Először az idei év első felében megjelent Nick Warren által mixelt Renaissance Masters Series albumon hallható dalok apropóján találkoztam a nevével. Örömmömre szolgált, hogy efogadta felkérésüket és ezzel ő lett a jubileumi tizedik podcastünk elkövetője. Fülöp Levente jelenleg San Franciscoban él és alkot, viszont székhelyét nemsokára Münchenbe teszi át. Nagyon érzelmes hanzásvilágáról és zenei sokoldalúságáról már meggyőződhettünk, most pedig ismerkedjünk meg vele picit jobban:

Az első kérdés kicsit közhelyszerű, de kérlek mesélj magadról néhány mondatban! Miért és mikor költöztél a tengeren túlra? Mióta foglalkozol producerkedéssel és kik voltak legnagyobb hatással rád zeneileg?
Nekem egy elég hosszú és bonyolult mesém lesz:  a szüleim még a 70-es években disszidáltak az USA-ba és én is itt, azaz Hollywoodban születtem. Hawaii-on Kaliforniában, Oregon, és New Yorkban töltöttem életem jelentős részét. 5 éves koromban megtanultam angolul a magyar és a német után. Otthon persze csak magyarul beszélhettünk aminek nagyon örülök, bár magyar suliba nem jártam. Anyukám és nővérem mindketten énekesek voltak, a nagybátyám pedig több hangszeren is játszik, zongorázik és dobol is. Tehát a zene mindig szólt nálunk. Azt sajnálom, hogy egy igazi hangszeren sem tanultam meg játszani; inkább tanultam a fizikát.
Mindig Európába vágytam mert otthonomnak éreztem és azok a zenei stílusok amiket én hallgattam innen gyökeredzenek. Sokáig nem is nagyon lehetett az USA-ban találni elektronikus zenét. Nagy hatással voltak rám a mélyebb, ezoterikus 80-as évekből olyan együttesek mint a Talk Talk, INXS, aztán főleg az Enigma, Deep Forest, és sok klasszikus mint J.S. Bach, Liszt Ferenc vagy Beethoven. A „mai” elektronikus világból pedig Sasha, Charlie May és Nick Warren által képviselt stílusok tetszettek a legjobban.
A DJ-zés már egy más történet. Annak idején keresett az egyetemem egy rádió DJ-t. Innentől tíz évig DJ voltam a nyugati parton és azzal céllal kezdtem bele, hogy egyszer majd a saját zenéimet fogom pörgetni.
Noha ezt nem említetted, de tudom rólad, hogy Szegeden is éltél egy néhány évez. A Kecel – Kiskunhalas – Szeged aranyháromszög – noha a térképen felvázolva inkább egy egyenest képez 🙂 –  az elmúlt évtizedekben erős befolyással volt a hazai elektronikus zenei kultúrára. Rád milyen hatással voltak ezek a helyszínek?
Még gyerekkoromban az volt a terv, hogy haza költözünk Magyarországra de ez változott és vissza jöttünk az USA-ba. A nagyszüleimnél voltam a nővéremmel úgy 4 éves koromig Szegeden, aztán később már csak látogatóban jöttünk vissza sajnos.  Ebből fakadóan sajnos nem nagyon buliztam Szegeden, így nem tudok ehhez sokat hozzátenni. Annyira képben vagyok azért, hogy Szegeden gyakrabban járnak a legjobb DJ-k mint akárhol ahol eddig laktam. San Francisco is ide értve.
New York, Chicago és Detroit, pontosabban az innen származó művészek nagy hatással voltak az USA de az egész világ house szcénájára. Ugynakkor San Francisco-ról a legtöbb rajongónak, így nekem is először a Sasha által készített Global Underground 009 mixalbum ugrik be. Miben másabb az ottani klubszcéna mint az előbb említett városokban?
San Franciscóban sok minden változott. Manapság ritkán lehet hallani külföldi proggy/underground DJ-t. Amerika legdrágább városa lett és sajnos a promóterek a commercial, ismertebb előadókat hozzák, akik sokszor olcsóbbak és többet tudnak velük keresni egy estén.
