Éppen most jelent meg a Sincopat égisze alatt SNYL legújabb zenéje az Unchained Remixed kiadványon. Erről kérdeztük Ferit, de szóba kerültek jövőbeni tervei, beszélt a közel 20 éves pályafutása alatt bekövetkezett változásokról, a jövőbeni szakmai kihívásokról.

A mai napon jelent meg a Sincopat égisze alatt az Unchained Remixed EP, melyen a te munkád is megtalálható. Mit érdemes róla tudni?

A kiadó a kezdetek óta a kedvenceim között van, de a közös sztorink 2020-ban kezdődött, amikor megnyertem az általuk rendezett remix versenyt. Számomra is hatalmas meglepetés volt, hogy a megjelenés után az én verzióm vezette a kiadó eladási listáját közel 1 évig. Adta magát a lehetőség, hogy szorosabbra fűzzük a kapcsolatot: így 2022-ben visszatértem egy 2 számos kislemezzel hozzájuk, most pedig elkészült ez a remix Affkt Dust című szerezeményére. Az eredeti verzió elég magasra tette fel a lécet, ezért volt egy “kis” belülről jövő nyomás.. 5 verziót kukáztam ki, miután a 6-ra azt mondtam, hogy ezt már meg merem mutatni Marcnak (Affkt). Szerencsére neki nagyon tetszett, plusz a promo időszak alatt a DJktől is nagyon jó visszajelzések érkeztek rá, úgyhogy mától van lehetősége a közönség előtt is bizonyítani.

Termékenyen indult számodra ez az év, és még csak a negyedénél tartunk. Előreláthatólag milyen megjelenésekkel számolhatunk a neved alatt?

Igen, bár hozzáteszem, hogy a dalok nagy része még tavaly született. Idén is elkészült már pár zene, ennek ellenére semmiképp sem szeretném nagyüzemi módban tolni a zeneírást, éppen most tartok egy 2 hetes kreatív szünetet, ami alatt igyekszem olyan dolgokra fókuszálni, amikre máskor nem jut idő. Hamarosan megjelenik egy kislemezem a Marc DePulse által jegyzett JEAHMON! Records égisze alatt 3 elég komoly remixer munkájával felturbózva. Ez egy igazi klubos hangzású, főműsoridős zene lesz “Guilty” címmel, amit egyébként a francia énekes/producer Bonnie Spacey-vel közösen vettünk fel.
Ezen kívül visszatérek a Sincopathoz is egy kislemezzel, valamint a hazai Truesounds Music felkérésére is büszkén mondtam igent. A többi még a jövő zenéje 🙂

Mit szeretnél elérni a közeljövőben?

Elsősorban az, hogy egyre jobb zenéket írjak és játsszak. Emellett folytatjuk az admintársaimmal a munkát a Melodic House & Indie Dance Group Hungary facebook csoportban, hogy erősítsük a magyar szcénát: a legnagyobb márkafüggetlen tematikus csoportként nálunk lehet értesülni elsőkézből a friss megjelenésekről, de emellett vannak rendszeres programajánlóink, beszámolóink és néha interjúink is. Ami a DJzést illeti, babonából nem akarok egyelőre részletekbe menni, de alakul jópár nemzetközi fellépés, köztül tengerentúliak is. Bízom benne, hogy hamarosan konkrétumokról is be tudok számolni. Ami már biztos, az egy áprilisi berlini fellépés: harmadszorra is visszatérek a KitKatClubba. Nagyon nagy élmény egy ilyen legendás helyen zenélni, ezért remélem, hogy nem utoljára.

2004-ben jelent meg az első track-ed egy válogatás lemezen. Azóta sok víz lefolyt a Dunán. Mely megjelenéseidre vagy a legbüszkébb? Mik voltak a mérföldkövek?

Az első mindig emlékezetes marad – tartja a mondás. Mikor zenélni kezdtem, az volt a célom, hogy legalább 1 hivatalos megjelenésig jussak el, ezért ezt mindenképpen nagy mérföldkőnek tartom én is. Ez a FreeE Magazin mellékleteként megjelenő True Sounds of FreeE válogatás CD-n kapott helyett, akkor még ZRG alterego alatt. A másik a már fent említett 2020-as remixem a Sincopatnak, ami elég nagy sikert aratott és segített eldönteni, hogy az indie-dance műfaj mellett tegyem le a voksomat hosszabb távon is. Mostanra sikerült azt elérni, hogy a világ minden részén játsszák a zenéimet, ami nekem egy hatalmas dolog, de így 150+ megjelenéssel és jópár előadói álnévvel a hátam mögött a mérföldkövek helyett inkább azt tartom fontosnak, hogy az ember folyamatosan jó minőségű zenékkel álljon elő, lehetőleg jobb kiadóknál megjelenve egy koherens, jól felsimerhető saját stílust képviselve.

