A világ egyik legjobb zeneblogja az AudioPorn Central; a Dee-Zone rádió és TV műsorok; az EEElektro Z+-on; Roland és Stanton nemzetközi DJ nagykövetség; Discobelle, FM4 és még kitudja mennyi vendégmix; a mashup sorozatok vagy a Giorgio Moroder remix. Sokféleképpen találkozhattunk Simon Iddol munkásságával, de 2019-ben visszavonult és azóta nem hallottunk róla. Egészen mostanáig. Sikerült elkapnunk egy interjúra és még egy különleges csak magyar zenékből álló mixet is kaptunk tőle, mely az Infinity Sounds műsorában lesz hallható szombat este 20:00-tól a Global Fm Hungary hullámhosszán.

Szia! Mi újság veled? Hogy viseled a kialakult vírus helyzetet?

Köszi, azt hiszem jól. Bár én sosem magamat féltem. Egy világjárvány mindent átrendez, de az hogy legyőzzük ezt mindannyiunkon múlik. Vigyázzunk és figyeljünk oda egymásra.

Azért lássuk be, minden rosszban van valami jó. Újra előkerültél, zenei produkciót is hallhatunk tőled az Infinity Sounds-ban, és persze sztorikat is hoztál. Kezdjük azzal hogy előkerültél és ISPodcast.

Amikor 2019 februárjában visszavonultam nagyot változott az életem. Ez szerintem nagyon jót is tett nekem és egyáltalán nem terveztem hogy visszatérek. Most sem szeretném ha ez félreérthető lenne, a Simon Iddol projektet és a zenei karrierem lezártnak tekintem. Azonban nem szerettem volna nemet mondani a felkérésetekre és ezt a különleges válogatást sem akartam a fiókban hagyni.

Ez egy csak magyar dalokból álló szett és nagyon fontos nekem. Büszke vagyok rá, szeretném hogy mindenkinek tiszta legyen, hogy milyen sok jó magyar zene van. Akár több ilyen szettet is össze lehetne rakni. Mint Simon Iddol nem voltam valami aktív a magyar színtéren, legalábbis nem annyira mint a korábban Dee-Zone, az EEElektro vagy az UCMG időszakaiban. Tavaly nyáron a Budapesti Fesztivál-és Turisztikai Központ és a MANK felkért az izraeli magyar napokon való szereplésre. Egy Budapest fókuszú audiovizuális szettre szólt a felkérés, ami a Magyar Napok Tel-Avivban egyik kiemelt produkciója volt. A fotóim fraktálos, tükrözött hangulatában forgattam több órányi videót a városról és nyilván arra gondoltam hogy a zene is legyen magyar. Nem akartam visszatérni és komolyan veszem a visszavonulást, így nem is Simon Iddolként hanem a saját nevemen léptem fel. Nagyon köszönöm a szervezőknek hogy rám hagyták és így lehetett.

Mára nagyot változott a világ, pedig csak egy fél év telt el. Mindenki és mindenki nagymamája is DJ mixekkel bombázza a szintén karanténban ülő ismerőseit. Szeretném, ha ez a mix és ezek a zenék minél több emberhez eljutnának, ha ehhez az kell, hogy oda legyen írva hogy Simon Iddol, akkor legyen odaírva. Ez egy fontos válogatás, méltó része az eddigi Simon Iddol életműnek. A WHA!? válogatások és a többi ’compiled by Simon Iddol’ projekt sok millió hallgatót értek el, remélem a Budapest Patterns mixre is ez vár.

A felvétel tehát Izraelben készült a visszavonulásod után a tel-avivi magyar napokon. Nem gondoltuk volna hogy Tel-Aviv-ban magyar napokat tartanak. Mesélnél kicsit magáról az eseményről?

Fontos, hogy ez az ott elhangzott eredeti élő mix stúdióverziója, amit a napokban raktam össze a stúdióban. A Budapest Patterns azonban a vizuállal együtt teljes.

A Magyar Napok Tel-Avivban egy fontos és rangos rendezvénysorozat. Tel-Avivban nagy a magyar közösség, minden évben megrendezik ezt a fesztivál, és ez nem csak a kint élő magyaroknak, hanem a tel-aviviaknak is szól akik ilyenkor komoly betekintést kapnak a magyar kultúrába. Zene, tánc, képzőművészet, gasztronómia, sok ponton lehet bekapcsolódni. Október közepén volt ez az egész, de ugye ez ott simán 40 fok körüli nappali hőmérsékletet jelent. Mi lehet jobb ilyenkor mint egy utcabál?

Mi volt az ami a legjobban magával ragadott?

Tel-Aviv északi részén van egy régi kikötő, a Port Namal. Ez egy kifejezetten nagy terület. Mivel a kikötőt és a raktárakat már nem használják, az egész negyed új funkciót kapott. Kávéházak, galériák, butikok és mindenféle üzletek, szabadtéri klubbok és koncerttermek; tengerparton, sétálóutcákkal. Nagyon menő az egész. Lehet sokáig hangoskodni, nem zavar senkit. Sok-sok ezer ember tud egyszerre szórakozni, nappal és este is. Ennek a negyednek a közepén volt a Magyar Napok. Sok és sokféle ember volt, de nyilván a magyar kötődésűeknek ez még érdekesebb mint aki csak odakeveredik. Az biztos hogy a helyiek is szeretik ezt az egészet, nekem például a pár sarokra lévő büfékocsis másnap mondta hogy jó volt a szettem és az egész buli.

