Az alábbi cikkben Eddie Hatitye, a Music In Africa ügyvezető igazgatója beszél a platform céljairól, amely az afrikai zenei ipar fejlődését és globális jelenlétét támogatja. Az ACCES konferencia az afrikai zenei ipar éves, mobilis eseménye, amely összeköti a helyi művészeket és a globális piacokat.

A Music In Africa története és célja

A Music In Africa egy kezdeményezés, amely arra jött létre, hogy hidat képezzen az afrikai zenei ipar különböző szereplői között, mint művészek, producerek és promóterek, akiknek eddig nem volt központi platformjuk az együttműködésre és a fejlődésre. A platform elsődleges célja az volt, hogy biztosítson egy megbízható információforrást a különböző afrikai országokban tevékenykedő művészeknek. Az idők folyamán a célkitűzések bővültek, és a Music In Africa ma már egy olyan átfogó platformot kínál, amely a művészi mobilitást, finanszírozást, zenei piacokat és kulturális örökségvédelmet is magában foglalja. Hatitye hangsúlyozza, hogy az afrikai zeneipar jelenlegi fejlődését nagyrészt a Music In Africa és más, hasonló kezdeményezések támogatták.

Miért volt szükség az ACCES konferenciára?

Afrikában, annak ellenére, hogy a zenei színtér rendkívül dinamikus, sokáig nem létezett olyan ipari esemény, amely a zeneipar üzleti oldalát célozta volna meg. A művészek sokáig nem kaptak megfelelő láthatóságot, a határokon átnyúló együttműködések ritkák voltak, és az iparági szakembereknek nem voltak olyan struktúrált platformjaik, ahol kapcsolatba léphetnének egymással és nemzetközi piacokkal. Az ACCES konferenciát ezért hozták létre, hogy összekapcsolja az afrikai zeneipar szakembereit, lehetőséget biztosítva számukra a tanulásra, kapcsolatépítésre és új üzleti lehetőségek teremtésére.

Kihívások és jövőbeli kilátások

Hatitye szerint az egyik legnagyobb kihívás, amellyel szembesülnek, az afrikai művészek jogdíjkezelése és a megfelelő jogvédelmi rendszerek hiánya. Az iparági politikák és végrehajtási stratégiák nem elég fejlettek, hogy biztosítsák a művészek számára a megfelelő jövedelmet. Emellett a művészek pénzügyi ismeretei, az infrastruktúra hiányosságai és a mobilitási korlátozások is nehezítik a fejlődést. Ráadásul az afrikai zenét még mindig nem tekintik a globális gazdaság részeként, így szükség van egy gondolkodásmódbeli változásra, amely elismeri a zeneipart, mint komoly üzleti ágazatot.


Afrika, a zene jövője

A jövőt illetően Hatitye úgy véli, hogy Afrika lesz a zene jövője. 2100-ra a világ lakosságának kétharmada afrikai lesz, így Afrika kulturális ereje meghatározó szerepet fog játszani a globális zenei piacon. Már most is egyre inkább jelen van a globális listákon, az afrobeats, amapiano és Bongo Flava műfajok révén. Hatitye biztos benne, hogy az afrikai művészek többet fognak birtokolni a saját kreatív gazdaságukból, a helyi streaming platformok erősödni fognak, és Afrika nemcsak résztvevője, hanem irányítója lesz a globális zenei trendeknek.

Az afrikai zenei infrastruktúra állapota

Bár jelentős előrelépés történt, Hatitye rámutat arra, hogy az afrikai zenei iparban még mindig számos probléma áll fenn, különösen az autentikus jogvédelmi rendszerek és az élő előadások infrastruktúrájának hiányosságai. A művészeknek nincs elegendő finanszírozásuk, és az iparági politikák még nem eléggé fejlettek. A Music In Africa és hasonló platformok kulcsszerepet játszanak az afrikai kreatív potenciál kibontakoztatásában, azonban ahhoz, hogy valódi áttörést érjenek el, a megfelelő politikai és gazdasági struktúrákra van szükség, amelyek segítik a fenntartható fejlődést és a bevételek pontos nyomon követését.

Forrás: [Mixmag]