Billy McFarland történetéről többször írtunk már. Ő szervezte a Fyre Fesztivált, ahol végül minden félresiklott. Tavaly pedig hat év letöltendő börtönbüntetésre ítélték.  Nemrégiben a Netflix és a Hulu is készített egy dokumentumfilmet az eseményekről. Billy McFarland egy kóros hazudozó, de a szomorú történet messze túlmutat az ő idiotizmusán. Az index.hu kiválóan leírta a sztorit, ezért most csak röviden írjuk le a lényeget.

A világ legismertebb topmodelljeivel lehet majd bulizni egy gyönyörű, egzotikus, luxussátrakkal felszerelt karibi szigeten olyan fellépőkre, mint a Blink-182 vagy Major Lazer. Ezzel az ígérettel bukkant fel a semmiből a Fyre Fesztivál. Az esemény körül óriási hype alakult ki, pillanatok alatt elkapkodták az összes, amúgy forintba átszámolva milliós jegyet. A helyszínen aztán kiderült, hogy semmi sem úgy van, ahogyan azt a szervezők ígérték. A fesztiválozók – akiknek egy része a felső tízezer köreiből érkezett – áram, víz és étel nélkül ragadtak a Bahamákon. A többség azóta sem kapta vissza a pénzét.

A Fyre Fesztivál a közösségi oldalakon keresztül épített fel egy olyan brandet, amiről korábban senki nem hallott, de pár nap alatt az egész világ megismerte őket. Ehhez pedig csak be kellett vetni a világ legismertebb influenszereit, topmodelljeit és hangadóit. Összeraktak velük egy ámulatba ejtő promóvideót.

Kendall Jennernek például 250 ezer dollárt fizettek azért, hogy egyetlenegy darab posztot kirakjon a Fyre-ről. Több tucat Instagram-celebet vittek el Pablo Escobar egykori szigetére bulizni, hogy elkészüljön a promóvideó. Íme:

A sokmilliók által követett instagram-modellek és celebek pedig tényleg azt a látszatot kellették, mintha a világ legvadabb, legexkluzívabb bulija lesz ez, amiből vétek lenne kimaradni. Erre egyébként fantasztikus reklámkapmányokat lehet építeni, a jelenség neve FOMO, vagyis  fear of missing out = félelem attól, hogy kimaradsz valamiből. Ezt amúgy kicsiben hónapról hónapra tapasztalni idehaza is.

A Hulu és a Netflix filmjei között az a legnagyobb különbség, hogy előbbi inkább az influenszereket teszi felelőssé a reklámkampányt készítő cég helyett. Az eset után kezdtek jobban odafigyelni a közösségi oldalak arra, hogy jobban átláthatóak legyenek a hirdetések az oldalakon. Az influenszerek egy része ugyanis a mai napig nem jelzi külön, hogy amit postol az hirdetés. A szponzorált tartalom a megrendelőnek kedvez, a fogyasztókat ugyanakkor könnyen megtévesztheti.

A Fyre Festival reklámkampányának lebonyolításával a Fuck Jerry nevű céget bízták meg. A csavar a történetben pedig az, hogy a Netflix sorozatának éppen a Fuck Jerry a társproducere. A Hulu dokumentfumfilmjében viszont megszólal egy ember, aki a Fuck Jerry-nél dolgozott és végül ő vitte el az egész balhét. Állítása szerint a cég végig tisztában volt azzal, hogy olyan eseményt promótálnak, ami biztosan csalás lesz.

A Hulu egyébként 250 ezer dollárt fizetett Billy McFarlandnek-nek, aki végül nyolc órás interjút adott a stábnak. Őt magát pedig végig szembesítik a hazugságaival. A főszervező végül elnyerte méltó büntetését. A bíróság határozata szerint rács mögött fogja tölteni az elkövetkezendő hat évet. Az egyik bíró szavai szerint Billy kóros hazudozó, aki élete során soha nem lépett a becsületes útra.

Ő Billy
Ő Billy

A Fyre-t eredetileg a koncertszervezők Uber-ének szántak. A terv szerint az applikáción keresztül lehetett volna fellépőket és celebeket leszervezni. Ez pedig újradefiniálta volna a booking menedzserek munkáját és a közvetítési díjakat.

A fesztivált a szervezők elmondása szerint egy lakatlan szigeten szervezték volna a Bahamákon. Ez megint nem volt igaz,a sziget nem is magánsziget, van rajta például egy település, ahol emberek laknak. A Netflix dokujában megszólal egy helyi nő, akinek a fesztivál mellett volt az étterme. Ő hetekig élelemmel látta el a teljes stábot. A pénzét soha nem kapta meg és emiatt csődbe is ment.

A Hulu doksijából pedig az derült ki, hogy McFarland le akarta fizetni a helyieket, hogy rabolják ki a vámosokat, akik lefoglalták a fesztivál ajándéktárgyait, amiért elfelejtettek vámot fizetni.

Érdemes mindkét filmet megnézni, a kettő együtt talán közelebb visz a teljes igazsághoz. Tanulságként pedig szolgáljon az, hogy a fesztiválszervezés komoly és felelősségteljes munka. hiszen a világ összes pénze sem elég, ha a tudást csak ambícióval próbálja pótolni az ember.