Teljesen megértelek hogy nem tudtál nemet mondani a felkérésre… Ugye említetted, hogy egyébként rád nem jellemző módon csak magyar zenéket építettél be a műsorodba, plusz ez kiegészült egy saját felvételekből álló vizuális látványvilággal. Hogyan állt össze a produkció? Arra is térjünk ki, hogy van némi különbség az élő show, és a szombaton hallható hanganyag között. Hogyan kell ezt elképzelni?

Először nemet mondtam. Mert már ugye visszavonultam és nem akartam hogy hiú reményeket keltsek. De érdekes feladat volt és a szervezők elfogadták hogy nem akarok Simon Iddol lenni, megengedték hogy a saját nevemen szerepeljek és zeneileg és művészileg is azt csinálhattam amit szerettem volna. A Roland természetesen biztosította a technikai feltételeket, és a kedvenc vizuálosom VJ Mimikri is velem tartott, hogy a videóimat élőben mixelje a Budapest Patterns szetthez. Játszottam két nappali daytime disco szettet, valamint ezt az esti élő audiovizuális mixet. Nagyon érdekes volt összerakni egy ilyen produkciót, hiszen a közönség nagyon vegyes egy ilyen tömegrendezvényen. Idősek, gyerekek, nem pont az underground tánczene törzsközönsége. A válogatásban arra törekedtem, hogy azok a dalok legyenek benne amik elég vidámak, érdekesek és ugyanakkor méltóak is arra hogy képviseljék a magyar elektronikus zenét. A szett vizuális része a pulzáló, tükrözött Budapesti kaleidoszkóp volt, amit Mimikri kevert élőben, a zene pedig a kedvenc Roland DJ-808 / Serato setupom segítségével extra élőben programozott dobokkal és mintákkal vált egy organikus egységgé. Amit most hallottok ez kb az albumverzió, sokkal jólfésültebb és hagyományos DJ mix jellegű. Élőben a Budapest Patterns hosszabb, főleg mert az átmenetek hosszabbak és élő mashup jellegűbbek. Nem akartam csalni, ez egy stúdiómix és Abletonnal készült most a felkérésetekre, semmi olyat nem csináltam amit két kézzel élőben nem lehet előadni. A DJ-808 a négy sávjával, a dobgépével és a szekvenszerrel tökéletes eszköz ilyen feladatokhoz. Nagyon fontos volt ebben a produkcióban, hogy tényleg egyszerre lehessen használni DJ és stúdió megoldásokat is.

Zeneileg is érdekes utazás, az nyilvánvaló volt hogy akiket szeretek és akikkel volt közös dolgunk azok benne lesznek, például Finskit, August Hoffer, a Mïus vagy Péterffy Bori, de az egyik kedvenc magyar kiadóm a Budabeats több előadója is helyet kapott, találtam egy briliáns Anima Sound System feldolgozást a Carbonfoolstól és a vége örömkönnyesen klasszikusos lett az UCMG-s idők hangulatában. Ja, és van benne egy 40 éves magyar űrdiszkó szám is Kovács Katitól.

Ez a produkció az utolsó utáni megjelenésed. Simon Iddol befejezte munkásságát. Mit gondolsz, lesz még valaha bármilyen módon aktívan szereped a magyar elektronikus zenei életben?

Most nyilván azt mondom, hogy nem lesz. Ez se lett volna ha rajtam múlik, de nem hagynak nyuggernek lenni, hihihihi.

Iszonyúan megváltozott a zenei élet, nem azok az értékek fontosak most amikben én hiszek. Egy DJ vagy egy előadó nem attól lesz jó hogy hány Instagram követője van, zenét nem videómegosztókon hallgatunk, és még sorolhatnám a kortüneteket. Az viszont jó, hogy rengeteg jó zene van manapság is, sokkal több mint régen. Ezeket azonban egyre nehezebb megtalálni és még nehezebb a közönséghez eljuttatni. Egyfelől káosz, másfelől kiszámítható dögunalom van. A korona vírus meg rátett erre az egészre még ezer lapáttal. Nem akarok visszatérni.

Nyilván ha úgy érzem majd hogy van mit elmondanom el fogom mondani, meg fogom csinálni. Ha van valami ami izgalmas és van kedvem hozzá megcsinálom, de ez pár évente egy-egy dolog lesz maximum. Azt is a saját nevemen. Nyilván lehet olyan hogy hirtelen szükség lesz Simon Iddolra és feltámad, de ahhoz nagyon erős inger/meghívás/feltételek/garanciák kellenek. Simon Iddol most halott és ez így jó.

Köszönjük szépen a beszélgetést. Mit üzensz az olvasóinknak és az ISPodcast hallgatóinak?

Hallgassatok nagyon sok zenét, ne hagyjátok hogy mások mondják meg nektek hogy mi a jó, és figyeljetek oda a szeretteitekre. Nincs olyan sok időnk mint azt hisszük.

Simon Iddol „Budapest Patterns” album verzióját szombat este 20:00-tól hallhatod a GlobalFM ISPodcast című műsorában.