Nagyjából 5-10 éve volt a csúcs San Franciscóban, amikor az olyan tipusú DJ-k jártak ide akik engem is érdekeltek. Most minden megváltozott, már inkább csak helyi DJ-ek játszanak elektronikus zenét after-hours klubbokban.  De már azt is nehéz találni. Ez is egy nagy oka annak, hogy vissza szeretnék költözni Európába. Ironikusan: emiatt többet egyre tudtam csak a producerkedéssel foglalkozni, mert ritkábban jártam ki bulizni. New York, Chicago, és Detroit azonban más, itt lehet érezni azt a kreatív, minden fajta zenét amelyek az áttörést hozták meg a 90-es években.

Több helyen olvastam, legutóbb például Carl Cox nyilatkozta, hogy az EDM elterjedése Amerika szerte érezteti pozitív hatását az elektronikus zenére vetítve. Nem feltétlen kell arra gondolni, hogy aki tegnap még Rihanna-t hallgatott ma már Steve Aoki rajongó és néhány éven belül úgy beszélünk majd róla, mint a következő Larry Heard vagy Frankie Knuckles. Mégis hogy látod át ezt az egészet testközelből?
Való igaz, hogy manapság már itt is mindenhol, illetve minden műfajban lehet azt az elektronikus és 4/4 ritmust hallani. Ennek nagyon örülök. Még csak egy pár éve a sok hip hop rajongó/hallgató csúfolták a tánczenét hogy mind ugyan úgy hangzik, és ezeknek a zenéknek a nagy része ma már alapvetően elektronikus. Las Vegasban főleg mindenhol elektronikus zene van, de Amerika szerte megfigyelhető, hogy rengeteget változott ez a szcéna.  Jelentősen befolyásolni fogja az elektronikus zene az USA muzikális jövőjét és manapság már nem is olyan fájdalmas bekapcsolni a rádiót 😉
Volt már megjelenésed a brit Baroque kiadónál, de az áttörést igazából a Nick Warren által készített legutóbbi Renaissance Masters Series albumon található trackek hozták meg számodra. Személy szerint én is ekkor találkoztam először a neveddel. Mekkora lendületet adott ez a karrierednek, egyáltalán hogyan kerültél kapcsolatba Nick-vel?
Ez egy jó sztori! Mivel a zenéim jelentős része nem éppen a táncparkettre való, emiatt nem volt nagy a közönségem az utóbbi kiadóknál. Ha visszagondolok, inkább készítettem volna egypár albumot – amit még fogok is, főleg downtempo darabokból összeállítva – mint Burial vagy valaki hasonló, aki az ezoterikus zenéjével nagy hatással volt szélesebb rétegekre.
Volt egy számom, a Lullaby amit felvett egy argentín kiadó. Akkoriban sokat hallgattam Nick Warren rendszeresen jelentkező Soundgarden című rádió műsorait, és elküldtem ezt a számot együtt a Naja Haje eredetijével a Hope kiadónak hogy talán rá bekerülnek programba. Kaptam egy emailt a Nick-től személyesen, hogy kéri a Hope kiadónak a Lullaby-t. Elmagyaráztam, hogy nagyon sajnálom de már egy argentín kiadó korábban megjelentette …
Persze megígértem neki, hogy hogy küldök még neki több darabot később. Erre felkért, hogy készítsek egy ambient verziót a Naja Haje-ból is ,mert valami mixen dolgozik. Szóval elküldtem neki a Tunneling-et, a Csillagok-at és az ambient számot, hogy válasszon ha tetszik. Legnagyobb meglepetésemre ezek mindegyike felkerlüt a Renaissance lemezre. Azóta sorban kapom a remix felkéréseket ezért inkább “lelassultam” a producerkedéssel mert mostmár egyre többen figyelnek, és azt akarom, hogy a minőség megmaradjon mindegyik kiadáson.

Kiadványaidat hallgatván a Beatporton elsősorban lassabb, mélyebb érzelmesebb house zenéket találunk. Azonban a chillesebb dallamok, mint az ambient, a kísérleti elektronika és a downtempo sem áll távol tőled. Az adott hangulattól, vagy mitől függ az, hogy éppen milyen stílusú tracket készítesz? Milyen eszközöket használsz a zeneíráshoz?
