A zsűri május elején meghozta döntését. Összesen 34 zene jelent meg pop-, klub- és kísérleti zenei műfajokban. Ez volt a Telekom Electronic Beats által életre hívott produceri pályázat harmadik kiírása, és idén minden eddiginél több szerzeményt küldtek be az indulók. A klubkategóriában beérkezett zenéket Sobek, Technokool és Sikztah értékelték. Összesen 12 track került rá ebből a zsánerből a válogatásalbumra. Felkerestünk néhányat a nyertes pályázók közül, akik a zenék keletkezéséről meséltek, és megosztottak néhány műhelytitkot is. Számunkra pedig külön öröm, hogy a primate.hu által útjára indított Kindergarten bulik rezidense, Nicolaus Made is a díjazottak között szerepel, valamint Sonic Rain, aki már szintén zenélt nálunk korábban. A harmadik interjúalany Slym, a techlab.bp társalapítója.
Mit érdemes tudni rólad? Mióta foglalkozol zeneírással?
Nicolaus Made: Zeneírással 2015 környéke óta foglalkozom. Leginkább a keményebb techno vonalat képviselem azon belül is a dallamosabb réteget.
Sonic Rain: Sziasztok, Sonic Rain néven főleg groove orientált Techno zenéket írok és játszok bulikban. Trackjeimet rendszeresen játsszák nagy nevek is, mint például Daria Kolosova, Estella Boersma, vagy X-Coast. Pár hete lehetőségem volt fellépni a Berlini Hör-ben, játszottam tavaly a budapesti Boiler Room-on és hamarosan kezdődik a nyári fesztiválos futam!
Slym: Budapesten nőttem fel, de az elmúlt öt évben éltem Walesben és Hamburgban, most pedig Bécsből ingázom. A sok utazás, gyerekkorom óta tartó hangszeres múltam és élénk fantáziám ösztönzött, hogy 2016 körül komolyabban foglalkozzam a zeneírással, majd 2019-ben a DJ-zéssel. Akkor jöttem rá, milyen szép, ahogy a hangfalak brutál membránjai megmozgatják az emberek lelkét (is), és az alattuk táncoló buksikban pára száll a hajnali tavak felett, a lombokon át behasít az első napsugár, repülhetnek misztikus terekbe és zugokba, ahol különböző lények magvait ültethetem el bennük csupán hanghullámokkal.
Hogyan jellemeznéd a válogatásalbumra felkerült zenét?
Nicolaus Made: A “Structural Evil” egy hard acid track amit leginkább egy tipikus gyárban megrendezett buliban lejátszva tudnám elképzelni a hajnali órákban. Maga a track kezdeti megszólalasát nézve egy hard groove technorol átkeverve lenne a legideálisabb, ahogy elérkezik a mix a közepéhez, hogy a hangulatot fokozza és kicsit begyorsítsa az ütemeket.
Sonic Rain: A Feel It című zenémet elsősorban Groovy Techno stílusba sorolnám, főleg bulikban tudom elképzelni, de mivel viszonylag lágy zene, ezért más körülmények között is működhet.
Slym: Egy gyors, hipnotikusan ismétlődő dallamú trance számot írtam, teletűzdelve eufóriát és vad szabadságérzetet indukáló hangokkal, törzsi dobokkal és lassú pad szintikkel. Hajnalra javaslom, boldog közönséghez, lehetőleg kültérre, sajtok, gyümölcsök, valamint könnyed halhúsok mellé. Esetleg egy szett közepén jó transzform tool lehet egy sötétebbről világosabbra változó tónusváltáshoz.
Kik a nemzetközi és hazai példaképeid a producerek közül?
Nicolaus Made: Nemzetközi szinten akad több is de egyet kiemelve azt mondanám, hogy Buried Secrets. Hazait nézve nincsen sajnos. (Nagyon sok tehetséges ügyes van, nálam ezerszer jobbak de sajnos itthon nincs példaképem köztük.)
Sonic Rain: Nemzetközi producerek közül Thievery Corporation nagy kedvencem, gyerek korom óta sokat hallgatom őket és inspiráló számomra a dub-os, acid jazzes hangzásuk. Ha a techno műfajt nézzük, akkor producerek közül BAUGRUPPE90-t említeném, hihetetlen jó zenéket írnak, amik mindig lenyűgöznek. Ide tartozik még: Alan Fitzpatrick, Mark Broom, Ben Sims, Lars Huismann, ANNÉ, Chlär, DJ SWISHERMAN, X Club, … rengeteg jó van, nehéz kiemelni. Magyarok közül először CVRDWELL, LAU és Raul Young jutnak eszembe de sok producer van itthon is, akiknek szeretem a zenéit.
