Dj-k szerepe a divatiparban
Egy Dj nagy hatással tud lenni a közönségének öltözködésére. Nem mindegy, miben jelennek meg a színpadon, hiszen ha zenélnek, ők vannak a középpontban, és mindenki rájuk figyel. Ezért fontos nekik, hogy lépést tartsanak az aktuális trenddel. Akik nagy népszerűségnek örvendenek, azok irányadók is. Gyakori jelenség, hogy ha egy világszerte népszerű Dj fellép valahol, akkor a közönségének egy része ugyanolyan stílusú, hasonló ruhákban jelenik meg a rendezvényen. Egyik ilyen irányadó művész Sven Väth, aki bármilyen ruhadarabból képes divatot csinálni. Egy időszakban több rendezvényen is fekete kalapban jelent meg, ezután hosszú ideig minden harmadik ember ilyen kalappal a fején vett részt a fellépésein. Az elektronikus zenei szcénában az elsők között volt, aki mélyen kivágott V-nyakú pólót kezdett viselni, majd kis idő elteltével szinte minden fiút ilyen szabású felsőben lehetett látni.
Nem ritka jelenség, mikor egy Dj a zenélés mellett saját márkát alapít, saját kollekcióval áll elő és megpróbál helyt állni a divatiparban is. A zenéléssel hírnevet szereztek maguknak, így könnyen eladható az általuk kreált vagy képviselt termék. Sokan
terveznek, vagy legalábbis a nevüket adják egy-egy neves márka kollekciójának. Ilyen volt például Tiga, aki 2009-ben kapott felkérést a H&M-től, hogy tervezzen a „Fashion Againts Aids” nevű kampányukba. Vannak akik, tényleg érdekeltek a divat világába,
ilyen például Ellen Allien DJ, producer, aki már nagy tapasztalattal rendelkezik a ruhatervezés terén. A zenélés előtt divatiskolába járt, amit otthagyott, de évekkel később visszatért a tervezéshez. A fellépések által körbeutazta a világot, és a kultúrák sokszínűsége újra ihletet adott neki, mára már saját márkát alapított. A zenei
munkássága tükröződik a kollekcióiban is, a minimalizmus jellemzi zenei alkotásait, és az általa kreált ruhákat is. Kezdetben csak férfiaknak tervezett, ez hatással van a későbbi szerzeményire is, nőies ruhák, de sokszor férfias szabásvonalakkal. Ő maga pár szóval
úgy jellemzi kollekcióját, hogy játékos, nőies, kényelmes éshordható.
Parti-ruhák
A parti-ruhák a diszkó stílus továbbgondolásából alakultak ki. Annak is a sportos irányzatából, amit jellemzően a szabadidőruhák alkottak. Kényelmesek, jó légáteresztő képességgel rendelkeznek, ami elengedhetetlenül fontos tényező azoknak, akik megállás nélkül mozognak, és végigtáncolják az éjszakát egy buliban. A szabadidőruhák először kevésbé voltak testhez állóak, de idővel a sziluettjük kezdett átalakulni a női test vonalát követve. A nadrágok testhezállóak lettek, kiemelve a feneket, a száruk pedig maradt egyenes vagy trapéz formájú. Az atléta felsők is előnyösen mutatják a női idomokat. A ’90-es évekre jellemző volt, hogy a pólók, topok
hossza lerövidült, és has fölé értek. Így az atléta felsők is rövid topok lettek. Ezeket a civil emberek ugyanúgy hordták, nem csak a bulizók, és ebből kifolyólag igény volt az egyedi öltözetekre. Megjelentek a parti-ruha márkák, amik színben, alapanyagban eltérő
darabokat értékesítettek, kisebb formai átalakításokkal. Ezek azért jóval drágábbak voltak, ezért az emberek egyre kreatívabbak lettek, és saját elképzeléseik alapján varratták meg ruhájukat a bulikba. Fontos megjegyezni, hogy a parti-ruha viselet a rave kultúra része (ma már inkább techno kultúrának nevezzük), és jellemzően Németországban és Hollandiában van számottevően jelen. Persze fanatikusok vannak minden országban, vagy olyanok, akik lemaradtak a korral, és azt hiszik, hogy ez minden országban divatos még a zenei rendezvényeken.
A parti-ruhák jellemzői
A rikító, élénk és neon színek dominálnak. Ezek alapjában véve feltűnőek, de fontos funkciójuk, hogy a rendezvényeken használt lámpák fénye rásüt a ruhákra, azok világítanak, és ezzel kitűnnek a tömegből. Jellemző a fényes, élénk rózsaszín, citromsárga, narancssárga és zöld színek, valamint ezek neon változata. Régebben a
klubok UV fényt árasztó lámpákkal voltak felszerelve, ez csak fokozta a világító hatást, legfőképp a fehérnél, ami kékes árnyalatba váltott át. A diszkó-stílusra jellemző ezüst is meghatározó, hiszen az is fényes, feltűnő. A feketét alapszínként használják fel egy másik mellett, hogy jobban kiemelje azt.
