Sonic Rain neve egyre ismertebb a techno színtéren. Klasszikus zenei képzettsége és brit gyökerei markánsan formálták hangzásvilágát, amelyben a dinamika és a groove kap főszerepet. Egyik zenéjét már a DJ Mag is bemutatta, és már kétszer fellépett a berlini HÖR stúdióban. Januárban egy friss bootleggel hívta fel magára a figyelmet, hamarosan pedig új megjelenésekkel készül. Karrierjéről, inspirációiról és terveiről mesélt nekünk.

Milyen zenei hatások értek gyerekkorodban? Angliában születtél, ez befolyásolta a zenei fejlődésédet? 

Igen, Angliában születtem, és az ottani környezet valóban nagy hatással volt rám. Édesapám angol, és az ő zenei ízlése is erősen formált. Nagyon szerettem azokat a zenéket, amiket a nappaliban hallgatott: például Morcheeba, Thievery Corporation. Hiszem, hogy a gyerekkorban hallott zenék mély nyomot hagynak az emberben, és hosszú távon befolyásolják az ízlését. Úgy érzem, hogy ezek a hatások a mai napig felfedezhetők a zenémben.

A zenéidben egyértelműen észrevehető, hogy klasszikus zenei alapokat is kaptál. Előnynek érzed ezt a zeneszerzői tevékenységedben?

Szerettem nagyon a klasszikus zenét. Az, hogy zongorázni tanultam, az összhangzattani tudásomat sokat képezte. Ugyanez elmondható a szolfézsórákról is. Véleményem szerint ez hozzájárul ahhoz, hogy ne csak az ütemekben és a ritmusokban teljesedjen ki az ember, hanem a harmóniákban is. 

Mikor találkoztál elsőnek elektronikus zenével? Milyen műfajokkal ismerkedtél meg ekkor? Mely producerek és DJ-k gyakorolták rád a legnagyobb hatást? 

Nehéz pontosan megmondani, mi volt az első találkozásom az elektronikus zenével, de egy Noisia-buli hatalmas élményt jelentett számomra, és mély nyomot hagyott bennem. Talán 14-15 éves koromban kezdtem el drum&bass bulikba járni Budapesten, és ez a műfaj lett az első nagy szerelmem az elektronikus zenén belül.

A techno iránti érdeklődésem valamivel később alakult ki. Az első igazán emlékezetes techno-élményeim a nagykovácsi Kolorádó Fesztiválhoz kötődnek. Itt hallottam olyan techno-szetteket, amelyek teljesen magukkal ragadtak, és elkezdtek mélyebben inspirálni.

Egy időben drum&bass-el foglalkoztál: rezidens DJ-ként szerepeltél különböző klubeseteken és partikon. Mesélnél erről az időszakról? 

Egy ismerősöm bemutatta nekem az Ableton szoftvert, amivel sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudtam megvalósítani a kreatív ötleteimet és zenéket komponálni. Azonnal beleszerettem ebbe az egész folyamatba, és úgy döntöttem, hogy az iskola után drum&bass DJ szeretnék lenni, ezt akarom hivatásként tanulni.

Angliában, Bristolban elvégeztem egy zeneszerzési képzést, amit tudatosan választottam, mivel Bristol a drum&bass fővárosa. A hároméves kurzus alatt rengeteg új ismeretet szereztem, és sok helyi DJ-vel, producerrel ismerkedtem meg. Az egyik mentorom, Om Unit, különösen nagy hatással volt rám, akitől rengeteget tanultam a stúdiómunka során.

A képzés befejezése után visszaköltöztem Magyarországra, és 2-3 évig a Bladerunnaz rezidens DJ-je lettem. Ez idő alatt számos fellépés és projekt részese lehettem. Összességében körülbelül hat évet foglalkoztam intenzíven ezzel a zenei stílussal, ami meghatározó időszaka volt az életemnek.

Jelenleg milyen zenével foglalkozol DJ-ként és producerként? Hogy mutatnád be a zenei világodat? 

A zene, amivel foglalkozom, a hardgroove techno. Ez a techno egy gyorsabb alműfaja, amely általában 140 BPM körüli tempóval jellemezhető. Azért szeretem, mert nagyszerűen ötvözi a house és a techno elemeit: rengeteg house-os, dallamos részlet található benne, miközben megőrzi a house-ra jellemző groove-ot is. Ugyanakkor gyors és dinamikus, az alapját pedig a techno keménysége adja. Egyébként a műfaj nagy legendái közé tartozik Mark Broom és Ben Sims. 

Számodra kik képviselik a legizgalmasabb hangzást a technoban? 