Slym: Elég sokrétű, de Oprofessionell a norvég Ute kiadójával és az egész skandináv trance vonallal karöltve volt az első nagyobb inspirációm. Magyar berkekből pedig nagyon nehéz választanom, és túl sokat kéne összegyűjtenem hogy igazságosnak érezzem a listát. Tele vagyunk zsenikkel baszki.
Hogyan zajlik nálad a zenekészítés folyamata? Mesélj a díjnyertes track keletkezéséről!
Nicolaus Made: Változó a zeneírás nálam, teljesen kedvtől függ hogy mivel kezdem van hogy az alappal (kick, bass) vagy van hogy a dallammal (ez lenne a legjobb ugye mert ennek kéne dominálnia, de van hogy nem ez az első nálam). Ez a zene ami felkerült a Szelektor 24 válogatás lemezre szakmailag picit belemenve körülbelül 12 hangból áll össze a Kick meg a Bass ami azért sok idöt vett igénybe hogy ezt megcsináljam, ezt egyébként egy Psytrance producertől vettem ezt a technikát hogy mivel erősít fel milyen plusz hangokkal egy alapot ami nem kötelező es sokan feleslegesnek tartják, mert hosszú időt vesz igénybe ami igaz is, de ha szereted csinálni, akkor mindegy mennyi időbe telik.
Sonic Rain: Abletonban dolgozom és általában a dobokkal és a basszus szekcióval kezdem a zenéim készítését: ezek adják meg a track alapját. A Feel It-hez ezután a szintetizátor stab-eket adtam hozzá és később találtam ki hogy lesz a kiállásban egy akkordmenet. A zongora melódiát pedig az akkordmenet után játszottam fel. Nekem könnyebb úgy melódiákat írni, ha előre megvannak hozzá a kísérő akkordok. Végül pedig össze kellett illeszteni a részeket, hogy összeálljon a témaszerkezete a zenének.
Slym: Ezt a számot akkor írtam, amikor épp frissen költöztem külön Bécsben és még íróasztalom sem volt, tehát a földön hason fekve a tél közepén egy bizonyos szabadság-nyár-lendület életérzést hajszolva egy Abletonnal, egy sequencerrel és egy launchpaddel összeraktam a szám gerincét. Aztán egy intenzívebb mixelős sesssion következett, mert nagyon sok sávot kellett logikusan egyesítenem, tisztítanom.
Mit gondolsz, mi volt az, amivel felkeltetted a zsűri figyelmét?
Nicolaus Made: Ez a tipikus “kiengedem a gőzt” érzésnek mondanám ha hallgatom. Ha tippelnem kéne (lehet rosszul), akkor a dobokat és a dallamot mondanám elsődlegesen, ahogy azokat dolgoztam ki mondjuk 1:42 percnél amikor a basszus le van szorítva es egyre jobban hallatszódik a dallam.
Sonic Rain: Ennél a zenémnél próbáltam lágyabb, dallamosabb elemeket keverni a klub orientált témákkal. Van egy olyan érzésem, hogy a zongorás témával, illetve a szám kontrasztosságával keltettem fel a zsűri figyelmét.
Slym: A demó háttérképe egy pónis póló volt. Szerintem passzol hozzá. Meg a cím is. Azért választhatták a trekit, mert felemelő lett szerintem, szabadságérzetet ültet a fantáziába és olyan kis törzsies, lüktetős, hadakozós:D
Mi a legfontosabb tanács, amit a produceri karriered során eddig kaptál?
Nicolaus Made: Hát ez egy nagyon jó kérdés, de őszintén szólva minden olyan producertől, akiket ismerek és kaptam tanácsokat, azokból csak 1-2 tanácsot fogadtam meg a többit nem. Nem egy utat járunk és ég és föld amilyen technikákkal dolgozunk. A megszerzett tudást is máshogy használjuk “ahány producer, annyi technika” kb. Valaki sample pack-ből dolgozik, valaki csak plugin, analóg vagy hybrid módon és igy teljesen más, hogy mit és hogyan kell használni. Szóval inkább ha kapok tanácsot abból csak azt fogadom meg. amit tudok érvenyesiteni a saját technikámban.
Sonic Rain: Talán ami a leginspirálóbb volt számomra, amikor egy beszélgetésen voltam Sid Wilson-nal (a Slipknot DJjével) Bristolban. Ő akkor azt mondta, hogy ha valaki minden egyes nap legalább 4 órát belefektet valaminek (legyen az mondjuk producerkedés) a gyakorlásába, akkor az a világ legjobbjai közé kerülhet.
Slym: Ne a technika, hanem a kreatív intuíciód vezéreljen.
Ha kíváncsi vagy melyik az a 32 zene, amit a zsűri érdemesnek talált arra, hogy felkerüljön a május 24-én megjelent tripla válogatásalbumra, akkor EZT a cikket olvasd el! olvashatsz bővebben. Az előző kiírás díjazottjaival készült interjút pedig ITT olvashatod.
Comments are closed for this post.