Miközben egy karibi fesztiválon élvezzük a naplementét, Ricardo Villalobos kezd el vinyl-ről zenélni, szelekciója a minimal house és a techno egyvelegéből áll. Nemrég kezdte csak el a szettjét, amikor a tű hirtelen megugrik, és elkezd csúszni a mix. Vinylnél ez bármikor megtörténhet, de nem ez a legkellemetlenebb. A tömeg összerezzent, ha kiesik a ritmusból, de a művész szinte azonnal összecsiszolja az ütemeket, amely közben dicsérő reakciókra lehet figyelmes a még figyelmesebb mulatozóktól. m.O.N.R.O.E így vélekedik a jelenségről: „Nem az számít, hogy elrontod, hanem az, hogyan javítod ki.” Ez vajon igaz lenne? Vagy egy DJ szettnek tökéletesnek kell lennie?

Villalobos egy igazi mágus a pult mögött. Ráadásul az általa játszott zenék nagy részét még soha nem is hallottuk. Vegyesen játszik régi és új zenéket, szónikus utazásra viszi a közönséget. Barátaimmal Shazam-on próbálunk rákeresni a zenéire, de esélytelen volt, úgyhogy inkább hagyjuk is. Jobb ez így. Helyette olyan keményen táncolunk, mint még soha. Ezt szem előtt tartva a tökéletesség fogalma teljesen túlértékeltté válik. Ez az egész arról az élményről szól, ami nagyszerűvé tesz egy DJ-szettet, nem igaz?

Néhány DJ és zenefanatikus azonban biztosan nem ért egyet ezzel a megállapítással. The Blessed Madonna (korábbi művésznevén The Black Madonna) így nyilatkozott a témával kapcsolatban korábban a Mixmag egyik podcastjében: „Úgy gondolom, ha fizetnek valakinek azért, hogy zenéljen, akkor mindenhogyan hoznia kell a szintet és ez nem hiszem, hogy sznobizmus lenne a részemről. Soha nem volt lehetőségem a szelekció és a technika között választani.”

Akit busásan megfizetnek egy fellépésért, attól elvárható, hogy rendelkezzen a pontos mixeléshez szükséges képességekkel. De nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a megállapítást sem, miszerint egy DJ-szett sokkal többről szól, mint a beatmatching. A fókuszban a zene kell, hogy álljon és a bátor kockázatvállalásokkal teli keverés megzavarhatja a mix pontosságát. Pont az ilyen dolgok miatt tűnik nyersnek és eredetinek egy DJ-szett.  A Rush Hour feje, Antal szerint nyilvánvalóan fontos szempont a technikai képesség, azonban egy tökéletes mixben inkább a szelekció játssza a főszerepet.

„Amsterdamban mindig is fontos szerepet játszott a technika” – mondja. „Ha egy DJ két nagy keverési hibát vétett az éjszaka alatt, akkor beszélni fognak róla. De most úgy gondolom, hogy ez már nem annyira fontos. Szeretem, ha az összes keverés jól sikerül, de amikor sokat kísérletezek és improvizálok, akkor nem várhatom el, hogy minden keverésem jó legyen. A szelekció nagyon fontos. Ha csak house-t játszok bizonyos tempón, és ezt a rekordbox segítségével teszem, nehéz elrontani. Emlékszem, az emberek anno ráírták a BPM számot a lemezeikre, de én nem akartam ezzel foglalkozni. Ha neadjisten hibáztam, hát akkor így jártam.

Az improvizáció és az egyedi szelekció az, amint legjobban szeret a közönség Antal szettjeiben. Ezek azok a szempontok, amelyek miatt napjainkban kevesen tálalják nála jobban a house, funk és disco egyvelegét. Sikerének egyik fő záloga, hogy egyszerre képest elmerülni a múltban és közelebb hozni zenéjével a jövőt. Nem pedig azért, mert olyan tökéletesen húzná ütemre a mixet.

John Digweed is hasonlóképpen vélekedik. A legendás DJ / producer is kitért arra, hogy a zökkenőmentes keverés csak egy dolog: „A beat matching csak egy része a DJ-zésnek, a szelekció és az, hogy olvassunk a közönség gondolataiban, ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb.”

A világ legjobb DJ-i mindegyik képességnek a birtokában vannak, tudnak ütemre keverni, zseniális a szelekciójuk, tudják hogyan kell felépíteni a szettet, hogy az együtt hullámozzon a közönséggel. Egyes készségek elsajátíthatók, de úgy tűnik, hogy a szelekcó az ami annyira kifinomult és egyedi, hogy valóban tükrözni tudja egy művész személyiségét. 

Visszagondolva a diszkókorszakra, a beatmatching fontos szempont lehetett, de a zökkenőmentes keverések mégsem számítottak annyira. Az éjszaka zenei utazása inkább a számok ívre fűzéséről szólt, nem pedig a tökéletes mixről. A new yorki DJ-legenda, David Mancuso úgy döntött, hogy minden dalt végigjátszott és ritkán keverte őket. A The Loftban tartott előadásai mára legendássá váltak, nem a tökéletességre, hanem a maradandó élményre törekedett.

Nehéz objektív választ adni a címben szereplő kérdésre. Egy DJ-szettnek olyannak kell lennie, amit sokan tökéletesnek tartanak? Nyilvánvalóan nem. De egy DJ-szettnek tiszta átmenetekből kell állnia? Igen, a legtöbb kiváló minőségű DJ-szett egyik kulcsfontosságú összetevője az, hogy legyen íve a mixnek. De ha Mancuso, Villalobos és még sokan mások maradandó élményeket tudnak nyújtani a tökéletes keverés illúziója nélkül, akkor egyértelmű, hogy ez a szempont akár túlértékelt is lehet. A legfontosabb, hogy a táncparketten eltöltött idő a lehető legörömtelibb legyen. Tehát inkább az alapján ítéljünk meg egy DJ-szettet, hogy mennyire érezzük jól magunkat éppen, és nem az alapján, hogy a DJ játéka mennyire volt „tökéletes”. Tulajdonképpen mindannyian azért vagyunk ott, hogy jól érezzük magunkat.

Forrás: [Mixmag]