Az előbb említett előadókat mindenképpen kiemelném, hiszen már hosszú évek óta meghatározó szereplői ennek a műfajnak. Az újabb tehetségek közül egy berlini duó, a BAUGRUPPE90 formáció emelkedik ki számomra. Egyszerűen lenyűgöző, amit csinálnak. Külön érdekesség, hogy ők maguk is hangsúlyozzák, milyen nagy hatással volt munkásságukra a ’90-es évek drum&bass zenéje.

Január elején jelent meg egy bootleg remixed, amiben Moloko Sing It Back című dalát gondoltad újra. Ismertetnéd ezt a track-et? 

Ez a zene nagyon különleges számomra – az eredeti változat gyerekkoromban a család egyik kedvence volt. Régóta szerettem volna játszani a szettjeimben, ezért készítettem egy olyan verziót, ami tökéletesen illik hozzájuk. Gyorsabb és keményebb lett, mint az eredeti, és a gitár alá egy zongoraszekciót is hozzátettem. Nagyon élveztem a munkát a stúdióban, talán ez volt az egyik legszórakoztatóbb projekt az utóbbi időben!

A DJ Mag nevű brit újság is ajánlotta az egyik zenédet, az “I Don’t Depend On You”-t egy cikkében. Milyen érzés volt olvasni ezt? 

Hihetetlenül jó érzés volt! Óriási megtiszteltetés, hogy a DJ Mag bemutatta a zenémet. Amikor értesültem róla, annyira megörültem, hogy szó szerint felpattantam a székből. Nagyon király, hogy ilyen elismerésben részesültem!

Már kétszer is az berlini HÖR fellépője voltál. Milyen érzés volt ezen az ikonikus helyen zenélni?

Mindkét alkalommal izgultam, hiszen tudtam, hogy sokan fogják megnézni, és a felvétel örökre fennmarad az interneten. Ugyanakkor alaposan felkészültem, így szerencsére mindkét fellépés jól sikerült. Különösen az első alkalom volt hatalmas élmény – körülbelül 100 gratuláló DM-et kaptam Instagramon. Napokig tartott, mire mindenkinek visszaírtam és hihetetlenül jól esett ez a rengeteg elismerés és pozitív visszajelzés.

Aktívan használod a közösségi médiát a zenei munkásságod kapcsán. Véleményed szerint ez manapság már elkerülhetetlen a DJ-k és producerek számára? 

Igen, ez egyre fontosabb tényezővé válik. Van egy mentorom, aki szerint manapság már szinte fontosabb a közösségi média jelenlét, mint a zenék kiadása, mert ezen keresztül sokkal több embert érhetsz el. Véleményem szerint, ha valaki ma szeretne professzionális szinten DJ-ként vagy producerként érvényesülni, a közösségi média használata elkerülhetetlen része a munkájának.

Természetesen vannak olyan előadók, akik social media nélkül is népszerűek maradtak, de ők általában már a ’90-es években letették a karrierjük alapjait. A közösségi médiának azonban nem kell feltétlenül rossz dolognak lennie: egy eszköz, amely segít abban, hogy jobban kifejezzük magunkat, miközben megőrizzük az őszinteséget.

Fontosnak érzed ehhez kapcsolódóan a közösségépítést?

Persze, hiszen a közösség az, ami az egészet működteti. Ha van egy stabil alapközönséged, ők terjesztik a munkásságod hírét, és ezáltal folyamatosan növekedhet a rajongótáborod. A producerek elsősorban azért használják a közösségi médiát, hogy minél több emberrel megoszthassák a zenéjüket. Így a közösségépítés valóban kulcsfontosságú, és a social media ennek az egyik leghatékonyabb eszköze.

Milyen terveid van a közeljövőre nézve? 

A közeljövő igazán izgalmasnak ígérkezik! Hamarosan érkezik egy remixem, valamint egy EP-m egy neves berlini kiadónál – bár egyelőre még nem biztos, hogy beszélhetek róla. Február és március már most tele van fellépésekkel, amelyek közül kiemelkedik a második Boiler Room szereplésem, amire nagyon készülök. Emellett február 28-án játszom a berlini RSO klubban egy Selected bulin, amit különösen izgatottan várok. Ez egy hatalmas lehetőség, és biztos vagyok benne, hogy felejthetetlen este lesz!

Ki a példaképed az elektronikus zene világában? 

Ez egy igazán nehéz kérdés, mert rengeteg előadóra felnézek, és emiatt nehéz lenne egyetlen példaképet kiemelni. Ha mégis néhány nevet kellene említenem: Modeselektor, Estella Boersma, valamint Frederic. Frederic különösen sokat segít nekem a fejlődésben.