Nem fogta vissza magát Alex Bau, amikor egy terjedelmes Facebook bejegyzésben szólt a követőihez és adott látleletet a techno napjainkra jellemző helyzetéről.

Alex Bau 2002-ben jelentette meg első zenéjét. Produceri munkásságának olyan nagynevű kiadók adtak teret, mint például a Zenit vagy a Chris Liebing által vezetetett CLR. Saját kiadója a Credo, ami 2006-ban látott napvilágot.

Eltartott egy darabig, míg elgondolkodtam ezen, és most, három hónapos szünet után, visszatértem a közösségi médiába egy egyszerű kérdéssel: Mi a techno 2024-ben?” – kezdi Alex Bau az összefoglalóját.

Szerinte napjainkra olyanná vált a techno szcéna, mint egy cirkusz, ahol DJ-nek öltözött majmok hamisítják a művészet egyik formáját. Ő maga teljesen elvesztette érdeklődését a DJ-zés iránt.

„Amíg botrányos ruhák viselésével, bohócként viselkedve, hajat turkálva és karokkal hadonászva is lehet követőket szerezni, addig miért töltené az ember az idejét olyan unalmas, megerőltető feladatokkal, mint a DJ-zés, a keverési képességek fejlesztése vagy akár a saját zenei örökség megteremtése?”

Alex Bau tudja, hogy a közönség megváltozott. A „gyerekek” a „könnyű utat” választották, és „olcsó 90-es évekbeli rave zenét” akarnak. „Manapság még mindig nagyon sok jó zene van, de miért nem hallom őket a Z generációs DJ-k szettjeiben?”

Még ha nem is említ egyetlen előadót sem név szerint, a Z generáció irányába tett megjegyzéseiből elég egyértelmű, hogy Alex Bau a jelenlegi hard techno, TikTok és hypertechno trendekre utal, és olyan előadókat vett célzókeresztbe, mint péládul horsegiirl, SHOKI, Neon Graveyard, vagy akár Patrick Mason.

Az is tény, hogy már a 80-as és 90-es években világszerte elismert elektronikus és techno előadók, mint a Kraftwerk, a Daft Punk vagy az Angerfist maszkokkal és jelmezekkel léptek fel, és a Love Parade-tól a berlini kinky szcénáig mindig is részei voltak a techno kultúrának az élénk, színes, szexualitásra utaló ruhák.

Kollégája, a Budapesten szintén több alkalommal fellépő Alfred Heinrichs eképpen kommentálta Alex Bau bejegyzését. „A szüleim is mindig azt mondták, hogy régen minden jobb volt… Ők például a mobiltelefonokat démonizálják”. „Csak mert ma már nem értünk mindent, nem jelenti azt, hogy rosszabb. Aki nem alkalmazkodik a jelenhez és a jövőhöz, az veszít. […] A techno mindig is ilyen volt, de legfőképpen toleráns. 2024-ben is.

Néhány nappal később Alex Bau újabb bejegyzést osztott meg, egy fekete-fehér kép formájában, amin egy lemezestáska látható. „Nincs hamisítás. Nincs pózolás. Nincs ugrálás. Nincs bohóckodás. Nincs rúzs. Nincs perverz ruha. Nincs strand. Nincs fürdőruha. Nincs jacht. Nincs baromság. Csak techno. Tiszta. Hiteles. Igazi.

Kép forrása: [Fazemag]