Jellemző alapanyagok:
A férfiöltözékek többségének az összetevői a pamut és a poliészter, mint a szabadidőruháké, a jó légáteresztő képesség miatt. A nőké már változatosabb, attól függően, hogy milyen ruhadarab készül belőle. A fényes műbőrből és latexből ruhát, szoknyát készítenek. A testhez álló darabokért a Lycra a felelős, a sztreccs a műszálas anyagok elengedhetetlen összetevője. Ritkább esetben még előfordul a szőrme is kabátként, vagy bármely ruhadarab kiegészítőjeként.
A férfinadrágok nagyon bő, egyenes vagy lefelé szélesedő szárúak, poliészter és pamutszálas szövetek. Készítettek ezekből női kivitelben is. Vannak egyszínű feketék vagy neonszínűek. A férfiaknál narancs, zöld, kék, a nőknek rózsaszín, citrom, világosabb kék, valamint előfordul, hogy terepmintás camo-szövetekből készülnek.
Jellemzőek a nagy rátett zsebek az oldalán, és díszítés a hosszú lelógó hevederek, vagy ezek összekapcsolása keresztbe. A pólók nyomott mintás pamut felsők. A fiúknál népszerű a nonfiguratív minta, vagy feliratok. A nőknek atléta felsők, topok, amik esetleg csak mell alá érnek, ma már ezt kiegészíti egy necc-hálós felső, amit rávesznek.
Ugyanez a szoknyánál is megjelenik, ha túl rövid, akkor kiegészül egy necc felső szoknyával. A szoknyák hossza nagyon mini, vagy lady-mini, és általában sztreccs pamutból, vagy latexből készülnek. Ruhák is készülnek fényes latexből, műbőrből. Ma már a rövid darabokat leggings-el vagy színes harisnyával hordják. Közkedvelt a tüllszoknya is, amit egy egyszerű toppal, atléta felsővel viselnek. A nadrágok sztreccs egyenes szárúak vagy trapéz szárúak. Egyesek, legfőképp az idősebb korosztály még mindig magas talpú Buffalo cipővel veszik fel ezeket a nadrágokat, amik beterítik a
lábfejet, és csak a magas talp lóg ki alóla. A ’90-es években tűnt fel a német rave-techno együttes, a Scooter. A csapat frontembere H.P. Baxxter, aki forradalmasította a szőrmekabátot a parti-kultúrában. Ezután a használata elterjedt: szoknyák, rövid shortok
készültek szőrméből, vagy csizmákat borítottak bele vele. Egyéb kiegészítő ruhadarabokkal dobják fel a lányok az öltözéküket, mint a könyökig érő fej nélküli kesztyű, vagy necckesztyű, vagy pedig az úgynevezett lábszárvédő. Ez térdnél gumírozott, ezért nem csúszik le, és lefelé trapéz szárú. Fontos funkciót betöltő kellék még a legyező. Már lehet vásárolni kifejezetten parti-legyezőt is a márkaüzletekben
vagy rendezvényeken, amik a zenére vagy fesztiválra utaló feliratokkal vannak ellátva.
Mivel ezek a ruhák kisszámú vásárlói réteget vonzzanak, ezért nem éri meg sokaknak üzletet nyitni. Javarészt interneten árulják a kisebb cégek a termékeiket. Európában két vezető márka létezik,melyek mögött több éves tapasztalat áll, és világszerte népszerűek.
Cyberdog: Közel 20 éve a vezető márka ebben az underground irányzatban. Bemutatkozásuk elég viccesen hangzik, miszerint a márka kitalálója egy űrből jött teremtmény, aki a földön landolt, és túl unalmasnak találta a földi emberek ruházatát, ezért kitalált nekik valami újat, izgalmasat. Eredeti célcsoportja a Cyber-kultúra megszállottjai, követői. A techno pedig jövőképet mutat. Ez a magyarázat arra, hogy hogyan lett ez a legnépszerűbb márka azelektronikus zenei szcénában. A kollekciók mindig extrémek, feltűnőek. Kiváló minőségű anyagokkal dolgoznak, és a kivitelezés is
színvonalas. Különleges neon színű anyagokat is használnak, amik UV fény alatt erősen világítanak és általuk tervezett printelt ruhák színesítik a kollekcióikat.
Ami leginkább egyedivé teszi ezt a márkát, az a világító kijelzős technológia, amiket beleépítenek a ruhákban. Köztük olyan is van, ami érzékeli a hangot és az érzékelt ritmusra világít. Több márkakereskedésük van Angliában és egy Ibizán.
