Szeptember első hétvégéjén a rotterdami illetőségű MORD Records főnöke látogatott Budapestre és állt a pult mögé a Techno Heritage Csepelen megrendezett klubestjén. Bas Mooy-ról és kiadójáról bátran kijelenthető, hogy az elmúlt évek alatt zászlóshajóként járult hozzá jellegzetes stílusával a techno újragondolásához, miközben a korszak legkarakteresebb és legnagyobb hatású előadóit sikerült egy fedél alá terelnie. Bas Mooy személyében kétségtelenül a proper techno egyik legjelentősebb művelőjét és formálóját üdvözölhetjük napjainkban. Remekül érezte magát a budapesti buliban, ezért elkaptuk egy rövid interjúra, ahol nem csak a kiadóról mesélt, hanem a techno jelenkori helyzetéről való meglátásait is szívesen megosztotta velünk. 

A múlt hónapban Budapesten jártál egy buli erejéig. Mi volt az első benyomásod? Hogy érezted magad?

Jó volt újra Budapesten lenni, mivel már egy ideje nem játszottam ott. Az ipari terület, emlékeztetett néhány bulira, ahol annak idején zenéltem. A csapat nagyon szívesen látott, és jó érzés volt megtapasztalni, hogy egy nagyon lelkes csapat egy új koncepciót indít a városban. A lemezjátszók mögött töltött idő mellett nagyon élveztem a társaságot is.

Véleményed szerint milyen az ideális környezet manapság a megfelelő techno népszerűsítésére?

Az én nézőpontom ezzel kapcsolatban tulajdonképpen ugyanaz, mióta a kilencvenes években elkezdtem techno partikra járni. Még mindig úgy gondolom, hogy a techno lényegét legjobban azokon helyeken lehet megtapasztalni, mint a régi raktárak, gyárak, óvóhelyek, pincék, börtönök és elhagyatott épületek, bár ez talán egy kicsit közhelyesen hangzik. A régi és legkülönlegesebb klubok közül sokan így épültek, vagy olyan formára alakították őket, ami közel áll ehhez a klasszikus techno környezethez. Azt gondolom, ha techno partikról vagy klubokról van szó, az alapvető összetevők nagy részének a „kevesebb több” megközelítésen kell alapulnia. Nem túl sok fény, legyen sötét, tartsd távol a dj-ket a reflektoroktól, amennyire csak tudod (személyes preferencia…), erős hangrendszer, tisztességes monitorok. Adj hozzá egy kis füstöt és stroboszkópot, és szerintem kész is vagyunk.

Mit gondolsz a techno jelenlegi helyzetéről a mai zeneiparban?

Sajnos a „techno” mint műfaji elnevezést egy ideje már kisajátították olyanok, akik nemtörődöm módon használják. Manapság sok zenét „techno”-nak címkéznek, aki trance, hardstyle, hardcore és még a popzenét játszik is techno dj-ként mutatkozik be. Ez időnként eléggé frusztráló, mivel sok srác azt hiszi, hogy technót hallgat. Tényleg próbálom emiatt nem nagyon zavartatni magam, de őszintén szólva nem mindig könnyű figyelmen kívül hagyni ezeket, még akkor sem, ha próbálod kerülni az online jelenlétet. Bizonyos szempontból jó volt látni, hogy a techno egyre nagyobb tömegeket ért el és egyre profibbá vált az évek alatt, de a Covid után a dolgok gyorsan kicsúszni látszottak az irányítás alól. Másrészt feltételezem, hogy azok az emberek, akik meglovagolják ezt a mostani hullámot, valószínűleg optimistábbak a „techno” jelenlegi állapotát illetően, bár nem biztos, hogy én vagyok a megfelelő személy, hogy erre a kérdésre objektív választ kapjunk. 😉

Mit jósolsz a techno zene közeljövőjéről? A megérzéseid azt súgják, hogy legyél optimista vagy sem?

Hogy őszinte legyek, most nem igazán bocsátkoznék jóslatokba, de mindig próbálok pozitív maradni. A legoptimistább gondolat ezzel kapcsolatban – legalábbis az én szemszögemből – hogy általában minden ciklusokban zajlik, így a jelenlegi trendek egy része újra el fog tűnni. Ahhoz, hogy megtaláljuk az új egyensúlyt, néha el kell szabadulniuk a dolgoknak az irányítás alól. Az elmúlt évtizedekben hasonló nehéz időszakokon mentünk keresztül, pár évente eltaszítottak minket a trendek, de ez általában ez csak átmeneti, és a techno mindig újra talpra áll. Még mindig rengeteg olyan klub és fesztivál van, ahol minőségi technót játszanak, szóval amíg ez így van, addig elég ha az új generációnak csak egy kis része ássa magát bele mélyen, hogy felfedezze a techno valódi szépségét. Másrészt rájöttem, hogy egyáltalán nem rajtam múlik, hogy megítéljem az új generációt, hiszen én is „új generációs” voltam egykoron, és nem tudtam kevésbé törődni azzal, hogy mit mondanak nekem az emberek, hogy mit csináljak vagy ne csináljak, hogy szeressem vagy ne szeressem. Szóval, lássuk, mi történik…

Bas Mooy a Techno Heritage csepeli buliján, 2024. szeptember 7-én

Kerültek új dj-k vagy producerek a radarodra?

A mai szcéna pozitívuma, hogy elképesztő mennyiségű minőségi zene van. Naponta rengeteg igazán jó demót kapok, így elég nehéz nemet mondani néhány előadónak, aki demót küld nekem. Nem panaszkodom, hiszen ez egy luxus helyzet, amiben vagyok. Sok „új művészt” említhetnék, akiket jelenleg kedvelek, de azt hiszem, ha megnézzük a kiadóm új megjelenéseit, akkor az már sokat elárul arról, hogy kiket kedvelek mostanában igazán. Kiadóként mindig is próbáltam teret adni az új és feltörekvő producereknek, és a Kazerne sublabel elindításával még több lehetőséget kaptam arra, hogy támogassak néhány tehetséges újoncot, a már befutott producerekkel együtt pedig azt hiszem, ez egy szép kombináció.

Vannak friss hírek a kiadóddal kapcsolatban? Mire számíthatunk 2024/2025-ben?

Jelenleg nagyon sok időmet veszi el a 2025-ös év tervezése. Egy új Herdersmat-válogatás jön 2025 elején, és hamarosan néhány kazetta is meg fog jelenni. Ez számomra egy igen kedves projekt. Ezen kívül lesz néhány debütáló kiadvány új előadóktól a Mord és a Kazerne-nél is, és néhány limitált Lathe release. Új zenéket kiadni még mindig olyan dolog, ami rengeteg energiát ad és boldoggá tesz, úgyhogy 2025-ben is folytatni fogom az általam kedvelt zenék megjelentetését. Egyszerűen csak nagyon hálás vagyok a sok szép szóért és pozitív visszajelzésért, amit kaptam, mióta elindítottam a kiadót. A támogatás sokat jelent és nagyon nagyra értékelem.

A Techno Heritage csapatának következő bulijára október 12-én fog sor kerülni a csepeli Echo Club-ban, ahol a szerb techno legenda Marko Nastic mellett egy hazai ikon, DJ Budai tölti be a headlinerek szerepét.