Az elektronika meditatív mélységei – Interjú egy Argentínából induló, Berlinben alkotó producerrel
A dél-amerikai gyökerek és a berlini klubkultúra találkozása különleges zenei univerzumot eredményezett – vendégünk egy olyan alkotó, aki történetmesélésként tekint a zenére, és a táncteret nem csupán mozgás, hanem belső utazás terepeként értelmezi. Május 28-án élőben is hallhatjuk Budapesten – előtte viszont elmesélte nekünk, hogyan indult az útja, mi inspirálja, és mit jelent számára az elektronikus zene valódi ereje.
Hogyan emlékszel vissza az első találkozásodra az elektronikus zenével?
Először is, köszönöm a meghívást. Arra emlékszem, hogy esténként gyakran leültem a nagyapámmal zenét hallgatni – ez volt az első kapcsolódási pontom a zenével. Később édesapámmal elmentem egy koncertre, ahol az argentin „Bajofondo” együttes lépett fel – akkoriban elektronikus zenét ötvöztek a tangóval. Azt hittem, csak egy szokványos koncert lesz, de végül egy nyílt téri rave-vé alakult, amit sosem fogok elfelejteni.
Argentinából származol – mit érdemes tudni a helyi elektronikus zenei színtérről?
Argentína bármely elektronikus műfajban bővelkedik tehetségekben. A kísérleti elektronikát képviselő Klausstól a progresszív hangzásvilágú Hernan Cattaneo-n és Martin Garcíán át a melodikus technót képviselő Djolee-ig vagy Agustin Giriig, valamint a techno és house műfajban alkotó E110101 és Sol Ortega is említésre méltó. Úgy vélem, ha valaki valódi zenei élményekre vágyik, ez egy kihagyhatatlan hely. Ráadásul latin emberként fontos számomra, hogy nálunk a zenei események közösségi élményként is funkcionálnak – a rave kultúra itt valóban közösséget épít.
Azóta Berlinben élsz – szerinted mi a legnagyobb különbség a dél-amerikai és az európai partikultúra között?
Úgy látom, hogy Európa érettebb társadalomként több kulturális és zenei tapasztalattal rendelkezik. Itt az elektronikus zene már régóta elfogadott, intézményesült műfaj. Argentínában ez még egy viszonylag fiatal, de dinamikusan fejlődő színtér, amely túlmutat már a rétegzene szerepén. Nagy potenciál rejlik benne, de még van hová fejlődnünk, hogy az elektronikus zene és az előadói megkapják a megérdemelt tiszteletet és figyelmet.
Hogyan zajlik nálad a zenekészítés folyamata?
Amikor egy új zenén dolgozom, mindig törekszem arra, hogy egyfajta történetet meséljek el. Többnyire harmónikus alapokkal indítok – padekkel, leadekkel vagy más atmoszférikus elemekkel. Amikor elkezdtem a zenéket élesben letesztelni a tánctereken, észrevettem, hogy a közönség gyakran meditatív állapotba kerül – mintha egy belső fókuszba kapcsolnának. Ekkor döntöttem el, hogy olyan zenét szeretnék alkotni, amelyre érdemes odafigyelni, amely jelenlétet igényel – nem csupán háttérzene. Pont úgy, mint amikor a nagyapámmal együtt figyeltük a zenéket.
Kik inspiráltak a kezdetekben, és kik azok az új előadók, akiket érdemes figyelemmel követni?
Rengeteg előadó hatott rám, főként Európából – különösen Németországból. Stephan Bodzin, Gabriel Ananda, Tale of Us, Dominik Eulberg, DJ Koze, Max Cooper, Frank Wiedemann, Hannes Bieger, Jeremy Olander, Marino Canal, Robert Babicz – mind hozzájárultak zenei ízlésem formálódásához. Az új generációból ajánlom figyelemre Molø, Agustin Giri, Arnodd és Tal Fussman munkásságát – rendkívül izgalmas, friss megszólalással bírnak.
Mit várhatunk tőled május 28-án?
A szettem mindig az adott pillanatból építkezik – a hangulatra reagálok, és annak megfelelően formálom a műsort. Széles zenei repertoárral készülök, így az este bármilyen irányba elindulhat. Számomra a legizgalmasabb, amikor a zene természetesen, spontán módon áramlik – amikor az adott pillanat dönti el, mi szólaljon meg.
05/28 Szakkör @ Pavilon Bar w/ Flayman (ARG), Candyflipper, Ben Dover
FB Event: https://www.facebook.com/events/879558244359495
Comments are closed for this post.