Az amerikai-magyar kollaborációként, a global bass színtéren feltűnt Dead Stare egy ideje már gyakorlatilag Feitser Gergő projektjeként működik, az új csapásiránya pedig a techno. A Győr mellől való dj-producer most készült el első albumával – a The Factories című anyagot elsőként nálunk lehet meghallgatni!

A Dead Stare több szempontból is különleges színfolt a hazai elektronikus zenei palettán: a 2014-ben indult duó a Magyarországon valamiért igazán soha nem meghonosodó global bass zenei olvasztótégelyéből indult, méghozzá úgy, hogy a duó két tagja egymástól több ezer kilométerre élt – a projekt szülő atyja, a bedroom producer Feitser Gergó Győrszentivánon, míg felkarolója, zenei társa-mentora, a mexikói származású Edgar Avila (DJ Broken Record) a kaliforniai Santa Rosában. Hosszú ideig nem is találkoztak személyesen, kettejük távmunkakapcsolata ennek ellenére remekül működik – igaz, mostanra a Dead Stare név mögött lényegében Gergő áll. „Broken Record is jelen van, itt-ott közreműködik a produkcióban, hol technikailag, hol zeneileg is, de a fellépésekre Európában továbbra is egyedül járok, a kiadókkal én vagyok kapcsolatban, és a zenék 95%-át is én szerzem” – mondja erről Gergő. A Dead Stare a nemzetközi global bass színtéren jelentős sikereket és elismerést tudhat magáénak, nem kis részben eredeti, bátran kísérletező, a legkülönfélébb zenei hatásokat beemelő kiadványainak köszönhetően. Miközben ez a szál fut tovább (nemrég Pitbull rádióműsorában is szerepeltek egy mixszel), új vonalként előtérbe került a techno.

Habár a techno-összetevő kezdettől jelen volt a Dead Stare fúziós konyhájában – „én Emmanuel Top és hasonló zenéken nőttem fel” -, az utóbbi években ez vált az uralkodó alapanyaggá. Az első ide húzó megjelenés 2018-ban egy latin ritmusokkal felütött tribal techno trekk volt a holland Geck-o The Funky Cat labelén, ami pozitív visszhangra talált. „Ennek hatására maradtunk ezen a vonalon, DJ Broken Record és én is nagyon sok zenei impulzustt kaptunk” – meséli Gergő. „Készült egy tech-house kollaboráció, amit Afrojack és Hardwell is játszott, ami nekem nagyon sokat jelentett, mert a kezdeti zenéik meghatározóak voltak számomra. Viszont ezt a vonalat nem éreztem igazinak; szerettem volna újraélni a gyerekkorom, ezért elkezdtem bakelitlemezeket beszerezni, próbáltam inspirálódni, hogy olyan technót tudjak írni, ami én vagyok. Ezekből az ötletekből jött sok kollaboráció mellett ez az album.” 

A Dead Stare-lemez tehát nem előzmények nélküli, és már régóta tervben volt, ám az elkészültét több váratlan, Gergőt megviselő körülmény – súlyos betegség, szakítás, egy közeli barát elvesztése – hátráltatta. Ugyanakkor pont a zenekészítés segített túljutni ezeken a nehézségeken, melyek a fő inspirációt jelentették az albumhoz – így egy sötét hangulatú, nagyon személyes anyag született. Ahogy Gergő megfogalmazza: „Az album az életem egy nagyon nehéz periódusának lenyomata, a zene segítségével szerettem volna kiadni a bennem lejátszódó érzéseket.” A projekt pedig ezzel körbe is ért, hiszen Gergő annak idején hasonlóan fájdalmas életesemények feldolgozására fogott bele a Dead Stare-be.

A melankolikus, introspektív The Factories című anyag alapját a sötét tónusú modern techno adja, de a különféle adalékok – ambient, hiphop, global bass – hozzáadásával  kreált hangzásvilága abszolút friss, egyedi gyártmány. „Szeretnék valami egyedit és maradandót alkotni úgy, hogy közben tisztelem a techno gyökereit és használom a klasszikus behatásokat” – foglalja össze  produceri célkitűzéseit Gergő. „A technón belül a tribal techno és a hardgroove nagy kedvenc, hiszen ezek a zenék dobokkal és törzsi behatásokkal vannak fűszerezve, így a saját zenéimen kívül általában ezek hallhatók tőlem a fellépéseken is.” 

A Dead Stare debütáló albuma, bár DJ Broken Record is hozzátette a magáét, Gergő sajátjának tekinthető, ennek megfefelően self-releaseként jelenik meg. Az album keletkezéséről sok érdekeset megtudhatunk Gergő számonként fűzött kommentárjaiból:

The Sickness

„Ezt a zenét eredetileg a táncparkettre szántam. Először a dallam készült el, amire aztán lüktető, pulzáló, nagy dobokat helyeztem. A végeredménnyel azonban messze nem voltunk elégedettek, ezért kísérleteztünk tovább: az ötletből végül egy intro lett, ami maradéktalanul reprezentálja azt a hangulatot, ami az albumon várható. Az elején hallható bevezető szövegrészlet a The Last Man On Earth című régi filmből való, amit YouTube-on találtunk. Tökéletesen passzol a zenéhez, mert a járványról, betegségekről és az elszigeteltség érzéséről szól. Amint elkészült a végleges verzió, azonnal kaptam elegendő ihletet a folytatáshoz.”

