A Nemzetközi Zenei Csúcstalálkozón (IMS), az elektronikus zenei iparra összpontosító éves rendezvényen, Ibizán beszélgettünk a San Francisco-ban alapított PIPP cég 2 társalapitojával, Dana Malaeb-bel es Artur Bizdikian-nal. Az IMS-en nemcsak panel és kerekasztal beszélgetések zajlanak zene, divat, branding, reklám, szponzoració, social média, artist management, zenei jogok témákban, hanem évről évre a legfontosabb trendek és kihívások is megjelennek. A nemzetközi konferencia célja az iparágakon belüli fenntartható növekedés felgyorsitása és pozitív változások elősegítése.
Mikor vettétek észre az erős kapcsolatot a divat és a szórakoztató iparágak között?
AB: A kezdetekkor még nem érzékeltük a szoros kapcsolatot a divat és a szórakoztatóipar között, mert egy olyan platformot építettünk fel, amely leginkább a feltörekvő márkáknak és tervezőknek szólt, illetve ezen a platformon keresztül sok mega tartalomkészítővel és influencerrel kezdtünk el együtt dolgozni és a kampányaink rövid időn belül gyorsan és széles körben terjedtek virtuálisan. Igy észrevettük, hogy a közösségi média valójában nem alkalmas az e-kereskedelemre, mert minden egyes alkalommal, amikor kampányt hozol létre a közösségi médiában, mindenkit egy másik felületre, egy webhelyre kell küldened es így elveszíted a közönséged nagy részét. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk a közösségi médiában megjelenő tartalmainkkal kapcsolatban és mindenki ugyanezeket szerette volna látni magában az alkalmazásában is. Ez volt az a jel, ami arra sarkalt minket, hogy a divat és a szórakoztatóipart egyesítsük az alkalmazásban és amikor az új applikációnkat készítettük, elkezdtek érdeklődni a befektetők a facebooktól, a Google-től, de megkeresést kaptunk a Tik Tok-tól is. A Tik Tok az egyik legnagyobb iparágnak számító shoppertaintment marketing stratégián alapuló szórakoztatást használja, azaz a szórakozva vásárlást és ők is piacra fognak dobni egy 8-as csomagot. Befektetőink hittek abban, hogy lehetőségünk van Ázsián kívül is, Európában, az Egyesült Államokban es Dél-Afrikában is piacvezetővé válni.
Mikor es hogyan történt meg az átütő siker a platformotokkal kapcsolatban?
AB: Az elmúlt években voltak sorsdöntő pillanataink. Kezdeti sikerünk volt például amikor az első másfél évben elindítottuk a feltörekvő márkák és dizájnerek piacterét 1 millió felhasználóval és 1000 márkával. Több mint 25 országban való jelenléttel zárultunk le ezt a kezdeti szakaszt. Majd elkezdtünk az entertaintment technológiára összpontosítani az e-kereskedelemmel kombinálva és hirtelen másfajta sikereket érzekeltünk, globális cégek jelentek meg körülöttünk, mint a facebbok és a google és elkezdtek érdeklődni a technológiánk irant. Ez egy teljesen más játék volt már, mert itt sokkal inkább a közösségépítésre és a technológiára kell összpontosítanunk. Jelenleg elképesztő technológiánk és csodálatos közösségünk van, bár az új applikációnk még a kezdeti szakaszában jár, de jelenleg is fejlesztjük a technologiát és építjuk a közösségünket. Nagyon szerencsések vagyunk abban, hogy csodálatos vezetőkkel valósíthattuk meg mindent szerte a világon.

Hány divattervező és hány művész van jelen a platformotokon?
DM: Jelenleg több mint 800 divattervezővel és márkával állunk kapcsolatban és ők mind megtalálhatóak a platformon. Rengeteg rendezvényt szervezünk Dél-Afrikában és különösen az Egyesült Arab Emírségekben. Sok creator-unk van a csúcson, közöttük vannak olyanok, akiknek 100 millió követőjük van más platformokon. Jelenleg a creator hub-unk bevezetése zajlik, melyben ebben a pillanatban körülbelül 500 creator-unk van, ezt az első verziót folyamatosan fejlesztjük. Cool, hogy a facebook ex közösségi és partnerségi igazgatója, aki több mint 5 évet dolgozott a facebooknál, most már velünk együtt dolgozik és nemcsak segít minket a platform fejlesztésében, hanem ennek a közösségi és partnerségi stratégiájáért is felel.
