyan zenéim is, amik inkább az örömről szólnak például a „Maenade in Berlin”, amit a berlini fellépésem után írtam. A Kili Kulturhaus-ban léptem fel a Groove Manipulation Recordings közreműködésével, de előtte egy jó pár órát még eltöltöttünk Berghainben úgy, hogy ez tényleg inkább az örömről szólt. A „Hungarian Rave”-et azért írtam, hogy átadjam azt az örömöt, amit itthon érzek egy buliban. De így összegezve egy tipikus „én” zene az egy erős kick és durva dallam.

A Nicolaus Made név onnan jött, hogy teljesen oda vissza vagyok a berlini techno kultúráért és az ottani emberekért. Jó látni, hogy mennyire szeretik egymást. Úgy éreztem, hogy valamilyen formában még pluszban szeretnék kötődni hozzájuk.

Melyik zenédre vagy a legbüszkébb és miért?

Maenade in Berlin, After All és a WRTRV. Az első az a berlini utam miatt, mert úgy érzem, hogy tökéletesen sikerült átadnom mindent a zenén keresztül. Az After All zenémet egy nagyon nehéz korszakomban írtam és mégis teljesen megvagyok elégedve ezzel a zenével, hogy úgy szól, ahogy én szeretném. A WRTRV című zenémre azért vagyok büszke, mert 2019-ben egy Bónusz Fesztivál után készült de előtte még azért Nico Moreno zenéjét meghallottam, ami nagy kedvencem lett és ez a két élmény inspirálta a megírását. Majd 2020-ban megjelent az albumomon és később kaptam az értesítést egy videóról, ahol ő játssza Tbilisiben a RIKEze Clubban. Annyira durvának éreztem, hogy pont az tetszik neki az albumról, amit az ő zenéje inspirált. Hihetetlen érzés volt számomra.

Van olyan kiadó, ami a legnagyobb lenne számodra, ha kiadná a zenédet?

Őszinte leszek: nincs ilyen. Régebben említettem a Groove Manipulation Recordings kiadónak, hogy szeretnék egy bizonyos labelhez eljutni. Ők akkor azt mondták nekem, hogy nem az számít, hogy te most milyen kiadónál vagy, hanem hogy milyen zenét írsz, mert ha jót írsz, akkor teljesen mindegy, hogy te éppen kinél vagy. Legyünk őszinték és nézzük meg a legnevesebb kiadókat vagy azokat a kiadókat, akik elmúlt öt évben nagy hírnevet szereztek: az történt náluk, ahogyan az előbb említettem.

Melyik az all time top 3 kedvenc zenéd?

Buried Secrets – Cold Ground
VII Circle – Revolt (Buried Secrets Remix)
EXCAPE – Last Man Standing

Ki lenne az a művész, akivel szívesen dolgoznál együtt, vagy akinek remixet készítenél?

Buried Secrets, mert egyszerűen iszonyatosan ügyes. Tökéletesen jól írja a zenéit és élőben improvizálva adja hozzá a lead hangokat a zenéhez. Volt egy beatport live, amiben pont ezt csinálta a SOMA Records jóvoltából és elképesztő volt, amit ott művelt.

Hogyan látod a technoszécna jelen alakulását nemzetközi és hazai viszonylatban?

Nemzetközi viszonylatban úgy látom, hogy sokat fejlődtünk. Ez leginkább a digitalizációnak is köszönhető, hiszen egyre több művész munkája válik elérhetővé. Szerencsére egyre több feltörekvő kezd teret kapni külföldön. Nagyon jó érzés ezt látni. A techno műfaj is egyre több embernek lett a kedvence az elmúlt időszakban. Hazai viszonylatban szervezői szinten már látszódnak törekvések olyan irányba, hogy ne csak mindig ugyanazok kerüljenek a közönség elé. Ez mindenképp pozitív dolog. A hazai techno közösség elég nagyra nőtt. Budapesten csomó jó helyünk van, ahol tényleg egy igazi jó techno buliba csöppenhetünk. Az egyik Facebook-csoportban az adminok foglalkoznak a közösséggel, a Dj/Producerekkel, kontaktot tartanak a bulihelyekkel. Őszintén szólva ilyet azért nem gyakran látni.

Hogy állsz fellépések tekintetében? Van álom helyszín, ahol legszívesebben fellépnél?

A tavasz az nagyon jól sikerült, mondhatni tökéletesen alakult. Most Private Rave keretén belül októberben és novemberben lesz fellépésem Budán. Jól sikerült az idei berlini utam, jövőre ismét megyek ki. Az álmom az természetesen Berghain. Minden erőmmel azon vagyok, hogy ez megvalósuljon. De persze merjünk „gigászit” álmodni is, szóval azért egy Tomorrowland sem lenne rossz na.

Hamarosan érkezik a következő albumod, ami már a negyedik lesz a sorban és a Groove Manipluation Recordings gondozásában fog napvilágot látni. Mesélnél róla egy kicsit? Mire számíthatunk, mennyiben lesz más mint a többi, mesélj az elkészülésének folyamatáról, mi inspirált?

Június eleje óta dolgozom rajta. Ez az album annyiban lesz más, hogy 16 zenéből fog állni és köztük lesz olyan, amit élőben improvizálva vettem fel, illetve keményebb hangzása lesz, mint amit megszokhattunk. Ezeket a zenéket igyekszem a jelenben írni. Ez alatt azt értem, hogy nem egy megtörtént dolgot szeretnék ezekkel a zenékkel kiadni magamból, hanem inkább arról, hogy maga a techno az az életemnek a része. Jelenleg az ötödik zene írásánál tartok és eddig hálaistennek azt tudom mondani, hogy tényleg összehangolt és következetes trackek születtek. Bízom benne, hogy ezt fogom tudni majd mondani a legvégén is. Kapkodni semmiképpen sem szeretnék, de remélem, hogy decemberre elkészülök vele. Úgy gondolom, hogy ez reális cél lehet. Az is szóba került, hogy vinyl formájában is meg fog jelenni. Erről még sajnos még nem tudok bővebben mit mondani. Ezután jó pár évig nem tervezek új nagylemezt kiadni, de természetesen remixek, EP-k vagy nem hivatalosan kiadott zenék még fognak születni a közeljövőben is.

https://soundcloud.com/user-714292273?fbclid=IwAR0GITnLY9WabSt7bFSj0_Hk9–yYczdb5ciMymU3pfZH1wa4ldmyspX9Q4
https://www.youtube.com/channel/UCiaNlm7eBupOflyR6uaDcaw/featured
https://www.beatport.com/artist/nicolaus-made/763352
https://nicolausmade.bandcamp.com/