A Mixmag cikke részletesen bemutatja Ukrajna tánczenei színterének fejlődését az 1990-es évektől napjainkig. A cikk szerzője, Ihor Panasov, zenei újságíró, aki több mint 50 interjút készített befolyásos klubszereplőkkel, zenészekkel és DJ-kkel. A cikkhez kapcsolódik egy kizárólag bakelitlemezekből álló mix is, amelyet egy kijevi DJ, Vlad Fisun készített, és amely Ukrajna történetének eddigi 33 évét öleli fel, ugyanis csak hazai előadók lemezeiből válogatott.
A szovjet korszak: 1991 előtt
1991 előtt Ukrajna a Szovjetunió része volt, ahol a nyugati zene hivatalosan ellenségesnek számított. Ennek ellenére néhány nyugati zenei hatás, például a Kraftwerk kazettái, eljutottak az országba. Néhány kiváltságos zenész, mint Vadym Khrapachov, hozzáférhetett modern hangszerekhez, például az EMS Synthi 100 szintetizátorhoz. Sok progresszív ukrán zenész emigrációban alkotott; például az ElectroNova nevű New York-i csoport 1975-ben rögzítette az ‘Ukrainian’ című kultikus albumot, amely népi dalok elektronikus feldolgozásait tartalmazza.
1990-es évek eleje: Sok lemez, kevés pénz
A Szovjetunió összeomlása után Ukrajna elkezdett ismerkedni a nyugati zenével, bár saját zenei produkciók még ritkák voltak. A modern felvételi eszközök hiánya miatt a zenészek főként külföldről behozott lemezekre támaszkodtak. Egy ismert történet szerint egy amerikai DJ, aki rendszeresen játszott egy ukrán klubban, kénytelen volt elhagyni az országot, miután összetűzésbe került helyi gengszterekkel, és hátrahagyta lemezeit, amelyek éveken át forogtak az ukrán DJ-k között.
1990-es évek közepe: Manchester hatása
Az 1990-es évek közepén az ukrán underground művészek tudatosságában változás következett be, hasonlóan a manchesteri zenei forradalomhoz. Számos zenekar kezdett elektronikus hangzásokat használni, némelyik kísérletezőbb irányba ment (Foa Hoka, Blemish, Ivanov Down, YARN), míg mások a tánczenei színtér felé fordultak (Gorod Sputnik, Zumik, Скрябін). Ezek a zenekarok gyakran squat partikban és közösségekben léptek fel, hasonlóan a ‘24 Hour Party People‘ stílusához. A kijevi Paris Commune, amely 1990 és 1994 között működött, a progresszív művészek gyülekezőhelye volt.
2000-es évek eleje: Nemzetközi integráció
Az új évezredben Ukrajna tánczenei színtere végre formát öltött. 1998-ban megjelent a ‘Who’s Next?’ című ukrán válogatásalbum, amely több mint tíz elektronikus zenei projektet mutatott be. DJ Pubert, a híres ukrán rockzenekar, a Braty Gadyukiny frontembere, különösen kedvelte az elektronikus hangzásokat és a kísérletezést. Ő támogatta az első nemzetközi sikereket is, például a kijevi psytrance duót, a SynSUN-t, akik több albumot is rögzítettek, és nemzetközi sztárokká váltak. 2003-ban T-Zhuk, egy csernyivci producer, létrehozta az ország első nagy nemzetközi tánczenei slágerét, az ‘Amaga’-t, amely számos európai rádióállomás zenei kínálatában szerepelt.
2000-es évek közepe: A zenei színtér virágzása
A 2000-es években a tánczene egyre nagyobb iparággá nőtte ki magát Ukrajnában. A techno, drum ‘n’ bass, breakbeat, dubstep és más műfajok mentén is saját közösségek alakultak ki. A neves klubok és fesztiválok fejlődése ösztönözte növekedésüket, és minden nagyobb város elkezdte megmutatni saját prioritásait: Lvivben erős drum ‘n’ bass közösség alakult ki, míg Dniproban a techno rajongók voltak többségben. Olyan művészek, mint Derrick, Tonika, Move, Mays, Sender, Slava Flash, Ionov és Бинокль rendszeresen adtak ki mixeket és számokat. Minden műfajnak megvoltak a hősei: Tapolsky a drum ‘n’ bass-ben, KOTRA és Zavoloka a kísérleti színtéren, Stanislav Tolkachev a technóban, és Sender a kereskedelmi tánczenében.
Kijev az új Berlin?
A 2010-es évek közepén sokan úgy gondolták hogy Kijev lehet az új Berlin az elektronikus zenei színtéren. A városban már 2014 előtt is működött a híres XLIB klub, amely sokakat a ’90-es évek berlini rave-jeire emlékeztetett. A háború kitörése megrázta a helyi elektronikus zenei közösséget, sok művész távozott külföldre, de az előtte való években számos új hely és rendezvény, mint a Closer, Keller, ∄ (K41) és a СХЕМА, Strichka, Ostrov, Brave! Factory, VESELKA kezdte meg működését. Az ország iránti nemzetközi érdeklődés a klubkultúrában is megmutatkozott, hiszen az európai látogatók kényelmet, szabadságot, barátságos légkört és jó szervezettséget tapasztaltak. Ezek a tényezők hozzájárultak ahhoz, hogy sok neves nemzetközi előadó fellépjen Ukrajnában.
2000-es évek vége: Globális fesztiválok és új sztárok
2018-ban a Boiler Room Kijevbe látogatott, amit ezután még két másik alkalom (2019 és 2021) követett. A 2010-es évek végére az ukrán elektronikus zene számos nemzetközi sztárt adott, mint ARTBAT, Miss Monique és Woo York, miközben sok műfajban jelentek meg kiemelkedő ukrán alkotók. Az ukrán előadók egyre gyakrabban szerepelnek nemzetközi platformokon, mint a Mixmag, Boiler Room, Cercle, vagy a BBC Radio 1 Essential Mix.
2020-as évek: a háború árnyékában
A háborús nehézségek ellenére az ukrán kortárs zenei színtér élő és gyorsan fejlődik. A kijárási tilalmak, bombázások, áramkimaradások és a gazdasági válság sem tudták megállítani a DJ-ket, zenészeket és promótereket. Olyan tehetségek dolgoznak az új generáció építésén, mint például Si Process, BADWOR7H, Soundots és Human Margareeta. A színtéren új, erőteljes formációk is megjelentek, például a Laboratorium, a VERTUHA és a Drift Kyiv. Az autentikus underground kiadók, mint a Mystictrax, a Polygon Records és a Gasoline, továbbra is támogatják a helyi tehetségeket. Ezek a kezdeményezések biztosítják, hogy az ukrán tánczenei szcéna jövője biztosítva legyen.
Bónuszként pedig jészült egy különleges válogatás is készült: Vlad Fisun, a DJ Buro társalapítója, egy kizárólag vinylen készült mixet állított össze, amiben 1991-től napjainkig mutatja be az ukrán elektronikus zene legérdekesebb darabjait.
Forrás: [Mixmag]
Comments are closed for this post.