Harsány színek, vibráló minták, szokatlan anyaghasználat, – újhullám, underground, avantgard – irányzatok és jól felismerhető stílusjegyek, amelyek Mayer Balázs alias Kenguru mára már kultikussá vált kreációit jellemzik.

Kenguru 1971-ben született Budapesten. Divattervezői pályája 1994-ben kezdődött egy New Yorki utazást követően. Ekkor mutatták be a Fortunában, – ami az akkori Budapest éjszakai életének meghatározó szórakozóhelye volt – a tengeren túli utazás inspirálta kollekcióját. A modelleken a „Big Apple” és a Soho hangulata köszönt vissza, a bemutató pedig egycsapásra az akkori glossy magazinok és a sztárvilág érdeklődésének középpontjába emelte Kengurut. 

Egyedi és különc – mondták rá, és Kenguru valóban egyedi volt. Kreációt a kor olyan meghatározó sztárjai viselték mint a Soho Party, Erika C, Kozmix, Marusha.

A ’90- es évek klubéletéről lehet nélküle beszélni, de nem érdemes. Az akkor fiatal, friss márka megjelenésével egyidejűleg kezdte élni „virágkorát”. Az újhullám kedvezett annak az irányzatnak, amit Kenguru képviselt. A magára valamit is adó fiatal a popcsatornákon hozzánk áramló külföldi outfit mintákat másolta, azaz csak másolta volna, mert itthon nem léteztek olyan egyedi designer darabok, amelyek tükrözték a kor avandgard – újhullámos – pop-os stílusát. Erre az igényre reflektáltak a Kenguru modellek. Extravagáns darabjaihoz a különleges anyagokat utazásai során New Yorkban, Londonban vagy Indiában szerezte be.


A feltörekvő márka félévente dobott piacra új kollekciókat, amelyek nagyon gyorsan, és érzékenyen reagáltak az öltözködési stílust akkoriban nagymértékben befolyásoló és meghatározó popkultúra mozgásaira. Kenguru úgy volt naprakész, hogy közben ő maga alakította a hazai divatot. 1995 a techno, 1996 a military, 1997-ben egy indiai utazást követően a goa, 1998-ban a 70-es évek retro stílust idézte meg. 

A Kenguru divatbemutatók olyan kultikus helyszíneken kerültek megrendezésre mint a Kiscelli múzeum temploma, az Olasz Intézet, a Gerbeaud vagy rendhagyó módon egy lerobbant gyárépület.

Alig töltött el 5 évet a divat világában, amikor 1999-ben meghívást kapott Londonba, ahol egy nagyszabású bemutatóval debütált az SW1 Klubban. Ezt követően sorra jöttek a sikerek: számos külföldi fashion eseményen szerepelt (Románia Fashion Week, Pristina FashionWeek, Szerbia, Fashion Week), de volt bemutatója Bécsben és többször meghívták Londonba. Rendezvényeken szerepelt Portugáliában, Németországban, Indiában. Magyarként egyedülálló módon több alkalommal is feltűnt a Fashion TV programjában.

A kétezres évek elején, a nemzetközi tapasztalatokat gyűjtő, itthon pedig a szűkös klubéletből kitörni készülő Kenguru felismerte, hogy a divattervezők legfőbb kihívása azon csatornák hiánya, amelyeken keresztül ők megmutatkozhatnak, közvetlen kapcsolatba léphetnek a közönséggel. Erre válaszul döntötte el: ahogyan a világ nagyvárosaiban, úgy Budapesten is lesz Fashion Week. A háromnapos divateseményt azóta is évi rendszerességgel hívja életre (idén ősszel a 29. Budapest Fashion Week kerül megrendezésre).  Ő egyszemélyben a szakmai és kreatív igazgató, marketinges, és látványfelelős. Szervez, dönt, igazgat és ha kell operatív munkát is végez.



A rendezvény tekintetében maguk a számok is elképesztőek: közel 400 kollekció, 6 ezer ruha, százas nagyságrendű tervező – akik bemutatkozási lehetőséget kaptak. Kenguru 2008-ban elhozta Magyarországra a nemzetközi Fashion TV-t. Addig soha nem tapasztalt lehetőséget adva a hazai designereknek a világ öt kontinensén sugárzott bemutatókkal.  A Budapest Fashion Week-kel, mint Magyarország legrégebbi és egyik legrangosabb divateseményével megkerülhetetlenül felírta magát egy képzeletbeli divat-lexikon lapjaira. 

De térjük vissza a tervezői munkához.

30 év távlatából szemlélve a teljes életművet egyértelműen látható, hogy a kollekciók úgy egyediek és önállóak, hogy összességében mégis egy struktúrát alkotnak. Az értő szemek pedig a jelzésszerű motívumokból pontosan leolvashatják az adott korszak divat irányvonalait. 

Kenguru úgy egyedi és avantgarde, hogy közben hűen tükrözi a kor popkultúra divat-lenyomatát, mégis időtlenül naprakész és korszerű. Ha leemelünk a vállfáról egy Kenguru ruhát, ma ugyanúgy társíthatjuk az öltözékünkhöz, mint 10-20 vagy akár 30 évvel ezelőtt. 

Áttekintve az eddigi életművet szembeötlő, hogy valamilyen módon egymásra épülnek, és egyfajta íve van kollekcióknak. Hogy ez mennyire tudatos és mennyire ösztönös – talán nem is fontos. Az alkotói szabadság az ami meghatározó. Nem követ trendeket, irányzatokat, nem kötődik a szó autentikus értelében vett stílusokhoz. Nem szolgálja ki a (köz)ízlést, hanem szó szerint diktálja a divatot.

Gazdag életműve során a designer olyan, nemzetközi sztárokkal lépett egy kifutóra mint Jean Paul Gaultier, vagy  Agatha Ruiz de La Prada. S habár, a  Budapest Fashion Week szervezői feladatai elveszik a teret a divattervezői munkától, a Kenguru márka mint divatjelenség velünk maradt kultikus darabjai a mai napig fel-fel tűnnek a nemzetközi kifutókon.

A Glamour egy 2017-es interjúban így fogalmaz vele kapcsolatban:

A polgári neve talán keveseknek mond bármit, pedig Mayer Balázs igazi budapesti legenda. A kilencvenes évek éjszakai életének lexikonában külön fejezetet érdemelne az alakja, ahogy a modern magyar divat történelemben is.”

Szöveg: Tóth Léna Zsuzsa, művelődésszerevező
Képek: Urbán Ádám