Lassan 20 éve vagy a pályán. Mik a meglátásaid, hol tart ma a magyar produceri szcéna?

Nagyon máshol, mint 2004-ben, az biztos. Erről órákig tudnék beszélni, de megpróbálom rövidre fogni. Bizonyos szempontból jobb, más szempontból rosszabb a helyzet. Ennél azért bővebben kifejtve szerintem ma egy közepes szintig eljutni sokkal könnyebb, mint régen volt, onnan viszont nehezebb, mert pont az előző miatt nagyobb a verseny ezen a ponton. Ma bárki letölthet egy zeneszerkesztő szoftvert (DAW) ingyenesen. A youtube-on, vagy fórumokon talál hozzá annyi oktatóanyagot, amihez egy teljes élet is kevés végignézni. Így a tudást felszedni sokkal könnyebb. Az online tér miatt a kapcsolatépítés is milliószor egyszerűbb. Ezért aztán nem csoda, hogy félprofi producerekből hatványozottan több van, mint mondjuk 20 éve. Ezzel semmi baj nincs, sokan ezt egy civil munka melletti hobbiként űzik nagyon jó színvonalon. Hiszem azt is, hogy a kreativitás itt van a tetőfokán, mert ösztönösen jönnek a zenék kiadói és pénzügyi elvárások nélkül. Tehát összességében a szcénának jót tesz, hogy alacsony a belépési küszöb, mert az extrémebb, az aktuális trendekbe nem illeszkedő zenék is megjelenési lehetőséget kapnak. Természetesen emiatt nehezebb is innen kitűnni, ami szintén nem baj, mert egy jó kis versenyt eredményez. A baj az, ha ez a kitűnés az instagram lájkok és tiktok followerek alapján történik. Ez a trend nem a minőség irányába mutat. Mindenesetre azt bátran mondhatom, hogy az underground elektronikus zenei szcénában már vannak világszinten is ismert és elismert magyar DJk és producerek, ami mindenképpen jó hír.

A technológia fejlődése előre viszi a zenei szcénát, ugyanakkor nagy horderejű buktatókat, kihívásokat is odapakol napjaink producerei, lemezlovasai elé. Vajon sikerülhet e a jelen és jövő nemzedékének megugrani ezt a feladatot, vagy egyre silányabb produkciók kerülnek majd előtérbe? Elhivatottság és kreativitás vagy kényelmes hírnév és ötlettelenség jellemzi majd a jövő zenéjét alkotó művészeket? Mit gondolsz, milyen lesz a jövő?

A mesterséges intelligencia biztosan sokkal nagyobb szerepet fog játszani a zenekészítésben és Djzésben és remélem, hogy ez új távlatokat nyit a kreativitásban. Ugyanakkor véleményem szerint a tömegkultúra termékei nagyjából teljes mértékben automatizálhatóak lesznek, szöveges promptok alapján lehet majd zenéket készíteni, maximum a folyamat végén kell emberi beavatkozás. Nem szerzői vagy produceri képességekkel, hanem inkább egy lektori feladattal: ugyanúgy, mint az AI képeknél, ahol nem az ember alkotja őket, csak a saját ízlése szerint kiválogatja a jobban sikerülteket, aztán azokat publikálja. Akikben ez ellenérzést vált ki, azok számára talán megnyugtató a tudat, hogy a mai popzenék és alkalmazott zenék jelentős része AI nélkül is pontosan ennyire érzelemmentes és semmitmondóan steril, így minőségbeli csökkenést aligha fogunk tapasztalni. Azoknak, akik számára a zene többet jelent, mint háttérzaj, úgyis keresni fogják a minőségibb dolgokat, a többieknek pedig teljesen jó lesz az is.
Talán lesznek majd, akik ezzel szemben így reklámozzák a zenéjüket, hogy “Kézműves, 100%-ban ember által készített”, mint most az élelmiszermarketingben láthatjuk.

A zene mellett mi köt le a legjobban?

A zene mellett nincs időm sajnos más hobbira, minden szabadidőmet ezzel töltöm. Mondhatjuk, hogy fanatikus vagyok. 🙂 Úgyhogy, amikor nem ezzel foglalkozom, akkor azt az időt a családommal, vagy a barátaimmal töltöm. Nagyon szívesen kipróbálnék más hobbikat is, mert rengeteg dologhoz lenne kedvem. Kevesen tudják, de elég nagy horror rajongó vagyok. El is terveztem, hogy írok pár horrornovellát, ezek közül azonban eddig egy készült el úgy-ahogy. Ötletem van bőven, majd ha nyugdíjas leszek, akkor megvalósítom ezeket.