Az az igazság, hogy amint már az előbb is említettem, évek óta egy downtempo albumot szeretnék befejezni. Talán 2014-ben ezt sikerül befejeznem. Nagyon nyugis személyiségem miatt vannak ezek a deep-esebb, légies zenéim és mindig abba az irányban kötök ki valahogyan 🙂 Valamikor 2008 környékén kezdtem el az Abletonnal vesződni, és nagyon tetszett. Félig meddig poénból de elküldtem Sashának az egyik első darabot, tetszett is neki és kérte, hogy küldjek mégegyet. Azután komolyabban vettem és mindig olyan zenéket próbálok készíteni, ami különleges és fülbemászó.
Van egy Macbook Pro-m ezen fut az Ableton 8 Suite, a hardvereket pedig egy Akai APC-40 kontroller, egy Axiom 25 és egy pár V-Moda Crossfade fülhallgató képezi. Tulajdonképpen ez az egész stúdióm. Én még eddig nem masteringoltam a saját zeném, inkább fizetek egy profit. Az egyetlen plug-in amit használok az a Spectrosonics Omnisphere. Minden máshoz bőven elég a Suite. Mindent próbálok a nulláról elkezdeni, tehát nem veszek loopokat. A szoftveres részét pedig kizárólag az Abletonnal oldom meg.

A techno az utóbbi időben reneszánszát éli, de köszönhetően pl. Henry Saiznak, Deepfunknak, Luis Bondionak Marc Poppcke-nek valamint rengeteg izraeli és orosz producernek ugyanez elmondható az általad képviselt deep/progressive house hangzásról is. Hogyan látod ezt? Milyen terveid vannak a közeljövőre vetítve? Esetleg egy ilyen zenéket prezentáló kiadó gondolata nem foglalkoztat?
Nyugodt természetem miatt legtöbbször az a cél hogy olyan zenét alkossak amit inkább a szófáról jobb hallgatni. Abban viszont igazad van, hogy ezek a figurák jól vezetik ezt a house műfajt. Rajtuk kívül az oroszok, görögök és a bolgárok is nagyon erős producereket tudnak felmutatni nemcsak a proggy-ra vetítve. Nekem tetszenek az izraeliek által készített darabok is akik valamivel finomabb darabokat készítenek. De el ne felejtsük, hogy otthon is milyen sok magyar producer van akik nagyon tehetségesek! Érdekes hogy a deep és progressive house előadó egy földrajzilag viszonylag kisebb területről származnak. Picit hasonló Hollandiához: régebben a legtöbb trance előadót kizárólag ez a pici ország ismertette meg a világgal és a stílus világviszonylatban is itt a legnépszerűbb.
Mivel a Soundcloud szerint a Balkánon és az EU-ban van a legtöbb rajongóm, ezekre a területekre szeretnék fókuszálni.  Elsősorban ezeken a területeken szeretnék rendszeresen DJ-ként esten fellépni.
Persze a kiadó gondolata is folyamatosan itt motoszkál a fejemben … Majd meglátjuk 🙂
Milyen darabokon dolgozol mostanában? Mik a terveid az idei esztendőből hátralevő néhány hétre és mit vársz az előttünk álló 2014-es évt
Készülőben van néhány track, amiről még nem beszélhetek de annyit elárulok, hogy egyre több magyar együttessel szeretnék dolgozni. Legjobb figyelni a soundcloudot ahova legelőszőr kerülnek ki az említett minták.
Lesz egy EP ami majd a Balkan Connection kiadónál jelenik meg 2014 elején több remix kíséretében és egy most még titkos remix amiken az idei év végéig dolgozom. Aztán a többit az új évben próbálom majd befejezni. A legnagyobb és egyben legfontosabb project pedig az, hogy visszaköltözök Európába, pontosabban Münchenbe és onnan folytatom a dolgokat.
Köszönöm szépen a beszélgetést és további sok sikert kívánunk a pályafutásodhoz!
Music:
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/users/60694″ params=”color=ff6600&auto_play=false&show_artwork=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]]]>