A house a 80-as évek végén indult világhódító útjára, azóta pedig az elektronikus zene egyik legnépszerűbb és legsokoldalúbb műfajává vált. Történetünk az Egyesült Államokban, Illinois állam legnépesebb városában, Chicagóban kezdődött, ahol a helyi lemezlovasok és zenei producerek elkezdtek kísérletezni a disco műfajből ismert vokálok és a dobgépekből elővarázsolt hangok összemixelésével. Ezek az előadók később hatalmas szerepet játszottak a stílus népszerűsítésében és a house mint globális zenei műfaj terjesztésében.

A keleti part két városában, Chicagóban valamint New Yorkban működött egy-egy olyan klub amely áttörte az addigi faji- és szexuális korlátokat, két olyan helyszín, ahol a zene mindenkit egyformán vonzott. A Chicago Warehouseban egy bizonyos Frankie Knuckles (1955. január 18 – 2014. március 31.) pedig egy személyben történelmet írt azáltal, hogy a 80-as években megjelent elektronikus zenei műfajok közül szinte mindent (new wave, disco, soul) játszott egész éjszakás szettjeiben. Innen eredeztethető a house mint műfaj, Knuckles-t pedig nemes egyszerűséggel „csak” (és ezt most nem fordítom magyarra) The Godfather of House Music-nak is hívták.

A New York Paradise Garageban pedig a tragikusan fiatalon elhunyt Larry Levan (1954. július 20. – 1992. november 8.) szettjei mentek élményszámba. Eredeti nevén Lawrence Philpot és a New York-i közönség ugyancsak eklektikus, ám valamivel lassabb, nyugodtabb hangzásvilágot preferált. Ez volt az a két hely, ahol nem csak az afroamerikaiak, vagy csak a fehérek, csak a heteroszexuálisok vagy csak a homoszexuálisok szórakozhattak, hanem mindenki egyszerre. Innen eredeztethető a garage, mint a house műfaj egyik ága is.

Itt fontos megjegyezni, hogy néhány évvel később a house zenei alabokból alakult ki az a rave elnevezésű stílu. A rave-t, mint jelzőt ma már szinte mindenre ráaggatnak aminek persze semmi köze nincs az eredeti műfajhoz. A house első, nagy tömegeket is megmozgató válfaja az az acid house volt, amely szintén innen, Chicago külvárosából indult kanyargós útjára. Angliában a 80-as évek végére lecsengett, kifáradt a punk / new wave hullám, a fiatalok elkezdtek nyitni más, új stílusirányzatok felé. Ez volt az a folyamat, melynek következtében az acid house rövid időn belül az Egyesült Királyságban élő fiatalok kultúráját meghatározó zenei stílussá vált. Olyannyira, hogy az évtized utolsó évében, 1989 nyarán a kisebb acid house megmozdulásokat felváltották a nagy rave fesztiválok.

Ahogy az a lenti videóból is kiderül, a house mint műfaj és kialakulásának folyamata egy elég látványos eseményhez köthető. 1979. július 12-én egy baseball mérkőzés szünetében a Chicago White Sox otthonában Steve Dahl elégette a diszkólemezeit. Ez volt az úgynevezett Disco Demolition Night amivel a disco világot meghódító útja látványosan véget ért.

Minden kétséget kizáróan a chicagói gospel-énekesnő, Loleatta Halloway volt a house zene története során az a művész akinek hangját, egészen pontosan a „Love Sensation” című dalát a legtöbbször, majdnem 300 alkalommal használták fel. Ezek közül a legismertebb talán a Black Box formáció és a Ride on Time című dal, amely 1989-ben a legkelendőbb kislemez lett az Egyesült Királyságban.

Ezekről, és sok egyéb érdekességről is szó lesz, például arról, hogy a house és a techno gyökerei is valahol közösek: