Hazai megjelenésekről írni mindig hálás feladat, most pedig egy viszonylag friss formációt szeretnénk bemutatni. Másfél évvel ezelőtt alakult meg az Intacto nevű formáció, ami Kay-D és Benho kétfős projektjét takarja, és a melodic techno, illetve progressive house határteruletein egyensúlyozva és alkotva érnek el egyre szebb sikereket itthon és külföldön is. Tavaly év végén jött ki az első EP-jük, a legfrissebb megjelenésük pedig a napokban jelent meg egy görög illetőségű kiadó, az Eat My Hat Music gondozásában. A hanganyag összesen két új szerzeményt (Sunburst / 12th Floor), valamint két – szintén görög származású – producer (Mind Conspiracy és Ziger) remixét tartalmazza. A kislemezt hallgatva rögtön igazolódni látszik Benho és Kay-D egymástól némiképp eltérő zenei gyökere. Erős ütemek és lélekemelő melódiák között balanszolva szinte a bőrünkön érezhetjük a természeti erőkből származó nyugalmat. A finom textúrákkal gazdagított szállós hangulat az időnként felvillanó lélekemelő vokálok által válik teljessé. A most megjelent új Intacto EP kapcsán a csapat egyik felével, Benhoval beszélgettünk.

Kérlek meséljetek egy kicsit magatokról! Honnan indult a pályafutásotok?

Eltérő irányból indultunk, de hasonló értékeket vallunk a zenében. Kay-D pályafutását nehéz lenne néhány szóban összefoglalni, hiszen az old school progressive trance és a mai újhullámos progressive house közti időszaknak egy nagyon egyedi hangzásvilággal rendelkező alakjáról beszélünk több száz kiadvánnyal a háta mögött. Én inkább goa/psy közeli zenei gyökerekkel rendelkeztem, mikor elkezdtem dj-zéssel foglalkozni a 2010-es évek közepén, viszont ekkor már a pszichedelikus-hipnotikus zenei hatásokat, melyekhez vonzódtam, inkább az akkori progressive house és a techno világában véltem felfedezni. Az első találkozásunk Kay-D-vel a saját szervezésű Perceptions bulisorozat keretében történt, amiről anno Ti is cikkeztetek. Itt állandó fellépőtársak, partnerek, majd barátok lettünk. Közös bennünk, hogy az említett műfajokra építkezünk, de az Intacto a progressive és melodic house, techno és a trance határterületeit feszegeti, amire soron következő EP-nk is jó példa. A Perceptions égisze alatt is folyamatosan „húztuk” egymást, hogy előremutató legyen a zenei víziónk, és ez az Intacto-nak is permanens célja, ezért állandóan alakunk, kísérletezünk, változunk, ami izgalmassá teszi számunkra a projektet.

A nevetek a psy szcénában is jobban pörög, mindkettő közegben otthonosan mozogtok. Miben látjátok a legnagyobb különbséget a két szegmens között?

Kis hazánk psy-nagyhatalom, és most szerintem világszinten is divatban van a pszichedelikus szcéna. Az emberek egy része az utóbbi években elfordult az anyagi világtól, és nyitott olyan irányzatokra, melyeknek része a spiritualitás. A goa közösségnek megvannak a maga kódjai és nyitottsága. A progressive house egy kisebb, családias, szeretetteljes közeg. Jelenleg utóvédharcát vívja a stílus, mivel kevés az olyan rendezvényhelyszín, ahol igényesen és rentábilisan le lehet bonyolítani egy tisztán progressive bulit itthon kevésbé ismert nevekkel. A műfaj nemzetközi top 3 dj-je nagyot megy itthon, mögöttük nagy az űr. A stílus fennmaradása érdekében fontos lenne az underground szcénaépítés és a fiatalok megszólítása, ahogy ez pl. a goa/psy világban egész jól működik. A progressive hangzás jövőjét a magunk részéről abban látjuk, hogy olyan új utakat keresünk, amik műfaji hibridnek számítanak. DJ-ként klubkörnyezetben érezzük magunkat a legjobban, ezért nálunk az a vezérelv, hogy amit létrehozunk, az működjön a táncparketten, miközben megőrizzük a műfaj  esszenciális érzelemvilágát. Sok esetben más műfajok eszköztárából kreatívan merítve érjük el az összhatást.

Meséljetek a zeneszerkesztés folyamatáról? Hogyan osztjátok fel egymás között a fázisokat? Milyen eszközöket, illetve programokat használtok?

Általában távmunkában szoktunk dolgozni, de személyesen még hatékonyabb a folyamat. Érdekes, mert szoftverhangszerekben is kicsit más a kettőnk ízlése, és ez a kontraszt egy sajátos ízt ad a zenéinknek. Abletonnal dolgozunk, és szeretjük pl. a U-He plugineket, de rengeteg más egyéb hangszert is használunk. Van néhány hardverünk, jellemzően monofonikus szintik és groovebox is, ezek sokszor segítenek ötletelni vagy magasabb szintre emelni a produktumot. Az otthoni stúdióink akusztikája nem tökéletes, de megtaláltuk azokat a referenciapontokat, amik alapján egy korrekt otthoni mastert tudunk küldeni a kiadóknak. A nagyobb kiadók a tapasztalataink alapján a premaster verziót szokták elkérni,  hogy ideális stúdiókörülmények között, a saját ízlésüknek megfelelően tudják kialakítani a végső verziót.

Miért éppen a 12. emeletről neveztétek el az új hanganyagot?

Jól beletaláltál, mert ennek a számcímnek a keletkezése az egyik legbénább :D. Inkább az EP másik zenéjének, a Sunburst-nek a címadására térnék ki. Ott a dallamnak van egy uplifting trance beütése, így a címadással is szerettünk volna adózni a 90-es évek előtt. Nagy öröm és megtiszteltetés számunkra, hogy a görög label-vezér, Ziger egyből jelezte, hogy szívesen elkészítené a remixet. És itt megemlíteném Mind Conspiracy-t is, aki remek munkát végzett a 12th Floor átdolgozásával.

Mik a tervetek a jövőre nézve?

A jövő évben több olyan kiadónál fogunk megjelenni, ahol a műfaj krémjével, mondhatni ikonjainkkal dolgozhatunk együtt. Szeretünk hasonló zenei értékvilágú emberekkel érintkezni kollegiális szinten, és DJ-ként is imádunk kapcsolódni a közönséggel. Ha ezt saját zenéinkkel tehetjük meg, az a legnagyobb öröm. Mindketten lelkes, temperamentumos személyiségek vagyunk a pultban. Bízunk benne, hogy jó úton járunk.

RELEASE DATE: 2022-11-18
LABEL: Eat My Music
CATALOG: EMH036
BEATPORT: https://www.beatport.com/release/12th-floor/3921060