Steffen Charles  1992-ben kezdett el bulikat szervezni. Fő műve, a Time Warp tavaly ünnepelte 20 éves születésnapját. A most következő interjúban szó lesz az elektronikus zene globális térnyeréséről, új vetélytársakról, na és persze a SFX Entertainment, az EDM mindenható ura is terítékre kerül.

A Mayday az egyetlen csarnokrendezvény, ami hasonlóan hosszú múltra tekinthet vissza. Steffen Charles cége, a Cosmopop igen csak gazdag portfólióval büszkélkedhet: Love Family Park, Sonus (Horvátország), SEMF (Stuttgart), valamint az argentin Time Warp, továbbá két klub Németországban (Das Zimmer – Mannheim, Loft Club – Ludwigshafen). Hol szerzett gyakorlatot? „Hétmillió ablaktörlőt tartottam már  kézben”. Ugyanis az Internet megjelenése előtt minden flyert egyesével kellett az autók ablaküvegére aggatni. 

Steffen, számodra melyek voltak a fesztiválbizniszt érintő legfontosabb változások az elmúlt évben?

Sokkal inkább nemzetközivé vált a színtér. Ma már az is elképzelhető, hogy egy DJ egész évben rendre minimm 10 000 ember előtt lépjen fel, a legnagyobb fesztiválokon. Ez az opció természetesen csak  a top dj-k számára elérhető.

Kik számítanak top dj-nek? A Resident Advisor év végi dj szavazása például megfelelő kiindulópont lehet?

Nem tartom reprezentatívnak azt, ha egy újonc olyan kaliberű neveket előz meg, mint például Carl Cox. Attól még, hogy bekerül valaki a top 10-be, nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy nemzetközi fesztivál headlinereként lehessen vele számolni. Ezek a listák inkább a hype eszközei. Viszont ha egy sztár dj sokat van távol kölföldön, az nagyobb lehetőséget ad a hazai dj-knek, hogy kibontakoztassák tehetségüket.

Számotokra mekkora problémát jelent a globális verseny?

Egy dél-afrikai vagy koreai fesztiválon David Guetta számít sztárnak. A mi művészeink ott a kisebb színpadokon kapnak lehetőséget. Viszont amikor hazajönnek, akkor azt látják, hogy mifelénk a közönség és a rendezvények szervezettsége és fejlettsége közelebb áll a szcénához, és ez számukra is érdekesebb.

Mi a véleményed arról, hogy tavaly ugrásszerűen megnőtt egyes DJ-k fellépési díja?

A hatalmas gázsik természetesen elveszik a pénzt a piacról. A magas fellépési díjak, amit a sztár dj-knek kell kifizetni a következő heti költségvetés kárára megy. De erről nem csak a művészek tehetnek. Ha egy évben 120 rendezvényt szervezel, ahol 3000 és 30 000 euró közötti gázsit kell kifizetned, akkor roppant nehéz megtalálni az egyensúlyt. Nekünk promótereknek egyértelműen meg kell húzni ilyenkor a határvonalat. És a művészeknek ehhez alkalmazkodni kell.

Az elektronikus zene globális térnyerése Németországban  is érezteti hatását?

Németországban jelentős visszaesés tapasztalható, más európai országokkal összehasonlítva is. A Time Warp látogatóinak ma már mindössze 50%-át teszik ki a németek. A Nature One-os kollégáknak nincsenek ilyen problémái. Németországban egyre nehezebb az underground világában tevékenykedni. Az elmúlt 10-20 évben működő kluboknak jó, ha a 30%-a üzemel még ma is. Ezt demográfiai okokra is visszavezethetjük: 1971-ben születtem, 961 000 másik gyerekkel egyetemben. Manapság 500 000 újszülött jön világra évente.

Jelentős a holland és angol szcéna, sőt arrafelé sokkal több fesztivált szerveznek. Mi ennek az oka?

Egy holland fesztiválon megjelenik 2 db rendőr. Németországban pedig megszokhattuk már a szigorú hatósági fellépést. Az intenzív rendőri jelenlét természetesen senki számára nem lesz vonzó. Így aztán egyre több a kisebb, 300-500 ember részvételével megtartott rendezvény. A kékek nagyon megnehezítik a munkánkat, ugyanis mi ezzel keressük a kenyerünket.

A Nature One-t nemrégiben megvette az SFX, az amerikai EDM-óriáskonszern. Mi erről a véleményetek?

Teljesen meg tudom érteni őket. Nehéz alkalmazkodni a jelenleg kialakult helyzethez, a bürokrácia egyre nagyobb akadályokat gördít elénk. Óriási plusz beruházásokra van szükség, egyre több a veszteséges rendezvény. Ebben az esetben érthető, ha egy akkor cég vállalja át a kockázatot, mint az SFX.

Képes lesz az SFX arra, hogy uralma alá vonja az egész szcénát?

Az underground számára mindig lesz hely. Számomra sokkal fontosabb az utánpótlás kérdése: hogyan csábítsuk be a fiatalokat a klubokba? Hogyan vegyük rá őket arra, hogy értelmes elektronikus zenét hallgassanak és hosszútávon is fennmaradjon az érdeklődésük? Elég csak ránézni a fiam IPod-jára, tele van szarral…

Forrás: groove.de