Milyen jövőbeli stratégiai céljaitok vannak?
AB: A céljaink között szerepel egy olyan értékes platform felépítése a következő generáció számára, ami valós értékeken alapul, mert hiszünk abban, hogy a közösségi média már nem egy szórakoztató platform, hanem a mindennapi életünk és a vállalkozásunk része, tulajdonképpen ezért vagyunk jelen ezeken a felületeken, amelyeknek fenntarthatóbbaknak kellene lenniük. Amikor fenntarthatóságról beszélünk, nem csak gazdasági fenntarthatóságról, bevételszerzésről van szó, hanem a mentális egészségről is. A mai platformok működése azon alapul, hogy függővé tegye a felhasználót, de mi nem hisszük, hogy ez az előre vezető, helyes út, mert nem ettől lesz valami értékes. Azt gondoljuk, hogy azzal teremtünk valós értéket, ha felhasználóként olyan életet építhetsz a social média felületeken, amelyre büszke lehetsz, ahol egészségesebben kapcsolódhatsz, és ahol a megfelelő típusú véleményvezérek és tartalomkészítők erősitik a jelenlétedet. Úgy gondoljuk, hogy az influencer szó az elmúlt pár évben elveszítette értelmét, hiszen kezdetben az influencer azt jelentette, hogy a social média felületeken láthatóvá tett életüket, mások utánozni szeretnék, mert a követők azt gondoltak, hogy bizonyos eredményeket hozzád hasonlóan így elérhetnek. Az influencerek mára elveszítették értéküket, a mai véleményvezéreknek csak követőkre van szükségük és szórakoztatónak kell lenniük, de valójában mi is az a hozzáadott érték, amit képviselnek? Ezért szeretnénk megváltoztatni a dolgokat, ahogy mindenkinek van egy Tik Tokja, Instagramja, azt szeretnénk, hogy mindenkinek legyen egy PIPP-je.
Tudok komoly bevételt szerezni, ha divattervezőként vagy márkaként csatlakozom a platformotokhoz?
DM: Termeszetesen! Ha divattervezőkent csatlakozol a közösségéhez, komoly bevételre tehetsz szert a PIPP platformon. Feltöltött adataidhoz a dashboard-on keresztűl könnyen hozzáférhetsz, és az itt talalható insight-ok tényeleg megmutatják neked: ki érdeklődik felőled, ki akarja megvásárolni a termékeket. Az alkalmazás lehetővé teszi számodra,hogy a világ bármely pontján keres benne terméket, illetve ezt a világ bármely pontján megkaphassd. Technikailag a platform úgy működik, mintha saját e-kereskedelmed lenne és ez a klassz dolog benne. Ugyanis manapság rengeteg tervező küzd azzal, hogy elkezdje létrehozni a saját e-kereskedelmi platformját, jelen van az Instagramon, a Tik Tokon, és megpróbálja felépíteni a sajat weboldalát. De azt az egy dolgot nem tudják, hogy az Instagram nem arra lett kialakítva, hogy a termékedet eladd rajta, így egyszerűen lehetetlen pénzt keresni az Instagramon és az e-kereskedelem önmagában már nem elegendő az új generációnak. Valami olyasmire van szüksége az új generációnak, ami mind a két dolgot ötvözi, ami lehetővé teszi számukra, hogy szórakoztatva legyenek, interakcióba lépjenek, ahol elsőként láthatják és megismerhetik a terméket, ahol tanulhatnak róla, ahol megtudhatják a művész mögött rejlő történetet. A PIPP platform egyesíti az e-kereskedelem és a közösségi média legjobb részeit.

Milyen sikereket értetek el a platformotokon keresztül?