Silver Mercedes

„Minden jelenlegi aggodalmamat, félelmemet és frusztrációmat ebbe a zenébe vittem bele. Legtöbbször csak az önkifejezés segít bizonyos események feldolgozásában, és ez a szám ebből adódóan született. A cél egy minimalista, de intenzív zene megalkotása volt. Szerencsére mindig pozitív volt a táncparkett reakciója, amikor ez csendült fel.

A cím a kaliforniai nyaralásomnak köszönhető. Már befejeztem a zenét, és a telefonom feldobott egy Amber Alertről – gyerekrablások felderítését célzó riasztórendszer – a szerk. – készült képernyőfotó volt. Egy ezüst Mercedest kerestek, és akkor még nem volt neve a projektnek, ezért ezt használtam. Amint elkészült a zene, éreztem, hogy a név passzol a végeredményhez, így megtartottuk.”

PC Error

„Amióta a Dead Stare projektet elindítottuk, sokszor harcoltunk technikai problémákkal. A legelső verzió ebből a zenéből Broken Recordtól származik, aki a születésnapomra írta a zenét, én azonban szerettem volna még dolgozni rajta, így megkaptam a sávokat. Azonban miután belekezdtem, összeomlott a számítógépem, és elvesztettem a dolgaim nagy részét… Később újraépítettem a zenét azokból a hangokból, amelyeket sikerült megmentenem az első verzióból. Bár a projekt így nagyon üres volt, rögtön tudtam, hogy ez lesz a fő koncepció, így rengeteg video- és számítógépes játék által ihletett hang és vokál került a zenébe. A végén pedig egy Jürgen Klopp-féle Terminátor-idézet hangzik el, amely jól kifejezi a zene hektikus munkafolyamatát, és ez a darab méltó befejezése.”

Divert To Tubbs Incident

„Mindketten nagyon szeretjük a hiphop zenét. Tény, a techno az album fő iránya, de úgy éreztem, kellene egy interlude, ami valami más – így jött az alapötlet. A hangfelvételeket Broken Recordtól kaptam a 2017-es tűzesetekről, amik a városában pusztítottak. Ez adta a vokált ebben a zenében, ami nélkül hiányosnak éreztem, de így teljes lett.”

The Factories

„A techno egy nagyon változatos és sokszínű műfaj. Itt az intenzitás helyett egy fülbemászó, dallamos, táncparkett-barát szerzemény megírása volt az elsődleges terv, amit szerintem meg is tudunk valósítani. A cím a zenében hallható szövegből jött.  A techno Detroitban született, az Egyesült Államok egyik legszegényebb városában, ahol egykor az összes nagy amerikai autógyártó működött. Logikus, hogy Detroitban népszerű volt a techno, mert egész nap hallani lehetett a gyári gépek hangját – és sok hasonló zaj hallható az albumon is.”

Skin Remake

„Egészségügyi okok miatt közel két évig nem tudtam zenével foglalkozni, hosszú idő után ez volt az első projektem. A legelső verziót több klubban is teszteltem, de sosem voltam igazán elégedett. Megtartottam néhány fontos elemet a legelső verzióból: például a dobokat, és The Notorious B.I.G. legendás sorát („I was a terror since the public school era”). Ezek felhasználásával készítettem egy remake verziót, így lett a munkacíme Skin Remake, ami pont annyira elcseszett, hogy a végleges cím is ez maradt. A zene végén egy rövid beszélgetés felvétele hallható Manni Dee-től, aki az egyik legnagyobb ihletője volt az albumnak.”

Power Flower

„Akárcsak az album második zenéjében, itt is olyan életeseményeket szerettem volna kifejezni a zenén keresztül, amelyek feldolgozása túl nehéz volt. Egy olyan számot szerettem volna, ami valahogy egyszerre ad pozitív és nagyon kellemes érzést, de egyben kicsit keserű is. Broken Record segítségével nagyon hamar sikerült megtalálni a nyerő struktúrát, és a kívánt végeredményt.”

There’s A Storm In My Veins

„Ehhez a számhoz alapvetően a korábbi zenéinkből merítettünk ihletet. Melankolikus, progresszív felépítésű zene, ahol minden egymásra épül. Először csak egy frusztráló háttérzaj, aztán a dobok, dallamok, hangok és felvételek a természetből és a gyárakból. A cím a zenében rejlő érzésre utal.”

Hands

„Erről a zenéről egy igazi segélykiáltás jut eszembe, talán az énekszintetizátor miatt, ami olyan, mint egy segítő kézért való könyörgés. A hangmintázott szöveg pedig – értelemszerűen – a gyárakról és a munkáról szól; egy olyan filmből származik, ahol alagutat építenek Európa és az Egyesült Államok között.”

Hell

„Ennyi intenzív és melankolikus zene után egy vidám, játékos és pozitív befejezést szerettem volna. Egy ilyen érzést keltő darabbal való zárás üzenete az, hogy a nehéz idők és a megpróbáltatások ellenére is meg lehet találni az örömöt, boldogságot és pozitivitást az életben. Amint elkészültem, büszkén elküldtem pár barátomnak és producernek, a egtöbbjük viszont azt mondta, ők pont az ellenkezőjét érzik: mintha éppen a pokolban lennének, vagy a világvégét élnék át. Így lett a címe Hell.” 

A Dead Stare The Factories című albuma alább végighallgatható:

Gergő május 5-én a Fabrikában, a The Organization estjén játszik az új lemezről, más saját zenék és klasszikus techno-darabok mellett.