Ezen felül interneten keresztül forgalmazzák termékeiket.
Amok London: 1997 óta létezik ez a német márka. Azonban az években nevezték rave-nek ezt az életstílust. A márka célcsoportja ennek a stílusnak a fiatal követői. Nagyon extrém, ezért nem a hétköznapi viseletre szánták, hanem a táncparkettre. Jellemző színek a fekete és a neon. Anyaga műszálas pamut. A ruhák minőségi kivitelezésűek, extrémek, sportosak. A márka forgalmazása hivatalosan az Interneten, webshop-on keresztül történik.
Szimbolikus jelek a ruházaton
Ma már a legnépszerűbb technológia a nyomtatás a pólókra. Bármilyen fekete-fehér és színes képet rá lehet nyomtatni a pólókra, bármekkora méretben. Nagyon közkedveltek azok a képek, szimbólumok, feliratok, amik valami folytán a zenéhez köthetők. Kreatívan megtervezett nyomású pólók minden ruhaüzletben a kollekciók részét képezik. Az átlagember is megvásárolja, mert fantáziadús a kivitelezésük és a
hétköznapi viseletben mindig divatosak. Azok, akik pedig azelektronikus zene kedvelői, ők tudatosan választják ezeket a pólókat, hiszen így hétköznap, hétvégén kifejezhetik vele zene iránti szeretetüket. A bulikban pedig mindenki érti és értékeli ezeket a felsőket. Vannak átlagos szimbólumok, amik az elektronikus zenéhez köthetők, többségük a dj-k munkaeszközei, mint például nagy hangfalak, komolyabb fülhallgató, a bakelitlemez, lemezlejátszó vagy keverőpult, esetleg utóbbinak csak egy részlete, ami így is felismerhető, annyira jellegzetes a külleme. Különböző feliratok,
amik a zenéről szólnak, egy egyszerű Party vagy Music felirat, illetve ezek mondatrészbe foglalása, mint „I love music”, vagy „No music, no life”, azaz zene nélkül nincs élet. Ezek jelennek meg a leggyakrabban, vagy ezeknek a továbbgondolása.
Jellemző a kábítószerek grafikai megjelenítése is a felsőkön. Köztudott tény, hogy a kábítószerek használatát az elektronikus zenéhez és bulikhoz kötik, de nem feltétlenül jelenti azt, hogy aki ilyen ruhában jelenik meg, az fogyasztja is ezeket. Egyszerűen ezek az elemek már beleolvadtak a divatba, egy civil ember is megveszi, hisz nincs tudomása az eredeti jelentéséről, vagy csak nem szán neki jelentőséget. Egyszerűen vicces vagy divatos. Ilyen népszerű szimbólum például a cannabis levél. Továbbá gyakoriak a
kapszulák, extasy tabletták vagy varázsgombák, amiket nagyon kreatívan jelenítenek meg, fantáziadús környezetben. Továbbá van olyan szimbólum, aminek lehet kétértelmű a jelentése, ez a smiley, azaz a kerek mosolygós fej. Ez a hétköznapokban egy egyszerű jel, viszont az underground világban más értelmet nyer. Bárki, aki olvasott már a kábítószerekről, az tudja, hogy ezt a jelet nyomtatták sok esetben az extasy tablettákra évtizedek óta, és ehhez párosítják az éjszakai életben. Szintén a kábítószerekhez köthető, pontosabban az LSD-hez a spirál, aminek már számtalan grafikai ábrázolása van, hihetetlenül színes képvilága. A spirál sokfélesége sok más
iparág mellett a textilipart is meghódította, már az 1960-as években, és rengeteg textíliát készítenek ezzel a mintázattal.
További szimbólumok a híres zenei rendezvények, vagy klubok egyedi logójának feltűntetése. Ezek saját kollekciókkal szoktak készülni évről évre. Ezeknek elengedhetetlen eleme, hogy valamilyen technikával rákerülnek a logók a ruhadarabokra, akár nyomással vagy hímzéssel. Vannak parti-ruhamárkák, amik szintén készítenek kollekciókat ezeknek a rendezvényeknek a jelképeivel.
Ma már számtalan lehetőség van arra is, hogy bárki nyomtathat pólóra, ruhára elérhető áron. Megtervezhetik maguknak a képet, feliratot, amit pár nap alatt, vagy sürgős esetben 1-2 óra alatt is elkészítenek. Sokan élnek is ezzel a lehetőséggel és kedvenc előadójuk nevét, rendezvények logóját, nevét egyszerűen rányomtattatják felsőjükre, vagy bármilyen ruhadarabjukra.
Az első részt itt olvashatjátok:
http://primate.hu/az-elektronikus-zene-hatasa-az-oltozkodesre/