DM: Amit építünk, az valami teljesen új dolog, és minden alkalommal, amikor valaki megkérdezi tőlünk, hogy hogy megy, mi történik nálunk, a válaszunk az, hogy nagyszerűen működik a felület, de valójában a következő hónapokban fog csak igazán fellendülni, amikor az emberek rájönnek (most a közösségi média és az algoritmusok tömkelegével az emberek még nem veszik észre) hogy menekülniük kell ezekről a platformokról, hogy megfelelően tudjanak konvertálni, hogy autentikus es értékes terméket megfelelően tudjanak értékesíteni olyan fogyasztóknak, akik valójában szeretnék megvásárolni a terméket és nem csak lapozgatnak, nézelődnek a felületen.
AB:Rengeteg menő van dolog van az applikació körül, illetve sok tanulmány szól erről. A Tik Tok nemrégiben megosztotta velünk néhány tanulmányát, amit excenterrel végeztek és még nem látott napvilágot. Ázsiaban a shoppertaintment 10 millió dollárt ér, ez azt mutatja, hogy rengeteg lehetőség van a márkák számára ezen a piacon. Egy másik friss tanulmány a McKenzie-től azt mutatja, hogy a jövőbeli reklámok a felhasználó által generált tartalmakra irányulnak. Ami azt jelenti, hogy a márka által készített tartalomban már nem igazan bízol, hiszen a márka önmagáról beszél, illetve ha egy véleményvezér beszél a márkáról és mindezért pénzt kap, az influencer véleményében sem igazan bízol többé, hiszen manipulálva vagy, de ha látod a felhasználókat, ha látod, hogy a vásárlóid a márkádról beszélnek, és a saját vásárlóid tartalmat hoznak létre a termékeddel, ez hiteles tartalom és ez az amit látni szeretnél, hiszen ebben bízol meg. Ismerni szeretnéd a terméked mögötti közösséget, látni szeretnéd a márkád mögött rejlő értékeket, látni szeretnéd azokat az embereket, akik ezzel a tartalommal találkoznak a vásárlóidnál, viszont nem szeretnéd látni azt amit márkaként önmagadról állítasz és ez az az irány amerre a marketing halad, és ehhez technológiai felzárkózás szükséges.
Start-up prespektivaból tekintve, hányan alapitottátok és hogyan épitettetek fel a start-up céget?
AB: Start – up oldalról tekintve az alkalmazásnak jelenleg 3 társalapítója van, a harmadik partnerünket, Mo-nak hívják, Mo a CTO, így ő vezeti a technológiát, korábban a Google-nel is dolgozott és Oxfordban szerezte a mesterdiplomájat. Dana egy világhirű divattervező, ó aki a partneri együttműködésekért és a kereskedelmi értékesítésért felel, én pedig a a cég üzleti oldalát vezetem. Jelen pillanatban 27 csapattagunk és sok befektetőnk, illetve támogatónk van. Nem említem meg mindegyikőjüket, de a Double Doble kormány, 71 támogat minket, befektetőként van jelen az Accenter globalis vezetője, a google-nál van 5 alkalmazottunk, akik kozul az első mérnök volt az aki befektetett a cégbe, így tulajdonképpen megvan a Közel-Kelet egyik executive igazgatója. A Beatport vezérigazgatónk a tanácsadóink között szerepel, így egy nagyon klassz csapatunk van, akik azért álltak össze, mert már tudtak, hogy a közösségi média sokkal jobban is teljesíthetne, vagyis sok lehetőség rejlik benne. Amikor lehetőségünk nyílt valami újat felépíteni es ezt megtehettük a magunk módján, hozzáadhattuk a saját értékeinket és amit látni szerettünk volna, az az, hogy hogyan tudjuk ezt úgy megvalósitani, ahogy mi is szívesen használnánk. Ez volt az, ami igazan segített alapítóként elérni a céljainkat. A startup létrehozása egy utazás, és más emberek is ugyanezt szeretnék csinálni, ami része a platformnak, hogy mások is szeretnének létrehozni egy startup vállalkozást, amihez szükséges, hogy követni tudják a vállalkozókat. Ha művész szeretnél lenni, találnod kell egy művészt, és ha művészeti vezető szeretnél lenni, látnod kell, mit csinálnak a művészek, és nem csak azért, hogy elérd őket, hanem tudnod kell kik ők, mit csinálnak, milyen képzési programokat követnek, mi inspirálja őket, hiszen ez az ami inspirál téged, szeretnék hozzáférni, és ez így megy tovább, hogy az utad elérhetővé váljon a világ többi részenek.