Nem pusztán producer vagy, dj-ként is tevékenykedsz. A pályafutásod évtizedei alatt igen komoly fejlődésen esett át a dj technika, aminek következményeképpen talán kissé felhígult a szakma. Hogy látod, mik a pozitív és negatív hatások?

Igen, ez az egyik idei célom is, hogy az a közönség legalább annyira DJként is megismerjen, mint producerként, most erre próbálok nagyobb hangsúlyt fektetni. A DJ szakma felhígult, ez egyértelmű. Mivel technikailag mára nagyon könnyű lett a dolog, ezért egy kezdő DJ rövidebb tanulási idő alatt eljuthat az első fellépéséig. Ez önmagában nem baj. Ha megvan az alázat, akkor innen még bőven folytatódhat a tanulás. (Kellene is) Az első években természetes, hogy az embernek nincs akkora rutinja, hogy tudja, mikor mit érdemes játszani. Ilyenkor szokott jönni a kedvencek majmolása, vagy a kedvenc zenék random lejátszása. Ezek eléggé haza tudják vágni a bulit, a közönséget szoktam is sajnálni, ha ilyet tapasztalok, de jobb esetben a DJ tanul ezekből és pár év múlva eljut oda, hogy saját stílusa is legyen, ugyanakkor a buli hangulatához és a közönséghez is alkalmazkodni tudjon. Ahogy a producereknél is elmondtam, gond csak akkor van, ha nincs meg a minőség iránti elköteleződés, hanem csak a gyors siker iránti vágy. A mai világ igencsak csábít arra, hogy kirakatemberek legyünk. Van aki jobban, van aki kevésbé tud/akar ennek ellenállni.

Mit jelent számodra a jó zene?

A jó zene teljesen szubjektív dolog, még ha csak az én véleményemet nézzük, akkor sincs 1 adott karakterisztika, ami ráhúzható definícióként a fogalomra. Nagyon sokféle jó zene van. Egy bulin a jó zene az, ami az adott pillanatban éppen odaillik és a közönség ugyanúgy szereti, ahogy én. Nagyon sok olyan zene van, ami önmagában nem annyira jó, de egy másik után feltéve eléri azt a hatást, amikor az emberek megvadulnak és a telefonjuk helyett belefeledkeznek a pillanatba. Ettől szép a DJzés és ettől több, mint slágerek egymás utáni lejátszása. (tudunk kivételekről)
Általánosságban azt gondolom, hogy egy zenét, lehet és kell is nézni technikai szempontból is, például hogy egy dob jól szólal-e meg, a vokál érhető-e, nem hamis-e. Hogy a lábod és basszus szépen van-e keverve. Ilyesmik alapján kialakulhat a fejünkben egy vélemény, hogy az adott zene igényes, vagy igénytelen-e. Producerként törekednünk kell az elsőre, ugyanakkor a közönség számára nem ettől lesz jó egy zene. Ezeket a technikai szempontokat teljesen felülírja, hogy milyen érzelmet vált ki belőlünk, kivált-e egyáltalán bármit. Lehet egy dal nagyon igényes, ha nem érint meg minket. Ugyanakkor lehet bármennyire pusztitóan igénytelen, ha valamiért mégis megfog, vagy jó emlékek kötnek hozzá. Úgyhogy a jó zene fogalma csakis a fejünkben születik meg.

Kedvenc zenék?

Nagyon nehéz összeállítani egy listát a kedvencekkel, pláne friss zenékkel. Nem azért, mert rosszabbak, hanem azért mert kell egy kis idő, mire kiderül, hogy az adott zene hosszabb távon is megállja-e a helyét a tánctéren. Ezért aztán az alábbi lista leginkább tavalyi zenéket vonultat fel, de nálam már mindegyik bizonyított:

1. Ardalan, Nala – Habits Die Hard (Damon Jee Remix)
2. Dahu – Solar Drone
3. James Harcourt – Maelstrom (Musumeci Remix)
4. Mulya – REM
5. Marcan Liav – Woodwick (Habischman 545 Remix)
6. CHAIRNOGOODFORBACK – To the Beat (Dodi Palese Remix)
7. CENKK – ANL (Joone Remix)
8. Low Manuel – Raum (Damon Jee Remix)
9. Catz ‘n Dogz, Theus Mago – Fly
10. My Secret Playground- Deine Lust (Instrumental Mix)