Az applikációt először a divatiparral ötvöztetek, most pedig a zeneipar felé nyitottatok. A platform más területeken érvenyesülő művészek számára is nyitott?
AB: Az applikációnkat nemcsak a divattal, vagy a zenével, hanem egyéb művészeti ágakkal is ötvöztük. Mindig is abban hittük, hogy a kis közösségek ereje az elsődleges tényező, így amikor azt kerestük, hogy ki legyen az első közösség, akivel együtt szeretnénk működni és a Beatport-tal jó kapcsolatunk volt, illetve szerettük volna a művészeket támogatni, azon gondolkodtunk, hogy hogyan tudjuk ezt megtenni. Kicsiben kezdtük, 15 művészünk, majd 50, 100 aztán 200 művészünk volt, kis rendezvények kerekasztal beszélgetésekkel, részt vettünk az International Music Summit-on es így láttuk közelről is, hogy a zeneiparban dolgozó művészek hogy küzdenek, hol vannak a töréspontok. Amit a zeneiparban csinálunk, ugyanazt tesszük más iparágakban is, most például az egészségre és a wellnessre koncentrálunk, most kezdünk együtt dolgozni sportolókkal, különböző bloggerrel, es beszélgetünk a fenntartható termékekről és a bőrápolásról.
DM: Szeretnék még egy gondolatot megosztani. Szerintem a közösségi média jelenleg egy olyan platform, amit azért hoztak létre, hogy a végtelenségig görgethesd és miközben nézegeted mi történik a felületeken, szórakoztatva légy. De valójában senki sincs, aki ezt a témát nyitottan kezelné és beszélne a kezdetekről, a véleményvezérekről, akik egy külön kategóriát építettek fel a közösségi médiában. Van egy rés közöttük és a követő táboruk között és ezt senki sem emel ki igazán, és ebben a rés ben van egy rajongói bázis, aki ennek a fajta platformnak a bázisa, a lényege. Senki sem gondol rájuk. Tudod, miért követem ezeket az előadókat a rajongói szemszögből? Azért követem őket, mert felnézek rájuk, mert egy régióból származunk, mert a története inspirál engem. Szerintem van egy nagyon nagy szakadék, a rajongótáboroknak jobban hozzá kell férniük az általuk szeretett előadóhoz, és az Instagram ma már ezt nem akarja kiszolgálni, mert közösségi platformnak sokkal könnyebb lenni, mint olyan platformnak, amely társadalmilag működik, és azt akarja, hogy vásárolj valamit, vagy hogy sokkal könnyebben pénzt keress. A social média sokkal könnyebb és miért akarnának valami olyan ellen menni, ami számukra működik, igy az Instagram az egyetlen győztes a maga kategóriájában, a Tik Tok pedig az egyetlen győztes az előadók es a rajongótáboraik közötti kategóriában és nem támogatják az előadókat a lehető legjobban. A felhasználókat átverik, illetve ők nem igazán ismerik a dolgok valóságát. Ezért egy olyan következő generációs platformot építünk, amely a fiatalabb generáció rezonál és amely lehetővé teszi a számukra, hogy egy olyan helyük legyen, ami támogatja a közösséget es ahol az emberek, hozzájuk hasonlóak és akiket követnek inspiráljak őket.
Honnan indultatok?
AB: Libanonból indultunk, de gyorsan eljutottunk San Franciscóba, így az Egyesült Államokba vagyunk bejegyezve, majd visszatértünk Abu Dhabiba, Szudánba. Vannak befektetőink az Egyesült Államokból, de valójában az időnk 50%-át az Abu Dhabiban és Dubaiban töltötjük, vannak csapattagjaink Libanonból, az Egyesült Arab Emirátusokból , Kanadaból, Amerikaból. Armeniaban pedig egy globalis start- up versenyt nyertünk meg, szóval abszolút globálisak vagyunk.






Comments are closed for this post.